انواع پلو و چلو

دستور پخت کنگر پلو با رشته و گوشت

دستور پخت کنگر پلو با رشته و گوشت

Recipes - Cooking - artichoke pilaf - with - string - and - meat

كنگر پلو با رشته و گوشت ، پلو بهاری

بهار است و فصل سبزيجاتي مانند كنگر كه برای قدیمی ها جدا از طعم و مزه دلچسب آن ، حس نوستالژی را هم ایجاد می کند.

 

مواد لازم برای 6 نفر :

 كنگر پاک شده 500 گرم
 گوشت چرخ كرده  300 گرم
پياز 2 عدد
 رشته پلویی  200 گرم
برنج 6 پيمانه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق چایخوری
زعفران ساييده شده نوک قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
روغن يا كره به مقدار لازم

طرز تهیه كنگر پلو با رشته و گوشت :

ابتدا برنج را شسته و با آب و نمک خيس كنيد. سپس كنگرهای پاک شده را بشوييد و در سبدي بريزيد تا آب اضافي آن گرفته شود؛ حالا آنها را به صورت خلالي پهن، خرد كنيد.

در يک تابه گود مقداري روغن بريزيد و پياز نگینی شده را در آن تفت دهيد. هنگام سرخ شدن پياز، كنگرها را هم اضافه كنيد. علاوه بر آن كمي نمك هم بيفزاييد. براي اينكه كنگرها طعم و رنگ بهتري بگيرند، زعفران را در مقداري آبجوش حل‌ كرده و به كنگر سرخ شده اضافه كنيد. در ظرف را بگذاريد و كمي صبر كنيد تا كنگرها بپزند.

در فاصله پخت كنگر، پياز دوم را پوست گرفته و خلالي خرد كنيد. در تابه ديگري مقداري روغن بريزيد و روي حرارت قرار دهيد. پس از داغ شدن روغن، پياز خرد شده را به همراه كمي زردچوبه در آن تفت دهيد. سپس گوشت، نمك و فلفل را افزوده و هم بزنيد. در مراحل پاياني رب را هم بيفزاييد و همراه با گوشت چرخ كرده و پياز تفت دهيد. حالا مقداري آب جوشيده بريزيد و در تابه را بگذاريد و صبر كنيد تا گوشت بپزد.

قابلمه اي مناسب را با مقداري آب و نمك پر كنيد و روي حرارت بگذاريد تا به جوش آيد. سپس برنج را در آن بريزيد و بعد از كمي جوش زدن، رشته ها را هم به همان آب اضافه كرده و صبر كنيد همراه با برنج نيم پز شوند. سپس برنج و رشته را با هم آبكشي كنيد.

مقداري روغن در قابلمه بريزيد. چند تكه نان يا چند برش سيب زمينی و یا هر چیز دیگری تمایل داشتید برای ته دیگ، كف قابلمه بچينيد. مقداري از مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه ريخته و روي آن ابتدا مقداري كنگر و سپس مقداري گوشت بريزيد. سپس لايه گوشت را دوباره با مقداري مخلوط برنج و رشته بپوشانيد و دوباره همين ترتيب  ادامه دهيد تا همه مواد تمام شود. حالا قابلمه را روي حرارت قرار دهيد و باقيمانده زعفران را هم با مقداري آب و روغن و كره روي برنج بريزيد و بگذاريد دم بكشد

 

 

 

++++++++++++++++

++++++++++++++++

++++++++++++++++

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا