فرآورده های لبنی

آموزش طرز تهیه کره خانگی با شیر پرچرب به روش سنتی

آموزش طرز تهیه کره خانگی با شیر پرچرب به روش سنتی

 

آموزش طرز تهیه کره خانگی با شیر پرچرب به روش سنتی را در بخش فراورده های لبنی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

امروز صبح تجربه ی جدیدی داشتم ، تهیه کره از ماست ! ، خودم تنها و با وسایل ساده ای در آپارتمان …

روش درست کردن کره ی خانگی خیلی جالب و البته تمیز و بهداشتی است ؛ محصول نهایی هم زمین تا آسمان با چیزی که به عنوان ” کره ” در بسیاری از مراکز لبنیاتی می فروشند ، تفاوت دارد . خواستم این جا بنویسم تا اگر خواننده ای مایل بود ، دست به کار تهیه کره ی خانگی شود .

اول ، جمعه شب ، شیر تازه ، کامل ، مطمئن و پرچرب گاو گرفتم ؛ لبنیاتی محله ی ما همیشه چنین شیری دارد . جوشاندم ، مایه زدم و ” ماست بستم ” .

 

ماست بندی ” کار ساده ایست و بعد از چند بار تمرین ، می توانید به خوبی مغازه های لبنیاتی این کار را انجام دهید .

ظرف ماست رو 8 ساعت بیرون یخچال و 12 ساعت داخل یخچال گذاشتم تا ماست حسابی ” ببندد ” ؛ دیشب از یخچال بیرون آوردمش و سرشیر ها رو کمی هم زدم و گذاشتم تا صبح امروز بیرون یخچال و زیر پارچه ای تمیز بخوابد تا به دمای محیط برسد .

اولش قصد داشتم که بعد از ظهر کره بگیرم تا ماست کمی ترش شده باشه اما به خاطر سردی هوای امروز و عجله ای که خودم داشتم ، صبح زود و بعد از رفتن شهاب و مامانش به مدرسه ، دست به کار شدم ؛ ماست رو داخل دستگاه کره گیر ریختم . ( دستگاه کره گیر وسیله ای شبیه لباس شویی های سطلی قدیمی است که پروانه ای چرخان برای هم زدن ماست دارد . )

ماست رو با کمی آب ولرم رقیق کردم و دستگاه روشن شد ؛ فکر می کردم که 45 دقیقه ای زمان لازم باشه تا کره از دوغ جدا بشه اما دستگاه در کمتر از 15 دقیقه این کار رو انجام داد ؛ مقداری یخ به مخلوط اضافه کردم تا کره های جدا شده سرد و سفت بشن و بعد کره ها رو برداشتم و داخل دستمالی پنبه ای و روی صافی ریختم تا تمام دوغ از کره جدا بشه .

دستمال رو جمع کردم و داخل آب و یخ گذاشتم و حسابی فشار دادم و پیچاندم تا ذره ای دوغ در کره نباشه و کره بافت فشرده و یکدستی داشته باشه . گذاشتم تا دستمال چند دقیقه ای داخل آب و یخ باشه تا کره حسابی سفت بشه .

وقتی دستمال رو باز کردم ، از شکل و قیافه ی محصول نهایی ، خیلی خوشم آمد ! ؛ شبیه پنیر موتزارلای ایتالیایی شده بود .

طعمش رو امتحان کردم ؛ خیلی خوب و لطیف بود  ؛ البته یادم رفته که کمی نمک به ماست بزنم و طعم کره رو به آسمان ببرم ! ؛ نکته ی جالب این که کره استحصال شده ، بر خلاف کره های بازار ، به راحتی در دهان آب میشه و چربی سمج و چسبنده ای در کام آدمی نداره !! ؛ محصول به دست آمده به نسبت ماست به کار رفته کمه و همین آدم رو مشکوک می کنه که لابد در کره های بازاری ” چیز ” دیگری هست که هم چربتر بشه و هم مقرون به صرفه تر !!! .

هفته ی گذشته و با استفاده از یک مخلوط کن ، همین کار رو در مقیاسی کوچکتر و با زحمت بیشتر انجام دادم و با کره ی خانگی ، نیمرو پختم ؛ باور نمی کنید که چه عطر و طعمی داشت . امتحان کنید تا تفاوت ” کره ” را با ” کره ” درک کنید !!! .

خراسانی ها به کره ی حاصل از ماست ” مسکه ” ( maske ) می گویند ؛ عطر و طعم ماست را دارد ؛ فرانسوی ها اسم جالب تری برای کره دارند : ” عشق ” !!! ؛ پیشنهاد می کنم که بی خیال روغن های نباتی و ” کثیف ” شوید و همیشه غذایتان را با ” عشق ” معطر و چرب کنید .

بنده یقین دارم که بر خلاف بسیاری از تبلیغات ، غذای سالم لزوما غذایی با آرم استاندارد نیست ؛ غذای سالم غذایی است که فرایند های پیچیده ای برای فرآوری اش انجام نشده باشد ؛ مثل همین کره که روش ساختنش و مواد اولیه اش کاملا مشخص است . بسیاری از غذاهای ” استاندارد ” به همت مواد و افزودنی های شیمیایی ” سر پا ” می مانند و آسیب های این افزودنی های ” مجاز ” سال ها بعد اثبات می شود و با افزودنی مجاز دیگری جایگزین می شوند ! .

مقایسه کنید روش تولید این کره ی خانگی را با روغن ها ، کره ها و مارگارین هایی که اصلا نمی دانیم از کجا و تحت چه شرایطی به قفسه ی سوپرمارکت ها و فروشگاه ها ، منتقل شده اند !!! .

صبحانه ی امروز خانه ی ما برای من و گل رخ ، مسکه با عسل و نان محلی ، جای شما خالی :

 

 

کره

 

3.4/5 - (87 امتیاز)

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام با تشکر و تجارب مفیدی که در اختیار دوستان قرار میدهید اما باید خاطر نشان کنم فقط خراسانی ها به کره مسکه نمیگویند بلکه در اکثر روستا ها و عشایر کشور کلمه کره برای مسکه ناشناخته است
    درضمن مسکه (کره)به دست امده را اگر در قابلمه ریخته و روی شعله ملایم بگذارید و هم بزنید روغنی بسیار شفاف (البته در دمای بالا شفاف است)به دست میاید که به ان روغن گوسفند میگویند
    باید خاطر نشان کنم هر 20کیلو شیر گوسفند یک کیلو مسکه و هر یک کیلو مسکه 400الی500گرم روغن میدهد بایه حساب کتاب ساده متوجه میشویم کره های موجود در بازار چه گاوی و چه گوسفندی چیزی جز روغن نباتی البته با افزودنیهای دیگر نیست با تشکر

  2. سلام
    ممنون از توضیحات خودتون
    منم خراسانی ام
    میخواستم مارک و ظرفیت کره گیر شما رو بپرسم
    میخوام تهیه کنم ولی تجربه زیادی ندارم. اگر ازش رضایت دارید لطفا برام ایمیل کنید

  3. سلام اتفاقآ من بجنوردی اون کلمه مسکه کلمه کرمانجی هست اون با نونی بنام فطیر بنام قتلمه میخورند نگم از طمعی که داره البته شکر می پاشن روش وایبویژه در ایام خاص قدیما درست می‌کردند مثل تو زمانی پشمی چینی یا عیدها خانمها درست می‌کردند آقایون بعد کار میومدند نوش جان می‌کردند الانم هست ولی خوب بخاطر قیمت زیاد کره نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا