فرآورده های لبنی

طرز تهیه چند نوع پنیر خانگی خوشمزه و آسان

طرز تهیه چند نوع پنیر خانگی خوشمزه و آسان

 

طرز تهیه چند نوع پنیر خانگی خوشمزه و آسان را در بخش فراورده های لبنی سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

درست‌کردن بعضی خوراکی‌ها آنقدر که به نظر می‌رسد، پیچیده نیست. بیشتر مشتقات شیر، راه‌های ساده و بی‌دردسری برای خانگی‌شدن دارند. اینجا روش درست‌کردن ماست را گفته بودیم. پنیر هم به همین سادگی و ‌کم‌زحمتی است و در زمانی کوتاه آماده می‌شود. کافی است یک‌بار شیر پرچرب به مقدار زیادی بگیریم و آماده‌کردن پنیر سفید و ساده را در خانه تجربه کنیم تا معتادش شویم. با هزار و یک کلک برای مزه‌دار‌کردن و خوشمزه‌شدنش… با کم و زیاد کردن میزان شوری و چربی، اضافه کردن طعم‌ها و سبزی‌های خشک خوشبو و از همه مهم‌تر دانستن اینکه چیزی را می‌خوریم که همه مراحلش را در آشپزخانه خودمان گذرانده‌است؛ بدون افزودنی و مواد اضافی.

روش آماده کردن یک نوع ساده از پنیر سفید را می‌گوییم که در ایران، ترکیه، یونان و منطقه بالکان خواهان دارد. پنیری که برای صبحانه با نان تازه عالی‌ست و در سالاد و بعضی از غذاها هم جای خوش و خرمی دارد.

موادی که لازم داریم:

– یک و نیم لیتر شیر
– نصف تا یک پیمانه ماست ترش (از قبل، از یخچال بیرون مانده)
نمک (به اندازه مزه شوری که برای پنیر دوست دارید)
– زیره، ترخون، تخم گشنیز (اگر دوست دارید پنیر مزه‌داری باشد)
– یک پارچه یا کیسه مخصوص ماست و پنیر

روش پنیر درست‌کردن:

۱- شیر باید جوشانده شود. وقتی به درجه جوش رسید، ماست را در قابلمه شیر می‌ریزیم و اجاق را خاموش می‌کنیم و دست از هم زدن مخلوط برنمی‌داریم.
۲- بعد از چند دقیقه شیر داغ که از آشنایی با ماست ترش خوشحال نیست، می‌بُرد. مرحله جدا شدن « آب‌ و دان» شنیدید؟ در حقیقت، لحظه‌ای که در حالت عادی برای تشخیص سلامت شیر اصلا خوش‌آیند نیست، برای پنیر درست‌کردن بهترین خبر و تصویر است. اگر روند دلمه بستن شیر کمی طول کشید یا جان زیادی نداشت، می‌توانیم دوباره زیر قابلمه را روشن کنیم تا مایع که شکل قشنگی هم ندارد، بیشتر ببُرد.

نکته :


می‌توانیم به جای ماست، آبلیمو، سرکه سفید یا سرکه سیب هم بریزیم اما تجربه نشان داده مزه ترش و تیز و بوی سرکه در پنیر می‌ماند.
بعضی‌ها به ماست ترش، نمک هم می‌زنند که در طعم و دلمه‌بستن بی‌تاثیر نیست.

۳- پارچه یا کیسه مخصوص پنیر و ماست را از قبل روی یک آبکش آماده کرده‌ایم. مایع را در پارچه می‌ریزیم تا آبش در کاسه گودی زیر سبد یا آبکش جمع شود. این آب را لازم داریم و نباید بیرون بریزیم. همه جان پنیر آینده ما به همین آب بسته است. با دست کیسه را می‌چلانیم تا آب آن خارج شود. اگر دوست دارید در این مرحله کمی زیره یا هر سبزی خشکی که دوست دارید همراه با کمی نمک به ماده سفید داخل کیسه اضافه کنید و هم بزنید. در بعضی فرهنگ‌ها به پنیر، برگ زیتون (سمت راست) یا برگ پسته هم اضافه می‌کنند.

 

۴- کیسه را محکم بسته و در سبد یا آبکش پهنی گذاشته و هر چه وسیله سنگین در خانه داریم روی آن می‌گذاریم تا شیره جانش را بگیرد. از هاون تا بطری‌ دو لیتری آب و قابلمه سنگین گرفته تا چند کیلو میوه و … پنیر باید آن زیر، پرس و له شود. پنیر خوب آن است که زیر این فشار فرم بگیرد و بتوانیم راحت آن را ببریم. این مرحله شاید چهار ساعت طول بکشد. هر چند که زمانش بستگی به میزان وسایل سنگین خانه دارد.

۵- در این فاصله می‌توانیم آب جمع‌شده از مایع دلمه‌بسته را که کمی خنک شده، در ظرف درداری بریزیم. میزان نمک را بر اساس سلیقه تنظیم و حل کرده و  کمی از سبزی‌های خشک مورد علاقه‌مان را به آب پنیر اضافه می‌کنیم.
۶- پنیری که زیر سنگینی بار خشک شده، بعد از چند ساعت برُش می‌خورد و در این آب‌نمک و سبزیجات جا خوش می‌کند. اگر دو تا سه هفته در یخچال در همین مایع خوشمزه بماند، آماده یک صبحانه لذیذ و سالم است تا با نان تازه خورده شود.

 

طرز تهیه چند نوع پنیر

طرز تهیه پنیر با ماست :

شیر یک کیلو 100 گرم / 110 کالری
ماست چهار قاشق غذاخوری 100 گرم / 55 کالری

*. ابتدا شیر را بجوشانید . سپس شعله اجاق را کم کنید و چهار قاشق ماست به آن بیفزایید.

*. مدت هفت دقیقه به هم بزنید تا شیر بریده شود . بعد آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید رد کنید.

*. پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت چهار الی پنج ساعت روی آن جسمی سنگین قرار دهید.

*. تا آب آن خارج شود. بعد پنیر را قطعه قطعه کرده ، در آب نمک نگهـــداری کنید .

طرز تهیه پنیر با سرکه :

شیر یک کیلو 100 گرم / 110 کالری
سرکه سه قاشق غذاخوری 100 گرم / 22 کالری

*. ابتدا شیر را حرارت دهید . وقتی شیر به جوش آمد ، شعله اجاق را خاموش کنید.

*. سپس سه قاشق سرکه به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا شیر بریده شود.

*. سپس آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید رد کنید . پارچه را روی پنیر برگردانید.

*. به مدت چهار الی پنج ساعت جسمی سنگین روی آن قرار دهید تا آب آن خارج شود.

*. سپس پنیر را قطعه قطعه کرده ، داخل آب نمک نگهداری کنید .

طرز تهیه پنیر با مایه پنیر :

شیر یک کیلو 100 گرم / 110 کالری
مایه پنیر یک دوم قاشق چایخوری نامشخص

*. شیر را پس از جوشاندن از روی حرارت بردارید و بگذارید قدری خنک شود.

*. به حدی که دمای آن کمی بیشتر از دمای بدن باشد.

*. سپس مایه پنیر را در آن بریزید و بگذارید تا شیر به پنیر تبدیل شود.

*. ( زمان لازم جهت تهیه این پنیر 15 دقیقه است ).

انواع پنیر

 با آنکه نان و پنیر و سبزی ساده ترین و معروف ترین غذای ایرانی است , واقعیت این است که خود پنیردر ایران نه چندان تنوعی دارد و نه در آشپزی به کار می رود , البته هر منطقه ای پنیر خاص خود را دارد مانندپنیر تبریز , پنیر کردی , پنیر قزوین , پنیر گلپایگان و غیره ولی همه این ها شکل های گوناگون پنیرسفیدن د. امروز که پختن بسیاری از غذاهای اروپائی در خانه های ما رواج دارد , آشپز ایرانی هم بهپنیرهایی که در آشپزی فرنگی به کار می روند مانند گرویر ٬ امنتال ٬ پارامیزان ٬ موزارلا ٬٬ یا موتزارلا نیاز د ارد .خاصیت عمده پنیرهایی که در آشپزی اروپایی به کار می رند گذشته از مزه و عطر خاص هر کدام این است که اولا فشرده و قابل رنده شدن یا ورقه شده اند و ثانیا بر اثر حرارت ذوب می شوند . در ایران از سال ها پیش نوعی پنیر به شیوه اروپایی.

پنیر

3.1/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا