تزیینات نوروز

دستور تهیه شیرینی نخودچی مخصوص نوروز 94(تصویری)

دستور تهیه شیرینی نخودچی مخصوص نوروز 94(تصویری)

 

Instructions - supplying - sweets - chickpea - special - Nowruz 94 (1)

شیرینی نخودچی یا نون نخودچی محبوب ترین شیرینی نوروزی
مطمئنا افرادی هستند که تابحال یکبار این شیرینی رو درست کردند و اون چیزی که میخواستند نشده یا شیرینی وا رفته یا رنگش تیره شده و یا …….

مواد لازم :

آرد نخودچی 250 گرم
خاکه قند 100 گرم
روغن 125 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
هل 1/2 ق چ
آرد برنج 1 ق غ
زعفران غلیظ یا خلال پسته جهت تزیین

اگر دوست دارید شیرینی با کیفیت بالا تهیه کنید حتما نکات زیر را رعایت کنید :

میتونید دستور را 2 یا 4 برابر کنید ولی زرده تخم مرغ در هر حالت یک عدد میباشد و تغییری نمیکند.

اگر بار اول هست شیرینی را درست میکنید با همین مقدار درست کنید حدود 70 تا شیرینی کوچیک خواهید داشت.

اگر خودتون بتونید آرد نخود را تهیه کنید کیفیت شیرینی میره بالاتر؛ پوست نخود برشته رو بگیرید و نخود را آسیاب کنید و از الک ریز رد کنید؛ اگر از بیرون آرد نخودچی میخرید حتما از الک دانه ریز رد کنید تا خورده های درشت و آسیاب نشده نخود جدا بشه.
هل را حتما خودتون بسایید و خورد کنید تا عطر تازه تری داشته باشه ؛ اگر هل مونده باشه مجبورید برای طعم بهتر هل بیشتری بریزید که باعث میشه شیرینی تیره تر بشه.
فقط از روغن جامد استفاده کنید ؛ روغن قنادی یا کره نباید استفاده کنید.
خاکه قند رو هم الک کنید.

طرز تهیه :

روغن را بهمراه پودر قند و هل با همزن به مدت 5 دقیقه بزنید تا رنگش کرم رو به سفید بره حتما این قسمت رعایت بشه و بعد زرده تخم مرغ را اضافه کنید و دوباره بزنید تا مواد کاملا مخلوط بشه.
آرد نخودچی الک شده را با یک قاشق آرد برنج مخلوط کنید و به مواد اضافه کنید و با قاشق پلاستیکی یا لیسک مخلوط کنید و با دست شروع کنید به ورز دادن ؛ سعی کنید از ظرفی استفاده کنید که لبه کوتاه داشته باشه تا راحت ورز بدید.
دستورهای متعددی هست که میگه به هیچ وجه ورز ندید و خمیر به روغن میوفته ولی من با این دستور هیچ مشکلی نداشتم و خمیر اصلا به روغن نیفتاد.
مثل لباس شستن با دست؛ خمیر را چنگ بزنید. این خمیر نیاز به روغن بیشتری نداره اگر خوب ورز داده بشه خمیر از حالت خشکی در میاد.
برای اینکه بفهمید چه مقدار باید خمیر را ورز بدید و چه زمانی خمیر اماده است ؛ یه مقدار از خمیر را بردارید و بین انگشتتون ورز بدید اگر دیدید خمیر نرم شد و تو دست فرم گرفت یعنی خمیر آماده شده؛ کل خمیر باید یه همچین فرمی پیدا کنه اگه درست ورز بدید حدود سه دقیقه کافیه ؛ زیادتر از این زمان باشه مثلا ده دقیقه مطمئنا خمیر به روغن میوفته.

Instructions - supplying - sweets - chickpea - special - Nowruz 94 (2)

خمیر اماده شده را به صورت دو تا سه گلوله در بیارید و داخل کیسه نایلون بگذارید. این خیر میتونه تا یک هفته در دمای محیط بمونه و هر زمانی خواستید شیرینی را بپزید ؛ نیاز به یخچال نداره چون اگه داخل یخچال بره دوباره سفت میشه و نیاز به ورز دادن پیدا میکنه.
برای قالب زدن خمیر باید خمیر را به ضخامت یک و نیم سانتیمتر باز کنید میتونید روی سطح کار کاغذ روغنی بندازید و با وردنه خمیر رو باز کنید ولی من به پیشنهاد خود خانم گل اور اینکارو نکردم ؛ خمیر را داخل یک سینی با دست باز کردم برای اینکه ضخامت خمیر دستتون بیاد یک قالب مخصوص نخودچی را کنار خمیر بذارید و با دست اندازه را تنظیم کنید اگر کم بود خمیر را با دست به وسط جمع کنید و اگر زیادی ضخیم بود با دست پهنش کنید و در اخر برای اینکه جای انگشتاتون بره با کف دست روی خمیر بکشید.

فر را از یک ربع قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید.
نوک انگشتتون را داخل روغن جامد بزنید و کف سینی را چرب کنید؛ یعنی خیلی خیلی کم چرب کنید و روش آرد برنج بپاشید و سینی را تکان بدید تا آرد کامل پخش بشه و اضافه آرد را بریزید.
قالب نون نخودچی بطور سنتی قالب گل چند پر هست ؛ هر بار قبل از قالب زدن داخل آرد برنج بزنید و بعد خمیر را قالب بزنید تا براحتی از خمیر جدا بشه.
برای راحت شدن کار؛ برخلاف قالب زدن بیسکویت که اول قالب میزنیم و بعد بیسکویتها را به سینی منتقل میکنیم ؛ برای این شیرینی هربار که قالب میزنید همون موقع شیرینی را با قالب بردارید و کمی با انگشت روش فشار بدید تا از قالب خارج بشه و داخل سینی بگذارید ؛ اگر همه را قالب بزنید و بعد بخواهید یکی یکی به سینی منتقل کنید چون شیرینی ظریفه فرم و شکلش رو از دست میده.
قالبهای پرسی مخصوص این شیرینی هست مثل قالبهای خمیر فوندانت که اگر بتونید تهیه کنید خیلی کار کردن باهاش راحت تره ؛ یعنی زمانی که قالب میزنید با اهرم روش فشار میدید و شیرینی با فشاری یکسان از قالب خارج میشه و نیازی به فشار انگشت نیست.
وقتی یک دور خمیر را قالب زدید ؛ برشهای اضافه خمیر را حتما حتما دوباره ورز بدید و بعد قالب بزنید مثل خمیر بیسکویت نباید فقط جمعش کنید و دوباره صافش کنید حتما نیاز به ورز دادن داره ؛ در غیر اینصورت شیرینیها حین پخت ترک میخوره.

Instructions - supplying - sweets - chickpea - special - Nowruz 94 (3)

بعد از اینکه شیرینیها را به سینی فر منتقل کردید برای تزیینش یا میتونید خلال پسته وسط شیرینی بذارید یا زعفران دمکرده بسیار غلیظ را با قلمو یا یه چیزی تیز شبیه ته چوب کبریت که پهن باشه وسط شیرینی بزنید.

شیرینیها نیاز نداره که با فاصله خیلی زیاد از هم داخل سینی چیده بشه چون این شیرینی تغییر سایز و انداره نمیده و وا نمیره.
به مدت 15 الی 20 دقیقه تا زمانیکه زیر شیرینی فقط طلایی بشه بپزید ؛ شیرینی نخودچی زود میسوزه و تغییر رنگ میده پس دقت کنید. من 15 دقیقه پختم و کافی بود.
بعد از پخت بگذارید شیرینیها داخل سینی فر به مدت چند ساعت تا زمانیکه کاملا خنک بشه بمونه و اصلا بهش دست نزنید چون پودر میشه.

بطور سنتی قدیمیها برای درست کردن این شیرینی اول روغن را بطور غیر مستقیم آب میکردن و میذاشتن دوباره به حالت نیمه جامد در بیاد بعد مخلوط مواد میکردن و از چرخ گوشت خمیر را رد میکردن تا نرم و یکدست بشه ولی با توجه به اینکه چرخگوشتهای خونگی فقط مخصوص شیرینی پزی و چرخ کردن خمیر نیست ترجیحا بهتره تو خونه اینکار انجام نشه.

Instructions - supplying - sweets - chickpea - special - Nowruz 94 (4)

 

Instructions - supplying - sweets - chickpea - special - Nowruz 94 (5)

 

+++++++++++++++

+++++++++++++++

+++++++++++++++

3.8/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا