تازه های خواص مواد غذایی

خواص دارویی و شفا بخش کرفس (سری سوم)

خواص دارویی و شفا بخش کرفس

(سری سوم)

Properties - Pharmaceutical - and - Healing - Part - celery - Series - third (1)

ر طب سنتی شرقی از کرفس به‌عنوان درمان‌کننده سردرد، هضم‌کننده غذا، ادرارآور، ضدنفخ و تقویت‌کننده قوای جنسی یاد شده است. در گذشته نیز معتقد بودند خوردن این سبزی به رفع ورم مفاصل کمک می‌کند و امروزه این باور به اثبات رسیده است.


زمانی که میزان اسیداوریک در بدن افزایش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند نقرس و درد مفاصل بروز می‌کند، مصرفکرفس می‌تواند سطح اسید اوریک را پایین ‌آورد. به افراد دچار ضعف اعصاب نیز توصیه می‌شود کرفس بخورند. امروزه در کشورهای مختلف از جمله انگلستان، در تهیه بیش از 60 فراورده‌ دارویی گیاهی ضد ورم از دانه کرفساستفاده می‌شود. اسانس دانه‏ کرفس دارای خاصیت ضدمیکروب، آرام‌بخش و کاهش‌دهنده قندخون است اما این دانه در کشور ما کمتر کاربرد دارد. از میان مهم‌ترین خواص ثبت‌شده کرفس، می‌توان به خاصیت ضددرد، آرام‌بخش،‌ ضدالتهاب مفاصل، ضدباکتری، ضدتشنج، آنتی‌اکسیدان (ضدسرطان)، التیام‌دهنده دردهای روماتیسمی، ضداسپاسم (گرفتگی ماهیچه‌ها)، افزایش‌دهنده قوای جنسی، ادرارآور، کاهش‌دهنده چربی‌خون و فشارخون (به دلیل ادرارآوربودن)، مقوی و محرک معده اشاره کرد. کرفس سبزی ادرارآوری است و هر ماده غذایی‌ای که خاصیت ادرارآوری داشته باشد، باعث کاهش فشارخون می‌شود. البته تا حدودی در کاهش چربی، فشارخون و قندخون نیز موثر است.

Properties - Pharmaceutical - and - Healing - Part - celery - Series - third

 

این آثار مربوط به ساقه و برگ این سبزی می‌شود و ساقه کمی بیشتر از برگ چنین خاصیتی دارد. کرفس یکی از سبزی‌هایی است که علاوه بر استفاده از آن در تهیه انواع غذا و سالاد، بسیاری از افراد برای لاغرشدن، آن را در رژیم غذایی‌شان می‌گنجانند. خاصیت ادرارآوری این سبزی نسبتا بالاست و همین موضوع چنین خاصیتی را به آن می‌دهد. البته گیاهان بسیاری این خاصیت را دارند اما قدرتشان یکسان نیست. امروزه علت بسیاری از چاقی‌ها ادم یا وجود آب اضافی لابه‌لای سلول‌های بدن است بنابراین در چاقی‌هایی از این دست، مصرف کرفس می‌تواند باعث کاهش وزن شود. البته روزانه یا یک‌روز در میان، نباید بیش از 100 گرم ساقه تازه کرفس یا آب ساقه آن مصرف شود زیرا زیاده‌روی در مصرف آن ممکن‌است باعث تورم کلیه‌ها شود بنابراین افراد دچار ناراحتی کلیوی، باید مراقب مقدار مصرف این سبزی باشند. از طرفی مواد معدنی موجود در کرفس نسبتا زیاد است و زیاده‌روی در مصرف آن عدم تعادل مواد مغذی را به دنبال خواهد داشت. البته برخی افراد به کرفس حساسیت دارند و ممکن است تماس یا مصرفش باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ و بروز واکنش‌های پوستی در آنها ‌شود و در این صورت تنها راه پیشگیری، نخوردن کرفس است.

 

 

+++++++++++++++

+++++++++++++++

+++++++++++++++

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا