فرآورده های لبنی

طرز تهیه ماست یونانی

طرز تهیه ماست یونانی

Directions - Yogurt - Greek (4)

ماست یونانی ؛ ماستی غلیظ با بافت خامه ای و درصد پروتئین بالاتر، نسبت به ماست معمولی است.
به دلیل درصد پروتئین بالا؛ خوردن این نوع ماست برای رفع گرسنگی و تقویت عضلات توصیه میشه.
روش سنتی تهیه ماست یونانی همانند ماست معمولی است و تنها یک مرحله آبگیری اضافه تر دارد ؛ که این روش کمک میکنه بدون اضافه کردن ژلاتین یا خامه یا …. ماستی غلیظ و خامه ای درست بشه . این ماست نسبت به ماست معمولی نیاز به سه برابر شیر بیشتر دارد و حاوی دو درصد پروتئین بیشتر است و بدلیل همین پروتئین بالا برای بیماران دیابت نوع 2 مفید میباشد؛ چون به حفظ سطح قند خون درمدت زمان طولانی کمک میکنه و در صورتیکه در فرایند تولید ماست از شیر کم چربی استفاده بشه ؛ ماستی با درصد چربی بسیار پایین تا صفر درصد تولید میشه که سرشار از انرژی هست و کاملا متناسب برای یک رژیم غذایی کم چربی است.
در روشهای صنعتی برای دادن غلظت به ماست؛ پودر شیر یا خامه و در مواردی پکتین اضافه میکنند.

مواد لازم :

شیر 2 لیتر
ماست معمولی 4 ق غ ( بعنوان مایه ماست)
پارچه تنظیف یا مخصوص تهیه پنیر

اگر بار اولی هست که ماست تهیه میکنید پیشنهاد میکنم با مراجعه به لینک زیر اول طرز تهیه ماست معمولی را بخونید.
طرز تهیه ماست خانگی

ابتدا باید شیر را روی حرارت ملایم به جوش بیارید یعنی به دمای 85 درجه برسونید و وقتی به این دما رسید بگذارید یکی دو دقیقه روی حرارت بمونه تا تمام میکروبها و باکتریهاش نابود بشند و بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا شیر خنک بشه و به دمای 43 درجه برسه، میتونید از دماسنج استفاده کنید یا خیلی ساده با انگشتتون دما را کنترل کنید، یعنی دما باید به حدی باشه که اگر انگشتتون را داخلش زدید بتونید تا 10 را بشمارید و دستتون گرماش را تحمل کنه یعنی نباید شیر داغ باشه فقط گرم باشه و گرماش کمی از درجه حرارت بدن بالاتره. یعنی بدون اینکه انگشتتون بسوزه فقط گرمی شیر را حس کنید.
برای اینکه سریعتر شیر خنک بشه میتونید داخل سینک ظرفشویی آب یخ بریزید و قابلمه شیر را داخلش بگذارید بعد از 7-8 دقیقه دمای شیر پایین میاد.
حالا زمانیه که باید مایه ماست را اضافه کنید در واقع، باکتری را به شیر اضافه میکنید. ماست را با قاشق روی شیر بریزید و خیلی آرام یه هم بزنید.
* یه نکته : اگه زمانی که شیر به جوش اومد بگذارید برای مدت 5-6 دقیقه بیشتری بجوشه ، آب داخل شیر بیشتر تبخیر میشه و ماست درست شده سفت تر میشه ولی اگه یه ماست معمولی می خواهید میتونید بعد از اینکه شیر به جوش اومد بعد از 2 دقیقه از روی شعله بردارید.

 

Directions - Yogurt - Greek (2)

 

Directions - Yogurt - Greek (3)

بعد از اینکه مایه ماست به شیر اضافه شد یه دستمال مخصوص آشپزخانه روی دهنه ظرف بگذارید و در ظرف را ببندید و روی ظرف را با پارچه کلفتی مثل پتو بپوشونید و به مدت 4-5 ساعت بگذارید تا ماست ببنده. چیزی که مهمه اینه که در تمام این مدت دمای ماست روی 43 درجه بمونه .
اگه از ظرف سرامیک یا چینی یا استیل استفاده کنید دیرتر گرماشو از دست میده و ماست سریعتر میبنده ؛ یا میتونید ظرف را داخل فری که فقط شمعکش روشنه بگذارید.
هرچه دما از 43 درجه پایین تر بیاد مدت بیشتری طول میکشه تا ماست جامد بشه.
ماست زمانی آماده شده که وقتی ظرف را کج میکنید، دیگه حالت آبکی نداشته باشه و به راحتی تکان نخوره .
بعد از اینکه ماست بسته شد داخل پارچه تنظیف بریزید و به مدت دو ساعت آویزونش کنید تا آب ماست بره ، برای آویزان کردن پارچه هم میتونید از یک قاشق چوبی بزرگ کمک بگیرید و پارچه را به دسته قاشق ببندید و آویزان کنید. بعد از دو ساعت ماست غلیظ و خامه ای درست شده را از پارچه در بیارید و داخل ظرف بریزید و به مدت چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک بشه.
این ماست در تهیه انواع دیپ و سس بکار میره و یا از نوع وانیلیش برای تهیه دسرهای مختلف استفاده میشه.

Directions - Yogurt - Greek (1)

+++++++++++

+++++++++++

+++++++++++

1.3/5 - (3 امتیاز)

‫۲ دیدگاه ها

  1. ماست یونانی همان ماست چکیده است که عموما در آسیای مرکزی و خاورمیانه قدمت دیرینه دارد اما در غرب و به صورت خاص در امریکا از دهه های هشتاد و نود میلادی به اسم Greek Yogurt یا ماست یونانی می شناسند و دوباره همان اسم به فارسی ترجمه شده و ملت جوگیر، به جای اسم ریشه دار “ماست چکیده” از عبارت یونانی استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا