انواع بستنیکیک و شیرینی

طرز تهیه ۲ بستنی خانگی با شیر (با ثعلب و بدون ثعلب)؛ آموزش مرحله به مرحله

برخی از منابع معتقدند خاستگاه بستنی این دسر شیرین و خوشمزه، کشور ایران است. این منابع مدارکی دارند که نشان می دهد حدود ۵۵۰ سال پیش از میلاد مسیح بستنی در ایران وجود داشته است؛ بستنی انواع مختلفی دارد از بستنی با شیر گرفته تا انواع بستنی های میوه ای و … در واقع می توانیم بگوییم بستنی یکی از دسرهایب است که اغلب افراد برای رهایی از گرمای تابستان از آن استفاده می کنند. البته بستنی فقط در تابستان و گرما خورده نمی شود و در سایر فصول هم می توانیم از طعم ان لذت ببریم. با وجود آن که تنوع بستنی های بیرون زیاد است برخی از افراد دوست دارند خودشان در خانه بستنی درست کنند. در این مقاله بر آن شدیم تا برای شما همراهان آشپزی ها طرز تهیه بستنی خانگی با شیر و خامه و ثعلب را آموزش دهیم.

طرز تهیه بستنی خانگی با شیر و ثعلب و خامه

بستنی سنتی معروفترین بستنی ایرانی است برای تهیه بستنی سنتی در خانه به مواد اولیه زیر نیاز داریم.

مواد اولیه مورد نیاز:

خامه کم چرب۲۰۰ گرم
شیر پر چرب۸ پیمانه
شکر۴ پیمانه
گلاب۱ پیمانه
خلال پسته۴ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده۴ قاشق غذا خوری
ثعلب۴ قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه بستنی خانگی با شیر و ثعلب و خامه

  1. مرحله اول: (آماده سازی خامه)

    یک سینی لبه دار را انتخاب می کنید و درون آن خامه کم چرب را به ضخامت ۲ میلیمتر می کنیم بعد از آن سینی را درون فریزر قرار می دهیم تا خامه شروع به یخ زدن کند.

  2. مرحله دوم: (جوشاندن شیر)

    قابلمه مناسبی را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و شیر را درون قابلمه می ریزیم و منتظر می شویم تا شیر شروع به جوشیدن کند؛ بعد از جوشیدن شیر حرارت را کم می‌کنیم و زعفرانی که از قبل دم کرده بودیم را به همراه گلاب به قابلمه شیر اضافه می کنیم و مواد را به کمک یک قاشق با همدیگر هم می زنیم؛ این کار را به قدری ادامه می دهیم تا به مخلوط یکدستی برسیم.

  3. مرحله سوم: (ترکیب ثعلب و شکر با سایر مواد)

    در ظرف دیگری ثعلب را با شکر مخلوط می کنیم و بعد از آن که کمی آنها را با همدیگر هم زدیم به صورت آرام، آرام به مخلوط مرحله قبلی که هنوز روی حرارت ملایم است اضافه می کنیم؛ در حین اضافه کردن شکر و ثعلب به مواد قبلی آنها را به آرامی هم می زنیم تا به خوبی با همدیگر مخلوط شوند؛ مواد را تا رسیدن به مخلوط یکدست روی حرارت نگه می داریم.

  4. مرحله چهارم: (استفاده از دو ظرف برای تهیه بستنی)

    دو ظرف فلزی که بتوانند درون همدیگر جای بگیرند را انتخاب می کنیم و درون ظرف کوچکتر مواد درون قابلمه را می ریزیم و در ظرف بزرگتر مقداری یخ می ریزیم و دو ظرف را درون همدیگر قرار می دهیم حالا شروع به هم زدن مواد ظرف کوچکتر می کنیم و بعد از چند دقیقه هر دو ظرف را در فریزر قرار می دهیم بعد از حدود نیم ساعت آنها را از فریزر خارج می کنیم و مجدد مواد بستنی را هم می زنیم این کار را باید حدود ۵ تا ۶ دفعه انجام دهیم تا به بستنی کشدار و با قوامی برسیم

  5. مرحله پنجم: (سرو نهایی)

    در بار آخر که مواد بستنی را از فریزر خارج کردیم خامه را هم بیرون می آوریم و به کمک چاقو آن را به برش های دلخواهی کوچک می کنیم و با خلال پسته مخلوط می کنیم حالا مخلوط خامه و خلال پسته را به مواد اصلی بستنی اضافه می کنیم الان بستنی آماده سرو نهایی شده است

بستنی سنتی خانگی

طرز تهیه بستنی خانگی با شیر و خامه بدون ثعلب: بستنی مگنوم

یکی از بستنی های خوشمزه ای که امروزه در اغلب سوپرمارکت ها یافت می شود به اسم بستنی مگنوم معروف است؛ شاید برای تان تجربه آور باشد شما می توانید با داشتن مواد اولیه زیر این بستنی را در منزل خودتان تهیه کنید برای تهیه بستنی مگنوم به این مواد اولیه نیاز داریم.

مواد اولیه مورد نیاز:

خامه صبحانه۲۰۰ میلی لیتر
شیر۶۰۰ گرم
شکلات سفید یا شیری رنگ و شکلات کاکائویی۲۰۰ گرم (حدود ۱۰۰ گرم از هر رنگ)
شکریک و نیم پیمانه
نشاسته ذرت۴ قاشق غذا خوری
توت فرنگی (اختیاری)به میزان لازم

مراحل طرز تهیه بستنی خانگی با شیر و خامه بدون ثعلب

مرحله اول: (مخلوط کردن شیر و نشاسته ذرت)

قابلمه مناسبی را انتخاب می کنیم و نشاسته ذرت را درونش می ریزیم، حالا مقداری از شیر را به آن  اضافه می کنیم و شروع به هم زدن مواد با همدیگر می کنیم به قدری مواد را هم می زنیم تا به ترکیب یکدستی برسیم در انتهای این مرحله نشاسته ذرت محلول در شیر نباید صورت گلوله گلوله ای باشد.

مرحله دوم: (اضافه کردن مابقی شیر)

در این مرحله مابقی شیر را به آرامی به مواد مرحله قبلی اضافه میکنیم بعد از آنکه تمام شیر را اضافه کردیم شکر را هم به مواد اضافه میکنیم و شروع به هم زدن مواد میکنیم مواد را به قدری هم میزنیم تا به ترکیب یکدستی از کل مواد برسیم.

مرحله چهارم: (هم زدن مواد روی حرارت ملایم)

حالا که مواد درون قابلمه به ترکیب یکدستی رسیدند قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مدام شروع به هم زدن مواد می کنیم تا به صورت ماده غلیظی در بیایند این مواد باید به غلظت فرنی برسند.

مرحله پنجم: (افزودن وانیل و شکلات شیری)

وقتی مواد به غلظت فرنی رسیدند قابلمه را از روی حرارت بر می داریم حالا نوبت اضافه کردن وانیل به همراه شکلات شیری رنگ به مواد مرحله قبلی است.

مرحله ششم: (افزودن خامه و…)

در ادامه کار خامه صبحانه را به مواد اضافه می کنیم و مجدد شروع به هم زدن می کنیم و در انتها شکلات کاکائویی را آب می کنیم و به همراه توت فرنگی ها را به صورت ریز شده به مواد اضافه می کنیم حالا مواد آماده ریخته شدن درون قالب بستنی هستند. شما می توانید از قالب های سیلیکونی برای بستنی و چوب های بستنی آماده استفاده کنید که شبیه بستنی مگنوم بیرون می شود.

مرحله هفتم: (سرو نهایی)

کافیست بستنی های درون قالب را درون فریزر قرار دهیم تا به صورت سفت شده در بیایند. بعد از سفت شدن بستنی ها آنها را از قالب برای سرو خارج می کنیم.

بستنی مگنوم خانگی

نکات مهم و کلیدی:

  • اگر دوست داشته باشید می توانید مقداری از شکلات مایع شده را درون لیوانی بریزید و بعد از سفت شدن بستنی آنها را دورن آن قرار دهید و مجدد در فریزر بگذارید تا روکشی کاکائویی روی بستنی قرار بگیرد.
  • اگر از خامه قنادی در تهیه این بستنی استفاده می کنید شکر کمتری را مصرف کنید.
  • حتماً اجازه دهید شکلات مایع شده ابتدا سرد شود بعد به مواد اضافه کنید.
  • استفاده از توت فرنگی اختیاری است شما می توانید آن را حذف کنید یا با سایر میوه ها مانند گیلاس، آلبالو و… جایگزین کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه بستنی سنتی سه رنگ در خانه

طرز تهیه بستنی خانگی مگنوم برای کودکان

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا