تازه های خواص مواد غذایی

مهمترین اثرات تخم مرغ بر روی سلامتی و روش نگه داری آن

مهمترین اثرات تخم مرغ بر روی سلامتی و روش نگه داری آن

مهمترین اثرات تخم مرغ بر روی سلامتی و روش نگه داری آن را در بخش تازه های خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

تخم‌مرغ یک خوراکی ارزان‌قیمت با فواید فراروان است که البته دکترها ممکن است آنرا برای شما منع کرده باشند ، در این مقاله به بررسی فواید تخم‌مرغ برای سلامتی خواهیم پرداخت:

زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی لوتئین و زکسانتین است که خطر ابتلا به بیماری‌های چشم مانند زوال شبکیه و آب مروارید را از بین می‌برد.

دانشکده تحقیقات پزشکی هاروارد تایید می‌کند که مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد سالم افزایش نمی‌دهد.

تخم مرغ که به عنوان یک منبع پروتئین معروف است، به دلیل زرده‌ی تخم مرغ که شامل حدود ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول می‌باشد بد نام شده است، چون این مقدار کلسترول بیشتر از نیمی از مقدار مصرف روزانه‌ی توصیه شده از انجمن قلب امریکاست.

نگرانی در مورد کلسترول و تاثیر آن بر قلب، بسیاری از مردم را وادار کرده است تنها از سفیده‌ی تخم مرغ استفاده ‌کنند و یا تخم‌مرغ را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. اما چیزهای زیادی در مورد تخم مرغ وجود دارد که ممکن از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید. تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروریست و برای سلامتی مغز و قلب مفید می‌باشد و تامین کننده‌ی یک منبع ضروری از پروتئین است.

جیمز اندربرگ یک متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک می‌گوید:” اگر در مورد در دسترس بودن و هزینه پایین تخم مرغ و همه مواد مفید موجود در آن فکر کنید، تخم مرغ واقعا چیز بسیار خوبی است.”

ما یک راهنمای مفید برایتان داریم که حقیقت را در مورد تخم مرغ افشا می‌کند تا شما بتوانید بیشترین اطلاعات ممکن را در مورد این ماده‌ی غذایی مغذی و خوشمزه بدست آورید.

 

تخم مرغ میزان کلسترول را افزایش نمی‌دهد

تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول است. با این حال، برای اکثر مردم، تنها مقدار کمی از آن کلسترول وارد جریان خون می‌شود. به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی یک فرد دارای تاثیر بیشتری بر افزایش سطح کلسترول خون از کلسترول موجود در مواد غذایی است. یک عدد تخم مرغ بزرگ تنها حاوی ۱.۶۶ گرم چربی اشباع شده می‌باشد. این را با یک قاشق غذاخوری کره، که حاوی ۷ گرم چربی اشباع شده است مقایسه کنید.

تخم مرغ یکی از بهترین انواع پروتئین است زیرا با مصرف آن می‌توانید از کربوهیدرات اجتناب کنید.

کاترین تالماج ، یک متخصص تغذیه و نویسنده کتاب “رژیم غذایی ساده”، می‌گوید:” مهم است مردم درک کنند که عامل اصلی تعیین کننده‌ی کلسترول بد، چربی اشباع شده است، نه کلسترول. مردم از کلسترول در مواد غذایی می‌ترسند بنابرین مصرف تخم مرغ را قطع می‌کنند اما مقدار زیادی از چربی‌های اشباع شده در کره و پنیر استفاده می‌کنند و کلسترول آن ها بالا باقی می‌ماند.”

تخم مرغ سرشار از مواد مغذیست

دکتر اندربرگ می‌گوید: “تخم مرغ احتمالا یکی از بهترین انواع پروتئین است به دلیل این که شما آن را بدون کربوهیدرات دریافت می‌کنید.” در کنار فراهم کردن ۵۶ گرم پروتئین، تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های B، اسید فولیک و آهن است. زرده تخم مرغ همچنین حاوی مواد مغذی لوتئین است که با توجه به مطالعه‌‌ای در مجله گردش خون، می‌تواند از بدن در برابر پیشرفت بیماری‌های قلبی محافظت کند.

کلسترول بالا در زرده تخم مرغ می‌تواند مردم را بترساند. اما این مرکز زرد رنگ خامه‌ای سرشار از مواد مغذی است که با خصوصیات منفی آن مقابله می‌کند. تالماج می‌گوید: زرده شامل نزدیک به نیمی از پروتئین موجود در تخم‌مرغ و یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D می‌باشد که به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و جذب کلسیم کمک می‌کند. با توجه به یک مطالعه در مورد زنان باردار در مجله FASEB مشخص شد که کولین که یک ماده‌ی مغذی ضروری موجود در زرده تخم مرغ است که خطر نقص در لوله‌ی عصبی جنین مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد.

آیا به دیابت یا بیماری قلبی مبتلا هستید؟ احتیاط کنید

بررسی مطالعات انجام شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داده است که مصرف تخم مرغ با بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت در ارتباط است، ولی برای عموم این‌طور نیست. دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد پیشنهاد می‌کند افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند باید مصرف تخم مرغ خود را محدود کنند و برنامه‌غذیی آنها به طور کلی شامل مصرف بیش از سه زرده در هفته نباشد.

اندربرگ پیشنهاد می‌کند به جای این که به طور کل مصرف تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کنید به خواص درمانی آن توجه کنید. او می‌گوید: ” اگر مبتلا به دیابت هستید و می‌خواهید تخم مرغ بخورید آن را بدون نان و گوشت مصرف کنید، از کربوهیدرات اجتناب کنید و تخم مرغ را بسیار کم مصرف کنید.

چگونه تخم مرغ را با سایر غذا‌ها همراه کنیم

این خیلی مهم است که همراه تخم مرغ چه غذا‌هایی باشد پس به غذاهای جانبی که انتخاب می‌کنید توجه کنید. تالماج میگوید: ” مردم تخم‌مرغ را در کنار غذاهایی که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند، مانند گوشت، سوسیس و یا نان تست کره‌ای مصرف می‌کنند، این الگوهای غذایی سطح کلسترول را بالا می‌برند و خوردن تخم‌مرغ از آنچه در واقع است بدتر به نظر می‌رسد.

اندربرگ توصیه می‌کند تخم‌مرغ را با غذاهای سالم مانند گوجه فرنگی و آووکادو، جوی پرک، و یا یک تکه نان تست غلات مصرف کنید. او می‌گوید: “این باعث می‌شود مصرف آن با غذاهای دیگر کمتر مضر باشد. او توصیه می‌کند: برای حذف روغن ناسالم و کره، تخم‌مرغ را به جای سرخ کردن، آب پز کنید یا بجوشانید.

تخم مرغ تازه را می توان حدود 4 هفته در یخچال نگهداری كرد و تخم مرغ ها نیز باید مانند سایر مواد غذایی، تاریخ مصرف مناسبی داشته باشند.

كارشناس تغذیه دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: تخم مرغ ها را برای نگهداری شستشو نكنید زیرا راه ورود میكروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می شود و آلودگی به داخل آن راه می یابد.

به گزارش روز دوشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ، ‘پریسا ترابی’ درباره شرایط نگهداری تخم مرغ افزود: لازم است تخم مرغ بلافاصله پس از خرید به یخچال منتقل شود و تخم مرغ های بسته بندی شده نیز باید با بسته اصلی آن در یخچال نگهداری شود.
وی اظهار داشت:‌ بهترین درجه حرارت نگهداری تخم مرغ در یخچال صفر تا 4 درجه سانتی گراد و رطوبت 85 درصد است.

به گفته ترابی، گرمای بیش از حد باعث تسریع كاهش كیفیت تخم مرغ می شودكه این امر موجب مخلوط شدن زرده و سفیده تخم مرغ می شود.
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح كرد سطح پوسته‌ تخم مرغ دارای روزنه های زیادی است و از این طریق بوی سایر مواد غذایی را به خود جذب می كند بنابراین برای جلوگیری از جذب بوی سایر مواد از طریق روزنه ها، بهتر است تخم مرغ ها را به صورت بسته بندی شده خریداری كرد و آنها را در یخچال نگهداری كرد.
ترابی ادامه داد: تخم مرغ تازه را می توان حدود 4 هفته در یخچال نگهداری كرد و تخم مرغ ها نیز باید مانند سایر مواد غذایی، تاریخ مصرف مناسبی داشته باشند.
وی با اشاره به این كه نگهداری تخم مرغ به مدت یك روز در دمای اتاق معادل با نگهداری آن به مدت یك هفته در یخچال است، گفت: تخم مرغ پخته را می توان یك هفته در یخچال نگهداری كرد و جهت نگهداری تخم مرغ باید قسمت پهن آن رو به بالا قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت امكان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود خواهد داشت.

این كارشناس تغذیه خاطرنشان كرد مواد غذایی حاوی تخم مرغ را حداكثر 4 روز می توان در یخچال نگهداری كرد و باید قبل از مصرف مجدد تا دمای 70 درجه سانتی گراد آن را حرارت داد.
احساس نشاط و انرژی فوق العاده ای می كند.

 

دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی در این مورد می‌گوید: «تخم‌مرغ پخته‌ای مانند تخم‌مرغ‌های آبپز، مادامی که داخل پوستشان قرار دارند، قابلیت نگهداری چند روزه داخل یخچال را خواهند داشت. حتی می‌توان این تخم‌مرغ‌های کاملا آبپز و سفت را حدود 24 ساعت در دمای محیطی که چندان خنک هم نیست هم نگهداری کرد. این در حالی است که اگر شما تخم‌مرغ‌های آبپز را پوست بکنید، باید در یک وعده آنها را مصرف کنید و دیگر نگهداری‌شان در این صورت، جایز نمی‌باشد.»

این دامپزشک ادامه می‌دهد: «بهتر است بدانید تخم‌مرغی که به‌صورت باز درآمده و غذاهایی مانند املت یا نیمرو با آن تهیه شده است، باید در اولین فرصت ممکن مصرف بشود و انتقال باقیمانده چنین تخم‌مرغ‌هایی به یخچال، اصلا توصیه نمی‌شود.»چرا؟ «چون تخم‌مرغ جزو خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی است و امکان رشد میکروارگانیسم‌ها و فساد آن بسیار بالا است. با این حساب، تخم‌مرغی که به‌شکل باز طبخ می‌شود باید در همان مرحله اول پخت، خورده بشود و گرم کردن و مصرف مجدد آن کار درستی نیست.»

شستن پوسته تخم مرغ از آنجا که باعث باز شدن منافذ آن شده و احتمال انتقال آلودگی را به درون تخم مرغ افزایش می دهد مناسب نیست و باید هنگام مصرف شسته شود.

احتمال آلودگی پوسته تخم مرغ زیاد است و نباید در محفظه‌هایی که به عنوان جا تخم مرغی در یخچال‌ها تعبیه شده قرارداده شود، بلکه باید در ظروف دربسته، در یخچال و در درجه حرارت پائین تر از 10 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

در صورتی که تخم مرغ به مدفوع آغشته یا خون آلود بود و یا ترک داشت، بهتر است شسته شده و بلافاصله مصرف شود، باید از قراردادن تخم مرغ در کنار سایر مواد غذایی خودداری کرد و پس از تماس با تخم مرغ، دست‌ها را باید شست.

در گذشته برخی عقیده‌ها رایج بود که اگر تخم مرغ به صورت خام یا نیم پز مصرف شود مقوی‌تر است، تخم مرغ برای خوردن باید کاملا پخته شود و حرارت 70 درجه سانتیگراد به کلیه قسمت‌های آن برسد و زرده و سفیده کاملا سفت شود.

برای آب پز کردن تخم مرغ باید آن را بعد از جوش آمدن آب به مدت 5 تا 7 دقیقه در حال جوش قرار داد تا زرده آن کاملاً سفت شود و نیز در پختن مواد غذایی دارای تخم مرغ دقت شود تا حرارت به تمام قسمت‌های آن برسد به طوری که قسمت‌های مختلف آن سفت شده و به صورت شل نباشد.

با توجه به اینکه نیمرو کردن با روغن باعث افزایش کالری غذا می‌شود، همه افراد به ویژه بیماران قلبی و بیماران دارای چربی خون بالا از روش های دیگر برای خوردن تخم مرغ استفاده نمایند.

بهتر است زنان باردار مصرف تخم مرغ را در وعده های غذایی صبحانه یا نهار خود بگنجانند

غذاهای خام و پخته نشده به خصوص تخم‌مرغ ممکن است حاوی سالمونلا باشد که خطرات زیادی را برای جنین و مادر به دنبال دارد.

توجه داشته باشید که تخم‌مرغ باید با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد آماده و به خوبی پخته شود و از سفت شدن زرده و سفیده آن اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر تخم‌مرغ غذاهای دیگری مانند کیک کره‌ای، خمیر کیک، مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر وغذاهایی که مرکب از گوشت و آرد می ‌باشد از جمله غذاهایی هستند که خام آنها ضررهای زیادی برای مادر و جنین دارد.

بهتر است زنان باردار مصرف تخم مرغ را در وعده های غذایی صبحانه یا نهار خود بگنجانند مصرف تخم مرغ، گوشت و آجیل به تکامل مغز جنین کمک می کند .
نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مصرف تخم مرغ، گوشت و آجیل در دوران بارداری به تکامل مغز جنین کمک می کند. به نقل از یونایتدپرس ، بر اساس نتایج یک مقاله که در مجله FASBE منتشر شده ، محققان اعلام کردند : از آنجا که تخم مرغ حاوی “کولین” است که به تکامل مغز جنین کمک می کند، بهتر است زنان باردار مصرف تخم مرغ را در وعده های غذایی صبحانه یا نهار خود بگنجانند.
گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی می گویند: کولین که در گوشت، آجیل و تخم مرغ یافت می شود، نقش مهمی را در کمک به تکامل بخش های مرتبطا با حافظه مغز جنین، بازی می کند.
“استیون زیسل” دانشمندی که در این تحقیق مشارکت داشته است، گفت: مطالعه ما در موش ها نشان می دهد که رژیم غذایی یک زن باردار ، بویژه دریافت کولین، می تواند در تکامل مغز جنین نقش داشته باشد.
وی افزود: دانستن اینکه چگونه رژیم غذایی ژن های ما را تغییر می دهد می تواند برای تضمین تکامل بهینه ما بسیار مهم باشد.
زیسل و همکارانش در این مطالعه به دو گروه از موش های باردار در زمانی که هیپوکامپ جنین تکمیل می شود، دو رژیم غذایی مختلف دادند. هیپوکامپ قسمتی از مغز است که مسئول حافظه است.
کارشناسان مصرف مقدار مناسب کولین را برای زنان ۴۲۵ میلی گرم در روز و برای مردان ۵۵۰ میلی گرم در روز اعلام می کنند. مواد مورد نیاز در رژیم غذایی مادر باردار
نیاز غذایی مادر باردار در طی این دوران روزانه ۳۰۰ کیلو کالری افزایش می یابد( نه دو برابر ) بهترین منابع غذایی تامین کننده این انرژی اضافی, پروتئین ها, ویتامینها ,املاح معدنی و چربیهاست.

گروههای غذایی:

میوه و سبزیجات:

این گروه از مواد غذایی دارای مقدار چربی اندک و حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها ,مواد معدنی و فیبر هستند در رژیم غذایی روزانه باید ۷ نوع میوه و سبزیجات مصرف کنید میوه جات حاوی ویتامین c (مرکبات, گوجه فرنگی, فلفل شیرین, سیب زمینی ,توت فرنگی) کمک می کنند که جنین لثه ها و بافتهای نرمال داشته باشد و همچنین جذب آهن را ساده تر می کند
سبزیجات زرد و یا برگدار سبز تیره مثل اسفناج و کاهو حاوی ویتامین aآهن و فولات هستند که بسیار در بارداری مهم می باشد.

حبوبات و دانه ها:

این محصولات مانند نان, برنج, ماکارونی ,عدس, لوبیا,نخود حاوی آهن ویتامینb, مقداری پروتئین, مواد معدنی و فیبر می باشد در دوران بارداری نیاز به ۸ تا ۹ نوع از این مواد روزانه داریم
محصولات شیر چهار وعده مصرف محصولات شیر نظیر پنیر ماست شیر خامه روزانه مورد نیاز است . این محصولات حاوی کلسیم هستند که هم مادر و هم جنین برای داشتن استخوان و دندان قوی به آن نیاز دارند این محصولات همچنین ویتامینa,d پروتئین و ویتامینb دارند
میزان نیاز روزانه کلسیم ۱۰۰۰ میلیگرم روزانه است . سایر منابع کلسیم:سبزیجات برگدار سبز, لوبیا و نخود خشک ,آجیل و تخمه اگر شما محصولات شیر را بعلت وجود لاکتوز تحمل نمی کنید از محصولات شیر با لاکتوز کم و یا از قرصهای کلسیم زیر نظر پزشک استفاده کنید
پروتئین زنان باردار روزانه ۶۰ گرم پروتئین نیاز دارند
گوشت قرمز ,ماهی, مرغ , همچنین تخم مرغ ,لوبیا خشک, گردو, فندق حاوی پروتئین هستند
*روزانه دو وعده محصولات پروتئینی نیاز است
*پروتئینها عضلات ,بافتها, آنزیم ها, هورمونها و آنتی بادی را می سازند سایر مواد مورد نیاز در بارداری: اسید فولیک:
اسید فولیک یک ویتامین مورد نیاز برای تمام خانمهای حامله است. اسید فولیک از خانواده گروه bاست که از نقص های مادرزادی و مشکلات مغز و نخاع شکاف لب ,بیماریهای مادرزادی قلب جلوگیری می کند
*بهتر است زمانی که تصمیم به بارداری گرفته می شود مصرف اسید فولیک شروع شود

محصولات حاوی اسید فولیک :

انواع لوبیا ها, نخود, عدس, اب پرتقال ,آناناس ,اسفناج ,براکلی( گل کلم سبز) . فراموش نکنید که در کنار همه این محصولات قرص اسید فولیک هم باید مصرف شود

آهن:

از دیگر مواد حتمی مورد نیاز در بارداری آهن می باشد هر چند گوشت قرمز, مرغ ,ماهی ,میوه های خشک , نان سبوس دار حاوی آهن هستند ولی قرص آهن را فراموش نکنید

آب:

مصرف کافی آب از یبوست, همورویید و عفونتهای ادراری جلوگیری می کند . همچنین کاهش آب در سه ماهه سوم منجر به تولد زود رس می شود . قهوه وچای بعلت وجود کافئین مقدار مایعات بدن را کاهش می دهد بنابرین آنها را بجای آب ننوشید .مصرف ۸ لیوان آب روزانه نیاز است.

 

 

مهم ترین اثرات تخم مرغ

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا