تازه های نکات آشپزی

روش گرفتن شوری برنج + نکات ویژه

یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در کل دنیا و به خصوص در ایران برنج می باشد. برنج در ایران به دو صورت آبکشی و کته تهیه می شود. در ایران برنج در کنار خورشت ها و کباب ها به مجالس و مراسم رسمی و غیر رسمی ما رنگ و رخ خاصی می‌بخشد و همین امر باعث شده است که برنج پای ثابت تمام مراسم رسمی ما باشد؛ ولی متاسفانه گاهی مواقع به علت سهل انگاری آشپزها یا زیاد شدن تعداد آشپزها برنج بیش از حد شور می شود؛ خیلی از آشپزهای مبتدی دوست دارند بدانند که در این جور مواقع و به خصوص در مراسم رسمی چه راهکاری برای گرفتن شوری برنج را می توانند استفاده کنند که از شوری برنج آنها جلوی مهمانان رسمی کاسته شود. از آن جایی که به دو روش کته یا آبکش، برنج را تهیه می کنیم؛ برای گرفتن شوری هر کدام از این روش ها راهکار خاصی وجود دارد.

رفع شوری برنج در حالت برنج آبکشی

ممکن است شما در یکی از سه حالت زیر متوجه شوری برنج خودتان شوید؛ از آنجایی که هر کدام راهکار جداگانه ای را دارند برایتان آنها را جداگانه آورده ام:

  • گرفتن شوری برنج هنگام جوشیدن برنج
  • گرفتن شوری برنج هنگام آبکش کردن برنج
  • گرفتن شوری برنج هنگام دم کردن برنج
گرفتن شوری برنج

اگر هنگام جوشیدن برنج متوجه شوری بیش از حد آن شدید می توانید چند سیب زمینی را به نسبت برنج شور شده تان پوست بگیرید و به صورت ورقه ورقه ای آن ها را خرد کنید و به برنج تان اضافه کنید و بعد از دم کشیدن برنج سیب زمینی ها را دور بریزید؛ یادتان باشد سیب زمینی قدرت بالایی در جذب شوری غذا دارد.

اگر هنگام آبکش کردن برنج متوجه شوری بیش از حد آن شدید می توانید با آب بیشتری برنج را آبکشی کنید و اگر آب گرم باشد تاثیر بیشتری در رفع شوری برنج دارد چون توسط آب نمک اضافی شسته می شود؛ ولی در این کار زیاده روی نکنید چون باعث شفته و خراب شدن برنج شما می شود.

اگر هنگام دم کردن برنج متوجه شوری بیش از حد آن شدید می توانید خورشت بی نمکی را تدارک ببینید تا شوری برنج و بی نمکی خورشت همدیگر را بپوشانند؛ و اگر وقت دارید می توانید مقداری از آن را برای مصارف بعدی در یخچال قرار دهید و دوباره مقداری برنج بی نمک آبکش کنید و با مخلوط کردن آنها به طعم قابل قبولی برسید.

رفع شوری برنج در حالت برنج کته

شاید شما هم شنیده باشید که اگر برنج کته شما شور شد می توانید از سیب زمینی استفاده کنید؛ برای این کار سیب زمینی ها را با توجه به حجم برنج شور شده پوست می گیریم و به صورت ورقه ورقه ای در می آوریم و به برنج اضافه می کنیم؛ بعد از پخت برنج سیب زمینی ها را خارج می کنیم و دور می ریزیم؛ در واقع سیب زمینی با جذب بالای املاحی که دارد می تواند شوری برنج را بیش از اندازه بگیرد. سیب زمینی جزو پیشنهادهای آشپزان ماهر است؛ ولی اگر سیب زمینی در دسترس شما نبود می توانید از شیر، آبلیمو، ماست، قند، خمیر، آرد، سرکه، نشاسته و نوشابه استفاده کنید.

نکات مهم و کلیدی برای گرفتن شوری برنج

  • استفاده از آبلیمو یا سرکه باعث تغییر طعم برنج تا حدودی می شود پس بهتر است آن ها را با اسپری بر روی برنج تان بریزید. در هنگام استفاده از آبلیمو و سرکه کمی حرارت را بالا ببرید
  •  اگر نشاسته در دسترس شما نیست می توانید از مقداری نان هم استفاده کنید.
  • اگر برنج شما به صورت آبکشی است و شما فرصت آبکش مجدد برنج را دارید می توانید مقداری از برنج را در یخچال قرار دهید و مقدار دیگری برنج به صورت آبکشی تهیه کنید.
  • اضافه کردن قند به برنج با آن که شوری برنج را کم می کند باعث تغییر مزه کمتری در برنج می شود
  • بهتر است نمک را به صورت مرحله به مرحله به برنج اضافه کنیم تا برنج شور نشود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا