انواع آش

طرز تهیه انواع آش محلی مخصوص تبریز

طرز تهیه انواع آش محلی مخصوص تبریز

 

طرز تهیه انواع آش محلی مخصوص تبریز را در بخش انواع آش در سایت آشپزی ها در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

طرز تهیه آش کلم برگ تبریز ویژه جشن میانه پاییز

مواد لازم:

نخود نصف پیمانه
بلغور نصف پیمانه
برنج نصف پیمانه
کلم برگ یک عدد کوچک
هویج ۲ عدد متوسط
سبزی آش شامل تره ، جعفری، گشنیز ، اسفناج ۲ پیمانه خرد شده
پیاز دو عدد بزرگ
زردچوبه ، نمک فلفل به میزان لازم
کشک و پیاز داغ به میزان لازم

طرز تهیه:

نخود و بلغور را از شب قبل بذارین خیس بخوره و چند بار هم در طول خیس خوردن آبش را عوض کنید.

نخود را زودتر از همه بذارید تا بپزه، کمی که نیم پز شد بلغور را اضافه کنید. بلغور خیس خورده زود میپزه ، اما در قابلمه را نصفه بذارین چون سر میره و گازتون کثیف میشه.
بلغور هم که پخت ، برنج را بهش اضافه کنید.

برنج که باز شد ، کلم برگ خرد شده و هویج نگینی شده را بهش اضافه کنید، این مواد که کمی پختن سبزی آش را هم اضافه کنید و بذارین آشتون جا بیفته.

پیازها را خلالی کنید و سرخ کنید بهش زردچوبه بزنید و نصفش را به آش اضافه کنید . من به آشها زیاد زردچوبه میزنم مثلا یک قاشق غذاخوری سر خالی ، به نظرم اینجوری خیلی خوشمزه تر و خوش رنگ تر میشه. نمک و فلفل آشتون را اندازه کنید و دیگه آش شما آماده است.
توی کاسه مورد نظر بریزید و روش را با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزئین کنید. این آش با کشک خیلی خوشمزه تر میشه.

 

 

 

طرز تهیه آش کشک تبریزی

 

مواد لازم:

پیاز نگینی خرد شده ۱ عدد
بلغور گندم ۱/۲ پیمانه
نخود – لوبیا سفید یا چیتی پخته از هر کدام ۱ پیمانه
عدس پخته شده نصف پیمانه
برنج نصف پیمانه
استاک گوشت ۱ لیتر
سبزی آش ( اسفناج- تره – جعفری – گشنیز-ترخون) ۱, نیم کیلو (پاک نکرده ۱ و نیم کیلو)
کلم برگ خرد شده ۳ پیمانه
هویج ۳ عدد خرد شده
رشته آشی حدود ۱/۳ ( بسته به غلظتی که میخواهید میتونید تغییر بدید)
سیر داغ
پیازداغ
کشک
نمک – فلفل – زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه:

نخود و لوبیا را بذارین یک روز کامل خیس بخوره تا نفخش بره و فردا بذارین بپزه.
عدس را هم بعد از چند ساعت خیس کردن بذارین بپزه
بلغور گندم را هم چند ساعت خیس کنید و کنار بذارین .
۱ دونه پیاز را نگینی خرد کنید و کمی با روغن و زردچوبه تفت بدید تا سبک و طلایی بشه بعد کلم برگ و هویج را هم که ریز خرد کردین را اضافه کنید کمی آب به همراه استاک گوشت یا همون آب گوشت را ریخته و بگذارین کلم و هویج پخته بشوند بعد بلغور گندم و برنج را اضافه کنید و بذارین بپزه .
وقتی گندم و برنج کاملا پخته شد نخود و لوبیای پخته شده را هم بهش اضافه کنید.بعد سبزی های پاک کرده و خردشده و شسته رو بریزید و بزارین کمی سبزی ها بپزه بعد در آخر رشته آشی را بریزید و چون قراره با کشک سرو بشه نمک رو زیاد نریزید و در آخر بریزید و اگر آب آش کم بود کمی آب جوش بریزید و بزارید با حرارت ملایم قل بخوره و رشته ها بپزه و آش جا بیافته.غلظت آش بسته به سلیقه ها متفاوت هست
بعد از اینکه آش جا افتاده شد تو ظرف سرو کشیده و با کشک مخلوط کنید و با سیر داغ و پیاز داغ تزیین کنید.

طرز تهیه آش دوغ تبریزی

 

برای بعضی‌ها، آش دوغ یادآور سفر به گردنه حیران، سرعین و تبریز است؛ مخصوصا در پاییز و زمستان که هوا حسابی سرد است، خوردن ‌آش دوغ داغ لذت سفر را دوچندان می‌کند، ولی شاید بسیاری افراد اطلاع نداشته باشند که علاوه بر آذربایجان و اردبیل در بقیه استان‌های ایران مثل کردستان، فارس، همدان و قزوین نیز این ‌آش به روش خاص خودش درست می‌شود.

در کردستان به این‌ آش «دوخه وا» می‌گویند و حتی در یکی از شهرهای همدان به شکرانه آمدن باران، این‌ آش را به عنوان نذری می‌پزند. با شروع فصل سرما بهتر دیدیم که سراغ‌ آش برویم تا شما هم دست به کار شوید و از خوردن آن در کنار خانواده‌تان لذت ببرید.

مواد لازم:

  • دوغ: دو لیتر
  • آرد برنج: یک‌دوم پیمانه
  • برنج نیم‌دانه: یک پیمانه
  • نخود پخته‌شده: یک پیمانه
  • تخم‌مرغ: یک عدد
  • سبزی ‌آش دوغ (برگ سیر، گشنیز، تره و شوید): ۵۰۰ گرم
  • مواد لازم برای قلقلی (در صورت تمایل)
  • گوشت چرخ‌کرده: ۱۵۰ گرم
  • پیاز: یک عدد کوچک، رنده شده و آب گرفته
  • زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل تهیه:

۱٫ برای درست کردن قلقلی در یک کاسه گوشت چرخ‌کرده، پیاز آب‌گرفته، نمک، فلفل و زردچوبه را با هم خوب مخلوط کنید و از آن قلقلی‌های کوچکی درست کرده و در مقداری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. ۲٫ یک لیوان از دوغ را با آرد برنج خوب مخلوط کنید، این کار برای این است که آرد برنج در دوغ سرد خوب حل شود، سپس همه دوغ را در یک دیگ مناسب بریزید و آرد برنج حل‌شده در دوغ و برنج نیم‌دانه را هم به آن اضافه کنید. حالا حرارت را زیاد کنید تا مواد به جوش بیایند، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج و آرد برنج باز شده و لعاب پس دهند. ۳٫ تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و با چنگال هم بزنید، کم‌کم به اندازه یک قاشق غذاخوری از مواد‌ آش که در حال جوشیدن است را به تخم‌مرغ اضافه کنید و همزمان، تخم‌مرغ را تند هم بزنید تا نبندد، سپس تخم‌مرغ را به‌ آش اضافه کنید. از این لحظه به بعد مدام باید آش را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه برنج حسابی باز شد و لعاب پس داد نوبت اضافه کردن نخود پخته‌شده و سبزی‌ها و قلقلی‌های سرخ‌شده است. بعد از اینکه آش جا افتاد، می‌توانید آن را سرو کرده و رویش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزئین کنید.

 

آموزش پخت آش گوجه تبریز

مواد لازم برای تهیه آش گوجه:

نخود                    ۱پیمانه

لوبیاقرمز               ۱پیمانه

لوبیا چیتی            ۱/۵پیمانه

عدس                  ۱/۲پیمانه

برنج                    ۲پیمانه

گوجه                    ۲کیلو

سبزی آش             ۵۰۰گرم

رب                       ۳قاشق غذا خوری

پیاز                       ۳عدد

طرز پخت آش گوجه تبریز:

۱.تمام حبوبات را جداگانه بپزید.

۲.پیاز را ترجیحانگینی خرد کرده وتفت دهید وکمی زردچوبه اضافه کنید.

۳.برنج وعدس وسبزی اش را بریزید تا بپزند.

۴.بهتر این است که گوجه ها را پوره کرده وجداگانه بپزید تا آب آن گرفته وکمی سفت شود بعد همراه رب که کمی تفت داده اید اضافه کنید تا لحظه ای که جا بیفتد.

۵.برای تزیین میتوانید از نعنا داغ استفاده کنید وکمی گردو خرد شده.

۶.این آش با آبغوره طعم عالی دارد ولی میتوانید با سرکه هم نوش جان کنید.

طرز تهیه آش ماست

آش غذای سنتی ایرانی که طرفداران زیادی دارد، در بین انواع آش ها، آش ماست از طرفدارن زیادی برخوردار است. آش ماست با طعمی دلپذیر هر کسی را وسوسه میکند. در این بخش از سایت آشپزی ها قصد داریم تا به شما طرز تهیه آش ماست را آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

 

مواد لازم آش ماست تبریزی برای ۴-۶ نفر :

 

مواد لازم اندازه مقدار / کالری
پیاز ۲ عدد متوسط 100 گرم / 5 کالری
عدس ۱ لیوان 100 گرم / 340کالری
برنج ۱ استکان 100 گرم / 360کالری
سبزی آش ( تره، جعفری، اسفناج، کمی گشنیز ) ۱ کیلو نامشخص
آب گوشت ۴ لیوان 100 گرم / 169کالری
کوفته ریزه ۱۰-۱۵ عدد نامشخص
سیب زمینی ۱ عدد متوسط 100 گرم / 75کالری
ماست به مقدار لازم 100 گرم / 55کالری
نمک ، فلفل ، زرد چوبه به مقدار لازم 100 گرم / 0 کالر

 

روش تهیه آش ماست تبریزی :

 

برنج را از یک ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیس کنید و کنار بگذارید . عدس را بشوئید و به مدت ۵۵ دقیقه در آب جوش خیس کنید . ( داخل یک ظرف با درب بسته ) در قابلمه ای مناسب با گنجایش کل مواد آش ، کمی روغن بریزید و پیاز خلال شده را همراه کمی زردچوبه در آن سرخ کنید تا طلایی شود . آب عدس را خالی کنید و آن را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید . دو لیوان از آب گوشت را به عدسبیفزائید و حرارت زیر قابلمه را کمی زیاد کنید تا آب گوشت بجوشد بعد درب ظرف را بگذارید و یک ساعت صبر کنید تا عدس ( با حرارت ملایم ) تقریبا نیم پز شود . طی این یک ساعت ، سیب زمینی را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید .

 

کوفته ریزه را هم آماده کنید ، کمی سرخ کنید و کنار بگذارید . بعد از اینکه عدس نیم پز شد ، برنج را به عدس اضافه کنید . و صبر کنید تا برنج کمی باز شود . یک عدد پیاز باقی مانده را ریز رنده کنید و در یک کاسه ، کمی فلفل سیاه و نمک و زردچوبه به آن بیفزائید وهمراه سبزی ( که بهتر است اسفناج آن کمی بیشتر باشد ) و باقیمانده آب گوشت به آش اضافه کنید . ( دقت کنید که آب داخل آش کم نباشد . هرجا نیاز به اضافه کردن آب بود ، از آب جوش استفاده کنید )حدودا یک ساعت بعد از اضافه کردن سبزی، سیب زمینی های سرخ شده را داخل آش بریزید و چند دقیقه بعد کوفته ریزه ها را داخل آش بیندازید. ۱۵-۲۰ دقیقه بعد از ریختن کوفته ریزه ها ، آش آماده سرو است .

 

ماست به دو صورت همراه این آش سرو میشود :

 

حدود یک الی دو لیوان از ماست را قبل از سرو داخل آش بریزد و کاملا مخلوط کنید و بعد سرو کنید و باقیمانده ماست را موقع میل کردن غذا روی آن بریزید . ۲  ماست را بدون اینکه داخل آش بریزید ، در ظرف جداگانه کنار آش سرو کنید . موقع صرف آش ، هرکس بسته به ذائقه خود به مقدار دلخواه ، ماست به غذا اضافه خواهد کرد .

 

مواد لازم  کوفته ریزه برای ۱۰,۱۵ عدد

 

مواد لازم اندازه مقدار / کالری
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم 100 گرم / 240 کالری
پیاز ۱ عدد کوچک 100 گرم / 5 کالری
آرد ذرت ۱ قاشق غذا خوری 100 گرم / 370 کالری
نمک ، فلفل ، زردچوبه روی هم نصف قاشق غذا خوری 100 گرم / 0 کالر

 

روش تهیه کوفته ریزه :

 

پیاز را ریز رنده کنید و همراه نمک و فلفل ، زردچوبه و آرد ذرت به گوشت چرخ کرده اضافه کنید . حدود ۱۵ دقیقه کاملا مخلوط را ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند و کاملا یکدست شود . به اندازه یک گردواز مواد بردارید و به شکل کوفته های کوچک درست کنید و بعد کوفته ها را در مقداری روغن از قبل داغ شده سرخ کنید . البته ! اگر خیلی عجله دارید، بدون کوفته ریزه هم میتوانید این آش را تهیه کنید .

 

طرز تهیه آش اوماج تبریزی

آش اوماج، جزء آشهای سنتی و پرطرفدار تبریز است که اغلب در فصول سرما تهیه می شود. این آش برای سرما خوردگی و یا پیشگیری از سرما خوردگی بسیار مفید است.

این آش به صورت سنتی با اوماج که در پست قبلی روش ساده آن را توضیح داده شده است (طرز تهیه اوماج) تهیه می شود. در تهیه این آش هم می توان از اوماج خشک و هم تازه (خیس) و یا رشته آش نیز استفاده کرد. فقط به میزان نمک این آش دقت کنید چون برخی اوماج ها و یا رشته های آش دارای نمک اضافی می باشند.

 

مواد لازم جهت تهیه آش اوماج:

عدس:  نصف فنجان فرانسه

سبزی مخصوص آش اوماج شامل تره، مرزه و ریحان بنفش تبریز:  جمعاً دو مشت پر

پیاز:  ۲ عدد درشت

اوماج یا رشته آش:  ۲ مشت پر

آرد:  ۲ قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه:  به میزان لازم

فلفل قرمز یا فلفل Pulbiber ترکیه و یا  فلفل سیاه (به ترکی استی اوت):  به میزان لازم

قرص عصاره مرغ:  ۱ عدد (در این صورت از نمک استفاده ننمائید)

روغن یا کره: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

۱- پیاز را پوست گرفته و به صورت مکعبی ترجیحاً درشت خرد می کنیم و درون قابلمه می ریزیم. پیاز را می توان به صورت خیلی درشت و یا ریز نیز خرد کرد. پیازها به صورت سنتی درشت خرد می شود چون اعتقاد بر این است که سبب تسکین و درمان گلو درد و سرفه می شود.

۲- سپس عدس شسته شده، روغن، نمک، زرد چوبه و آب را به قابلمه افزوده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا عدس نیم پز شود. در قابلمه بسته باشد.

۳- وقتی عدس نیم پز شد، سبزی و قرص عصاره مرغ و فلفل را نیز به قابلمه می افزائیم. این آش بهتر است به صورت تند و فلفلی تهیه شود.

۴- وقتی عدس و سبزی خوب پخت، اوماج یا رشته را نیز می افزائیم. اگر آش نیاز به آب داشت کمی آب می افزائیم و اجازه می دهیم اوماج یا رشته بپزد، در انتها دو قاشق آرد را درون مقداری آب سرد حل می کنیم به طوری که هیچ گلوله آردی درون آن وجود نداشته باشد. سپس آرد رقیق شده با آب را به قابلمه می افزائیم و خوب هم میزنیم. اجازه می دهیم آش دو سه جوش زده و جا بیفتد. البته دقت کنید تا ته نگیرد.

۵- در انتها یک تکه کوچک کره به آش می افزائیم و هم می زنیم. کره سبب خوش عطر و طعم شدن بیشتر آشخواهد شد. این آش با مقداری فلفل Pulbiberr ترکیه خوش طعم تر میشود.

۶- اکنون آش ما آماده سرو است. نوش جانتان.

 

نکات:

۱- پیاز را می توان به صورت خیلی درشت و یا ریز نیز خرد کرد. پیازها به صورت سنتی درشت خرد می شود چون اعتقاد بر این است که سبب تسکین و درمان گلو درد و سرفه می شود.

۲- بهتر است از عدس از قبل پخته شده و یا فریزری برای تهیه این اش استفاده نکنیم ولی احیاناً مجبور شدیم عدس و سبزی را همزمان درون قابلمه میریزیم.

۳- این آش بهتر است به صورت تند و فلفلی تهیه شود. فلفل به علت دارا بودن ویتامین ث در پیشگیری از سرماخوردگی مفید است.

۴- این آش را می توان با سبزی تازه و یا فریزری نیز تهیه کرد ولی با سبزی خشک خوشمزه تر است.

۵- این آش را می توان با اوماج تازه و یا خیس نیز تهیه کرد. فقط بایستی آن را مدام هم بزنیم تا خمیر نشود.

۶- این آش را می توان با رشته آش خرد شده نیز تدارک دید.

۷- برای تهیه این آش می توان از آب ساده، آب مرغ یا آب گوشت نیز استفاده کرد.

طرز تهیه آش آبغوره تبریز

آش آبغوره یکی از غذاهای محلی خوشمزه در آذربایجان شرقی است که بیشتر در شهر تبریز طبخ می شود. این آش با نام های دیگری از جمله آش گوجه فرنگی و آش ترش نیز مشهور است.

برای آموزش پخت این آش خوشمزه با ما همراه باشید:

 

مواد لازم

سبزی شامل تره و جعفری به میزان مساوی: نیم کیلو

برنج آش (برنج نیم دان): یک لیوان

پیاز: یک عدد درشت

گوجه فرنگی: ۵ عدد

رب گوجه فرنگی: دو الی سه قاشق غذاخوری

لوبیا چشم بلبلی: نصف لیوان (اگر پخته باشد یک فنجان)

آبغوره: نصف لیوان الی یک لیوان (اگر ترشی آبغوره کم بود یک لیوان، اگر ترش بود نیم لیوان آبغوره می افزائیم).

نعنا: حدوداً یک الی دو قاشق غذاخوری

قرص عصاره مرغ: یک عدد

روغن: مقداری

نمک و فلفل: به میزان لازم

 

نکات پیش از پخت:

۱- لوبیا را از حداقل ۶ ساعت قبل خیس کرده و چند بار آبش را عوض می کنیم تا نفخ احتمالی بر اثر خوردن آن به حداقل برسد. سپس درون قابلمه آبپز نموده و آبکش می نمائیم.

۲- گوجه فرنگی فرنگی ها را به صورت درشت رنده می نمائیم.

طرز تهیه آش آبغوره:

۱- پیاز را نگینی خرد کرده و درون قابلمه با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی سبک شود، خیلی سرخ نشود.

۲- سپس سبزی، برنج (شسته شده)، یک پارچ آب را ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا بپزد. در قابلمه بهتر است نیمه باز باشد و گاهی آش را هم میزنیم.

۳- کمی بعد که مواد جوشید، قرص عصاره مرغ را اضافه کرده و هم میزنیم و میچشیم اگر نیاز به نمک بود مقدار کمی می افزائیم. (دقت نمائیم چون رب کمی نمک در خود دارد).

۴- مواد که نیم پز شد گوجه رنده شده را می افزائیم و هم میزنیم. گوجه فرنگی ها در ابتدا کمی کف می کند ولی بلافاصله برطرف خواهد شد.

۵- وقتی برنج پخت و سبزی نرم شد و شروع به جا افتادن کرد، رب را در مقداری آب حل کرده و به آش می افزائیم تا خوب جا بیفتد. سپس فلفل را نیز می افزائیم. اگر آبش کم بود کمی آب نیز می افزائیم.

۶- در انتها لوبیای آب پز و آبغوره را می افزائیم و می گذاریم چند جوشی بزند.

۷- سپس نعنا را افزوده و لحظه ای روی حرارت هم می زنیم.

۸- سپس اجاق را خاموش می کنیم.

۹- آش ما آماده سرو است. این آش با نان سنگگ فوق العاده و آبغوره اضافی خوشمزه است.

 

نکات:

۱- به جای قرص عصاره مرغ می توان از آب گوشت، آب مرغ، آب قلم نیز استفاده کرد.

۲- برخی یک مشت بلغور گندم هم به برنج می افزایند تا حلیم دار شود.

۳- برخی به جای لوبیا چشم بلبلی، از لپه نیز استفاده می کنند.

۴- گاهی به داخل این آش مقداری غوره یا “غوره غوره” (نوعی غوره نگهداری شده در آبغوره نیز در انتهای پخت) به این آش می افزایند. که برای کسانی که مزه ترش را دوست دارند، بسیار لذیذ می باشد. در آن صورت بهتر است که آبغوره حذف و با میزان آن کمتر شود.

۵- برخی مقداری آلوچه نیز به این آش می افزایند.

آش محلی

4.4/5 - (151 امتیاز)

‫۳ دیدگاه ها

  1. این طرز تهیه آش ها خوب بود ولی آدم میخواد عکسهاشو ببینه کیف بکنه ، میبینه با اون نوشته ای که روی عکس زدین …

    1. دوست عزیز درود بخاطر رعایت کپی و پیست این کار انجام می شود بسیاری از دوستان کپی میکنند بدون ذکر منبع به همین خاطر است . ارادتمند

  2. تا دلت بخواد اش داریم، اش ترش یه نوع هم هست توش پره از میوه خشک ، حیف که اکثرا توی رستوران ها نیستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا