تزیینات نوروز

انواع شیرینی های نوروز 94_سری سوم

انواع شیرینی های نوروز 94_سری سوم

 

 

طرز تهیه شیرینی نازک

Types - sweets - Norooz -94 (8)

شیرینی نازک یک شیرینی خوش خوراک است که قابلیت نگهداری بالایی دارد این شیرینی خوشمزه مخصوص عید نوروز می باشد امروز قصد داریم  طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را در فست فود به شما آموزش دهیم

مواد لازم

  1. آرد سفید قنادی: ۵۰۰ گرم
  2. نمک: یک پنجم قاشق چای خوری
  3. بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای خوری سر پر
  4. کره یا مارگارین: ۲۵۰ گرم
  5. تخم مرغ کامل: ۲ عدد
  6. وانیل خالص: نوک قاشق چای خوری
  7. خامهٔ صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری
  8. ماست (معمولی): ۱۵۰ گرم

مواد لازم برای مایهٔ درونی نازک:

  1. کره یا مارگارین: ۲۰۰ گرم
  2. شکر: دو و یک چارک پیمانه (۴۰۰ گرم)
  3. آرد: ۳ پیمانه (حدود ۴۰۰ گرم)
  4. هل سائیده شده: ۱ قاشق چای خوری
  5. جوز هندی رنده شده: یک عدد کوچک

این شیرینی‌ها به علت داشتن کره یا مارگارین بسیار ترد و خوش‌خوراک بوده، قابلیت نگهداری نسبتاً طولانی دارند

طرز تهیهٔ خمیر:

آرد، نمک و بیکینگ پودر را ۳ بار با هم الک کنید. کره یا مارگارین ذوب شده در دمای آشپزخانه را با همزن بزنید تا کرم رنگ شود. ۳ قاشق غذاخوری از مخلوط آرد را روی کره یا مارگارین ریخته، هم بزنید. تخم مرغ‌ها را دانه‌دانه اضافه کرده هر بار مخلوط را هم بزنید، با اضافه کردن هر تخم مرغ ۳ قاشق غذاخوری آرد به مایه اضافه نمایید. با تخم مرغ دوم وانیل را هم اضافه نمایید (اضافه کردن آرد به صورت مرحله به مرحله برای سفت نگه داشتن خمیر است). خامه را اضافه نموده، هم بزنید و مجدداً کمی از مخلوط آرد را به کار ببرید. ماست را اضافه نموده، آن را به خورد خمیر بدهید. در این مرحله همزن را خاموش کرده، باقیماندهٔ مخلوط آرد با دست به خورد خمیر بدهید. در انتها خمیر به دست آمده خمیر نرم و لطیفی است که به دست تمیز نمی‌چسبد (منظور از دست تمیز دستی است که هنوز با خمیر تماس نداشته است). روی خمیر را بپوشانید تا مایه درونی را آماده سازید. (استفاده از هل و جوز هندی اجباری نبوده و سلیقه ایست ولی کاربرد آن‌ها توصیه می‌شود). طرز تهیهٔ مایه درونی: همهٔ مواد را داخل دستگاه غذاساز ریخته، مخلوط نمایید یا اینکه به کمک نوک انگشتان مالش دهید تا به صورت خرده نان درآید. طرز پیچیدن نازک: در ابتدا فر را روی حرارت ۱۸۰درجهٔ سانتی گراد روشن نمایید. یک عدد سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده، کاغذ را با روغن مایع چرب کنید. خمیر آماده شده را وزن کرده، آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. باقیمانده را مجدداً به دو قسمت مساوی تقسیم کنید (برای تهیهٔ دو رولت برای نازک). هر قسمت از خمیر را روی سطح کاری که آرد پاشی شده است به صورت چهارگوش به قطر ۲ میلی‌متر پهن کنید (آردهای اضافه را با قلم موی بزرگ بتکانید تا شیرینی بعد از پخت زیاد خشک نشود). با مایهٔ درونی روی خمیر را بپوشانید. با کف دست مواد را روی خمیر فشار دهید تا به آن بچسبد. از یک طرف خمیر را به صورت رولت بپیچانید. دو طرف رولت را ببندید و کمی آن را تخت کنید و با کشیدن رولت آن را نازک تر کرده به آن طول بدهید. رولت را با کارد دالبردار به صورت دلخواه برش دهید و برش‌ها را درون سینی فر با فاصله بچینید. کار را با قسمت دوم خمیر تکرار کنید.

 

 

طرز تهیه شیرینی کشمشی

Types - sweets - Norooz -94 (9)

شیرینی کشمشی یک شیرینی خیلی خوشمزه و راحت میباشد که مخصوص عید نوروز و میان وعده کودکان است امروز قصد داریم طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را به شما آموزش دهیم

مواد لازم:

  1. آرد: ۱۵۰ گرم
  2. روغن جامد: ۱۰۰ گرم
  3. کشمش: ۸۰ گرم
  4. تخم مرغ: ۲ عدد
  5. پودر شکر: ۱۵۰ گرم
  6. وانیل: ۲/۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه:

مرحله ۱ – کره، وانیل و پودر قند را به کمک همزن با یکدیگر خوب زده تا سبک شود، سپس تخم مرغ‌ها رادانه دانه افزوده و هم بزنید.

مرحله ۲ – آرد الک شده را به مخلوط اضافه کرده و با قاشق هم بزنید. کشمش‌ها را که شسته و خشک شده در کمی آرد غلطانده، آرد اضافی آنرا گرفته و به مخلوط افزوده و هم بزنید.

مرحله ۳ – مواد را به کمک قیف با ماسوره ساده روی سینی فر که کاغذ انداخته‌اید با فاصله قرار داده و در فر ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا زمانیکه دور شیرینی طلائی شود.

نکات:

خمیر این شیرینی را نباید خیلی هم زد تا کیفیت خودش را از دست ندهد.

اگر مایل هستید شیرینی شما نرم تر باشد بایستی مقدار آرد را تا ۱۸۰ گرم بیشتر کنید.

اگر مایل هستید شیرینی شما بیسکوئیتی و خشک تر باشد بایستی مقدار روغن را تا ۱۵۰ گرم افزایش دهید.

شیرینی کشمشی نیز از نمونه شیرینی‌های خوشمزه می‌باشد. در صورتیکه آرد شیرینی را زیادتر کنید، شیرینی نرم تر و اگر مقدار کره را بشتر کنید، بیسکوئیتی و خشک تر خواهد شد.

 

 

طرز تهیه شیرینی کاک

Types - sweets - Norooz -94 (10)

شیرینی کاک یک شیرینی خوشمزه است که مخصوص عید نوروز می باشد امروز قصد داریم طرز تهیه شیرینی کاک خوشمزه و خوشرنگ را در فست فود به شما آموزش دهیم.

مواد لازم

  1. آرد :۳۰۰ گرم
  2. آب ولرم :۵۰ میلی لیتر
  3. روغن محلی (حیوانی) یا روغن جامد:۵۰ گرم
  4. مایه خمیر فوری:۱ قاشق چایخوری
  5. تخم مرغ:۱ عدد
  6. نمک :۱/۲ قاشق چایخوری
  7. پودر قند :۱۶۰ گرم
  8. پودر هل :۱ قاشق چایخوری
  9. پودر بادام :۱/۲ پیمانه

طرز تهیه

ابتدا مایه خمیر را با یک قاشق غذاخوری پودر قند و ۱/۴ پیمانه (۵۰ میلی لیتر) آب ولرم در ظرفی مخلوط کنید و سپس در ظرف را بگذارید تا ۱۰ دقیقه بماند و پف کند. سپس روغن را آب (ذوب) کرده در ظرف دیگری بریزید تا کمی خنک شود. آنگاه تخم مرغ را شکسته و نیمی از آن را همراه نمک در لیوان کمی هم می‌زنیم و به روغن اضافه می‌کنیم. مایه خمیر آماده شده را کم‌کم به مخلوط روغن و تخم مرغ می‌افزاییم. و به همزدن ادامه می‌دهیم. سپس آرد را اضافه می‌کنیم و آنقدر هم می‌زنیم که خمیر لطیف و یکدست و بدون چسبندگی به دست آید. خمیر را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز دهید. سپس روی آن را بپوشانید و حدود ۲ ساعت استراحت دهید. اگر خمیر شل بود می‌توانید کمی آرد برای تنظیم سفتی آن اضافه کنید. خمیر آماده را لوله کرده و به اندازه‌های یکسان چانه کنید و چانه‌ها را با وردنه باز کنید و با وردنه‌ای ظریفتر نازکشان کنید. سپس ورقه‌های نازک خمیر را یک یک روی ساج انداخته و هر دو طرف آن را روی گاز بپزید. پیش از آنکه خنک شوند روی تخته کار پهن کنید و روی آن مایه بادام (مخلوط هل، پودر قند و پودر بادام) بپاشید. سپس ورقه را با دقت لوله کنید. روی آن را با فشارمناسب وردنه بکشید. در پایان با فاصله‌های ۳ سانتی‌متری و به شکل اریب ببرید. کاک را در ظرف در بسته نگاهداری کنید.

 

طرز تهیه لوز پسته

Types - sweets - Norooz -94 (11)

لوز پسته یک شیرینی خوشمزه مخصوص عید نوروز می باشد که خیلی از ایرانی ها آن را دوست دارند. امروز قصد داریم طرز تهیه لوز پسته خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم

مواد لازم

  1. آرد برنج: یک قاشق غذاخوری
  2. شکر قهوه‌ای یا عسل: به میزان لازم
  3. پسته: چهار پیمانه
  4. گلاب: به میزان لازم

طرز تهیه

روش تهیه پسته را آسیاب کرده تا مقدار کمی روغن پس بدهد و تقریباً به شکل خمیری درآید. آرد برنچ را چند دقیقه تفت می‌دهیم. پودر پسته و آرد برنج را در ظرف مورد نظر ریخته، کمی گلاب وعسل به آن اضافه می‌کنیم. خمیر به دست آمده را خیلی خوب ورز می‌دهیم تا مواد با هم مخلوط شوند. ته یک سینی مستطیلی را چرب کرده و مواد را ته سینی پهن می‌کنیم و به شکل لوزی برش می‌زنیم. حدود ۲ تا ۳ ساعت سینی را داخل یخچال قرار می‌دهیم. لوزها بعد از خنک شدن از سینی جدا می‌شوند.

این شیرینی خوشمزه مخصوص عید نوروز می باشد و تهیه آن خیلی راحت است . این شیرینی مدل های مختلفی دارد از جمله لوز نارگیل. لوز بادام و غیره

 

 

طرز تهیه شیرینی نوقا

Types - sweets - Norooz -94

شیرینی نوقا یک شیرینی خیلی خوشمزست که اکثرا برا عصرانه و عید نوروز استفاده میشود امروز قصد داریم طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را در فست فود به شما عزیزان اموزش دهیم

مواد لازم

  1. نان میکادو ۲ ورق
  2. شکر ۴۵۰ گرم
  3. گلوکز مایع ۲۵۰ میلی لیتر
  4. عسل یا شیره ۱۲۵ میلی لیتر
  5. وانیل یک هشتم قاشق چایخوری
  6. سفیده تخم مرغ ۲ عدد
  7. کره نرم ۷۵ گرم
  8. فندق بدون پوست و پسته ۲۵۰ گرم

طرز تهیه

قالب مستطیل شکل ۲۰×۳۰ سانتی‌متری را چرب کنید و یک ورق از نان میکادو را کف قالب قرار داده کنار بگذارید.

شکر، گلوکز مایع، شیره و یا عسل را در ظرفی ریخته روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود. بعد از آن حرارت را کمی بالا برده تا مواد به جوش آید.

این مواد باید حدود ۵ دقیقه بدون اینکه هم بخورد بجوشد تا زمانی که درجه حرارت سنج شما عدد ۱۳۰ درجه سانتی گراد را نشان دهد.

قبل از اینکه مایع کاملا آماده شود سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد. سپس شیره آماده را از روی حرارت برداشته به صورت یک نوار باریک به آرامی به سفیده اضافه کنید. همچنان با همزن به زدن ادامه دهید تا شیره کاملا جذب شده و مواد غلیظ شود. به طوری که شکل خود را حفظ کند.

بعد از جذب شیره با سفیده، کره نرم شده را اضافه کنید و در نهایت فندق و پسته را مخلوط کنید و در قالب آماده بریزید و با سرعت مواد را با کاردک چرب داخل قالب، پهن کنید.

تکه دیگر نان میکادو را روی مواد قرار داده کاملا فشار دهید تا نان به مواد بچسبد. قالب را در دمای محیط قرار دهید تا نوقا کاملا خنک شود. سپس شیرینی را با استفاده از یک چاقوی چرب برش دهید و در ظرف بچینید.

نکته

دقت و سرعت عمل در کار، نکته اصلی در تهیه این شیرینی است. همین طور بهتر است در تهیه این شیرینی از همزن کاسه دار استفاده کنید. در صورت در دسترس نبودن دماسنج می‌توانید بعد از ۵ دقیقه جوشیدن مایع به اندازه یک قطره از آن را داخل آب سرد بریزید چنانچه بلافاصله فرم گرفت و شکننده شد مایع آماده است.

 

+++++++++++++

+++++++++++++

+++++++++++++

4.8/5 - (226 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا