انواع پلو و چلو

آموزش درست کردن ته چین قیمه بادمجان

مواد لازم جهت تهیه ته چین قیمه بادمجان برای 0 نفر

مواد مقدار واحد توضیحات
گوشت گوسفندی 400 گرم قیمه ای خرد شده
لپه 250 گرم
پیاز 3 عدد سرخ شده
رب گوجه فرنگی 4 قاشق غذا خوری
زردچوبه به میزان لازم نمک و فلفل
بادمجان 2 عدد بزرگ دلمه ای
برنج 4 پیمانه
روغن مایع 1 و 1/2 پیمانه جدا از هم
زرده تخم مرغ 4 عدد
ماست چکیده 1 پیمانه زیاد شیرینی نباشه
زعفران 4 قاشق غذا خوری دم شده

طرز تهیه : ته چین قیمه بادمجان

ته چین قیمه بادمجان با دستور و طرز تهیه ی کامل !!!

برنج را خوب تمیز کرده و چند بار بشورید ، تا آبِ برنج کاملاً زلال شود و با آب و نمک برای دو ساعت ساعتی بگذاریم خیس بخوره،البته زمان خیس خوردن برنج بستگی به نوع برنجتون داره ،من معمولا 20 دقیقه بیشتر خیس نمی کنم .

بادمجان ها رو بشورید و با پوست حلقه کنید و بهش مقداری نمک بزنید و در تابه بدون روغن چیده و روی حرارت کم بذارید تا خیلی کم طلایی بشه ولی مواظب باشید که نسوزه ، این کار موجب میشه که بادنجان هنگام سرخ شدن روغن خیلی کمی مصرف کنه بعد از اینکار بادنجانها رو در روغن سرخ کنید و کنار بزارید .

پیازها رو خرد می کنیم و می ذاریم باکمی روغن سرخ بشه ، زمانیکه سبک شد ، زردچوبه رو اضافه کرده و گوشت رو اضافه میکنیم ، در قابلمه میذاریم تا گوشت با آب خودش نیم پز بشه ، بعد لپه رو اضافه میکنیم و تفت میدیم ، (البته اگه لپتون از مدل زود پز هستش در آخر اضافش کنید، البته لپه های ایران معمولا سفت هستند ، حتی می تونید لپه رو جدا بپزید و در آخر اضافه کنید ) و رب رو اضافه میکنیم و تفت میدیم تا بوی خامی رب گرفته شود، به اندازه ای آب اضافه میکنیم که روی خورش رو بگیره نه بیشتر و اجازه میدیم تا خورش جا بیفته و آبش کشیده بشه، در مراحل آخر کمی آبلیمو ,دارچین ,ادویه کاری ، هل و خیلی کم ,سماق بریزید توی قیمه سعی کنید که قیمتون کم چرب باشه چون مواد ته چینمون هم روغن داره ،این خورشت باید کاملا آبش کشیده بشه .

قابلمۀ مناسبی را تا نیمه آب می‌کنیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم. آب و نمکِ برنج را خالی می‌کنیم و برنج را در قابلمۀ آب جوش ریخته و با کفگیر به آرامی هم می‌زنیم و اجازه می‌دهیم برنج بپزد تا مغز آن نرم شود. هر از گاهی کفِ برنج را می‌گیریم. برنج رو کمی دون تر بردارید .

برای درست کردن مایه ی ته چین زرده ی تخم مرغ ،ماست ،روغن مایع و نمک و زعفرون رو با هم مخلوط کرده تا یکدست بشه و مقداری حدود ½ پیمانه از این مایع کنار بزارید تا در آخر دور ته چین بدیم .

برنج رو به آرامی با کفگیر در مایع ته چین می ریزیم و آروم مخلوط می کنیم طوری که برنج له نشه .

طرف مورد نظرتون رو خوب چرب می کنیم و نصف مقدار برنج رو توش می ریزیم و صاف می کنیم و کمی فشار می دیم ،بعد بادنجان های حلقه شده رو می چینیم و روش خورشت رو می ریزیم ،(برای گذاشتن بادنجان و خورشت کمی از دیواره ها فاصله بدید) . و بعد نصف باقیمونده ی برنج رو روش می ریزیم و صاف کنید و فشار می دیم ، آخره کار دور دیوارهای برنج رو کمی به طرف داخل می دیم و از مایه ی ته چین که کنار گذاشته بودیم کنارهای ظرف می دیم این کار باعث می شه که بین دولای از برنج که فاصله افتاده چسبندگی ایجاد شه و ½ گیمانه روش روغن مایع می دیم .

اگه ته چین رو تو ماهیتابه و روی گاز درست می کنید ،در ماهیتابه رو گذاشته و روی گاز قرار می دیم و حدود یک ربع اول با حرارت تقریبا زیاد تا بخار بده و بعد هم حرارت رو ملایم کرده که حدود 40 تا 45 دقیقه زمان می بره که ته دیگمون خوشرنگ و رو بشه ، می تونید بهش سر بزنید ، هروقت دورش طلائی شد یعنی ته دیگ هم عالی شده .

اگر تو فر می خواید بزارید و ظرفتون در دار نیست حتما روش آلومینیوم فویل بکشید تا خشک نشه . ظرف را به‌مدت 1/5 ساعت درطبقه ی اول فر با حرارت 180 درجۀ سانتیگراد قرار می‌دهیم تا ته ظرف کاملاً بسته و طلایی شود. در اواخر دم‌کشیدن ( حدود 20 دقیقۀ آخر) درب ظرف را بر‌می‌داریم تا روی تهچین هم طلایی شود.در این روش هم هر وقت که دور ته چین طلایی شد ته چین حاضره ،البته دمای فر ها با هم متفاوته و زمانی که می بره می تونه متفاوت باشه .

بعد ته چین رو در ظرفی بر می گردونیم و با زرشک و خلال بادام پسته تزئین می کنیم .

یک توصیه راجع به بادمجان ته چین قیمه بادمجان :

بادنجان هارو با پوست اگه درشت هست حلقه کنید کمی نمک زده و در تابه چیده روی حرارت کمی بمونه خیلی کم طلای بشه نه اینکه بسوزه بدون روغن این کار موجب میشه که بادنجان هنگام سرخ شدن روغن خیلی کمی مصرف کنه بعد از اینکار بادنجانها رو در روغن سرخ کنید .
نکته دیگه این هست که خورشت قیمه ما باید کاملا آبش بسوزه و در مراحل آخر کمی آبلیمو ,دارچین ,ادویه کاری ، هل و خیلی کم ,سماق بریزید توی قیمه سعی کنید که قیمتون کم چرب باشه چون مواد ته چینمون هم روغن داره .

طرز تهیه قیمه : لپه را شسته و جداگانه بپزید و نگذارد که له بشه و کنار بگذارد , پیازهارا تفت بدین و گوشت را هم شدته و خوب و مرتب اگه تیکهاش کمی بزرگ هم بود بعد پخت میتونید خردش کنید و رب گوجه را هم بعد اینکه کمی گوشت را سرخ کردیم اضافه کنیم و تفت داده به مقدار لازم آب اضافه میکنیم تا موادمون خوب بپزه و آب خورشت تقریبا بسوزه ,در این مرحله لپه را اضافه میکنیم نوش جان…

ته چین قیمه بادمجان
ته چین قیمه بادمجان
ته چین قیمه بادمجان
ته چین قیمه بادمجان
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا