تزیینات نوروز

طرز تهیه بهترین و خوشمزه ترین شیرینی های نوروز 1396

طرز تهیه بهترین و خوشمزه ترین شیرینی های نوروز 1396

 

طرز تهیه بهترین و خوشمزه ترین شیرینی های نوروز 1396 را در بخش تزیینات نوروز در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

در این بخش از سایت آشپزی ها طرز تهیه شیرینی های نوروز را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

عید و شیرینی هایش! انگار که نصف لذت تعطیلات عید و نو شدن سال و به تبع آن نو شدن زندگی در شیرینی شیرینی هایش نهفته. حالا وقت آن است که هنر خودتان را به رخ مهمان هایتان بکشید و البته در هزینه ها هم صرفه جویی کنید.

شیرینی باقلوای برشی بادام

مواد اولیه

تخم مرغ: 4عدد

نمک: 1 پنس

روغن مایع:یک دوم پیمانه سرخالی

آرد به میزان لازم

شیرولرم:2پیمانه

 

مواد لازم شربت

شکر: یک لیوان

گلاب :یک دوم لیوان

آب : 1لیوان

مواد میانی

پودرقند:300گرم

پودر بادام:200گرم

پودرفندق:100گرم

پودر هل:2 قاشق سوپ خوری

 

طرز تهیه شربت:

برای شربت همه مواد را با هم روی حرارت گذاشته و می گذاریم تا 6 دقیقه بجوشد . این شربت نباید غلیظ باشد بلکه بسیار رقیق است . برای شربت غلیظ در باقلوا ها میزان آب را نصف نمایید.

خمیر شربت :

شیر و پودر هل و تخم مرغها ر ا به همراه روغن مایع و نمک مخلوط کرده تا یکدست شود . سپس آرد را کم کم ریخته و با دست هم بزنید تا خمیر شود. خمیری که به دست نچسبد و یکدست باشد. حال خمیررا روی میز آردپاشی مثل شستن رخت ورز دهید. نشان آماده بودن خمیر این است که از خمیر وقتی یک گلوله کوچک برداشتید و زیر دست فشار دادید مثل بادکنک باشد زیر دستتان!

خمیر را در کیسه چرب شده برای 30 دقیقه استراحت دهید .

حال یک قالب باقلوای در دار فلزی را با روغن جامد تمام قسمت هایش را بپوشانید .کمی از خمیر را برداشته و زیر کار کمی آرد بپاشید و خمیر را با چوب باقلوا کاملا باز کنید . مداما خمیر را جابجا کرده و از این طرف به آن طرف کرده و روی دست کمی باز کنید. دوباره روی آن آرد بپاشید و با چوب وردنه بزنید تا کاملا نازک شود. در پایان روی خمیر را آرد پاشیده و با کمک وردنه آن را بلند کرده و روی چوب مداما با دست خمیر را پهن کنید.

خمیر که نازک شد در قالب انداخته تا کاملا دیواره ها را بپوشاند. حتما

2 سانتی متر از قالب خمیر بزرگتر باشد تا آویزان شود!

سپس اضافه های خمیر را  ببرید. اگر خمیر در نقطه ای پاره شد آن را روغن زده و یک تکه خمیر نازک روی آن بگذارید.

مواد سفید بادامی را بریزید. کامل فشرده و غلطک بکشید. حال گلاب را با آب فشان روی آن داده و کاملا روی آن را خیس کنید. یک خمیر نازک دیگر آماده و روی آن بیندازید.

مجددا با غلطک بکشید.  سعی کنید وقتی ظرف را می چرخانید روغن حر کت نکند. حالا آماده برش است. با یک چاقوی تیز روی خمیر را برش های طولی دهید . فر 160 درجه برای 25 الی 30 دقیقه  تا زمانی که دور خمیر طلایی شود و از وسط خمیر مواد نگین جوش بزند یعنی باقلوا حاضر است.حال باقلوارا خارج کرده و شربت داغ را 3 ملاقه با فاصله روی کل ظرف بریزید.  زمانی که خنک شد در ظرف را برداشته و برش های عرضی می زنیم.اگر برش ها سخت بود دوباره از شربت داغ داغ 2 ملاقه ریخته و در را می بندیم و مجددا می گذاریم تا خنک شود و بعد برش می زنیم.

شیرینی کرکی

مواد اولیه:

 

پودرقند:200گرم

آرد برنج:175کرم

پودربادام:100گرم

سفیده:1عدد

پودرکاکائو:1 قاشق سوپ خوری

روغن جامد:250گرم

آردنخودچی:75گرم

آرد سفید:250گرم

پودر پسته:100گرم

زعفران حل شده:1 قاشق سوپ خوری

 

طرز تهیه:



ابتدا روغن جامد را با پودر قند زده تا سفید و پوک شود حال آرد ها را الک کرده و اضافه نمایید. حال پودرپسته و بادام را بیافزایید و خوب مخلوط نمایید تا خمیر یکدست و نرمی به دست آید حال خمیر را 3 قسمت کرده و به یک قسمت زعفران حل شده، به یک بخش پودر کاکائو و بخش دیگر را ساده می گذاریم. حال خمیر را در دستگاه بیسکوئیت زن ریخته و دستگاه را در سینی فر کاغذ انداخته شده گذاشته و قالب بزنید سپس روی شیرینی ها را با قلم مو سفیده تخم مرغ زده و کمی پودر پسته یا کنجد یا تخم خرفه  بگذارید.

سینی فر را در فر از قبل داغ شده قرار دهید.با حرارت 180 درجه برای 12 تا 15 دقیقه تا کمی طلایی شود.

 

شیرینی نخودچی

مواد لازم:

 

آرد نخودچی

روغن: 150گرم

پودرشکر: 150گرم

پودر هل: 1 قاشق سوپ خوری

 

طرز تهیه:

ابتدا روغن و پودرشکر را با هم 10 دقیقه می زنیم تا کاملا پوک و لطیف شود . سپس آرد نخودچی  و هل را به مواد اضافه نموده و می زنیم تا کاملا خمیری لطیف حاصل گردد.

سپس خمیر را برای یک شب با پوشش کامل در یخچال استراحت دهید.

روی سطح کار را کمی آرد پاشیده و خمیر نان نخودچی را با یک لایه نایلون و یا کاغذ روغنی باز نموده و با ضخامت تقریبی 1 سانتی متر شروع به قالب زدن می کنیم.

داخل سینی چیده و در فر 180 درجه از پیش گرم شده برای 12 الی 15 دقیقه قرار می دهیم.

بعد از خروج شیرینی از فر اصلا به آن دست نزده و می گذاریم تا به آرامی خود خنک شود. این زمان حدودا 5 ساعت خواهد بود.

همانطور که در تصویر مشاهده می شود هم نخودچی ساده و هم نخودچی زعفرانی با این خمیر می شود تهیه کرد.

نکات: می توانید 100 گرم از آرد نخودچی کم کنید و به جای آن به همان مقدار آرد سفید اضافه کنید ، این کار باعث می شود تا شیرینی شما استحکام بیشتری داشته باشد.

 

شیرینی سوهان کنجدی

مواد اولیه:

 

کنجد:40گرم

شکر: 120گرم

کره: 1 قاشق سوپ خوری

زعفران: 1 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه:


برای سوهان کنجدی ابتدا شکر را کارامل کرده بدون آنکه در آن قاشقی فرو کنید و ظرف را بچر خانید تا کارامل نسوزد. حال کنجد را ریخته و 2 دقیقه زمان دهید تا شل شود. حال کره را ریخته و زعفران خشک را. مواد را از حرارت برداشته و کف سینی فر چرب شده  با قاشق و با فاصله بریزید و بعد از سفت شدن از سینی جدا کنید.

مواد اولیه سوهان عسلی

 

عسل:60گرم

روغن مایع:60گرم

آب:30گرم

شکر:125گرم

خلال بادام: 125گرم

زعفران خشک:1 قاشق چایخوری

 

سوهان عسلی:


شکر و عسل را روی حرارت بدون استفاده از قاشق کارامل کنید حال خلال بادام و روغن مایع را ریخته و سریع هم بزنید تا بادام ها نسوزند حال که کمی تیره شد پودر زعفران را بریزید و هم بزنید سپس از حرارت برداشته و با قاشق کوچک در سینی چرب شده ریخته و رویشان را پودر پسته بپاشید.

شیرینی عسلی

مواد اولیه:

 

آرد برنج: 1پیمانه

پودر هل: 1 قاشق چایخوری

پودر قند: 3 قاشق سوپ خوری

کره ذوب شده: 50گرم

پودر گردو: یک دوم پیمانه

زعفران حل شده: 1 قاشق سوپ خوری

عسل: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

ابتدا پودر قند و آرد برنج و پودر هل را با هم مخلوط کرده حال زعفران حل شده  و کره ذوب شده را ریخته و کمی هم عسل. حال مواد را مخلوط کرده و کم کم عسل را اضافه نمایید تا به صورت خمیر لطیفی در آید.
حال خمیر را در کیسه نایلون  برای 30 دقیقه استراحت داده حال خمیر را بین دو لایه نایلون خمیر را باز کرده، با قطر 1 سانت. حال خمیر را قالب زده و روی آن را با پودر پسته تزیین کرده و در ظرف چیده  و سرو نمایید.
این شیرینی احتیاجی به هیچ گونه فر و یا حرارت دادن ندارد.

 

شیرینی قطاب یزدی



مواد اولیه:

 

آرد:200گرم

بکینگ پودر:یک دوم قاشق چایخوری

شیر:یک دوم پیمانه   پودر پسته:یک چهارم  پیمانه

زرده:1 عدد

گردو خرد شده : به میزان لازم

روغن جامد:3 قاشق سوپ خوری

قند بادام:یک دوم پیمانه   پودر هل:1 قاشق چایخوری

گلاب:کمی

پودر قند :برای تزئین

 

دستور تهیه:

روغن را آب می کنیم و می گذاریم تا سرد شود.  شیر، تخم مرغ، بکینگ پودر و روغن را با هم مخلوط می کنیم. آرد را کم کم اضافه می کنیم. خمیر لطیف و چسبناکی بدست می آید.  سپس آن را 2 ساعت در داخل کیسه در جای خنک اما نه یخچال قرار می دهیم . خمیر را باز می کنیم، قالب می زنیم، در ظرف دیگر قند بادام، پودر پسته، هل و گردو را اضافه می کنیم.کمی گلاب هم می ریزیم تا به شکلخمیر در آید.  به اندازه یک قاشق چای خوری از آن بر می داریم از مواد میانه می گذاریم و سپس دور آن را دورچین می زنیم . در داخل روغن داغ سرخ می کنیم .  سپس در پودر قند می غلتانیم .

نکته:

 

مخلوط پودر قند و پودر بادام را قند بادام می گویند .

برای تهیه آن باید در هنگام آسیاب کردن بادام پودر قند را اضافه کرده تا به خوبی با هم مخلوط شده وبادام به روغن نیفتد.

 

شیرینی پسته

مواد اولیه:

پودر قند:100گرم

کره نرم شده:120گرم

زرده:2عدد

آرد:250گرم

پودر پسته:100گرم

رنگ سبز:1قطره

 

دستور تهیه:

ابتدا کره و پودر قند را زده تا پوک و لطیف شود حال زرده ها و وانیل را ریخته و خوب مخلوط کرده.

حال رنگ مجاز و  آرد را الک کرده و با پودر پسته اضافه نمایید.خمیر را کمی ورز داده و سپس خمیر را به ضخامت نیم سانت باز کرده و قالب کاج  بزنید و در سینی فر کاغذ انداخته شده چیده و در فر 180 درجه برای 20 دقیقه قرار دهید.طلایی شدن اطراف شیرینی نشان از پخته شدن آن دارد. حال شیرینی ها را از فر خارج نمایید و روی هر کدام را با دراژه و شکلات سفید تزیین نمایید.

نکته: باید حواستان باشد که وقتی شیرینی را که در سینی چیده اید و در فر قرار داده اید نباید به هیچ وجه روی شیرین تغییر  رنگ دهد، برای جلوگیری از این کار به محض اینکه طرف دیگر شیرینی طلایی شد، آنها را از فر در آورید.

 

شیرینی سوهان مشبک یا توری

مواد مورد نیاز:

 

گردو ریز خردشده:70گرم

شکر: یک دوم پیمانه

کره:یک سوم پیمانه

خامه:2 قاشق سوپ خوری

آرد سفید:یک سوم پیمانه

وانیل:یک هشتم قاشق چایخوری

دستور تهیه:

گردوی نیمکوب شده و یا ریز خرد شده را  با  آرد و شکر و خامه را به کره نرم شده اضافه نمایید سپس با  همزن خوب مخلوط نمایید.

کمی زعفران آب کرده اضافه کنید.  (حدود  2 قاشق سوپ خوری )

سینی فر را با مقداری روغن چرب کرده و مایه را به وسیله قاشق چایخوری روی سینی بریزید. فاصله ها زیاد باشد . حال سینی را در فراز پیش گرم شده با دمای  190 درجه  سانتیگراد برای مدت 8 الی 10 دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها خشک و طلایی شود.

شیرینی برنجی



مواد اولیه لازم برای 4 نفر:

پودر قند:120گرم

کره:150گرم

آرد برنج:375 گرم

تخم مرغ:2عدد

گلاب:کمی

زعفران:در صورت دلخواه

خلال پسته:برای تزیین

طرز تهیه:



ابتدا کره و پودر قند را باهمزن برقی برای 10 دقیقه زده تا کاملا پوک و سفید شود حال تخم مرغ ها رادانه دانه انداخته و خوب مخلوط نمایید حال آرد برنج را ریخته و مخلوط کنیدو سپس گلاب را کم کم ریخته  تاخمیر شود.حال خمیر برنجی را در کیسه گذاشته و برای 4 ساعت در دمای آشپز خانه استراحت دهید حال از خمیر به اندازه یک فندق برداشته و گرد کنید حال با یک ماسوره ساده روی آن را طرح انداخته ویکپسته در مرکز شیرینی ها گذاشته و سپس در سینی فر چیده وسینی را  در فر 180 درجه برای 10 دقیقه  قرار دهید تا دور شیرینی ها فقط طلایی شود.

در نهایت امیدواریم با تهیه این شیرینی های خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده در ایام نوروز سپری کنید و همیشه شیرین کام باشید.

 

 

شیرینی های نوروز

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا