تازه های نکات آشپزی

آموزش کامل و تصویری تمیز کردن ماهی و خواص ماهی

آموزش کامل و تصویری تمیز کردن ماهی و خواص ماهی

 

آموزش کامل و تصویری تمیز کردن ماهی و خواص ماهی را در بخش تازه های نکات آشپزی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

آموزش تمیز کردن ماهی نوع قزل آلا

برخی از خانمها با پاک کردن ماهی قزل آلا مشکل داشته و نمی توانند استخوانهای ماهی را به راحتی جدا کنند.این نوع ماهی به دلیل داشتن استخوانها ریز اغلب بدون استخوان سرو شده و با طبع می باشد.برای پاک کردن ماهی قزل آلا به طریقی که استخوان نداشته باشد روش بسیار جالبی و جود دارد . با ما همراه باشید …

 

آموزش کامل و تصویری تمیز کردن ماهی و خواص ماهی

آموزش کامل و تصویری تمیز کردن ماهی و خواص ماهی

آموزش کامل و تصویری تمیز کردن ماهی و خواص ماهی

بیایید از ابتدا شروع كنیم. چگونه ماهی تازه را برای طبخ پاك می‌كنید؟ پاك كردن، استیك كردن و فیله كردن سه روش اصلی مهیا كردن ماهی برای طبخ است.

روشی كه برای تمیز كردن ماهی استفاده می‌شود بستگی به نوع ماهی و نوع طبخ آن دارد. در اینجا در آموزش پاك كردن ماهی فرض بر این است كه بخواهید ماهی تازه كوچكی را برای طبخ یا سرخ كردن ماهی استفاده كنید.

 

 

بدیهی است كه به یك چاقو تیز و آب كافی برای تمیز كردن ماهی نیاز دارید. پاك كردن ماهی دلپذیر نیست ــ می‌توانید تعداد زیادی روزنامه در دست داشته باشید. استفاده از دستكش آشپزخانه یا جراحی هم خوب است.

 

قبل از شروع كار، ماهی را با آب سرد بشویید تا ترشحات لزج روی پوست ماهی از بین رود. سپس پشت چاقو را در طول ماهی از دم تا سر بكشید تا فلس یا پولك‌های ماهی كنده شود. اگر پشت چاقو فلسهای در حال كنده شدن حركت آرام روی ماهی دارد نیازی به برداشتن و دور كردن فلسها نیست ولی اگر به اطراف پراكنده می‌شوند فلسها را با دست نگه دارید تا در روی چاقو حركت آرامی داشته باشد. بعد از فلس گیری دوباره ماهی در آب سرد شسته تا تمام فلسهای كنده شده پاك گردد.

ماهی را بچرخانید و در خط شكمی اش نزدیك باله ماهی، دنبال یك سوراخ كوچك بگردید. نوك چاقو را در این سوراخ مخرجی فرو برید و متصلاً برش دهید. در طول ماهی از دم تا آبشش شكاف دهید البته تنها پوست را برش دهید و اندامهای داخلی را نبرید. اندامهای داخلی را به طور كامل خارج كنید. روی خط قرمز باریك در امتداد ستون مهره‌ها، شكافی وارد كرده و آن را هم بطور كامل خارج كنید.

 

آبشش‌ها را از ناحیه شكاف سرپوش آبششی خارج كنید و یا آبشش‌ها را قطع كنید.

ماهی را بار دیگر با آب سرد بشویید.

آماده كردن ماهی برای طبخ بستگی به سلیقه شما دارد. ممكن است بخواهید شكل اصلی ماهی دست نخورده باقی بماند یا تصمیم بگیرید سر، دم و باله‌ها را ببرید. اگر می‌خواهید سر ماهی را بزنید، درست از زیر آبشش، سر را ببرید. دم را از محلی كه به بدن متصل می‌شود قطع كنید. باله‌ها را با مقدار اندكی از پوست ماهی برش دهید.

اگر می‌خواهید باله پشتی ماهی را ببرید، با مقدار اندكی از پوست از هر دو طرف باله برش دهید. سپس باله را از جلوی قسمت انتهایی دم ببرید. این راه خوبی برای كشیدن اندكی از استخوان‌های متصل به باله پشتی است. اگر این عمل را 20 بار در عصر گرم تابستان با حشراتی كه اطراف شما پرسه میزنند. انجام دهید مادام العمر متخصص این كار می‌شوید!

 

خوردن گوشت های پرچرب و دیر هضم در بین خانواده های ایرانی بیشتر از خوردن ماهی رواج دارد. علتش نیز این است که هنوز ماهی به عنوان یک غذایی رسمی و مناسبتی شناخته نشده است. به همین علت تصمیم گرفتیم اطلاعاتی را در رابطه با انواع ماهی ها جمع آوری کنیم.به جز ساکنان نوار شمالی و جنوبی ایران که کنار خلیج فارس و دریای مازندران زندگی می کنند و در شناخت ماهی و طبخ غذاهای لذیذ استادند، بسیاری از هموطنان مصرف ماهی را تنها سالی یکی دو بار در برنامه غذایی خود دارند که احتمالا یک بار آن سبزی پلو ماهی شب عید و دفعه دیگر ماهی شکم پردر یک مهمانی بوده است. البته این مساله در شهرهای بزرگ هم کمی متفاوت است. عرضه انواع ماهی پرورشی تازه و منجمد بسته بندی شده در مراکز خرید و فروشگاه های زنجیره ای مختلف، بخشی از مردم را به مصرف ماهی ترغیب کرده، اما باز هم ماهی آنطور که باید در سبد غذایی عموم قرار نگرفته است. شاید شناختن بیشتر انواع ماهی و دانستن نکاتی در زمینه انتخاب و خرید این ماده غذایی مفید و سلامت یک شروع خوب برای تشویق به خوردن ماهی باشد.

 

بین انواع گوناگون ماهی های شمال و جنوب، بعضی ها معروف تر و در دسترس ترند. برای اکثر ساکنان نیمه شمالی کشور و پایتخت نشینان، ماهی های شمال کشور که از دریای خزر صید می شوند، مرغوب تر و خوش خوراک ترند. دلیل این مساله شاید نزدیک تر بودن این مناطق به استان های شمالی و دسترسی سریع تر و آسان تر به ماهی تازه است. اکثرماهی های دریای مازندران کوچک و پرتیغ هستند، اما در عوض طعم و بوی ملایمی دارند. در این بخش معروف ترین ماهی های شمال معرفی می شوند:

 

کپور

 

ماهی ای است که نوع غیرپرورشی آن در مرداب زندگی می کند. به همین دلیل گوشت آن بوی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد. فلس ماهی کپور مایل به قرمز و درشت و بدنش پرگوشت است. ماهی کپور پرورشی به دلیل تغذیه متفاوتش گوشتی کم بو، اما چرب تر دارد. برای گرفتن بوی ماهی کپور بهتر است آن را پس از پاک کردن و یک ساعت قبل از سرخ کردن نیم ساعت در محلولی شامل یک لیترآب سرد و چند قاشق سرکه سفید بخوابانید.

 

ماهی سفید

 

یکی از مرغوب ترین و پرطرفدارترین ماهی های شمال است. گوشت سفید و پنبه مانند آن در دهان آب می شود و بدون بو و طعم است. سرخ کرده آن با پلو و چلو خورده می شود و برای شکم پرکردن هم مناسب است. ایراد بزرگ ماهی سفید تیغ های فراوانی است که خوردن آن را دشوار می کند. علامت مشخصه ماهی سفید دم دوشاخه، بدن دوکی شکل و خال های سفید روی سر است.

 

ماهی سوف

 

معمولا فقط در سواحل شمالی پیدا می شود. گوشت سفید و نرم آن با ماهی سفید برابری می کند. این ماهی هم دوکی شکل است، اما نسبت به ماهی سفید پوزه باریک تری دارد و گوشتش هم کم تیغ تر است. سوف برای سرخ و شکم پرکردن مناسب است.

 

ماهی کفال

 

تیغ کم، گوشت خوش طعم و قیمت مناسبش باعث شده همیشه در بین اولین انتخاب ها باشد. بهترین کفال بین ۵/۱ تا ۳ کیلوگرم وزن دارد و علاوه بر سرخ کردن، برای کباب کردن هم فوق العاده است. فلس ماهی کفال نقره ای رنگ است و سری کوچک با پوزه ای تیز دارد.

 

ازون برون

 

به زبان ترکی به معنی دماغ دراز و معروف ترین و گران قیمت ترین ماهی دریای مازندران است. از تخم های موجود در شکم ازون برون ماده، خاویار به دست می آید که یکی از با ارزش ترین و گران قیمت ترین موادغذایی روی زمین است. ازون برون تنها ماهی فیله ای شمال و گوشت آن برای کباب کردن بی نظیر است.

 

ماهی آزاد

 

نام فرنگی آن سالمون یا سمون هم است. از باکیفیت ترین و بهترین گوشت های جهان محسوب می?شود. رنگ نارنجی گوشت و بافت محکم، اما خوش خوراک آن مناسب همه نوع طبخ مانند کباب کردن روی آتش، پخت در فر و تهیه استیک است. ماهی آزاد معمولا کم صید می شود و اکثر ماهی آزادهای موجود در بازار پرورشی است.

 

فایده و خواص ماهی برای مغز و پیشگیری از آلزایمر:

یکی از عواقب ناشی از پیری، این است که عملکرد مغز اغلب تضعیف می شود. ( که با عنوان زوال شناختی مرتبط با سن خوانده می شود). این امر در بسیاری از موارد طبیعی است، اما بیماری های عصبی جدی مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارد. جالب توجه آن است که در بسیاری از مطالعات مشاهده ای اثبات شد، افرادی که بیشتر ماهی می خورند، روند کندتری به سوی زوال عقل دارند. یک مکانیسم که می تواند با ماده خاکستری در مغز ارتباط داشته باشد. ماده ی خاکستری، عمده بافت عملکردی مغز است، که حاوی سلول های عصبی است که اطلاعات را پردازش می کند، خاطرات را حفظ و شما را انسان می سازد. مطالعات نشان داده اند افرادی که هر هفته ماهی مصرف می کنند، ماده خاکستری بیشتری در مرکز مغز دارند، که تنظیم احساسات و حافظه را به عهده دارد.

 

خواص مصرف ماهی برای کاهش فشار خون:

انجمن قلب آمریکا می گوید تحقیقات نشان داده که اسیدهای چرب امگا3 در کاهش خطر مرگ های ناگهانی و بی نظم، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون نقش دارند. همچنین اثبات شده امگا3 خطر جنون، ورم مفاصل، آسم و بیماری کلیه را کاهش می دهد.

روغن ماهی بیماری های قلبی را به صفر می رساند. لازم به توصیح است که اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از اثر مصرف سویا است.

مصرف امگا 3 توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و IQ (ضریب هوشی) نوزادشان می گردد.

روغن ماهی درمان کننده بیماری های تنفسی می باشد.

باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. لوپوس که یک بیماری سیستم ایمنی می باشد و می تواند منجر به مرگ شود، توسط کمبود امگا 3 رخ می دهد.

مقدار تری گلیسیرید خون را کم می کند.

عملکرد سلول های خون رسان را زیاد می کند.

ضربان قلب را تنظیم می کند.

کلسترول خوب ( HDL ) را بالا می برد. این نکته برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد.

فشار خون را پایین می آورد.

درمان کننده دردهای کمر و گردن می باشد.

 

خواص ماهی برای قلب و پیشگیری از سکته:

ماهی ممکن است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.ماهی و سلامت قلبحملات قلبی و سکته دو نمونه از شایع ترین علل مرگ زودرس در جهان هستند. به طور کلی ماهی در زمره بهترین غذاهاییست که می توان برای داشتن یک قلب سالم مصرف نمود.

 

 

 

تمیز کردن ماهی و خواص آب

 

 

1/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا