سفره آرایی

نمونه هایی از تزیین و چیدمان سفره نهار و شام

نمونه هایی از تزیین و چیدمان سفره نهار و شام

 

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (1)

 

Interior view of Diningroom

 

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (4)

 

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (5)

 

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (6)

برای چیدن سفره یا میز ناهار یا شام بهتر است تمام وسایلی که برای غذا خوردن هر شخص لازم است روی میز چیده شود

میزی که به شکل زیبا، با رومیزی تمیز و چند شاخه گل تزئین شود و کاردها، چنگال ها و لوازم دیگر به طرز صحیحی روی آن چیده شوند، نه فقط اشتهای افرادی را که سر آن سفره یا میز غذا می خورند بر می انگیزد بلکه سبب می شود آنهایی که دور آن میز برای صرف غذا جمع می شوند حداکثر سعی خود را برای رعایت آداب غذاخوردن به کار برند.
چیدن میز غذا فنی است که بهتر است همه خانم ها یا آقایان آن را بدانند.

برای چیدن سفره یا میز ناهار یا شام بهتر است تمام وسایلی که برای غذا خوردن هر شخص لازم است روی میز چیده شود، در این بخش آسمونی نکاتی برای چیدمان بهتر برای شما نوشته ایم:

تعداد و طرز چیدن وسایل غذاخوری برای ناهار و شام بستگی به دو چیز دارد:

یکی نوع غذا و دیگری رسمی یا غیر رسمی بودن مجلس.

نکاتی برای چیدمان میز غذاخوری یا سفره غذا

بشقاب، کارد، چنگال و قاشقی که برای هر نفر در دو طرف بشقاب قرار می دهید باید ۲ تا ۵/۲ سانتی متر از لبه میز فاصله داشته باشد.

 کارد را در طرف راست بشقاب، طوری قرار دهید که لبه تیز آن رو به بشقاب واقع شود.

 قاشق را در همان طرفی که کارد هست و در سمت راست آن بگذارید. چنگال را باید سمت چپ بشقاب گذاشت.

 مواقعی که خوردن غذای مورد نظر احتیاج به کارد نداشته باشد، آن را نباید روی میز گذاشت و در این صورت چنگال را باید به طرف راست بشقاب آورد.

 در صورتی که چند نوع کارد و چنگال و قاشق مورد احتیاج باشد، باید آنها را به ترتیب استفاده و در هر طرف از سمت به طرف بشقاب چید. مثلاً اگر غذای اول سوپ است، باید در سمت راست بشقاب از خارج به داخل، اول قاشق سوپخوری را قرار داد، بعد از صرف سوپ، آن را با بشقاب سوپخوری برداشت تا با غذای بعد، کارد و چنگال به کار برده شود. به این ترتیب آخرین غذا یا وسایلی که بلافاصله پهلوی بشقاب قرار دارد صرف می شود.

اگر احتیاج باشد که یک یا چند لیوان برای هر نفر روی میز گذاشته شود آنها را باید در سمت راست، بالای کارد قرار داد. چنانچه بلندی لیوان ها با هم فرق داشته باشد، بهتر است آنها را به ترتیب بلندی از چپ به راست بچینید. در موقعی که آشامیدنی را در لیوان می ریزید، بیش از سه چهارم آن را پر نکیند تا به آسانی بدون آنکه چیزی روی میز بریزد، بتوانید لیوان را بردارید.

 بشقاب کوچک نان یا دسر باید در سمت چپ بشقاب بزرگ و بالای چنگال قرار گیرد و چنانچه به جز غذاها کره هم روی میز آورده شود، باید از همان بشقاب نان استفاده کرد.

 اگر می خواهید برای هر کس کارد کوچکی برای مالیدن کره به نان، جزء وسایل روی میز بگذارید، آن را روی بشقاب نان و کره و در کنار آن عمود یا موازی با کارد یا چنگال آن شخص بگذارید. در هر حال دسته کارد را باید به طرفی قرار دهید ک برداشتن آن با دست به آسانی انجام پذیرد.

 بشقاب مخصوص سالاد راباید در سمت چپ بشقاب قرار دهید و دستمال سفره نیز در سمت چپ قرار می گیرد.

 زیبایی تزئین وسط میز غذاخوری بستگی به سلیقه شما و سایر وسایل و لوازم موجود دارد. در هر حال هیچ یک از تزئینات وسط میز نباید به اندازه ای بلند باشد که افراد دور میز نتوانند یکدیگر را ببینند.

 برای میزهای رسمی از شمع های سفید و میزهای غیر رسمی از شمع هایی با رنگ های شاد استفاد کنید.

 اگر از شمعدان و یا شمع سر میز غذاخوری استفاده می کنید، شمع ها باید در فاصله ای بالاتر از گل ها بسوزند تا گلبرگ های گل را نسوزانند. فضایی که این وسایل در وسط میز اشغال می کنند، نباید بیشتر از یک دوم سطح وسط میز باشد؛ زیرا شما برای چیدن ظروف و میهمان شما به فضایی برای قرار دادن دستها، در وسط میز به فضایی کافی احتیاج دارد

 سعی کنید همیشه روی میزی که می چینید گل هم بگذارید، ظرافت خاصی به میز شما می دهد. شما می توانید هر گلی را که می خواهید و دوست دارید انتخاب کنید، اما باید توجه کنید که رنگ های گل ها با هم ترکیب مناسبی را تشکیل دهد. هماهنگی بین رنگ گل ها و رنگ دستمال سرسفره ها نیز جلوه بیشتری به میز شام می بخشد، بلندی گل ها را به گونه ای تنظیم کنید تا میهمان هایی که در دو طرف میز قرار گرفته اند بتوانند به راحتی باهم به گفتگو بنشینند.

 دستمال سفره را به زیبایی و دقت تا بزنید و در بشقاب نان در سمت چپ یا در وسط بشقاب غذاخوری بگذارید. برای تزئین نیز می توانید از حلقه دستمال سفره استفاده کنید، در انتخاب رنگ رومیزی ذوق و سلیقه به خرج دهید.

 فراموش نکنید که اگر لازم باشد نمک، فلفل و خردل را سرمیز بگذارید. اما قبل از این که بخواهید چیز شیرینی پذیرایی کنید آنها را از روی میز بردارید.

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (7)

 

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (8)

اگر دستورالعمل های خوب و مناسب داشته باشید، هنر سفره آرایی برای میز شام خیلی راحت تر خواهد شد. چه شامتان خیلی رسمی باشد یا معمولی، چند راهبرد اصلی هستند که باید حتماً یاد بگیرید. …

دستورالعمل ها

اول ببینید چه تعداد مهمان دارید. اگر تعداد بچه ها زیاد باشد، می توانید یک میز مخصوص فقط برای بچه ها بچینید. اما اگر می خواهید که بچه ها هم سر همان میز اصلی بنشینند، اگر بچه های خیلی کوچک هم در جمع وجود داشته باشد، باید از صندلی های مخصوص کودکان استفاده کنید.

تعیین کنید که چه تعداد از مهمانان می نشینند. برای راحتی بیشتر پدر و مادرها بهتر است پیش فرزندانشان بنشینند. اگر مهمان مرد هم باشد، مطابق اصول باید سمت راست میزبان زن بنشیند و اگر مهمان زن در بین مهمانان باشد باید سمت راست میزبان مرد بنشیند. برای مهمانی های بزرگ باید ببینید چه کسانی بهتر با هم ارتباط دارند و آنها را پیش هم بنشانید. خیلی ها دوست دارند مردها و زن ها یکی درمیان بنشینند اما لازم نیست.

تصمیم بگیرید که می خواهید از رومیزی استفاده کنید یا خیر. اگر رومیزیتان سفید و جنس آن لیز باشد لازم است که زیر آن حتماً چیزی بیندازید که روی میز لیز نخورد. رومیزی باید تقریباً به اندازه ۳۰ سانتیمتر از میز آویزان باشد. اگر شامتان بوفه است، رومیزی باید تا زمین باشد.

وقتی رومیزی را تنظیم کردید می توانید میز را بچینید. با تا کردن دستمال ها شروع کنید و آنها را در وسط جای نشستن هر مهمان قرار دهید.

چنگال بزرگ را در سمت چپ دستمال و چنگال کوچک سالاد را در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار دهید.

یک بشقاب مخصوص سالاد در سمت چپ چاقوها بگذارید. بشقاب غذا وقتی مهمانان می نشسنند نباید روی میز باشد.

یک چاقو در سمت راست دستمال بگذارید طوریکه قسمت برش دهنده آن به سمت بشقاب باشد. اگر غذایتان استیک یا مرغ است می توانید از چاقوی استیک هم استفاده کنید.

اگر سوپ و سالاد هم دارید تعداد قاشق هایی که روی میز می گذارید باید دو عدد باشد. قاشق کوچک دسرخوری باید در سمت راست چاقو و قاشق سوپ خوری باید در سمت راست قاشق دسرخوری باشد. همچنین می توانید قاشق دسرخوری را درست موقع سرو دسر روی میز بگذارید.

بشقاب نان را با یک چاقوی کره خوری در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چنگالها بگذارید.

لیوان آب را در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چاقوها بگذارید. در سمت راست این لیوان می توانید گیلاس نوشیدنی را قرار دهید.

اگر قهوه یا چای هم سرو می کنید، یک فنجان در سمت راست همه این وسائل و یک قاشق چای خوری در سمت راست فنجان قرار دهید.

نکات و هشدارها

هیچوقت دو نفری را که همیشه کارشان به بحث های طولانی و بد می کشد را کنار هم ننشانید

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (9)

برای تزئین و چیدن گل روی میز خوب است که چند نکته اساسی و مهم را به یاد داشته باشید

انتخاب گل:

شما می توانید هر گلی را که می خواهید و دوست دارید انتخاب کنید، اما باید توجه کنید که رنگ های گل ها با هم ترکیب مناسبی را تشکیل دهد. هماهنگی بین رنگ گل ها و رنگ دستمال سرسفره ها نیز جلوه بیشتری به میز شام می بخشد، بلندی گل ها را به گونه ای تنظیم کنید تا میهمان هایی که در دو طرف میز قرار گرفته اند بتوانند به راحتی باهم به گفتگو بنشینند.

راهنمای آراستن گل سرمیز:

اسفنج گل آرایی را درست به اندازه بشقاب یا دیسی که برای این کار در نظر گرفته اید ببرید و با نوار چسب ویژه گل آرایی آن را به ظرف محکم بچسبانید تا ثابت بماند، شمع ها را در وسط ظرف در اسفنج فرو کنید، گل ها و برگ های سبز را به شکل بیضی در دیس بچینی، تا امتداد و انتهای بعضی از گل ها و برگ های سبز با سطح روی میز مماس باشد، به این گل ها آب فراوان دهید تمام این گل ها (گل های فرزیا، گل داودی، سوسن، میموزیا، آنتوریوم قرمز) خیلی زود تشنه می شوند.

تشریفات چیدن میز میهمانی رسمی:

لیوان ها:

لیوان ها را بالای محل قرار گرفتن کارد و معمولاً به ترتیبی سرمیز می گذارند که به راحتی برای نوشیدن در دسترس باشد. فرانسوی ها لیوان ها را کمی بیشتر نزدیک به وسط قرار می دهند، همیشه تنگ آب را سر سفره بگذارید و مراقب باشید که در سرتا سر مدت صرف غذا آب تنگ پر باشد.

دستمال سفره:

دستمال سفره را به زیبایی و دقت تا بزنید و در بشقاب نان در سمت چپ یا در وسط بشقاب غذاخوری بگذارید. برای تزئین نیز می توانید از حلقه دستمال سفره استفاده کنید، در انتخاب رنگ رومیزی ذوق و سلیقه به خرج دهید.

شمع :

برای میهمانی شام، مناسب است و به فضای محیط گرمی بیشتری می دهد.

گل:

سعی کنید همیشه روی میزی که می چینید گل هم بگذارید، ظرافت خاصی به میز شما می دهد. فراموش نکنید که اگر لازم باشد نمک، فلفل و خردل را سرمیز بگذارید. اما قبل از این که بخواهید چیز شیرینی پذیرایی کنید آنها را از روی میز بردارید

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (11)

در سفره های بیضی شکل ، در دو سر بیضی از گل استفاده می شود. در سفره های مستطیل شکل، گلها را در وسط عرض مستطیل قرار می دهیم. در سفره های مربع شکل ، از یک گوشه آن استفاده می کنیم. در صورت …

در سفره های بیضی شکل ، در دو سر بیضی از گل استفاده می شود. در سفره های مستطیل شکل، گلها را در وسط عرض مستطیل قرار می دهیم. در سفره های مربع شکل ، از یک گوشه آن استفاده می کنیم. در صورت استفاده از گلدان ، باید حداکثر شاخه های گل ۲۰ سانتی متر باشد.

ابتدا بشقاب پلو خوری که بشقاب اصلی است را روی میز می گذاریم. سپس بشقاب سوپ خوری را قرار داده ، چنگال و قاشق را در کنار سفره قرار می دهیم، سپس کارد را می گذاریم. بشقابهای سالاد خوری را با دستمال سفره در سمت چپ قرار می دهیم.

یک دستمال سفره را به صورت نیلوفر درست می کنیم، بدین صورت که : دستمال سفره را از پشت گوشه دیگر به صورت مثلث تا می زنیم (یعنی از هر طرفی که چهارگوشه می شود یک تا می زنیم ) مجدداً مثلثهایی را که تا زدیم ، به رو بر می گردانیم. سپس گوشه های این مثلث را از زیر بیرون می کشیم این دستمال سفره به شکل گل نیلوفر در می آید. این دستمال سفره را می توان در بیرون از بشقاب یا در داخل بشقاب تزئین نمود.

اگر قصد استفاده از شمع را در سفره دارید، می توان دستمالها را در جائیکه شمع یا شمعدان است قرار دهید و به این شکل سفره را تزئین کنید.

لیوان درست راست قرار می گیرد، برای تزئین آن دستمال کاغذی را پهن می کنیم و از وسط آنرا بر می داریم و بشکل یک گل داخل لیوان قرار می دهیم.

روش دیگر برای تزئین دستمال کاغذی : دستمال کاغذی را پلیسه می کنیم و از وسط می گیریم و داخل لیوان قرار می دهیم. دو عدد دستمال کاغذی را در دو طرف سفره قرار می دهیم و شمعدانی را در داخل آن قرار می دهیم.

بنابر این می توان با سلیقه های مختلف و رعایت سفره آرایی ، سفره را تزئین نمود

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (10)

برای چیدمان سفره و میز شام مناسب به نکات زیر توجه کنید

1- ببینید چه تعداد مهمان دارید. اگر تعداد بچه ها زیاد باشد، می توانید یک میز مخصوص فقط برای بچه ها بچینید. اما اگر می خواهید که بچه ها هم سر همان میز اصلی بنشینند، اگر بچه های خیلی کوچک هم در جمع وجود داشته باشد، باید از صندلی های مخصوص کودکان استفاده کنید

2-تعیین کنید که چه تعداد از مهمانان می نشینند. برای راحتی بیشتر پدر و مادرها بهتر است پیش فرزندانشان بنشینند. اگر مهمان مرد هم باشد، مطابق اصول باید سمت راست میزبان زن بنشیند و اگر مهمان زن در بین مهمانان باشد باید سمت راست میزبان مرد بنشیند. برای مهمانی های بزرگ باید ببینید چه کسانی بهتر با هم ارتباط دارند و آنها را پیش هم بنشانید. خیلی ها دوست دارند مردها و زن ها یکی درمیان بنشینند اما لازم نیست.

3-تصمیم بگیرید که می خواهید از رومیزی استفاده کنید یا خیر. اگر رومیزیتان سفید و جنس آن لیز باشد لازم است که زیر آن حتماً چیزی بیندازید که روی میز لیز نخورد. رومیزی باید تقریباً به اندازه ۳۰ سانتیمتر از میز آویزان باشد. اگر شامتان بوفه است، رومیزی باید تا زمین باشد.

4-وقتی رومیزی را تنظیم کردید می توانید میز را بچینید. با تا کردن دستمال ها شروع کنید و آنها را در وسط جای نشستن هر مهمان قرار دهید.

5-چنگال بزرگ را در سمت چپ دستمال و چنگال کوچک سالاد را در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار دهید.

6-یک بشقاب مخصوص سالاد در سمت چپ چاقوها بگذارید. بشقاب غذا وقتی مهمانان می نشسنند نباید روی میز باشد.

7-یک چاقو در سمت راست دستمال بگذارید طوریکه قسمت برش دهنده آن به سمت بشقاب باشد. اگر غذایتان استیک یا مرغ است می توانید از چاقوی استیک هم استفاده کن

8-اگر سوپ و سالاد هم دارید تعداد قاشق هایی که روی میز می گذارید باید دو عدد باشد. قاشق کوچک دسرخوری باید در سمت راست چاقو و قاشق سوپ خوری باید در سمت راست قاشق دسرخوری باشد. همچنین می توانید قاشق دسرخوری را درست موقع سرو دسر روی میز بگذارید.

9-بشقاب نان را با یک چاقوی کره خوری در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چنگالها بگذارید.

10-لیوان آب را در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چاقوها بگذارید. در سمت راست این لیوان می توانید گیلاس نوشیدنی را قرار دهید.

11-اگر قهوه یا چای هم سرو می کنید، یک فنجان در سمت راست همه این وسائل و یک قاشق چای خوری در سمت راست فنجان قرار دهید

Examples of - decoration - and - Layouts - table - food (12)

تنها با به کار بستن دو مورد بسیار ساده می توانید چیدمان بسیار خوبی را برای میز غذا ارائه دهید.

این نکات را برای هر چیدمان در نظر بگیرید:

چیدمان باید از تمام جهات زیبا به نظر برسد.

پس میز را طوری بچینید تا میهمانان در هر کجای میز که نشسته اند زیبایی آن را درک کنند.

ارتفاع چیدمان باید حدود ۱۲/۵سانتی متر باشد تا میهمانان به راحتی یکدیگر را ببینند.

از شمع های معطر با عطر زیاد در میز غذا استفاده نکنید زیرا رایحه آن با رایحه غذا ترکیب شده و ممکن است بوی خوشایندی را ایجاد نکند.

شمع های سفید مخروطی شکل تقریباً با همه چیز سازگاری داشته و برای میز غذا بسیار مناسب است.

شمعدان های سفید و یا کریستال با همه چیز سازگاری دارد و بسیار مناسب به نظر می رسد.

سادگی

یک طرح بسیار ساده را در نظر بگیرید و سپس وسایل مورد نظر را برای آن چیدمان تهیه کنید. لازم نیست حتماً از گل های گران قیمت استفاده کنید بلکه گل های ساده تر با ترکیب رنگ مناسب، زیباتر و جذاب تر خواهند بود.

برای مثال سه نمونه را در زیر بیان می کنیم.

نمونه اول:

استفاده از گل های سفید به همراه کمی شاخ و برگ بسیار چشمگیر خواهد بود.

قراردادن دو شمع در کناره های آن میز را بسیار مجلل خواهد کرد.

نمونه دوم:

برای این چیدمان به گل رز و تعدادی دستمال سفره همرنگ آن نیاز است. برای این ترکیب اصلاً به شاخ و برگ نیازی نیست.

نمونه سوم:

این نمونه ها برای مواقعی مناسب است که فرصت کمی در اختیار است.

در این نمونه ها اصلاً گل به کار نرفته است. چیدمان اول رسمی تر است. در حالی که چیدمان دوم بسیار جذاب است.

+++++++++++

+++++++++++

+++++++++++

 

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا