مربا و شربت

طرز تهیه شیره انگور خانگی با خاک سفید مرحله به مرحله + نکات طلایی

شیره انگور یکی از چاشنی‌ها و مواد غذایی است که برای ما ایرانی‌ها جایگاه خاصی دارد اکثر خانم‌های قدیمی خودشان بلدند شیره انگور را در منزل تهیه کنند ولی امروزه خیلی از افراد شیره انگور را از مغازه ها خریداری می کنند در این مقاله قصد داریم طرز تهیه شیره انگور خانگی با خاک سفید را به صورت مرحله به مرحله بیاوریم.

طرز تهیه شیره انگور با خاک سفید در منزل:

برای تهیه شیره انگور به ماده‌ای به اسم خاک شیره یا خاک سفید احتیاج داریم برای تهیه این خاک سفید می‌توانیم به عطاری‌ها مراجعه کنیم یا توسط یک جستجوی ساده سایت های فروش خاک شیره را پیدا کنیم و از آنها تهیه کنیم؛ در واقع برای تهیه شیره انگور به مواد اولیه چندان زیادی نیاز نداریم.

مواد اولیه مورد نیاز شیره انگور:

خاک شیره۳۰۰ گرم
انگور سیاه۱۰ کیلو گرم

ترتیب مراحل طرز تهیه شیره انگور در خانه:

  1. مرحله اول: (آماده سازی اولیه انگورها)

    برای شروع کار تمام انگورهایی که داریم را دو تا سه بار به خوبی می‌شوییم سپس انگورهای شسته شده را درون آبکش‌های بزرگی می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تمام آب موجود بر روی انگورها خارج شود و سپس شروع به دان کردن تمام انگورهای شسته شده می‌کنیم.

  2. مرحله دوم: (له کردن توسط مخلوط کن و عبور مواد از صافی نخی)

    حالا تمام انگورهای دان شده را درون یک مخلوط کن می‌ریزیم و به کمک مخلوط کن آنها را له می‌کنیم در ادامه کار انگورهای له شده را از یک صافی نخی  عبور می‌دهیم و دورن قابلمه مناسبی می ریزیم و به گونه‌ای تفاله پوست انگورها را فشار می دهیم که هرچه آب درون پوست انگورها هست از پوست انگورها جدا شده و درون قابلمه ریخته شود.

  3. مرحله سوم: (قرار دادن قابلمه روی حرارت و افزودن خاک سفید)

    در این مرحله قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا به آرامی آب انگورها شروع به جوشیدن کند وقتی که آب انگورها به آرامی ریز ریز جوشید به آرامی خاک سفید یا همان خاک مخصوص شیره را بر روی سطح آب انگورها می‌پاشیم و اجازه می‌دهیم به آرامی روی آب انگورها کف ایجاد شود.خاک سفید

  4. مرحله چهارم: (جدا کردن کف حاصل از آب انگور)

    در ادامه کار زمانی که روی آب انگورها کف ایجاد شد حرارت را خاموش می‌کنیم و کف روی آب انگور را با کمک یک کفگیر از آب انگور جدا می‌کنیم و اجازه می‌دهیم آب انگور به مدت نصف یک روز یا کمی بیشتر در دمای محیط و در یک جای ساکن باشد تا به آرامی خاک شیره در آب انگور ته نشین شود.

  5. مرحله پنجم: (عبور مجدد آب انگور از صافی)

    بعد از گذشت نصف روز که خاک سفید ته نشین شد آب انگور حاصل را به کمک یک ملاقه از یک پارچه نخی عبور می‌دهیم تا خاک شیره باز هم توسط صافی گرفته شود.

  6. مرحله ششم: (قرار دادن قابلمه روی حرارت)

    حالا موادی که از صافی عبور داده‌ایم را درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و قابلمه را مجدداً روی حرارت قرار می‌دهیم و اجازه می دهیم تا آب انگور شروع به جوشیدن کند در ادامه کف حاصل را به کمک کفگیر جدا می کنیم و تا زمانی که شیره به غلظت مورد نظر ما نرسیده است اجازه می دهیم قابلمه روی حرارات باشد.

  7. مرحله هفتم: (ریختن شیره درون ظرف دردار)

    حالا ظرف در دار مورد نظرمان را به خوبی می‌شوریم و به کمک یک پارچه به خوبی خشک می‌کنیم وقتی که ظرف کاملاً خشک شده بود شیره را درون ظرف می‌ریزیم و پس از سرد شدن شیره در دمای محیط آن را درون یخچال قرار می دهیم.

شیره انگور

نکات مهم و کلیدی در طرز تهیه شیره انگور خانگی با خاک سفید:

  • در واقع با اضافه کردن خاک سفید به شیره انگور جلوی ترش شدن شیره انگور و به اصطلاح قدما جلوی نجس شدن آن را می‌گیریم.
  • برای رسیدن به شیره زلال و شفاف بهتر است که چند روز جلوتر خاک سفید حاصل را در معرض آفتاب قرار دهیم تا شیره انگور حاصله شفاف و زلال باشد.
  • نوع انگور برای تهیه شیره زیاد تفاوت نمی‌کند شما می‌توانید از انگورهای بیدانه یا سیاه یا سایر انگورها برای این کار استفاده کنید.
  • شیره انگور مناسب علاوه بر آنکه زلال می‌باشد بوی سوختگی هم ندارد و غلظت مناسبی دارد.
  • استفاده از ظروف رویی به جای ظروف مسی در سریع‌تر به قوام رسیدن شیره انگور موثر می‌باشد.
  • حتماً شیره را در جای خنک نگهداری کنید.
2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا