تازه های خواص مواد غذایی

خواص کنگر+ماست

خواص کنگر + ماست

 

properties-artichokes-yogurt

 

خواص کنگر + ماست

 

آرتیشو یا کنگر فرنگی اگر چه بومی سرزمین های نزدیک به دریای مدیترانه و اروپاست اما در ایران نیز به وفور یافت می شود و با آمدن بهار رویشی آن در طبیعت آغاز می شود. این سبزی که از آن با نام مغذی ترین سبزی بهاری یاد می شود خواص درمانی متنوعی دارد. کافی است متون طب سنتی و مکمل را ورق بزنید تا با کاربردها و مصارف درمانی کنگر و نسخه های درمانگران طب سنتی و مکمل به ویژه درمانگران شیوه های درمان شرق آشنا شوید؛ گیاهی که به عنوان یک سبزی پر خاصیت در سبد غذایی بسیاری از مردم در کشورهای مصر، یونان، ایران، ایالات متحده، سواحل مدیترانه و چین کاربرد دارد و سالادها، خورش ها و سوپ های متنوعی به وسیله آن تهیه می شود. گونه ای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو می روید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان می روید و امروز در برخی از بازار روزها در تهران و برخی از شهرستان ها دیده می شود.

۲ فنجان بنوشید

دمنوش تهیه شده از برگ های کنگر یکی از مقوی ترین و مغذی ترین چای های گیاهی است که بسیاری از درمانگران شیوه های طبیعی درمان نوشیدن یک تا ۲ فنجان چای کنگر را به افراد مبتلا به چربی و کلسترول خون توصیه می کنند. برای تهیه چای با برگ های تازه گیاه کنگر کافی است ۲ قاشق غذاخوری از برگ این گیاه را درون آب جوش ریخته و آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم کنید. بهتر است این چای را پیش از میل کردن به خوبی صاف کنید و آن را با مقدار اندکی نبات یا یک قاشق چای خوری عسل شیرین کنید.

تعریق بدن را کنترل کنید

حمام کردن با عصاره تهیه شده از گیاه کنگر یا آرتیشو در درمان خارش پوست و برطرف کردن بوی عرق بدن موثر است. برای این منظور لازم است یک کنگر کامل و متوسط را با ۴ تا ۵ لیوان آب روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید آب آن بجوشد تا ۳ لیوان آب درون ظرف باقی بماند. این آب را بعد از سرد شدن با آب وان ترکیب کنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون آن دراز بکشید. شستشوی بدن با جوشانده کنگر علاوه بر از بین بردن بوی تند بدن موجب پیشگیری از بو گرفتن بدن در روزهای گرم تابستان می شود. ضمن آنکه تماس جوشانده کنگر با بدن موجب از بین رفتن آلودگی ها از سطح پوست شده و احتمال ابتلا به بیماری های پوستی را نیز کاهش می دهد.

کبد چرب را مهار کنید

گنجاندن میوه کنگر در رژیم و برنامه غذایی افراد چاق به ویژه افراد مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل ممکن برساند. خوردن سوپ، خوراک یا خورش تهیه شده از کنگر در روزهای آغازین بهار موجب پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در محیط کبد می شود. ضمن آنکه افرادی که مصرف کنگر را در برنامه غذایی هفتگی خود داشته باشند با کمک این رژیم غذایی می توانند احتمال ابتلا به چربی خون شان را نیز به صفر برسانند.

از جادوی کنگر و ماست چه می دانید

یکی از موثرترین نسخه های طبیعی برای درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب مصرف ترکیبی از ماست و کنگر است. کافی است قطعه کوچکی از کنگر را درون یک کاسه ماست رنده کرده و این ترکیب را یک ساعت پیش از خواب میل کنید. خوردن ماستی که کنگر درون آن قرار دارد همان طور که از ضرب المثل «کنگر خوردن و لنگر انداختن» بر می آید موجب سنگینی پلک ها و افزایش آرامش پیش از خواب فرد می شود. البته باید توجه داشت مصرف این ترکیب در ساعات اولیه روز به ویژه برای افرادی که باید حین کار هوشیاری داشته باشند یا برای رسیدن به محل کارشان رانندگی کنند، توصیه نمی شود.

درمان اختلال عملکرد کبد با کنگر

در برخی از متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که گنجاندن خورش یا سوپ تهیه شده از کنگر به برنامه غذایی روزانه می تواند به پاکسازی و تنظیم عملکرد کبد کمک کرده و به تخلیه سموم و مواد زائد از بدن کمک کند. این مطلب امروز توسط بسیاری از محققان اروپایی نیز ثابت شده است. به گفته این محققان در گیاه کنگر ماده ای به نام «سینارین» وجود دارد که می توان میزان صفرا و ترشحات آن را در بدن کنترل کند. مصرف کنگر علاوه بر این می تواند به افرادی که دچار کندی عملکرد دستگاه گوارش به ویژه روده ها هستند، کمک کند.

پاکسازی عروق و تسکین درد نقرس

یکی از ویژگی های کنگر، این سبزی بهاری خاصیت غیر قابل انکار آن در درمان تسکین بیماری نقرس و تصلب شرائین است. مصرف برگ ها و میوه گیاه کنگر در رژیم غذایی روزانه تاثیر زیادی در تسکین دردها و درمان نقرس و تصل شرائین دارد. این گیاه در حقیقت با خاصیت پاکسازی عروق موجب تخلیه رسوب ها و اخلاط مزاحم از رگ های خونی می شود. از طرفی میوه و برگ کنگر به جهت داشتن میزان قابل ملاحظه ای فیبر، املاح معدنی و ویتامین های A، B و E در گروه مفیدترین گیاهان و سبزیجات قرار می گیرد که ضمن تنظیم عملکرد کلیه ها و افزایش میزان ادرار می تواند به عنوان یک ملین و مسهل گیاهی معتدل برای درمان افرادی که دچار یبوست های خفیف هستند استفاده شود. در حقیقت تهیه خورش یا آش کنگر که با کمک لیموترش تازه طعم دار شده باشد، تاثیر زیادی در درمان یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی به ویژه روده ها خواهد داشت.

چه کسانی نباید کنگر بخورند؟

کنگر یکی از گیاهان دارویی است که موجب بروز انقباضاتی در کیسه صفرا می شود. از این رو مصرف این گیاه به افرادی که دچار التهاب کیسه صفرا یا مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستند، توصیه نمی شود. این افراد بهتر است با مشاوره متخصص طب سنتی یا پزشک معالج شان از این گیاه دارویی استفاده کنند.
خانم های باردار و شیرده نیز بهتر است در این دوران از کنگر یا کنگر فرنگی استفاده نکنند زیرا این گیاه بر کیفیت و میزان شیر مادر تاثیر می گذارد.
برگ ها و میوه گیاه کنگر به دلیل داشتن ماده ای به نام سینارین، ممکن است در برخی از افراد مبتلا یا مستعد به آلرژی ها ایجاد حساسیت کند یا شدت حساسیت آنها را افزایش دهد بنابراین افرادی که مبتلا به انواع آلرژی هستند یا احتمال بروز این بیماری در آنها وجود دارد، بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشاور یا متخصص شان مشورت کنند.

هضم بهتر مواد غذایی با جوشانده برگ کنگر

جوشانده برگ کنگر و گل های این گیاه از جمله بهترین نوشیدنی های گیاهی برای تقویت دستگاه گوارش و هضم بهتر مواد غذایی است. نوشیدن یک تا ۲ فنجان از جوشانده ای که از برگ یا گل های خشک شده این گیاه تهیه می شود به سوخت و ساز بهتر مواد غذایی به ویژه چربی ها کمک کرده و حتی به کنترل میزان سطح تری گلیسیرید بدن نیز کمک می کند.

 

 

 

خواص کنگر + ماست

 تازه های خواص مواد غذایی

مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها:

  1. روش های جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره
  2. طرز تهیه ماهی کنجدی با سس مرکبات
  3. آشنایی کامل با خواص هل؛ دانه معطر
  4. آشنایی با خواص قارچ
  5. همه چیز درباره خواص زردآلو
  6. آشنایی کامل با خواص آلبالو و گیلاس
  7. همه چیز درباره خواص توت
  8. آشنایی با خواص داروئی باقلا
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا