هنر خانه داری

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی بهتر از بازاری

لیمو عمانی یکی از چاشنی هایی است که بسیاری از ایرانی ها در بیشتر غذاها، دمنوش ها و یا چای به صورت لیمو عمانی درسته، پر لیمو عمانی، گرد یا پودر لیمو عمانی استفاده می کنند. برخی لیمو عمانی را آماده تهیه می کنند برخی هم ترجیح میدهند در خانه خشک و مصرف کنند. در ادامه این مطلب طرز تهیه لیمو عمانی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم در طرز تهیه لیمو عمانی خانگی

لیمو ترش تازهیک کیلو
نمکبه مقدار لازم
آب به مقدار لازام

طرز تهیه آبگوشت سنتی یا دیزی (تصویری)

طرز خشک کردن لیمو عمانی بدون پوست

  1. شستن لیمو ها

    ابتدا برگ ها و چوب های اضافی تمامی لیمو ها را جدا کرده و خوب بشورید و بعد از این که شستید آبکش نمایید و اجازه دهید آب اضافی آن گرفته شود.

  2. خشک کردن لیمو ها به روش اول

    بعد از این که آب اضافی لیمو ها رفت داخل سینی بریزید سپس جلوی آفتاب قرار دهید تا به مرور زمان کم کم خشک شود. این روش خشک کردن زمان زیادی می برد و به مدت یک تا دو ماه طول می کشد.

  3. روش دوم خشک کردن لیمو ها

    در این روش خیلی بهتر و راحتر از روش اول است. در این روش هم تلخی لیمو ها گرفته می شود هم این که زودتر خشک می شود.

  4. طرز خشک کردن لیمو ها

    بعد از این که آب لیمو ها رفت. مقداری از لیمو ها را داخل یک ظرف بزرگ بریزید و یک لایه نمک روی لیمو ها بریزید و این کار را تا آخر انجام دهید تا لیمو ها تمام شود. سپس لیمو ها را به مدت ۲۴ ساعت استراحت دهید.

  5. جوشاندن آب

    بعد از این که یک روز گذشت یک قابلمه را پر آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. زمانی که به جوش رسید یک لیوان سرکه به آن اضافه کنید. به این صورت پوست لیمو ها نازک می شود و زودتر خشک می شود.

  6. اضافه کردن لیمو

    بعد از این که سرکه را اضافه کردید لیمو ها را داخل قابلمه بریزید اجازه دهید به مدت یک تا دو دقیقه بجوشد و سبک شود تا روی سطح آب باقی بمانند. بعد از این که روی سطح آب باقی ماندند آبکش نموده و کنار بگذارید اگر فکر می کنید که دوباره به جوشاندن لیمو ها نیاز است آن ها را بجوشانید.

  7. خشک کردن لیمو ها

    بعد از این که آبکشی کردید و اجازه دادید که آب اضافی ان گرفته شود می توانید مقداری از لیمو ها را درون یک سینه بریزید و جلوی آفتاب قرار دهید تا خشک شود به این طریق لیمو ها به صورت چروکیده و کج و کوله خشک می شوند. اما اگر آن ها را به سیخ بکشید و از زمین کمی فاصله دهید به صورت گرد خشک می شوند. می توانید کاملا پوست آن ها را بگیرید و دوباره برای دو هفته جلو آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

طرز تهیه لیمو عمانی

نکات کلیدی:

  • اگر دوست داشته باشید نمک هایی که از لیمو ها باقی مانده است را دور نریزید و اصراف نکنید می توانید آن را جلوی آفتاب قرار دهید تا خشک شود و داخل کیسه های برنج برای جلوگیری از حضور جانوران بریزید.
طرز تهیه لیمو عمانی
به این مطلب امتیاز دهید

یک دیدگاه

  1. سلام میشه درمورد خشک کردن لیمو بدون پوست بیشتر توضیح بدید فقط یه اشاره گنگی آخرش شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا