خورش ها

خورش داوود پاشا ترکیه‌ ای خوش طعم و مجلسی

از آنجایی که معمولاً مردم مرز نشین در همه کشورها از غذاهای کشورهای همسایه هم درست می کنند؛ مردم خطه آذربایجان ایران به مرور زمان غذای را با نام خورش داوود پاشا یاد گرفتند. اصلیت خورش داوود پاشه برای کشور ترکیه است و اکنون در اغلب مناطق ایران پخته می شود. در این مقاله قصد داریم با بیان ساده خورش داوود پاشا را برای شما مخاطبان گرامی سایت آشپزی ها آموزش بدهیم؛ به امید آن که از این پس سفره های رنگی تری را برایی میهمانانتان تدارک ببینید.

طرز تهیه خورش داوود پاشا ترکیه ای:

این خورشت شباهت زیادی به خورشت فسنجان ما ایرانیان دارد، به همین خاطر مورد پسند ذائقه ما ایرانیان واقع شده است؛ این خورشت به مواد اولیه چندانی نیاز ندارد.

مواد اولیه در طرز تهیه خورش داوود پاشا:

گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
آب جوش۱ لیوان
پیاز متوسط۱ عدد
نعنا تازه یا خشک۱ قاشق غذا خوری
رب انار۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه میزان کافی
زردچوبه و روغن مایعبه میزان کافی

طرز تهیه خورش ریواس (مجلسی و ساده با مرغ یا گوشت) + فیلم

دستور پخت خورش داوود پاشا:

با مواد اولیه ذکر شده برای دو نفر می توانیم خورش داوود پاشا را تدارک ببینیم؛ این خورش هم دستور پخت نسبتاً راحتی دارد.

زمان مورد نیاز: ۳ hours.

  1. رنده کردن پیاز و مخلوط کردن مواد با هم

    ابتدا پیاز را پوست می کنیم و نصف می کنیم نصفی از پیازمان را رنده می کنیم، و آب پیاز را می گیریم و درون کاسه مناسبی پیاز رنده شده را می ریزیم؛ سپس به کاسه پیاز گوشت چرخ کرده را به همراه زردچوبه و نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم؛ و شروع به هم زدن مواد درون کاسه می کنیم تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

  2. ورز دادن مواد

    بعد از مخلوط کردن مواد درون کاسه آنها را باید جسابی ورز بدهیم تا به حالتی چسبنده و منسجم برسند؛ بعد از آن که مواد منسجم شدند به اندازه یک گردو از مواد درون کاسه برمی داریم و به کمک دست آن را به شکل گردو در می آوریم و در ظرفی می چینیم.

  3. استراحت دادن گوشتهای قلقلی شده در یخچال

    تمام مواد درون کاسه را به صورت گوشت قلقلی در می آوریم؛ و همه را درون ظرف می چینیم؛ بعد از آن که مواد را به صورت گوشت قلقلی در آوردیم روی ظرف را سلفون می کشیم؛ بعد از سلفون کشیدن ظرف را درون یخچال به مدت یک ساعت قرار می دهیم.

  4. تفت دادن پیاز

    بعد از آن که گوشت های قلقلی شده حدود یک ساعت در یخچال بودند. درون تابه مناسبی مقداری روغن می ریزیم و تابه را روی حرارت ملایم می گذاریم و منتظر می مانیم تا روغن گرم شود؛ در این فاصله زمانی باقیمانده پیاز را نگینی ریز خرد می کنیم؛ و شروع به تفت دادن پیاز می کنیم تا سبک شود.

  5. تفت دادن گوشت

    بعد از آن که پیاز حسابی تفت داده شد و به اصطلاح سبک شد، گوشت های قلقلی را به تابه اضافه می کنیم؛ و به خوبی با قاشق هم می زنیم تا گوشت ها تفت داده شوند و تمام قسمت های گوشت بطور کامل سرخ شود.

  6. افزودن رب انار و … به مواد

    وقتی که گوشت قلقلی شده به خوبی سرخ شدن به آنها نعنا اضافه می کنیم و مجدداً آنها را تفت می دهیم، در ادامه در یک لیوان آب رب انار را می ریزیم و به کمک یک قاشق رب انار را در آب باز می کنیم؛ حالا محلول آب و رب انار را به تابه اضافه می کنیم و درتابه را می گذاریم و منتظر می مانیم تا آب شروع به جوشیدن کند و آرام، آرام گوشتهای قلقلی شده مغز پخت شوند

  7. سرو نهایی

    در ادامه حرارت زیر تابه را کم می کنیم و حدود یک ساعت به خورش اجازه می دهیم تا خورشت جا بیفتد و روغن بیندازد؛ حالا خورش داوود پاشا آماده سرو است. آن را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با برنج سرو می کنیم.

نکات کلیدی:

  • در برخی از دستورات از پوره گوجه هم در مواد اولیه استفاده شده است.
  • می توانید در دستور این خورشت از گردو هم استفاده کنید.
  • این غذا با برنج سرو می شود.
  • مقدار رب انار را بهتر است با ذائقه تان میزان کنید، البته این خورش طعم ترشی دارد.
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا