تازه های خواص مواد غذایی

خواص هسته انبه

خواص هسته انبه

 

properties-core-mango

 

خواص هسته انبه

 

خواص مغز هسته انبه

كلیات گیاه شناسیانبه درختی است زیبا كه ارتفاع آن تا 10 متر می رسد . منشا انبه هند و مالزی و برمه می باشد ولی هم اكنون در تمام مناق استوایی و حاره كشت می شود . انبه از 4000 سال پیش وجود داشته است .برگهای این درخت نیزه ای شكل ، گلهای آن زرد یا قرمز رنگ و بصورت خوشه ای وجود دارد . میوه آن كه انبه یا منگو نامیده می شود بیضوی شكل و دارای طعمی مطبوع وشیرین بوده و دارای هسته ای نسبتا بزرگ است . انبه در اوائل ماه می می رسد و تا اوائل سپتامبر موجود است .تركیبات شیمیایی:انبه دارای موادی مانند اسید بنزوئیك Benzoic Acid اسید سیتریك Citric Acid و پیوری یلو دریPuri yellow Dye كه ماده زرد رنگی است می باشد . انبه در حدود15% تانن درد .هسته انبه دارای چربی زیاد و نشاسته و اسید گالیك Gallic Acid است .در صد گرم انبه مواد زیر موجود است :انرژی 45 كالریآب 80 گرمنشاسته 12 گرمپروتئین 0/5 گرمچربی 0/15 گرمكلسیم 6 گرمفسفر 9 میلی گرمآهن 0/15 میلی گرمویتامین آ 3500 واحدویتامین ب 1 0/4 میلی گرمویتامین ب 2 0/35 میلی گرمویتامین ب 3 0/6 میلی گرمویتامین ث 25 میلی گرم خواص داروئی:خواص میوه انبهانبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك و نارس آن سرد و خشك است . انبه نارس تولید كننده بلغم و سودا در بدن می باشد .1)انبه بسیار مقوی بوده و تقویت كننده بدن است .2)انبه تقویت كننده قوای جنسی است .3)رنگ صورت را درخشان می كند .4)دهان را خوشبو می كند .5)ادرار آور است .6)یبوست را برطرف می كند .7)انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیك است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می كند .8)انبه تمیز كننده خون می باشد .9)خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .10)انبه حرارت بدن را كاهش می دهد و تب را پائین می آرود .11)برای رفع اسهال مفید است .12)خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .13)برای درمان بواسیر مفید است .14)عطش را برطرف می كند.خواص مغز هسته انبه شاید اغلب ما بعد از خوردن انبه هسته بزرگ آن را دور می‌اندازیم و فكر می‌كنیم یك هسته بلااستفاده است،اما این هسته فواید بسیاری دارد.
مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است.
* خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می‌كند.
* برای معالجه سرماخوردگی مصرف می‌شود.
* سرفه‌های سخت را درمان می‌كند.
* درمان كننده بواسیر خونی است.
* مغز هسته انبه كرم‌كش و ضد اسهال است.
*برای تسكین آسم و تنگی نفس مفید است.
* ضد استفراغ است.
انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سكنجبین بخورند .انبه چه ویتامین های دارد؟انبه ، میوه ای است که به تازگی وارد سبد میوه ای ایرانیان شده است ،آیا از خواص آن اطلاع دارید؟ مرتضی صفوی ،دکتر تغذیه گفت:میوه انبه دارای اسیدسیتریك و تانن است.هسته آن بسیار چرب و حاوی نشاسته بالا و برگ‌های این درخت نیزه‌ای شكل،گل‌های آن زرد یا قرمز رنگ و به صورت خوشه‌ای وجود دارد كه میوه آن بیضوی شكل و دارای طعمی مطبوع،شیرین و دارای هسته‌ای نسبتاً بزرگ است.
وی گفت:میوه انبه دهان را خوشبو و رنگ چهره را باز می‌كند و تقویت كننده جسم‌،روح و دستگاه گوارش است‌،انبه همچنین عطش را رفع می‌كند و ادرار ‌آور و ملین و برای تقویت معده مفید است.
این متخصص تغذیه اضافه كرد:انبه بسیار مقوی و تقویت كننده بدن،تقویت كننده قوای جنسی،تمیز كننده خون،رفع اسهال ‌و برای درمان بواسیر خونی مفید است.
انبه دارای مقدار زیادی اسید گالیك است كه سیستم هضم را ضد‌عفونی و تمیز می‌كند كه به دلیل داشتن ویتامین A برای تقویت بینایی مفید است. دیگر خواص درخت انبه1.گل انبه سرد و خشك است و اسهال را رفع می كند .2.اگر شكوفه درخت انبه را خشك كرده و هر روز حدود 3 گرم آنرا با 10 گرم شكر بخورند سرعت انزال را معالجه می كند .3.صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط كنید برای ناراحتی های پوست مفید است .4.برای برطرف كردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .5.برای تقویت دندان و لثه دم كرده برگ درخت انبه را مضمضه كنید .مضرات و مصلحات انبه:هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممكن است ایجاد خارش و دمل نمائید .اگر خوردن انبه ایجاد نفخ بكند باید آنرا با زنجبیل خورد .

 

 

 

خواص هسته انبه

 

مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها:

 

4.2/5 - (38 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا