انواع پلو و چلو

طرز تهیه انواع لوبیا پلو مجلسی به همراه تزیین

طرز تهیه انواع لوبیا پلو مجلسی به همراه تزیین

 

طرز تهیه انواع لوبیا پلو مجلسی به همراه تزیین را در بخش انواع پلو و چلو در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

مواد اولیه لوبیا پلو با گوشتتکه ای

لوبیا سبز 500 گرم
گوشت تکه ای  500 گرم
برنج 4 پیمانه
پیاز 1 عدد
روغن مایع به میزان لازم
رب گوجه فرنگی به میزان لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان لازم
زعفران دم کرده به میزان دلخواه

 

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشتتکه ای

ابتدا برنج را می شوییم و با مقداری نمک خیس می کنیم.
پیاز را شسته، خرد کرده و در روغن تفت می دهیم تا  طلایی شود.

گوشت ران گوسفند یا گوساله را به صورت تکه های بزرگتر از قورمه خرد کرده، همراه با پیاز در روغن کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد زردچوبه و رب گوجه فرنگی را افزوده و تفت می دهیم. سپس دو پیمانه آب ولرم روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم  تا جوش بیاید، سپس شعله را کم کرده اجازه می دهیم گوشت کامل بپزد.

لوبیاسبز را شسته و به تکه های یک یا دو سانتی خرد کرده و کمی در روغن سرخ می کنیم.

در اواخر پخت گوشت، لوبیای سرخ شده را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با هم بپزند. در پایان پخت، وقتی مایه روغن انداخت، نمک، فلفل و دارچین را می ریزیم. در انتهای پخت باید آب گوشت تمام شود و شبیه سسی غلیظ و خوشمزه باقی بماند.

برنج را به روش معمول آبکش کنید، ولی دقت داشته باشید کمی برنج را زنده و خام تر بردارید؛ چون لوبیا و گوشت کمی سس دارد و ممکن است پلو هنگام دم کشیدن، خمیر شود.

پس از انتخاب نوع ته دیگ و آماده کردن آن، مقداری از برنج را کف قابلمه می ریزیم و بعد کمی از مایه لوبیا روی آن می ریزیم. برنج و مایه گوشت را لایه لایه اضافه می کنیم تا همه مواد تمام شود. در آخر، به دلخواه می توانید کمی زعفران دم کرده روی برنج بریزید و اجازه دهید پلو 45 دقیقه دم بکشد.

 

نکات مهم در مورد لوبیا‌ پلو با گوشت

لوبیا‌ پلو با گوشت جزو پلو و چلو میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه میباشد .
لوبیا‌ پلو با گوشت را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

لوبیا پلو با گوشت خورشی

 

لوبیاپلو یکی از پلوهای معروف ایرانی است که به ویژه در شهر تهران طرفداران زیادی دارد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه ی لوبیاپلو با گوشت خورشتی

دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، معادل 80 گرم

یک کاسه ماست خوری گوشت خورشتی، معادل 250 گرم

چهار فنجان لوبیا درشت خردکرده معادل 300 گرم

دو عدد سیب زمینی درشت، حدود 400 گرم برای تهیه ته دیگ

نمک، فلفل، زعفران و زردچوبه به میزان لازم

یک فنجان روغن، معادل صد گرم.

یک عدد پیاز متوسط، معادل 100 گرم.

دو فنجان برنج، معادل 260 گرم

روش تهیه لوبیاپلو با گوشت

چهار فنجان لوبیا را درشت خرد کرده با کمی نمک و آب حدود نیم ساعت می گذاریم تا پخته شود و آب آن تبخیر شود

 

مواد لازم:

 

گوشت خورشتی  

یک کاسه ماست خوری  

لوبیا خردکرده   4 فنجان  

رب گوجه فرنگی   دو قاشق غذاخوری  

برنج    دو فنجان 

روغن    یک فنجان 

پیاز   یک عدد

سیب زمینی درشت   دو عدد

طرز تهیه:

گوشت خورشتی را ریز خرد کرده، با آب و کمی نمک و فلفل می پزیم.

یک عدد پیاز را در یک فنجان روغن سرخ می کنیم سپس زردچوبه و دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کرده، تفت می دهیم. در آخر لوبیا و گوشت پخته را اضافه کرده تا مایه لوبیاپلو آماده شود.

دو عدد سیب زمینی درشت را پوست کنده، برای تهیه ته دیگ، مطابق شکل، به صورت گل، برش می زنیم.

برنج را به صورت آبکش می پزیم. سیب زمینی های برش خورده را ته قابلمه می چینیم. بعد روی آن برنج آبکش شده را با مایه لوبیاپلو (لابه لا) در قابلمه می کشیم. در آخر می توان کمی زعفران آب کرده روی برنج سفید ریخت.

قابلمه را روی شعله گذاشته تا برنج دم بکشد. بعد از حدود نیم الی یک ساعت لوبیاپلو آماده می باشد. آن را در ظرف می کشیم و ته دیگ های سیب زمینی را دور آن می چینیم.

می توان کمی سس گوجه روی ته دیگ به شکل گل ریخت تا غذا آماده پذیرایی شود و یا سیب زمینی ها را به صورت ساده برش زد و مطابق شکل تزئین کرد.

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم

برنج 3 لیوان

لوبيا سبز خرد شده  3 لیوان

گوشت چرخ کرده 300 گرم

پیاز 1 عدد

سیر 3 حبه

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی 2 عدد

نمك و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه :

پیاز و سیرها را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد گوجه فرنگی های نگینی خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا اب مواد کشیده شود.

 

پس از اینکه اب مواد کشیده شد رب گوجه فرنگی ، لوبیاهای خرد شده ، 3 لیوان آب ، نمک و فلفل را اضافه کنید. در ماهیتابه را بگذارید و با حرارت ملایم اجازه دهید مواد بجوشند و لوبیاها نرم شوند. پس از اینکه اب مواد تمام شد از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید تا مایه لوبیا پلو خنک شود.

در مدت زمانی که مایه لوبیا پلو اماده میشود میتوانید برنج را آبکشی کنید. برنج را 30 دقیقه قبل از پخت در مقداری اب و نمک خیس دهید، سپس با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و با اب ولرم ابکشی کنید ( برنج را زمانی ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف ان نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

ته قابلمه کمی روغن بریزید و برای ته دیگ نان یا سیب زمینی ورقه شده قرار دهید. داخل قابلمه لایه لایه از برنج آبکش شده و مایه لوبیا پلو بریزید و پس از اتمام کار مواد را با چنگال کمی مخلوط کنید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و با حرارت ملایم اجازه دهید تا لوبیا پلو دم بکشد ؛ برای سرو لوبیا پلو را در دیس بکشید و روی انرا با مقداری مایه گوشتی که قبلا کنار گذاشته اید تزئین کنید.

 

نکته :

استفاده از سیر سلیقه ای میباشد ، به جای گوشت چرخ کرده از گوشت ، سویا یا گوشت مرغ نیز میتوانید استفاده کنید.

لوبیا پلو با مرغ

مواد اولیه

برنج : ۴ پیمانه

پیاز متوسط : ۲ عدد

مرغ : ۱ تکه بزرگ

سیب زمینی : ۲ عدد

لوبیا سبز خرد شده : ۴۰۰ گرم

نمک و فلفل : به میزان لازم

دارچین و زردچوبه : به میزان لازم

پودر آویشن و آبلیمو : به میزان لازم

رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری

دستور تهیه لوبیا پلو با مرغ

برای طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ ابتدا مرغ را به همراه ۱.۵ لیوان آب و مقداری نمک در درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس قابلمه را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا مرغ به خوبی پخته شود و آب مرغ کاملا خشک شود.

 

در مرحله بعدی دستور پخت لوبیا پلو با مرغ پیاز را خرد کنید و یا با طرف درشت رنده پیاز را رنده کنید سپس پیاز را با مقداری روغن در درون تابه ای مناسب تفت دهید و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا پیاز ها به خوبی تفت بخورند.

سپس رب گوجه فرنگی را به پیاز ها اضافه کنید و اجازه دهید تا رب به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت بخورد تا بوی خامی رب از بین برود, سیب زمینی های خرد شده را به مخلوط مواد لوبیا پلو اضافه کنید و اجازه دهید تا سیب زمینی ۲ تا ۳ دقیقه تفت بخورد سپس لوبیا سبز بخار پز شده را نیز به مواد اضافه کنید.

 بعد از چند دقیقه مرغ های ریش ریش شده را به همراه نمک و دارچین و فلفل و آویشن و آب لیمو و نصف لیوان آب به مواد لوبیا پلو اضافه کنید و در تابه را به مدت ۱۰ دقیقه ببندید تا مواد به خوبی جا بیفتند.
در مرحله بعدی طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت مرغ، در درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید برنج را در درون قابلمه بریزید و سپس بعد از اینکه برنج مقداری نرم شود آن را آبکش کنید.
برای ته دیگ لوبیا پلو می توانید از نان لواش و یا سیب زمینی استفاده کنید سپس یک لایه از برنج را بر روی ته دیگ بریزید و مخلوط لوبیا سبز و مرغ را نیز بر روی لایه برنج بریزید و همین طور مواد و برنج را به صورت لا به لا در قابلمه بریزید.
بعد از اتمام برنج و مخلوط لوبیا سبز و مرغ در قابلمه را با کمک دمکنی ببندید و سپس قابلمه را بر روی گاز با شعله کم به مدت ۳۵ تا ۴۵ قرار دهید تا لوبیا پلو به خوبی دم بکشد.
لوبیا پلو از انواع غذاهای اصیل ایرانی است, در این مطلب طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را با بهترین روش در اختیار شما همراهان عزیز قرار دادیم که امیدواریم از پخت این پلوی خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با روش پخت پلو های مختلف به بخش انواع پلو مراجعه کنید.

لوبیا پلو

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا