تازه های خواص مواد غذایی

همه چیز درباره خواص و فواید نعناع برای سلامتی

همه چیز درباره خواص و فواید نعناع برای سلامتی

 

همه چیز درباره خواص و فواید نعناع برای سلامتی را در بخش تازه های خواص مواد غذایی در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

خواص نعناع برای سلامتی

نعناع و رفع مشکلات گوارشی

نعناع برای کمک به هضم غذا بسیار عالی است. برگ نعناع سرشار از آنتی اکسیدان و فیتونوترینت (فیتونوترینت ها مواد مغذی گیاهی هستند و ترکیبات فعالی هستند که می توانند بدن ما را در برابر بیماری های قلبی و سرطان ها مقاوم سازند) است که برای معده و گوارش بسیار مفید می باشد. رایحه نعناع به تنهایی به ترشح غدد بزاقی که تولید کننده ی آنزیم های گوارشی ضروری هستند کمک می نماید، عضلات معده را ریلکس کرده و در نتیجه احتمال اسپاسم و بدهضمی را کاهش می دهد.

در صورت باد معده، آروغ و نفخ ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری برگ نعنای تازه یا خشک را با ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و بعد از غذا یک فنجان میل کنید.

برای مقابله با حالت تهوع روزانه ۳ فنجان جوشانده‌ی نعناع (ترجیحاً بین غذا) میل کنید.

در صورت بروز اسهال ۳ قطره افشره‌ی خوراکی نعناع را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و بخورید. توجه داشته باشید که روزانه نباید بیش از ۹ قطره از این افشره مصرف شود.

خواص نعناع برای تسکین درد

زمانی که دچار آسیب‌دیدگی، ضربه و حتی دندان درد می‌شوید به افشره‌ی خوراکی نعناع اعتماد کنید. خاصیت خنک کنندگی این گیاه، پوست را بی حس می‌کند. نعناع همچنین التهاب را از بین برده و درد را کاهش می‌دهد.

در صورتی که دچار شوک، دردهای عضلانی، ضربه یا پیچ خوردگی شدید، ۱ تا ۳ قطره از افشره‌ی خوراکی نعناع فلفلی را روی محل درد زده و ماساژ دهید. هر روز حداکثر ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید.

برای مقابله با دندان درد یا دردهای مربوط به لثه، ۱ تا ۲ قطره افشره‌ی خوراکی نعناع فلفلی را روی یک گوش پاک کن تمیز بچکانید و روی لثه یا اطراف دندان دردناک بزنید.

بوی خوش و فرح بخش نعناع علاج فوری و مؤثر برای حالت تهوع و سردرد است. نعناع ماده ای طبیعی و آرام بخش است که می توانید با مالیدن روغن آن روی پیشانی و بینی تان به راحتی سردرد را تسکین دهید.

برای مقابله با دردهای مربوط به دستگاه گوارش، ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش را روی ۱ تا ۲ قاشق نعنای تازه یا خشک ریخته و ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه ۲ تا ۳ فنجان از این جوشانده میل کنید.

 

نعناع برای کم خون ها

کمبود آهن به خصوص در بین زنان رایج است. وجود آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز که وظیفه‌ی حمل اکسیژن را دارند لازم و ضروری است. برای جلوگیری از کمبود آهن هر روز به غذاهایتان نعناع اضافه کنید. نعناع منبع آهن است. بدین منظور روزانه از نعناع به صورت نعنای تازه، خشک و جوشانده استفاده کنید. توجه داشته باشید برای اینکه آهن راحت‌تر جذب بدن شود باید به همراه آن ویتامین C مصرف کنید. برای همین نعناع را با پرتقال، کیوی و … بخورید.

نعناع و سرطان

نعناع از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند به خاطر این که حاوی فلاوونوئیدها و رزمارینیک اسید می‌باشد. این مواد آنتی اکسیدانی از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. تغذیه‌ی متنوعی داشته باشید و نعناع را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید. توصیه می‌کنیم بیشتر از نعنای تازه استفاده کنید. به خاطر این که نعنای تازه حاوی آنتی اکسیدان‌های بی‌شماری است. زمانی که از جوشانده‌ی نعناع استفاده می‌کنید تنها از ۷۵ درصد این آنتی اکسیدان‌ها بهره‌مند می‌شوید.

 

خواص نعناع برای پاکسازی مجاری تنفسی

رایحه قوی نعناع می تواند بینی، گلو و ریه های تان را هم، زمانی که احساس احتقان و تنگی نفس دارید تمیز کند. اگر زیاد سرفه می کنید، بوی آرام بخش نعناع برای پاکسازی گلو، بینی و سایر راه های تنفسی فوق العاده است. نعناع همچنین دارای ویژگی های آنتی باکتریال و ضدالتهابی می باشد که می تواند به کاهش التهاب در مجرای تنفسی کمک کند. نوشیدن چای نعناع، خلط آوری بسیار مفید است.

نعناع و کاهش علائم آسم

از آنجایی که نعناع به پاکسازی مجرای تنفسی کمک می کند، مصرف مداوم آن توسط کسی که از آسم رنج می برد خوب است. نعناع همچنین حاوی اسید رزمارینیک است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، لوکوترین های مسبب آلرژی را مهار می کند.

خواص آرامش بخشی و نشاط آوری نعناع

یکی از خواص معجزه‌آسای نعناع خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری آن است. تهیه شربت نعناع که از دم کرده این گیاه و مقداری زعفران و شکر تهیه شده باشد در لحظاتی که دچار ناراحتی و اندوه هستید به افزایش نشاط و برطرف شدن اندوه کمک می‌کند و در زمان عصبانیت و خشم، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است. برای تهیه این شربت کافی است ۲ قاشق برگ خشک و پودر شده نعناع را در ۲ لیوان آب جوش دم کنید و پس از صاف کردن آن یک لیوان از آن را با یک قاشق شکر و مقدار اندکی زعفران مخلوط کرده و به‌صورت سرد یا گرم میل کنید.

 

نعناع و مراقبت از پوست

نعناع نه فقط مصرف طبی دارد بلکه برای پاکسازی جوش ها، تسکین خارش پوست و تاراندن حشرات هم خوب است. می توانید از نعناع برای درمان جای گزش حشراتی چون پشه، زنبورسرخ و زنبورعسل استفاده کنید. رایحه ی تند آن به دور کردن حشرات از شما هم کمک می کند. برگ های نعناع سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که به پوستتان درخششی طبیعی می دهد. خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی موجود در برگ نعناع در برطرف کردن آکنه هم مؤثر است.

خواص نعناع برای لاغری و چربی سوزی

با افزودن نعناع به رژیم غذایی تان به بدنتان کمک می کنید تا زودتر وزن کم کند، زیرا همان طور که می دانید نعناع به عنوان یک محرک برای آنزیم های گوارشی عمل می نماید. این آنزیم ها، مواد مغذی را جذب می کنند، اما چربی را هم برای تبدیل به انرژی مورد نیاز بدن مصرف می نمایند و اجازه نمی دهند چربی ذخیره شود. در واقع نعناع یک گیاه چربی سوز است.

 

رفع خستگی با استشمام رایحه نعناع

استشمام بوی نعناع تمام آن چیزی است که برای تازه کردن عملکرد مغزتان به آن نیاز دارید، زیرا محرکی طبیعی است. بو کشیدن رایحه نعناع به شما کمک می کند کمتر احساس استرس و افسردگی داشته باشید چون بدنتان را ریلکس کرده و ذهنتان را آرام می کند. بوی خوش نعناع باعث می شود کمی سروتونین در مغزتان رها شود، بنابراین این بار اگر نیاز به تقویت روحیه و افزایش کارایی مغزتان داشتید، با چند برگ تازه نعناع بخور دهید.

دم کرده نعناع و عسل و تنظیم فشار خون

افرادی که در اصطلاح سرد مزاج هستند به این معنا که بدن‌شان معمولا سرد است و گه‌گاه دچار افت فشار خون می‌شوند بهتر است از نسخه دم کرده نعناع و عسل استفاده کنند. برای تهیه این دم کرده کافی است یک قاشق غذاخوری نعناع را به‌مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزند و پس از این مدت آن را صاف کرده و با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و میل کنند. این نسخه را می‌توانید هنگامی که این افراد دچار ضعف و افت فشار می‌شوند به آن‌ها بدهید.

 

خواص نعناع برای سلامت دهان

نعناع به دلیل داشتن ویژگی های قوی ضدمیکروبی و ضدالتهابی، برای سلامت دهانتان بسیار عالی است زیرا می تواند مانع رشد باکتری های مضر در درون دهان شود. همچنین نفستان را هم تازه و خوشبو می کند! فقط کافی است یک برگ تازه نعناع را روی دندان ها و لثه های تان بکشید یا چند برگ آن را به مدت چند دقیقه بجوید.

بهوبد عملکرد کبد با نعناع

نعناع کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعناع باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود. ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش را روی ۱ تا ۲ قاشق نعنای تازه یا خشک ریخته و ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه ۱ تا ۳ فنجان و به مدت ۲ هفته از این جوشانده میل کنید.

 

 

 

خواص و فواید نعنا

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا