تازه های متفرقه خانه داریتازه های مهارتهای زندگیتازه های نگهداری مواد غذاییغذاهای اصلیفوت و فن آشپزیهنر خانه داری

اطلاعاتی درباره کنسرو ها

اطلاعاتی درباره کنسرو ها

 

ashpaziha (2)

اطلاعاتی درباره کنسرو ها

فقط یک گرم سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، برای کشتن ۱۰ میلیون نفر کافی است.باکتری کلستردیوم بوتولینوم شروع به تولید سم بوتولیسم می‌کند.

 

فقط یک گرم سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، برای کشتن ۱۰ میلیون نفر کافی است.باکتری کلستردیوم بوتولینوم شروع به تولید سم بوتولیسم می‌کند.

 

دکتر بهرام حاجی کریم، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:
چنانچه طی مراحل آماده سازی کنسروها در صنایع غذایی، نکات بهداشتی ضروری رعایت نشود و باکتری “کلستردیوم بوتولینوم” به داخل مواد غذایی راه یابد، در شرایط مستعد دمایی و بی هوازی، شروع به تولید سم “بوتولیسم” می‌کند.
سلاح بیولوژیک در جنگ‌ها:
از این سم قوی که یک گرم از آن به شکل کریستال، قادر به آلوده کردن و کشتن ۱۰ میلیون نفر می باشد، به عنوان یک سلاح بیولوژیک در جنگ‌ها بهره گرفته می شود.
به محض ورود سم این باکتری به داخل بدن، این سم جذب و وارد جریان خون می شود و باعث فلج می‌شود.
این حالت از اعصاب ناحیه سر و صورت تدریجا و به صورت حاد شروع شده و با سیری نزولی، اندام های تحتانی را نیز درگیر می کند.
دکتر حاجی کریم، خطرناک ترین حالت ممکن را درگیری عضلات تنفسی عنوان کرد و یادآور شد: در این حالت، فرد باید تحت تنفس مصنوعی قرار گیرد.
در مواردی ممکن است برای دستیابی به تنفس طبیعی به مدت دو تا سه ماه، فرد بیمار در ICU بماند.
از آنجایی که این سم قابلیت نفوذ به داخل نسج مغز را ندارد، فرد در هوشیاری کامل می باشد.
دکتر حاجی کریم در خصوص مراحل درمان بیمارانی که از طریق تغذیه با سم بوتولیسم آلوده شده‌اند، ابراز کرد: به محض ظهور علائم، پزشک اقدام به بستری بیمار و شست‌وشوی محتویات معده وی می‌کند.
بخشی از سم، ممکن است جذب و وارد جریان خون شود، در این صورت با تزریق آنتی توکسین (پادزهر سم بوتولیسم ) که می تواند حاوی پنج نوع متفاوت از پادزهر این سم باشد، از پیشرفت بیماری جلوگیری می شود.
ضمن اقداماتی که به محض تشخیص مسمومیت، به فرد مبتلا ارائه می شود، سم مذکور از محتویات معده، سرم خون و یا مدفوع بیمار جهت دستیابی به تشخیص دقیق استخراج می‌شود.
در این حین، پیگیری های لازم جهت شناسایی منبع غذایی حاوی سم انجام می شود و در صورت وجود، افرادی که از این ماده غذایی استفاده کرده‌اند، شناسایی می شوند.
خشکی دهان ، اختلال در تکلم و بلع و تاری دید را از جمله علائم هشدار دهنده آلودگی به سم بوتولیسم هستند.
در صورت عدم انتقال فرد مسموم به بیمارستان، سم روی گیرنده‌های عصبی متصل می‌شود و سیستم عصبی را مختل می‌کند و در بدترین حالت، عضلات تنفسی را درگیر کرده و با جلوگیری از تنفس فرد، منجر به مرگ وی خواهد شد.
آلودگی زخم‌ها به باکتری کلستردیوم بوتولینوم، راه دیگری برای ابتلا به بوتولیسم است، ولی شایع ترین راه انتقال این سم، قوطی‌های کنسرو مواد غذایی است که مدت‌ها دربسته مانده اند.
باکتری کلستردیوم بوتولیسم در برابر حرارت مقاومت چندانی ندارد و باید قوطی‌های کنسرو قبل از مصرف، ۲۰ دقیقه جوشانده شوند تا در صورت داشتن سم، سم آنها به صورت غیر فعال درآید.
در انتها توصیه می کنم ضمن انتخاب مواد غذایی استاندارد و توجه به تاریخ انقضای آنها، از خرید قوطی‌های کنسرو باد کرده خودداری نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا