تزیینات و کاردستی

آموزش ساخت فرش پادری با گلوله های پشمی (تصویری)

آموزش ساخت فرش پادری با گلوله های پشمی (تصویری)

 

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (1)

درست کردن فرش پادری با گلوله های نمدی

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (2)

من اولین بار این مدل پادری ها رو توی یه مجله ی دیزاین و طراحی دیدم که به جای گلوله های نمدی، با گلوله های پشمی به رنگ روشن درست شده بود. چون قبلاً گلوله ی نمدی درست کرده بودم، به ذهنم رسید که این مدل فرش پادری رو خودم درست کنم. هر چند روند درست کردن این فرش پادری نسبتاً آسونه، ولی زمان زیادی می بره : اول نمد مالی و درست کردن گلوله ها، بعد دوختن اون ها به هم.

من تصمیم گرفتم به جای رنگ های روشن که توی اون فرش پادری به کار رفته بود، از درجات مختلف رنگ قهوه ای و رنگ سفید استفاده کنم؛ چون این رنگ ها بیشتر با دکور خونه مون هماهنگی دارن.

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (3)

قطر فرش گردی که من درست کردم، تقریباً 55 سانتی متر هست و قطر گلوله های نمدی، حدود 2 سانتی متر. برای فرشی با این سایز، حدود 450 گرم پشم نیاز هست. من یه فروشگاه محلی پیدا کردم که پشم گوسفند رو به قیمت ارزونی می فروخت. البته نمد مالی پشم گوسفند یه کم سخت تره، چون باید اول اون رو شونه کنید. از الیاف طبیعی دیگه (مثل پشم، کتان، بامبو، آلپاکا و …) هم می تونید برای این کار استفاده کنید.

لیست لوازم مورد نیاز برای درست کردن این فرش پادری :

– پشم

– مایع ظرفشویی و آب

– دستمال حوله ای

– نخ نایلون و سوزن

– صبر و حوصله و وقت

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (4)

یه مقدار مایع ظرفشویی رو داخل یه ظرف بریزین و ظرف تون رو با آب گرم پر کنید. یه ظرف دیگه هم بردارین و اون رو با آب سرد پر کنید.

یه مقدار پشم بردارین و با دست بهش شکل بدین و داخل مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی بندازین. بعد درش بیارین و با دست فشار بدین تا آب اضافه اش گرفته بشه.

حالا پشم خیس شده رو کف دست تون بذارین، دست دیگه تون روی اون قرار بدین و با یه حرکت دایره ای اون رو بچرخونید تا گرد بشه.

وقتی به صورت گلوله در اومد، اون رو داخل آب سرد بندازید تا شسته بشه. توجه داشته باشید که هر چی بیشتر گلوله رو کف دست تون بچرخونید، کوچیکتر و متراکم تر میشه.

من سعی کردم گلوله هایی که درست می کنم، هم اندازه باشن، اما متوجه شدم که پشم های مختلف، هر کدوم یه اندازه در میان. قطر بیشتر گلوله های نمدی که درست کردم، بین 1.5 تا 2 سانت شد. بعد از درست کردن، تا زمانی که گلوله هام به تعداد کافی برای درست کردن فرش پادری برسن، اون ها رو توی یه پاک کاغذی نگهداری کردم. هر از گاهی هم اون ها رو روی سطح پخش می کردم تا ببنیم تعدادشون برای فرش کافی هست یا نه.

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (5)

 

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (6)

 

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (7)

 

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (8)

 

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (9)

 

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (10)

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (11)

 

آسون ترین کار اینه که وقتی گلوله ها هنوز خیس هستن، اون ها رو سوراخ کنید. اما زمانی که من گلوله ها رو درست می کردم، تصمیم نگرفه بودم که که چطوری اون ها رو به هم وصل کنم. اول فکر کردم که باید همه ی گلوله ها رو نخ کنم، بعد به گلوله های داخل نخ حالت مارپیچی بدم و بعد همه رو به هم بدوزم. با این حال من این ایده – که یه رشته ی بلند با گلوله های درست کنم – رو دوست نداشتم و تصمیم گرفتم هر بار یه گلوله ی نمدی اضافه کنم و اون رو به گلوله ی قبلی و به گلوله ای که توی یه ردیف و کنارش قرار داره وصل کنم و بدوزم. (سومین تصویر این مرحله رو نگاه کنید.)

Education-build-carpet-mat-with-ball-of-wool (12)

 

++++++++++++++

++++++++++++++

++++++++++++++

2.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا