انواع سس ها

آموزش طرز تهیه 6 نوع رب خانگی و سنتی خوشمزه

آموزش طرز تهیه 6 نوع رب خانگی و سنتی خوشمزه

 

آموزش طرز تهیه 6 نوع رب خانگی و سنتی خوشمزه را در بخش انواع سس در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

مواد لازم رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی     به میزان لازم

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها را می شوییم و آنها را با چرخ گوشت و یا دستگاه غذاساز خرد و پوره ای می کنیم به طوری که پوست و تخم آن گرفته شود.

گوجه فرنگی های له شده را داخل یک قابلمه مسی یا لعابی ریخته و آن را روی آتش می گذاریم تا مایه غلیظ شود. اگر بخواهیم رب گوجه خیلی غلیظ نباشد،  وقتی که رب تقریباً به غلظت ماست شد، مقداری نمک در آن می ریزیم (مقدار نمک رب باید به حدی باشد که رب نه زیاد شور و زننده و نه بی نمک باشد). در صورتی که بخواهیم رب را سفت تهیه کنیم، پس از غلیظ شدن، حرارت را باید کمی ملایم نمود و رب را مرتب بهم زد تا آب رب کاملاً تبخیر شود. در اواخر طبخ به اندازه کافی نمک به رب می زنیم و بعد از چند جوش که رب کاملاً سفت و بدون آب شد، رب را از روی حرارت بر می داریم. باید توجه داشت که نمک رب را در اواخر طبخ به آن اضافه نمود.
زمانی که رب گوجه کمی سرد شد، آن را در بطری های تمیز و خشک می ریزیم. بطری ها را تا حدی پر می کنیم که سر هر بطری تقریباً چهار انگشت خالی بماند. بعد از اینکه کاملاً سرد شد، سر بطری را با روغن زیتون یا پارافین پر می کنیم و با چوب پنبه محکم می بندیم و در جای خنک نگهداری می نمائیم. بهتر است رب گوجه فرنگی را در یخچال نگهداری نماییم.

نکات تکمیلی در مورد رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی جزو سس و رب میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و 0 دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 0 دقیقه میباشد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 0 نفر مناسب میباشد .

 

دستور تهیه رب غور

طرز تهیه رب غوره :

غوره را شسته و روی آن نمک می ریزیم ( به اندازه ی دلخواه ) و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. پس از آن درب ظرف را می گذاریم تا غوره ها به طور کامل بپزند و نرم شوند. سپس آن ها را از صافی رد می کنیم. در صورتی که رقیق بود ، کمی دیگر آن را می جوشانیم تا غلظت آن به اندازه ی رب گوجه شود.

سپس در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری می کنیم. نکته ی مهم آن است که در مرحله ای که می خواهیم، رب کمی غلیظ تر شود، باید شعله ی زیر آن بسیار ملایم باشد، چون در این مرحله رب غوره سریع می سوزد. به عبارتی دیگر برای تهیه ی یک رب خوب باید زمانی طولانی صرف کرد.

در ضمن اگر رب را در ظرف لعابی تهیه کنید، رنگ و کیفیت بهتری خواهد داشت. در صورتی که از ظرف فلزی استفاده می کنید، باید دقت کنید که کوچک ترین خراش یا زدگی در ظرف وجود نداشته باشد، چون در حین تهیه ی رب، از فلز ظرف کنده شده و وارد رب می شود که برای سلامتی بسیار مضر است.

پخت رب انار شمالی

رب انار مخصوص شمال ایران از نوعی انار به نام ترشه انار (انار جنگلی) به‌دست می‌آید و بسیار ترش و تیره‌رنگ است و فسنجانی که با آن تهیه شود، ترش مزه و تقریبا سیاه رنگ خواهد شد.
اگر انار جنگلی یا انار ترش در دسترس نداربد می‌توانید برای ترش‌ترشدن رب انار خانگی، از مقداری آب انار ترش، آب نارنج یا آبغوره استفاده کنید.
شمالی‌ها نوعی فسنجان محلی تهیه می‌کنند که به آن سیاه فسنجان گفته می‌شود. برای تهیه این غذا معمولا از رب انار سیاه استفاده می‌شود. برای داشتن یک رب انار غلیظ و سیاه‌رنگ باید یک قطعه آهن تمیز را روی شعله گاز سرخ کنید و موقع پخت رب انار داخل رب یا موقع پخت خورشت فسنجان داخل خود فسنجان بیندازید. از ترکیب اکسید آهن با تانن موجود در رب انار، رنگ سیاه تندی پدید می‌آید و در نهایت به این رب، رب انار سیاه گفته می‌شود.
برای تهیه رب انار دو روش کلی وحود دارد که در یکی؛ از دانه‌های انار و در دیگری از آب انار استفاده می‌شود. در ادامه هر دو روش تهیه رب انار خانگی را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه رب انار سنتی با استفاده از آب انار:

  1. برای تهیه رب انار خانگی با استفاده از آب انار ابتدا انارها را شسته، از وسط نصف کنید.
  2. دستگاه آب انار گیری سنتی را برداشته و انارها را آب بگیرید.
  • نکته: اگه حجم اناری که دارید بالاست، حتما از آقایان برای آب‌گیری انارها کمک بگیرید.
  • اگر آب انار گیر دستی ندارید می‌توانید از آبمیوه‌گیری یا غذاساز استفاده کرده و بعد آب انار را از صافی عبور دهید تا صاف و شفاف شود.

  1. وقتی آب همه انارها را گرفتید، آب انارها را صاف کنید.
  2. آب انارها را داخل یک دیگ یا قابلمه بزرگ ریخته و روی شعله با حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید.
  3. وقتی آب انار به نقطه جوش رسید، حرارت را کم کنید و مراقب باشید تا ته نگیرد و نسوزد.
  4. هر چند دقیقه یک بار رب را هم بزنید.
  5. مدت زمان حرارت دادن آب انار به قدری است که کم‌کم به غلظت رسیده و شبیه رب‌های حاضری شود. مثلا برای حدود40 کیلو انار، شاید لازم باشد یک روز کامل آب آن را بجوشانید.
رب انار شما آماده است. رب اناری که با این روش تهیه می‌شود غلظتی شبیه به شربت دارد.

طرز تهیه رب انار خانگی با استفاده از دانه انار:

  1. برای تهیه رب خانگی، ابتدا انارها را شسته و سر و ته آن‌ها را با چاقو جدا کرده و انارها را از وسط دو قسمت کنید.
  2. سپس انارها را از قسمت دانه، کف دست بگیرید و با استفاده از یک وسیله سنگین مثل گوشت‌کوب یا پشت قاشق، به پوست انارها ضربه بزیند تا انارها دانه شوند و فقط پوست آن‌ها باقی بماند.
  3. سعی کنید تمام دانه‌های انار داخل ظرف ریخته شود و چیزی هدر نرود.
  4. دانه‌های خراب و زایدات را از داخل ظرف خارج کنید زیرا در غیر این‌صورت، طعم رب شما را خراب خواهند کرد.
  5. دانه‌ها را فقط یک مرتبه شستشو دهید.
  6. پس از این مرحله، دانه‌های تمیز را داخل قابلمه ریخته و روی آن‌ها مقدار 2 الی 3 لیوان آب بریزید و روی اجاق بگذارید تا کمی بپزد و آب انداخته و نرم شوند.
  7. حالا یک سبد آبکش بزرگ برداشته و آن را روی یک قابلمه با سایز مناسب قرار دهید به طوری که سبد کاملا دهانه قابلمه را بپوشاند.
  8. انار‌های پخته‌شده را داخل سبد بریزید تا آب انار از تفاله‌ها جدا شود.
  9. سپس با دست یا پشت یک قاشق، دانه‌ها را به کف سبد آبکش بسایید و کمی با دست فشار دهید تا فقط تفاله و هسته‌ دانه‌ها باقی بماند.
  10. آب انار به دست آمده را داخل قابلمه بزرگ و جاداری ریخنه و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  11. در حین جوشیدن آب انار، کف روی آن را جمع کنید.
  12. آب انار را مرتب هم بزنید تا سر نرود.
  13. جوشاندن آب انار باید تاحدی ادامه پیدا کند که آب انار به غلظتی مشابه غلظت عسل برسد.
  14. بعد از حدود 5-6 ساعت، رنگ آب انار تغییر کرده و شروع به قل‌قل زدن می‌کند و حباب‌های آن به بیرون از قابلمه پرتاب می‌شوند که این یعنی آب انار شما در حال تبدیل‌شدن به رب است و دارد به غلظت می‌رسد.
  15. در این مرحله دیگر از پای دیگ تکان نخورید و مرتب رب را هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.
  16. مواظب باشید که حباب‌های رب به سر و صورت‌تان نپاشد و نسوزید.
  17. وقتی رب انار به غلظت مناسب رسید قابلمه را از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا کمی خنک شود.
  18. حالا به آن نمک اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

رب انار آماده‌شده را داخل شیشه‌های کوچک تمیز و خشک بریزید. رب اناری که به روش دوم تهیه می‌شود، به دلیل استفاده از دانه انار غلیظ‌تر و گوشتی‌تر است.

تهیه رب انگور

طرز تهیه رب انگور

رب انگور که مردم گروس آن را به اسم “رِب” می شناسند بصورت شربت بجای نوشیدنیهای مضرّ و مرسوم بر سر سفره های مردم بیجار و روستاهای اطراف خودنمایی می کند و خواص بسیار بسیار زیادی دارد.

در روستاهایی از بیجار که تاکستانهای وسیع دارند این محصول به مقدار زیاد تهیه گردیده و مازاد آن جهت فروش به بیجار آورده می شود.

برای تهیه آن ابتدا آب انگور را گرفته و پس از چند ساعت یک قاشق خاک سفید در آن می ریزیم (تا حلال شود) دوباره چند ساعتی صبر می کنیم تا آب انگور زلال شده و ذرات آن ته نشین شود و سپس  قسمت زلالش را در ظرفی روی آتش می گذاریم تا سر برود و  کف روی آن را با کفگیر می گیریم و وقتی که دیگر کف نداشت شعله را خاموش می کنیم تا خوب ته نشین شود و دوباره آب انگور زلال شده را در ظرفی دیگر ریخته و روی اجاق می گذاریم تا بجوشد و مثل شربت غلیظ شود. بعد از اینکه کاملا” خنک شد می شود مانند شربت مقداری آب و یخ با آن مخلوط نموده و بعنوان نوشیدنی بر سر سفره قرار داد و همچنین در آش ترش محلی بیجاری نیز استفاده می شود.

دستور تهیه رب آلوچه

برای تهیه رب الوچه باید از از آلوچه های ترش استفاده کنید .در گیلان ما بیشتر از الوچه ریز و بسیار ترش استفاده می کنیم که به الوچه جنگلی معروف است.

طرز تهیه:

الوچه را خوب شسته و انها را در قابلمه لعابی رخته و روی حرارت بگذارید . می توانید 5 یا 10 دقیقه درب قابلمه را هم بگذارید تا آلوچه ها آب بیاندازد . بعد درب قابلمه را برداشته و بگذارید تا آلوچه خوب بپزدو نرم شود .در این مرحله آلوچه را در یک آبکش ریخته و زیر آبکش یک کاسه یا قابلمه بزرگ گذاشته و با پشت قاشق انها را له کنید تا پوره ان در ظرف زیری بریزد.
حالا این پوره را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا بجوشد و خوب سفت و غلیظ شود . مثل سایر رب ها . دقت کنید که پروه آلوچه ه م باید در ظرف لعابی یا مس سفیده شده پخته شود.
در اواخر پخت مرتب رب را با قاشق چوبی هم بزنید تا نسوزد.
در انتها کمی نمک به رب اضافه کنید و رب را در شیشه ریخته و در محلی خشک و خنک یا در یخچال نگهداری نمایید.
رنگ رب بستگی به نوع آلوچه تیره و روشن می شود.
مقدار نمک را خودتان با امتحان کردن و چشیدن بدست می اورید تا حدی نمک بریزید که شور نشود.

پخت رب نارنج در خانه

 مواد لازم برای رب نارنج

نارنج     به مقدار لازم

 

طرز تهیه رب نارنج

برای تهیهٔ رب نارنج باید نارنج را از وسط ببریم. سپس نارنج را از وسط نصف کنیم و آب آن را با آبمیوه گیری بگیریم و پس از آن آب نارنج را از صافی رد کنیم تا هسته و پوسته آن گرفته شود. آب نارنج را می جوشانیم تا غلیظ شود. سپس آن را به بطری های تمیز و خشک منتقل می کنیم.

نکات تکمیلی در مورد رب نارنج

رب نارنج جزو سس و رب میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و 0 دقیقه
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 0 نفر مناسب میباشد .

 

 

رب

3.1/5 - (38 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    ادمین عزیز
    ممنون بابت مطالب مفید و خوبتون

    یک نکته بابت تهیه رب یا شیره انگور
    اب انگور به خودی خود پاک و طیب است اما
    وقتی اب انگور شروع به جوشیدن می کند
    نجس میشود و هیچ ماده ای نمیتواند ان را پاک کند
    مگر آنکه اب انگور انقدر بجوشد تا یک سوم یا کمتر از ان باقی بماند که در این صورت ماده به دست امده پاک است و قابل مصرف می شود
    در ضمن تا قبل از رسیدن میزان ماده به یک سوم ، همه وسایل اعم از قابلمه و ملاقه نجس میشوند و زمانی که به یک سوم برسد همه پاک میشود (حکم تبعیت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا