تزیینات نوروز

آموزش تصویری رنگ کردن تخم مرغ ویژه نوروز 94

آموزش تصویری رنگ کردن تخم مرغ ویژه نوروز 94

 

Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (4)

رنگ کردن تخم مرغ یکی از سنتهای خیلی قشنگه سفره هفت سینه که میدونم همه دوست دارند خودشون تخم مرغهای سفرشون رو رنگ کنند.
روشهای مختلفی وجود داره که چند مدلش رو توضیح میدم.
رنگ کردن تخم مرغ با رنگهای طبیعی :
شاید این روش کمی گرون بنظر بیاد و اتلاف مواد خوراکی ولی این روش به نقل از دوستانم بیشتر در فرهنگ مسیحیت برای روز عید پاک مرسوم بوده چون اعتقاد دارند تخم مرغ نماد آغاز یک زندگی جدید هست و باید تخم مرغها رو بشکنند و بخورند البته بیشتر کشورهای رومانی؛ اوکراین؛ روسیه من از جاهای دیگه اطلاعی ندارم، برای همین تخم مرغ را با مواد خوراکی رنگ میکنند ولی این روزها با وجود صنعتی شدن همه جوامع این رسم قشنگ هم کم کم کنار رفته و بیشتر از رنگهای خوراکی به جای رنگهای طبیعی استفاده میشه.

فکر کنم همه بلد هستند که میشه با پیاز،قهوه، زردچوبه،کلم و … تخم مرغ را رنگ کرد اما چه جوری با چه مقدار مواد به رنگ دلخواه برسیم ؟؟

اول از همه تخم مرغها را داخل قابلمه بزرگ و جادار به همراه کمی نمک بریزید و بذارید به جوش بیاد بگذارید 1 دقیقه بجوشد و بعد قابلمه را از روی شعله بردارید و درش را بگذارید و به مدت 12 دقیقه بگذارید بمونه و بعد از داخل آب دربیارید و خشک کنید.

برای رنگ زرد :

زردچوبه 4 ق غ
سرکه 2 ق غ
نمک 1 ق چ
آب 1/4 پیمانه
همه مواد را با هم مخلوط کنید و بگذارید به جوش بیاد بعد بدون اینکه در ظرف را ببندید به مدت نیم ساعت بذارید روی شعله بماند.بعد بگذارید مایع زردرنگ درست شده کاملا خنک بشه و تخم مرغ پخته شده را بگذارید داخلش بلافاصله تخم مرغ زرد میشه ولی اگر میخواهید رنگ زرد زنده داشته باشید بگذارید یک شب تا صبح داخل یخچال تخم مرغ داخل ظرف مایع بماند.

رنگ قهوه ای :

قهوه خیلی قوی خنک 1/4 پیمانه
سرکه 2 ق غ
نمک 1 ق چ

همه مواد را مخلوط کنید و در ظرفی جداگانه بریزید و تخم مرغ پخته را بگذارید داخلش به مدت نیم ساعت تا قهوه ای روشن بشه اگر قهوه ای تیره میخواهید به مدت یک شب تا صبح داخل یخچال بگذارید بمونه داخل مایع قهوه

رنگ آبی

کلم بنفش خُرد شده 14 پیمانه
سرکه 2 ق غ
نمک 1 ق غ
آب 1/4 پیمانه

مواد را مخلوط کرده و بگذارید به جوش بیاد و بدون بستن در قابلمه به مدت نیم ساعت روی شعله بمونه و بعد از روی شعله بردارید و با قاشق کلمهای پخته شده را فشار بدید تا آب اضافی ازش خارج بشه و داخل ظرفی بریزید.
تخم مرغ پخته شده را داخل مایع بندازید سریع رنگ آبی میشه ولی یک شب تا صبح داخل یخچال بمونه رنگ آبی تیره میگیره.

رنگ صورتی :

چغندر خرد شده 4 پیمانه
سرکه 2 ق غ
نمک 1 ق چ
آب 1/4 پیمانه

مواد را مخلوط کرده بجوشانید و دقیقا مثل کلم عمل کنید.
برای تخم مرغ صورتی اینبار روش فرق داره یعنی تخم مرغ پخته شده را داخل ظرفی که مایع چغندر هست بگذارید و بگذارید روی شعله تا به جوش بیاد و به مدت 12 دقیقه روی شعله بماند و بعد از روی شعله برش دارید و بگذارید حدود 20 دقیقه داخلش بمونه اگر رنگ تیره تر خواستید مدت بیشتری باید بجوشد.

رنگ سبز:

اسفناج 6 پیمانه
زردچوبه 1 ق غ
نمک 1 ق چ
آب 1/4 پیمانه

مواد را مخلوط کرده و جوشانده و بعد بگذارید به مدت نیم ساعت روی شعله باشه و بعد آب اضافی داخل اسفناج را هم بچلونید و داخل ظرفی بریزید. وقتی مایع خنک شد تخم مرغ را بندازید داخلش بعد از نیم ساعت یه رنگ خردلی مانند میگیره و اگر یک شب تا صبح داخل یخچال باشه رنگ سبز تیره قهوه ای پیدا میکنه.
این هم عکس تخم مرغهای رنگ شده با رنگ طبیعی

Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (5)

روش دیگر رنگ کردن تخم مرغ با رنگهای خوراکی :

برای این روش ابتدا تخم مرغ را بجوشانید طبق روش بالا و برای‌ این كه‌ پوست‌ آنها ترك‌ نخورد لازم‌ است‌ آب‌ را با حرارت‌ كم‌ و آرام ‌آرام‌ به‌ جوش‌ آورید تا تغییر دمای‌ پوستهِ تخم‌ مرغ‌ ناگهانی‌ نباشد؛ به‌ خصوص‌ اگر آن‌ را تازه‌ از یخچال‌ بیرون‌ آورده‌ باشید.
من اول تخم مرغها رو داخل یک کاسه آب میگذارم اگر دیدم شروع کرد به حباب دادن معلوم میشه کمی روی پوستش سوراخ داره و احتمال ترک خوردنش بیشتره و هم اینکه این تخم مرغ زودتر خراب میشه و بوی گند میگیره و اون تخم مرغ را کنار میگذارم و نمیپزم.

میتونید پوستهِ خالی‌شدهِ تخم مرغ را رنگ کنید. برای‌ خالی‌ كردن‌ تخم‌ مرغ‌ خام‌ به‌ وسیله‌ ای‌ نوك‌ تیز (مثلاً یك‌ سوزن‌ بزرگ) نیاز دارید. ابتدا تخم‌ مرغ‌ را خوب‌ تكان‌ دهید. بهتر است‌ تخم‌ مرغ‌ تازه‌ نباشد تا در اثر تكان ‌دادن، زرده‌ و سفیده‌ كمی‌ مخلوط‌ شوند. با وسیلهِ شی نوك ‌تیز مانند سوزن بزرگ سوراخ‌ كوچكی‌ در سر باریك‌ تر پوسته‌ تخم‌ مرغ‌ و سوراخ‌ بزرگ تری‌ در انتهای‌ دیگر آن‌ به‌ وجود آورید. سوراخ‌ كوچك‌ تر را رو به‌ دهانتان‌ قرار دهید و با فشار، داخل‌ آن‌ بدمید تا محتویات‌ تخم ‌مرغ‌ از طرف‌ دیگر خارج‌ شود (می‌ توانید این‌ محتویات‌ را داخل‌ ظرفی‌ بریزید و برای‌ تهیه‌ غذا از آن‌ استفاده‌ كنید) ولی من اعتقاد دارم تخم مرغ سر سفره هفت سین باید پخته باشه.

بعد از پخت تخم مرغ طبق دستورالعمل نوشته شده پشت جعبه رنگها عمل کنید.
1 ق چ سرکه سفید را با 1/2 پیمانه آب جوش مخلوط کنید (مقدار آب به حدی باشه که روی تخم مرغ را بپوشونه) و چند قطره رنگ دلخواه را اضافه کنید و بگذارید تخم مرغ به مدت یک ربع یا بیشتر داخلش بمونه تا رنگ بگیره.

رنگ بنفش – 3 قطره رنگ آبی + 5 قطره رنگ صورتی یا 2 قطره آبی + 2 قطره قرمز
رنگ نارنجی – 4 قطره رنگ سبز فسفری + 2 قطره رنگ صورتی یا 18 قطره زرد + 2 قطره قرمز
رنگ سبز چمنی – 10 قطره رنگ سبز فسفری کمرنگ + 1 قطره رنگ آبی
رنگ سبز تیره – 3 قطره رنگ آبی + 1 قطره رنگ سبز فسفری کمرنگ
رنگ قهوه ای – 2 قطره سبز معمولی + 2 قطره قرمز + 6 قطره زرد
رنگ سبز فسفری – 9 قطره زرد + 1 قطره سبز
رنگ آبی نفتی – 4 قطره آبی + 1 قطره قرمز

اگر کمی روغن مایع داخل این مخلوط بریزید تخم مرغ به صورت مرمری رنگ میشه یعنی یک جاهاییش رنگ نمیگره .
این هم عکسی از تخم مرغهای رنگ شده با رنگ خوراکی

Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (6)

 

Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (7)

میبینید که رنگهای طبیعی نسبت به خوراکی خیلی ملایمتر هستند.
اگر هم رنگ خوراکی ندارید با گواش یا اکریلیک تخم مرغ را رنگ کنید که هرچه تخم مرغ داغتر باشه رنگ کردن با گواش روش راحت تره.
برای کشیدن طرح روی تخم مرغ ؛ ابتدا با مداد طرح مورد نظر را بکشید و بعد با اکریلیک یا گواش رنگش کنید.
اینهم طرحهای امسال که چون سال اسب بود چند تا اسب هم کشیدم.

Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (8) Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (1) Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (2) Training - Video - coloring - egg - Special - March 94 (3)++++++++++++++

++++++++++++++

++++++++++++++

4.5/5 - (189 امتیاز)

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید طرح ها رو با چی رنگ کردید؟آخه من هرسال سفره هفت سین میزارم و دوست دارم هرسال با سال قبلی فرق داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا