غذاهای ویژه ماه رمضان

دستور پخت کامل شعله زرد ویژه افطار ماه رمضان

پخت آش شله زرد ، آش رشته و حلیم در ماه مبارک رمضان شاید برای خانواده ها هم لذت دیگری داشته باشد و هم صرفه اقتصادی بیشتر.
شعله زرد
shole-zard-ashpaziha.com

شله زرد:

مواد لازم برای چهار نفر:

برنج: 2 لیوان
شکر:4 لیوان
گلاب: یک لیوان
کره: 5 تا 6 قاشق سوپ‌خوری
خلال بادام: سه چهارم لیوان
زعفران و هل: به اندازه ی لازم
دارچین برای تزیین: به اندازه ی لازم
آب سرد:14تا 16 لیوان



طرز تهیه:

برنج را قبل از استفاده حتما خوب با آب گرم شستشو می دهیم و چند بار آب آنرا خالی کرده، پس از آن روی آن آب گرم می ریزیم و برای چهار پنج ساعت میگذاریم خیس بخورد.
آب برنج را خالی کرده بعد آنرا همراه 14 لیوان آب داخل قابلمه می ریزیم و می گذاریم جوش بیاید، پس از جوش آمدن بلافاصله حرارت را کم کرده و می گذاریم به آرامی بپزد. در صورتی که حرارت زیاد باشد برنج به ته قابلمه خواهد چسبید. کافی است برنج و آب به آرامی بجوشد. وسط‌ های کار کمی زعفران به برنج و آب افزوده تا همراه با مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران را خود تصمیم می گیریم. کم کم افزوده و هم می زنیم و می گذاریم چند دقیقه‌ای بجوشد، اگر کم بود مقدار دیگری افزوده به صورتی که رنگ شله زرد (زرد) شود.

اگر احیانا در مدت طبخ آب برنج تمام شد مقداری آب گرم به آن اضافه کرده در این مدت تمام وقت آنرا زیر نظر داشته و مدام بهم بزنید در غیر این صورت برنج به کف قابلمه خواهد چسبید، هرچه به آخر طبخ نزدیک تر بشوید امکان چسبیدن ته قابلمه بیشتر می‌شود در نتیجه در اواخر کار مدام شله زرد را هم زده کمی مانده به آخرهای کار وقتی تقریبا برنج‌ها خوب نرم و له شد شکر ، گلاب، هل و کره را به آن افزوده و هم بزنید معمولا نیازی به افزودن آب نیست چون مقدار آب داده شده کفایت می کند ولی برنج‌های گوناگون مقدار آب بیشتر یا کمتری نیاز دارند.

باید دقت کرد وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آنرا در ظرف می‌ریزیم نباید ولو شود و حالت آش داشته باشد البته باید دقت کرد شله زرد وقتی سرد شد هم مقداری سفت‌تر خواهد شد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا