انواع دلمه و کوکو و کتلت

طرز تهیه دلمه کاهو با سیب زمینی

طرز تهیه دلمه کاهو با سیب زمینی

 

How-preparation-green-lettuce-with-apple-potato

طرز تهیه دلمه کاهو پیچ با سیب زمینی تنوری

دلمه کاهو پیچ ، یکی از معروف ترین و پرمخاطب ترین غذاهای رژیمی خاورمیانه است که سرو آن در میان بسیاری از مردم این منطقه رایج است. بسیاری از مردم بر این باورند که با مصرف این غذا از ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش در امان می مانند.

مواد لازم دلمه کاهو پیچ با سیب زمینی تنوری :

گوشت گوسفند 300 گرم چرخ کرده 100 گرم / 320 کالری
سیب زمینی استانبولی 400 گرم 100 گرم / 75 کالری
پیاز یک عدد 100 گرم / 5 کالری
سیر 4 حبه، ساطوری شده 100 گرم / 120 کالری
زیره نصف قاشق غذاخوری، خرد شده 100 گرم / 370 کالری
نعناع یک قاشق چای خوری 100 گرم / 43 کالری
کاهو پیچ یک عدد 100 گرم / 17 کالری
فلفل دلمه ای 2 عدد، نگینی شده 100 گرم / 15 کالری
گوجه فرنگی یک عدد 100 گرم / 15 کالری
نمک و فلفل به میزان لازم 100 گرم / 0 کالری
آویشن به میزان لازم 100 گرم / 95 کالری
روغن زیتون 8 قاشق غذاخوری 100 گرم / 900 کالری

طرز تهیه دلمه کاهو پیچ با سیب زمینی تنوری :

*. پیش از هرچیز سیب زمینی ها را خوب بشویید و آنها را با پوست از وسط نصف کنید. سپس با یک قلموی کوچک، روغن زیتون روی سیب زمینی ها بمالید و مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کرده و آنها را درون سینی چرب شده فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا سیب زمینی ها مغز پخت شود. برای این منظور 20 تا 30 دقیقه زمان کافی است.

*. سپس روغن زیتون باقیمانده را درون تابه بریزید و پیاز و فلفل نگینی شده را به مدت 5 دقیقه تفت دهید. سپس گوشت چرخ کرده و سیر ساطوری شده را به مواد قبلی اضافه کنید و اجازه دهید رنگ گوشت تغییر کند. بعد از 4 دقیقه زیره پودر شده را به گوشت ها اضافه کرده و در آخرین مرحله گوجه فرنگی نگینی شده.

*. آویشن را به این ترکیب اضافه کنید تا مواد به خوبی با هم آمیخته شده و طعم دار شود. در آخرین مرحله برگ های کاهوپیچ را جدا کرده و به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس از مایه تهیه شده درون هر یک از برگ ها بریزید و برای هر نفر 2 تا 3 دلمه سرو کنید. می توانید در کنار این دلمه ها از سیب زمینی های تنوری هم استفاده کنید.

نکته :

*. برای سرو سیب زمینی های تنوری می توانید از برگ کاهوپیچ استفاده کنید و در صورتی که می خواهید بشقابی متفاوت و به یادماندنی داشته باشید، می توانید سیب زمینی ها را با ریحان یا نعناع درون یک ظرف کوچک بچینید.

این غذا چه خواصی  دارد؟

درمان نفخ با زیره سیاه

*. استفاده از پودر زیره سیاه در دلمه کاهوچینی علاوه بر آنکه به خوش عطر و خوش طعم شدن این غذا کمک می کند می تواند خواص درمانی آن را نیز زیاد کند. زیره سیاه یکی از بهترین گیاهان دارویی است که می تواند احتمال ابتلا به نفخ و دردهای شکمی را در افرادی که با خوردن کاهو و انواع کلم دچار نفخ و درد می شوند به صفر برساند. علاوه بر این، گنجاندن زیره در یکی از وعده های غذایی می تواند به افزایش اشتهای نوجوانان و جوانان کمک کند و در عین حال عملکرد سیستم ایمنی بدن آنها را در فصل های سرد سال به ویژه زمستان افزایش دهد و دوران قاعدگی را برای دختران قابل تحمل تر سازد.

کاهو پیچ ضدیبوست

*. از آنجا که کاهو سرشار از ویتامین های گروه B  و مواد معدنی و مغذی است، می تواند بهترین سبزی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن و بهبود عملکرد روده ها و درمان یبوست باشد. در عین حال کاهو به دلیل آهن فراوانی که در خود دارد، می تواند به بهبود خونسازی در بدن کمک کند و یکی از بهترین خوراکی ها برای کودکان، نوجوانان و دختران باشد. افرادی که مصرف کاهو را در برنامه غذایی وعده شام قرار می دهند، می توانند از خواص آرامش بخش و تسکین دهنده کاهو استفاده کنند و از آن به عنوان یک خواب آور طبیعی بهره ببرند. افرادی که در زمستان به سرفه یا سینه درد مبتلا هستند با مصرف کاهوپیچ پخته شده و آبپز می توانند به عوارض ناشی از درد سینه و سرفه ها غلبه کنند.  در ضمن افرادی که در وعده غذایی شان غذاهای پرچرب و دیرهضم مثل گوشت قرمز دارند، با خوردن کاهوپیچ پخته شده به هضم بهتر غذا کمک می کنند.

تقویت مجاری تنفسی با پیاز

*. پیاز به دلیل اینکه حاوی مقدار قابل توجهی گوگرد  است در بهبود عملکرد مجاری تنفسی و بهبود التهاب ها و عفونت هایی که ریه ها و مجاری تنفسی را در فصل های سرد به خود مشغول می کند، موثر است؛ از این رو گنجاندن پیاز در وعده غذایی افراد مبتلا به آسم، برونشیت و التهاب های ناحیه تنفسی توصیه می شود. به گفته درمانگران شیوه های طبیعی درمان، مصرف پیاز خام و آبپز به کاهش جذب کلسترول خون کمک می کند و یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از گرفتگی عروق خونی است. خوب است بدانید پیاز تمامی خواص سیر را دارد و برای درمان بیماری فشار خون و تنظیم آن بسیار مناسب است.

سبک مثل کاهو!

*. برخلاف تصور عام، پرخاصیت ترین قسمت کاهو، برگ های خارجی آن است که به رنگ سبز تیره تر بوده و به لحاظ کلروفیل غنی تر است. اگرچه کاربرد کاهو معمولا به صورت خام و در انواع سالادهاست، ولی خوشبختانه پخته آن هم خواص درمانی زیادی دارد. عصاره این گیاه حاوی ویتامین های A، B، K و C، آهن، املاح معدنی از جمله ید، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر است که بیشتر در برگ های سبزترش پیدا می شود. عصاره برگ های تیره بیرونی این گیاه تصفیه کننده و کاهش دهنده فشارخون است و در گردش ملایم خون تاثیر مثبت دارد. خوشبختانه کاهو هضم غذا را آسان می کند؛ بنابراین وقتی به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده غذا باشد، می توانید مطمئن باشید که غذای سبکی را انتخاب کرده اید.

++++++++++++++

++++++++++++++

++++++++++++++

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا