تازه های آموزش شیرینی پزی

طرز تهیه سوهان قم

طرز تهیه سوهان قم

 

how-preparation-sohan-qom

 

طرز تهیه سوهان قم

 

مواد لازم:

خلال پسته و بادام 150 گرم
هل نصف قاشق چایخوری
آرد جوانه گندم 2 قاشق سوپ خوری
آرد سفید 1 قاشق سوپخوری
شکر 210 گرم
کره 160 گرم
بادکا 1/5 قاشق غذا خوری
عسل 2 قاشق غذا خوری
گلاب نصف لیوان
زعفران نصف قاشق چایخوری

 

خیلی از شهرای ایران شیرینی های مخصوص و خیلی خوشمزه ای دارند که دسترسی به جنس مرغوب اونها با توجه دور بودن اون شهر ها یکمی سخت هست.به همین خاطر میخوام دستور پخت سوغات معروف شهرمو واسه سورانی های عزیزم بذارم تا هر کس هر جایی که بود و هوس سوهان کرد دست بکار بشه و یه سوهان مرغوب و تازه نوش جان کنه.

تاریخ سوهان

سوهان براى اولین بار در قم پخته شده است، از این رو تاریخ پیدایش آن را نیز در قم باید جست وجو کرد. آنطور که در بین سوهانى هاى قدیمى قم مشهور است، تاریخ سوهان به دوره قاجاریه برمى گردد. نقل مى کنند که در دوره قاجاریه و به سال۱۲۸۵ شمسى بنا بوده است، صحن بزرگ حضرت معصومه افتتاح شود و براى این منظور پادشاه وقت رئیس ایل قاجار را به قم مى فرستد. کسبه و بازاریان قم نیز به استقبال فرستاده در بار رفته و هر کدام با خود تحفه و هدیه اى نیز مى برند، یکى از آن هدایا، حلواى قمى بوده که از طرف صنف عطار تقدیم شده بود. رئیس ایل قاجار هنگام بازگشت به تهران به تولیت حرم که میزبان وى بوده است، مى گوید: « آن حلوا، چون سوهان دل مرا صیقل داد و غذایم را هضم کرد، از این بدهید تا براى اعلیحضرت ببرم. »
بدین ترتیب، حلواى قم که در آن زمان در عطاری ها پخته مى شد، مورد توجه شاه و درباریان قرار مى گیرد و به « سوهان » شهرت مى یابد. تقاضا براى «سوهان» که دیگر خوراک شاهان شده بود، افزایش مى یابد و به مرور کارگاه هایى مستقل نیز براى پخت سوهان شکل مى گیرد.

 

 

طرز تهیه :

دو آرد را با هم مخلوط کرده کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود. سپس گلاب و شکر را اضافه می نماییم مرتب هم می زنیم. به طوریکه مواد به بدنه نچسبد. مواد که کف کرده کره را افزوده بعد از کمی جوش عسل – بادکا را افزوده و حرارت را ملایم می کنیم رنگ مواد باید خرمایی شود. مواد به حالت انگشتانه می جوشد. مواد که از ظرف برگشت به روی فویل چرب شده با فاصله ریخته و خلال بادام پسته روی آن ریخته و روی آن مهر می کشیم.

 

 

طرز تهیه آرد جوانه گندم:

با توجه به اینکه دسترسی به آرد جوانه گندم کمی سخت به نظر میاد دستور تهیه اون رو براتون میذارم .البته این ارد به صورت بسته بندی در بعضی از فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسه.
جوانه زدن گندم 9روز طول می کشد. گندم را سه روز خیس می کنیم و سه روز دوم گندم ها را در دستمال تمیز و نمدار قرار می دهیم و هربار دستمال می خواهد خشک شود آن را نمدار می کنیم تا گندم ها جوانه بزنند و سه روز آخر آنها را در سینی ریخته و پارچه ی نمدار روی آنها می اندازیم تا خوب ریشه و جوانه بزند(ممکن است مرحله ی آخر 4تا5روز طول بکشد) سپس جوانه ها را همراه گندم ها کنار می گذاریم تا نم آن ها برچیده شود و بعد میکوبیم و الک میکنیم تا کاملا نرم و لطیف شود.

 

 

سوهان قم

تازه های آمزش شیرینی پزی

 

مطالب مرتبط با شیرینی در سایت آشپزی ها :

  1. روش تهیه شیرینی نارگیلی
  2. طرز تهیه شیرینی مربایی فرانسوی
  3. طرز تهیه شیرینی آب دندون (نان برنجی شمالی)
  4. طرز تهیه شیرینی گردویی روسی – نوروز ۱۳۹۶
  5. طرز تهیه شیرینی مربایی
  6. روش تهیه شیرینی ساق عروس
  7. طرز تهیه شیرینی ژله ایی
  8. طرز تهیه شیرینی بادامی خانگی
  9. شیرینی میکادو با آرد نخود
  10. روش تهیه شیرینی کره ای با ژله

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا