انواع نوشیدنی ها

انواع قهوه و روش های مختلف دم کردن قهوه در خانه

انواع قهوه و روش های مختلف دم کردن قهوه در خانه

 

انواع قهوه و روش های مختلف دم کردن قهوه در خانه را در بخش انواع نوشیدنی ها در سایت آشپزی ها کنید.

نوشیدنی قهوه نوعی نوشیدنی گرم است كه از دانه برشته شده قهوه كه از گیاه قهوه بدست می آید، تهیه می شود.

این نوع نوشیدنی همچون چای، جایگاه خاصی در انواع نوشیدنی های گرم دارد. با اضافه نمودن مواد مختلف به نوشیدنی قهوه و همچنین با روش های مختلف دم كردن آن، انواع متفاوتی از این نوع نوشیدنی را تهیه می كنند.

آموزش روش های مختلف دم كردن قهوه :

 

برای تهیه نوشیدنی قهوه، قهوه را می توان به صورت های مختلف دم كرد. تمام این روش ها را به چهار دسته كلی تقسیم بندی نموده اند كه تفاوت این روش ها تنها به این نكته بستگی دارد كه چگونه آب را به قهوه اضافه می كنند.

جوشاندن :

یكی از روش های قدیمی دم كردن قهوه كه هنوز در خاور میانه، آفریقای شمالی، تركیه و یونان به كار می رود، این است كه قهوه را به همراه آب، داخل قوری می ریزند و اجازه می دهند كه آرام به جوش آید. این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می كنند. برای این كارچند حبه قند داخل قوری می ریزند و می گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می كنند.
قهوه ترك به این روش تهیه می شود. قهوه بدست آمده، نوشیدنی غلیظی است كه رویش كف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است.

 

تحت فشار قرار دادن :

قهوه اسپرسو ، با تحت فشار قرار دادن آب داغ تهیه می شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه به كار می رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می شود.
در این روش از نوعی قوری كه سه بخش دارد استفاده می كنند. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آن كه آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی می شود كه پودر قهوه در آن قسمت قرار دارد. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می شود. معمولاً قوری را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد.

كمك گرفتن از نیروی جاذبه :

روشی دیگر برای تهیه ی نوشیدنی قهوه، قرار دادن پودر قهوه داخل یك صافی است كه آب جوش قطره قطره روی قهوه می چكد. طعم این قهوه به میزان آب و قهوه بسیار بستگی دارد. اما كلاً طعم قهوه اسپرسو از این قهوه بهتر است. در این روش با استفاده از نیروی جاذبه، آب از میان پودر قهوه عبور می كند و قهوه خوش طعمی را ایجاد می نماید.

خیس كردن :

در این روش از استوانه ای شیشه ای كه دارای پیستون صافی داری است استفاده می كنند. قهوه و آب جوش در استوانه با هم مخلوط می شوند (معمولاً به مدت چند دقیقه) قبل از آن كه پیستون كه به شكل فویل است، پایین بیاید. در این هنگام نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی آماده ریختن است.
قهوه های كیسه ای نسبت به چای كیسه ای كمیاب ترند. این امر به دلیل آن است كه در تهیه ی قهوه كیسه ای باید مقدار زیادی قهوه آسیاب شده (نسبت به چای به كار رفته در چای كیسه ای) به كار برد كه از نظر اقتصادی برای تولید كنندگان این محصولات، با صرفه نمی باشد.
در تمام این روش ها از مخلوط آب جوش با قهوه آسیاب شده (دانه قهوه ای كه برشته و آسیاب شده است) استفاده می شود. پودر قهوه یا پشت صافی باقی می ماند یا همراه نوشیدنی داخل فنجان ریخته می شود. میزان ریز بودن دانه قهوه بستگی به نوع نوشیدنی دارد كه قرار است با آن تهیه شود.
دستگاه های برقی تهیه قهوه، آب را جوش می آورند و سپس مواد لازم را بدون این كه لازم باشد انسان كمك زیادی كند، با هم مخلوط می كنند. این دستگاه ها بر اساس برنامه زمان بندی خاصی عمل می كنند. افرادی كه در تهیه نوشیدنی قهوه مهارت دارند، دانه های سبز قهوه خام و دم كردن آنها به روش سنتی را ترجیح می دهند.

انواع نوشیدنی قهوه :

 

قهوه تلخ: نوعی قهوه ی دم كرده است كه بدون شكر، شیر و دیگر مواد افزودنی مصرف می شود.
شیر قهوه: قهوه ای است كه پس از تهیه ی آن، شیر و گاهی شكر اضافه می كنند.
كاپوچینو: نوعی اسپرسو است كه با شیر كف كرده و گاهی شكر و كاكائو تهیه می شود.


قهوه
معطر:

در برخی كشورها، به نوشیدنی قهوه مواد مختلفی اضافه می نمایند. شكلات یكی از مرسوم ترین این مواد است كه یا روی قهوه آماده شده می پاشند یا همراه با قهوه هنگام دم كردن، مخلوط می كنند. البته از برخی ادویه جات از جمله دارچین، جوز هندی، هل و.. هم برای معطر نمودن قهوه استفاده می كنند.


قهوه
یونانی یا قهوه ترك:

این نوع قهوه را با جوشاندن پودر بسیار ریز قهوه در آب تهیه می كنند. این نوع قهوه را داخل قوری مسی كه دسته بلندی دارد و سر آن باز است درست می كنند. زمانی كه قهوه را داخل فنجان می ریزند، صافی نمی گذارند و بنابراین، پودر قهوه كه دیگر به تفاله قهوه تبدیل شده است هم داخل فنجان می ریزد. معمولاً فنجان را تا مدتی حركت نمی دهند تا این پودر قهوه كاملاً ته نشین شود. گاهی به این نوع قهوه ادویه و شكر هم اضافه می كنند.

طرز تهیه شیر قهوه

مواد لازم برای سه نفر:

قهوه ترک: 4 قاشق مربا خوری سر پر

شکر: 4 قاشق مربا خوری سر پر

شیر: سه فنجان سر خالی (اندازه فنجان باید به اندازه فنجان هایی باشد که در آن قهوه را می خواهید سرو نمایید)

طرز تهیه:

در یک شیر جوش کوچک قهوه ترک، شکر و شیر را ریخته و با قاشق مربا خوری به هم می زنیم تا کمی حل شود سپس آن را روی شعله گاز با حرارت بسیار کم می گذاریم و آرام آرام هم می زنیم. هنگامی که کمی قهوه داخل شیر مخلوط شد دست از هم زدن برمی داریم.

قهوه را  روی گاز رها نکنید زیرا ممکن است سر برود. زمانی که قهوه روی شیر کمی حالت پف کرده به خود گرفت ( نه مانند زمانی که می خواهد شیر سر برود بلکه قهوه روی شیر کمی حالت پف کرده به خود می گیرد) یعنی  قهوه آماده شده.شیرجوش را از روی گاز برداشته ولی قهوه را به هم نمی زنیم.

حال با قاشق مربا خوری به آرامی خامه قهوه (کف روی شیر قهوه) را بر می داریم و آن را بین فنجان ها تقسیم می کنیم.  سپس بقیه شیرقهوه را هم زده و در فنجان ها می ریزیم. حال قهوه آماده سرو می باشد.

نکات

اگر می خواهید این نوع قهوه را برای تعداد بیشتر یا کمتری از افراد سرو کنید باید به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری سرپر قهوه و شکر  اضافه نمایید ولی به ازای هر سه نفر یک قاشق مربا خوری دیگر قهوه  و شکر اضافه نمایید یعنی اگر به عنوان مثال می خواهید این قهوه را برای 6 نفر درست کنید باید 8 قاشق قهوه و 8 قاشق شکر بریزید ولی اگر بخواهید برای دو نفر این قهوه را سرو نمایید باید دو قاشق قهوه و دو قاشق شکر استفاده نمایید.

این قهوه را می توان به جای شیر با همان میزان آب نیز تهیه نمود که البته طعم قهوه با شیر بسیار مطبوع تر می باشد.

مواد لازم :

یک قاشق مربا خوری نسکافه ( قهوه فوری )

یک فنجان کوچک آب جوش

شکر به میزان دلخواه

یک فنجان کوچک شیر یا ۲ قاشق مربا خوری کافی میت

پودر کارامل یا وانیل یا شکلات در صورت دلخواه

طرز تهیه :

ابتدا باید آب را در کتری و یا داخل ماکروویو گرم کنید.هنگامی که آب به نقطه جوش رسید یک قاشق مربا خوری سر پر نسکافه را داخل لیوان ریخته

و مقدار خیلی کمی آب جوش روی آن بریزید و کمی آن را هم بزنید.

سپس شکر را به هر میزان که دوست دارید اضافه کنید.( هرچه مقدار شکر کمتری استفاده کنید سلامتی شما تضمین می شود.نگران تلخی قهوه نباشید چرا که بعد از چندین بار استفاده ذائقه شما  به طعم واقعی قهوه عادت خواهد کرد.)

در مرحله ی بعدی یک فنجان آب جوش روی پودر نسکافه خود بریزید

و اگر شیر تازه در دسترس شماست یک فنجان آن را گرم کنید و به مخلوط اضافه کنید.اگر تهیه شیر تازه برای شما دشوار است می توانید از ۲ قاشق مربا خوری پودر کافی میت بجای شیر استفاده کنید.

به همین سادگی شما یک فنجان قهوه فوری خوشمزه در اختیار دارید.حال اگر شما به طعم هایی مثل شکلات یا وانیل علاقه مندید میتوانید به میزان دلخواه پودر شکلات و یا پودر وانیل را به ترکیب خود اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

در یک فرصت مناسب و بعد از یک غذای خوب اسپرسو بهترین نوشیدنی گرمِ که می‌شود به سراغش رفت. اگر که قهوه‌ی غلیظ و واقعی می‌خواهید باید سراغ اسپرسو بروید. اسپرسو یک قهوه‌ی اصیل ایتالیایی حساب می‌شود که دو تا سه برابر قهوه‌های دیگه کافئین دارد و حالا در همه دنیا جزء پرطرفدارترینهاست.

برای درست کردن یک فنجان اسپرسو باید دستگاه قهوه‌ساز مخصوص داشته باشید. مدلهای متفاوت دیجیتالی (و حتی قدیمی تر) از این دستگاه در بازار موجود است که هر کدام کارکرد خودش رو دارد. مدلِ اتوماتیک دستگاه قیمت بالاتری دارد و می‌تواند خیلی راحت و بی‌دردسـر برایتان یک فنجان اسپرسو درست کند. در مدلهای خانگی می‌توانید میزان اسپرسوی مورد نظرتان رو با چند تا کلید مشخص کنید و همینطور مشخص کنید قهوه غلیظ  strongمی‌خورید یا معمولی.

اصول کار دستگاه اسپرسو ساز این است که آبِ جوش را با فشار خیلی زیاد از بین دانه‌های قهوه‌های آسیاب شده ریز می‌گذراند. در بعضی مدلهای دستگاه، دانه‌های قهوه را به صورت درشت در دستگاه می‌ریزید و دستگاه عملیات آسیاب کردن را هم خودش برایتان انجام می‌دهد.

توضیح بیشتر:

شاید دیده باشید بعضی از کافه‌ها و یا حرفه‌ای‌ها قبل از نوشیدن اسپرسو یه شات آبِ خنک می‌خورند؟ دلیلش اینِ است که می‌خواهند مزه‌ی دهنشان عوض شود و مزه‌ی اسپرسو رو با همه‌ی دل و جان حس کنند.
معمولا اسپرسو را مانند بسیاری از قهوه های دیگر بدون شکر و در صورت تمایل با یک شکلات کوچک می خورند.

تهیه اسپرسو روی اجاق گاز:

با یک دستگاه اسپرسو ساز بیالیتی (بیالیتی اسم یک برند اسپرسو ساز است، بهتر است از اسم واقعی آن موکا اکسپرس برای این دستگاه استفاده کنیم) و مقداری قهوه مرغوب می توانید خودتان در منزل اسپرسو واقعی آماده کنید. لازم به توضیح نیست که کیفیت دستگاه اسپرسو ساز در تهیه قهوه بسیار موثر است، پس پیشنهاد می کنیم از یک نمونه خوب استفاده کنید و سراغ دستگاههای اسپرسو ساز چینی نروید

 

 

دم کردن قهوه

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا