انواع نان و خمیر نان و خمیر پیتزا

دستور پخت نان تافتون (آموزش تصویری)

دستور پخت نان تافتون

(آموزش تصویری)

Recipes - Baking - Bread - dries - teaching - image

نان تافتون خونگی درون تابه در واقع میشه گفت مینی تافتون. چون قرص نون تافتون که از بیرون تهیه میکنید قطری در حدود 40 سانتی متر و ضخامت 3 الی 4 میلیمتر داره ولی خوب طعم نون خونگی که یه دخل و تصرفهایی هم بتونی توش ببری و روش کنجد و سبزی خشک هم بریزی چیزی دیگست.
مواد لازم :
آرد دو و یک دوم پیمانه ( 350 گرم )
بیکینگ پودر یک دوم قاشق چایخوری
نمک یک قاشق چایخوری
ماست دو سوم پیمانه (150 گرم )
مایه خمیر یک دوم قاشق غذاخوری ( 7 گرم )
شکر دو قاشق چایخوری
شیر ولرم 150 میلی لیتر
روغن مایع یک قاشق غذاخوری
زردچوبه یک چهارم قاشق چایخوری

در مورد مواد من میزان نمک کمتری استفاده کردم چون نون کم نمک را ترجیح میدم و زردچوبه هم یک هشتم که زیاد رنگ نون زرد نشه چون ممکنه نون خیلی زرد رنگ بشه و میتونید حذفش کنید.

Recipes - Baking - Bread - dries - teaching - image (3)

اول از همه پودر مایه خمیر را با شکر و شیر ولرم ( شیر را به مدت 30 ثانیه داخل ماکروفر بگذارید) مخلوط کنید و روش را با سلفون بپوشونید و بگذارید به مدت 10 دقیقه بمونه تا یه شکل اسفنجی مثل تصویر پیدا کنه.
آرد و نمک و بیکینگ پودر و زردچوبه را مخلوط کنید و از الک رد کنید و داخل یه ظرف بریزید و وسط ظرف را گود کنید و خمیر مایه آماده شده و ماست و روغن مایع را در وسط ظرف بریزید و مخلوط کنید. اگر ماست شل باشه کمی آرد بیشتری نیاز دارید. بعد که خمیر آماده شد روی یه سطح آرد پاشی شده به مدت 10 دقیقه ورزش بدید و اگرخمیر کمی به دستتون بچسبه مشکلی نداره ولی نباید خمیر سفتی بشه چون نونی که با این خمیر درست بشه خیلی خشک میشه و بافت لطیفی نداره. کف یه ظرف کمی آرد بریزید و خمیر را داخلش بگذارید و روی خمیر را هم آرد بپاشید و یه سلفون روی ظرف بکشید و بگذارید 2 ساعت بمونه تا حجم خمیر دو برابر بشه.

Recipes - Baking - Bread - dries - teaching - image (4)

الان حجم خمیر دو برابر شده روی خمیر را با دست فشار بدید که پفش بخوابه بعد خمیر را روی یه سطح آرد پاشی شده منتقل کنید و شروع کنید به چونه گیری و به اندازه یک نارنگی از خمیر چونه گیری کنید حدود 10 تا چونه درست میشه.
هر تیکه خمیر را جمع کنید تا گرد بشه بین دستاتون گلوله نکنید باید خمیر را از زیر جمع کنید و به شکل گرد درش بیارید.
چونه های گرد را با سلفون بپوشونید و به مدت 15 دقیقه دوباره استراحت بدید.

Recipes - Baking - Bread - dries - teaching - image (5)

برای باز کردن چونه ها روی سطح آرد بپاشید و روی چونه هم همینطور و وردنه را هم آردپاشی کنید و خمیر را باز کنید حالا تو این مرحله میتونید کنجد، سیاه دانه و یا کمی شنبلیله خشک بزنید و دوباره با وردنه روش بکشید. و میتونید با چنگال روی سطح نان را سوراخ کنید تا تافتون واقعی بشه ولی من اینکارو نکردم و بیشتر میخواستم شبیه نون خونگی بشه.

Recipes - Baking - Bread - dries - teaching - image (6)

برای پخت نون؛ هم داخل فر هم روی تابه میتونید اینکارو انجام بدید.
فر را با 420 درجه فارنهایت گرم کنید و نون را داخل تابه چدنی مخصوص فر بگذارید و به مدت 4 دقیقه نون را بپزید. یا میتونید یه تابه را بگذارید داغ بشه و نون را داخل تابه بپزید . برای هر طرف نون کمتر از یک دقیقه طول میکشه وقتی سطح نون شروع کرد به پف کردن و زیر نون سرخ شد برش گردونید و طرف دیگه را بپزید. برای نونهای اول شاید زمان بیشتری ببره ولی وقتی تابه داغ داغ شده باشه نونهای بعدی سریع نر میپزه باید حواستون باشه نسوزه.

Recipes - Baking - Bread - dries - teaching - image (2)

 

++++++++

++++++++

++++++++

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا