انواع دلمه و کوکو و کتلت

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

 

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی را در بخش انواع دلمه و کوکو و کتلت در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

طرز تهیه دلمه کلم قرمز

 

دلمه کلم یکی از بهترین غذاها برای سفره های پاییز است. گنجاندن این غذا در برنامه غذایی خانواده ها در فصل های سرد می تواند تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها داشته باشد. از این رو اگر تصمیم دارید پاییز و زمستانی بدون دردسر و سرماخوردگی را پشت سر بگذارید، این غذای خوش عطر و طعم را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.

مواد لازم :

کلم سفید ۱ عدد
برنج پخته شده ۲۰۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
پیاز متوسط یک عدد
گوشت گوسفند ۳۰۰ گرم چرخ شده
تخم مرغ یک عدد
جعفری ۲ تا ۳ قاشق ساطوری
سیر ۲ حبه
آرد ۳ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی یک عدد پخته شده
آب مرغ نصف پیمانه
پودر آویشن یک قاشق چای خوری
نمک و فلفل به میزان لازم

روش تهیه:

برای شروع به سراغ کلم بروید می توانید کلم را به طور کامل درون آب قرار دهید تا بپزد و یا آن را برگ برگ کرده و به مدت ۳۰ دقیقه درون آب بجوشانید تا به خوبی نرم شوند و برای پیچیدن دلمه آماده باشند. سپس برگ های کلم را آبکش کنید و کنار بگذارید.

سپس دوسوم کره را درون تابه قرار دهید و پیاز ساطوری شده را درون کره به خوبی تفت دهید تا نرم شود. در این مرحله گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید و اجازه دهید نزدیک به ۱۰ دقیقه تفت بخورد. پس از آنکه رنگ گوشت ها برگشت، جعفری، برنج آبکش شده و سیر رنده شده را اضافه کرده و آن را پس از یک دقیقه از روی شعله بردارید.

در این حالت مایه دلمه شما آماده است. به سراغ برگ های کلم بروید و وسط هریک از آنها یک قاشق مایه برنج بریزید و برگ ها را خوب به هم بپیچید تا دلمه ها آماده شود. دلمه ها را پس از پیچیدن درون ظرف بچینید.

حالا برای تهیه سس کره باقیمانده را روی شعله ملایم قرار دهید و ۳ قاشق آرد را به کره اضافه کنید و پس از آن ۴ تا ۵ قاشق آب گوجه فرنگی پوست کنده، آب مرغ و ادویه هایی نظیر آویشن، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید. در آخرین مرحله سس را روی دلمه ها بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند.

نکته:

به اعتقاد درمانگران شیوه های طبیعی درمانی در جهان، استفاده از کلم سفید یا قرمز به صورت خام یا آبپز بهترین دارو برای از بین بردن عفونت های دستگاه تنفسی به ویژه ریه است. مصرف این گیاه دارویی در برنامه غذایی در غذاهای اصلی و انواع سالادها می تواند علاوه بر بهبود التهاب ها و برخی از بیماری های دستگاه گوارش به تقویت اعصاب نیز بپردازد و موجب آرام بخشی و افزایش ضریب امنیت و آرامش در افراد شود.

 

آموزش پخت دلمه کلم تبریز

این دلمه یکی از پیش غذاهای مجلسی، سنتی و اصیل است که زینت بخش سفره های ایرانی می باشد. از لحاظ ظاهری، بسیار شبیه باقلوای خانگی می باشد. به علت استفاده از سماق درون مواد، سماق طعم نسبتاً ترشی به مواد می دهد و رنگ مواد را عوض می کند. بعد از پخت نیز دلمه رنگ طلایی دلپذیری به خود می گیرد و به علت استفاده از به ترکی: ” سیرکه شیره ” (به فارسی سکنجبین: سرکه و شکر) واقعاً طعم خاصی دارد.

البته می توان سرکه و شکر را حذف کنید ولی نظر شخصی من این است که سرکه و شکر، این دلمه را بسیار خوشمزه می نماید.

 انتخاب کلم مناسب برای تهیه دلمه:

اولین گام انتخاب کلم مناسب است به این صورت که بهتر است کلم، مخصوص تهیه دلمه باشد یعنی برگهای آن خیلی در هم فرو رفته و بد شکل نباشد. برای این کار یا می توانید از خود جناب فروشنده مدد بگیرید و از ایشان بپرسید “قردش (قارداش) بو کلم لر، دولمالخ ده؟” (به فارسی آقا آیا این کلمها مناسب برای تهیه دلمه کلم می باشد؟) اگر جواب درست و حسابی نگرفتید خودتان دست به کار شوید. کلم های نسبتاً کوچک بردارید، ضمناً حین انتخاب کلم، اگر کلمی را که در دست می گیرید سبکتر از حد انتظارتان باشد، نشانگر این است در داخل کلم، برگها زیاد نیستند و مابینشان هوا وجود دارد و مناسب برای تهیه دلمه است.

آماده سازی کلم و معرفی روشی کاملاً ابداعی و آسان:

آب پز کردن برگ های کلم چه به صورت یکجا و چه به صورت تک تک برگها شاید دلیلی بر عدم تهیه زود به زود این کلم باشد. ولی مادر هنرمند بنده روشی کاملاً اختصاصی و آسان برای تهیه این دلمه ابداع کرده اند. به این صورت که کلم پیچهای نسبتاً کوچک را در فریزر قرار می دهیم تا خوب یخ بزنند. سپس آن را از فریزر درآورده و اجازه می دهیم در دمای اتاق خوب یخ زدایی شده و نرم شود. اکنون برگهای کلم کاملاً نرم و انعطاف پذیر بوده و قابلیت شکل گیری دارد. با چاقو آنها را برش می زنیم.

این روش را شاید بتوان ” به همین سادگی و به همین خوشمزگی ” نیز نامید.

مواد لازم:

کلم برگ یا کلم پیچ: سایز متوسط دو عدد

برنج معطر ایرانی: یک فنجان

گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

لپه: نصف فنجان

پیاز: یک عدد

سماق: به میزان لازم

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

رب گوجه فرنگی یا رب انار: به میزان دلخواه

آب (جهت پختن دلمه): به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سکنجبین (به ترکی: سیرکه شیره):

سرکه ترجیحاً سرکه خانگی انگور شانی: یک پیمانه

شکر: ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

مرحله اول آماده سازی کلم:

۱- مادر هنرمند بنده روشی کاملاً اختصاصی و آسان برای تهیه این دلمه ابداع کرده اند. به این صورت که کلم پیچهای نسبتاً کوچک را در فریزر قرار می دهیم تا خوب یخ بزند. سپس آن را از فریزر درآورده و اجازه می دهیم در دمای اتاق خوب یخ زدایی شده و نرم شود. اکنون برگهای کلم کاملاً نرم و انعطاف پذیر بوده و قابلیت شکل گیری دارد.

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

شما می توانید کل کلم را داخل قابلمه آب جوش (حاوی مقداری نمک یا سرکه) قرار دهید و با چاقو چند تا چند تا از آن ببرید و این کار را چند بار انجام دهید تا کل کلم تمام شود و سپس با آب خنک آبکشی کنید.

یا می توانید ته کلم را گرفته و برگها را آرام جدا کنید و داخل آب جوش قرار دهید تا نرم شود و سپس با آب خنک آبکشی کنید.

مرحله دوم آماده سازی مواد داخل دلمه:

۱- لپه را که از قبل خیس کرده ایم، با مقداری آب، آبپز می نمائیم. لپه باید بپزد ولی وا نرود. چون داخل دلمه کاملاً پخته خواهد شد.

۲- برنج معطر ایرانی را با آب ولرم خیس می کنیم.

۳- پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد می نمائیم و با مقداری روغن تفت می دهیم.

۴- سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز افزوده و خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شود و آبش را بکشد. اکنون نمک و زردچوبه را نیز می افزائیم تا مواد خوش طعم شود.

۵- اکنون برنج خام آبکش شده و لپه را به گوشت افزوده و خوب مخلوط می کنیم. اکنون رب را نیز به آن افزوده و یک فنجان فرانسه آب به آن افزوده و اجازه می دهیم بپزد. سپس می گذاریم مواد کاملاً خنک شود.

 

مرحله سوم، پیچیدن دلمه:

۱- ته قابلمه یک عدد بشقاب ترجیحاً لعابی (به ترکی: جینگو) قرار می دهیم. این کار دو علت دارد یکی اینکه دلمه های لایه زیری در اثر وجود آب یا سرکه ته نشین شده زیاد له و نرم نمی شوند و دیگری اینکه احیاناً به ته قابلمه نمی چسبند.

۲- یک برگ کلم را بر می داریم و درون سینی قرار می دهیم، به صورتی که قسمت کلفت آن نزدیک به ما قرار بگیرد. سپس یک قاشق از مواد را برداشته نزدیکی لبه کلم می ریزیم، سپس دو لبه کلم را روی کلم قرار می دهیم و دلمه را خوب می پیچیم. به ترتیب شکل های زیر:

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

۳- کل برگ کلمها را به روش فوق می پیچیم. برگ ها اگر درشت بود با چاقو برش می زنیم.

۴- اکنون قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری آب به آن می افزائیم، میزان آب باید طوری باشد که تا درست هم سطح دلمه ها باشد. اجازه می دهیم دلمه ها خوب بپزد و نرم شود. در انتها چند تکه کره داخل قابلمه می ریزیم. این کار دلمه را خوشرنگ تر، براق تر و خوش طعم تر می نماید.

۵- اکنون سرکه و شکر را با هم خوب مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم تا شکر در سرکه حل شود. سپس به قابلمه افزوده و اجازه می دهیم مجدداً کمی بپزد و به خورد دلمه ها برود.

۶- اکنون حرارت را خاموش کرده و اجازه می دهیم دلمه ها از حرارت بیفتد. سپس در بشقاب های صاف چیده و در صورت تمایل با مقداری سماق مخلوط می کنیم. نوووش جانتان.

نکات:

۱- می توان سرکه و شکر را حذف کنید ولی نظر شخصی من این است که سرکه و شکر، این دلمه را بسیار خوشمزه می نماید.

۲- این دلمه را می توان به شکل بقچه ای نیز تهیه کرد ولی به شکل سیگارتی هم خوش ظاهر تر است و هم خوردنش آسانتر است و حین برداشتن وا نمی رود.

۳- به صورت غیر سنتی درون این دلمه می توان از سبزی (شوید و مرزه) هم استفاده کرد ولی اگر از سرکه و شیره استفاده می کنید بهتر است از سبزی استفاده نکنید.

۴- برخی روی دلمه از نوعی سس (مخلوط آب و رب) استفاده می نمایند.

۵- برخی از خلال بادام، خلال پسته، خلال پرتغال تلخی گرفته نیز نیز زرشک درون مواد استفاده می نمایند.

۶- برخی از زعفران نیز حین پخت دلمه استفاده می نمایند.

۷- برخی این دلمه را به صورت قالبی نیز تهیه می کنند که پیشنهاد نمی کنیم، چون طریقه میل نمودنش مجلسی نیست.

آموزش پخت دلمه کدو سبز با پنیر

مواد اولیه :

کدو سبز (کوچک) ۳ عدد
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
پنیر خامه ای (پنیر ادویه دار) ۱/۲ فنجان

طرز تهیه:

کدو ها را از طول به ورقه های نازک کات کنید و سپس سر و انتهای کدو را کات کنید.
کدو ها را روی سینی منقل قرار دهید و با فرچه مخصوص روی آنها روغن زیتون بمالید و روی آنها نمک بپاشید. سینی را روی منقل قرار دهید و دمای منقل را روی متوسط تنظیم کنید و هر دو طرف کدو ها را کباب کنید تا نرم تر شوند.
کدو ها را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شوند، سپس ۱/۲ قاشق چای خوری از پنیر را روی هریک از کدو ها پخش کنید سپس کدو ها را لوله کنید و آنها را به وسیله خلال دندان محکم ببندید و بعد میتوانید آن ها را سرو کنید.

نکته:

از این مقدار مواد اولیه حدودا ۱۵ عدد دلمه بدست می آید.

طرز تهیه دلمه فلفل ایتالیایی

 

مواد لازم برای ۶-۴ نفر:

گوشت چرخ‌کرده: ۴۰۰ گرم
برنج: یک‌دوم پیمانه
فلفل دلمه‌ای قرمز: ۶ عدد
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۲ حبه ساطوری
پیاز متوسط: یک عدد ساطوری
لوبیا سبز آب‌پز: ۱۰۰ گرم خرد شده
نمک و فلفل: به میزان لازم
گوجه‌فرنگی متوسط: ۴ عدد خرد شده
پودر سیر: یک قاشق چای‌خوری
پودر پیاز: ۲ قاشق چای‌خوری
سرکه: یک‌چهارم پیمانه
آویشن: یک قاشق چای‌خوری
شکر: یک قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه:

برای تهیه سس گوجه‌فرنگی، پودر سیر،‌ یک دوم پیمانه آب، پودر پیاز،‌ سرکه و شکر را ۳۰ دقیقه در یک قابلمه کوچک روی شعله متوسط بجوشانید. در صورت نیاز کمی آب اضافه کنید و در ۵ دقیقه آخر پودر آویشن را اضافه کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.
برنج را به همراه یک پیمانه آب و یک قاشق چای‌خوری نمک ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس آبکش کرده و کنار بگذارید.
روغن را در یک تابه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز و سیر را ۳ دقیقه تفت دهید، سپس گوشت را اضافه کرده و تفت دادن را ۵ دقیقه دیگر ادامه دهید تا رنگ گوشت عوض شود. لوبیا را اضافه کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.
سر فلفل‌ها را بریده و داخل آن را خالی کنید. فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد داغ کنید. در یک کاسه، برنج را با مایه گوشت و یک‌چهارم پیمانه از سس گوجه‌فرنگی را مخلوط کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. داخل فلفل‌ها را با مایه گوشت و برنج پر کنید و در فلفل‌ها را ببندید.
یک ظرف نسوز را چرب کنید. سس گوجه‌فرنگی را کف آن ریخته و فلفل‌ها را در آن بچینید. دلمه‌ها را ۵۰ دقیقه در فر بپزید و هر ۱۵ دقیقه از سس گوجه‌فرنگی روی آن بریزید.

نکته :

در صورت تمایل می‌توانید مقداری پنیر موتزارلای رنده شده با مایه برنج مخلوط کنید.

 

طرز تهیه دلمه کاهو و ماهی

طرز تهیه دلمه کاهو

مواد لازم دلمه کاهو و ماهی:

 

ماهی از هر نوع که دوست دارید نیم کیلوگرم ۱۰۰ گرم / ۱۰۰ کالری
برگ تازه کاهو حدود ۲۴ عدد ۱۰۰ گرم / ۱۷ کالری
برنج یک پیمانه، نیم پز شده ۱۰۰ گرم / ۳۶۰ کالری
پیاز یک عدد، رنده شده ۱۰۰ گرم / ۵ کالری
پودر سیر مقداری ۱۰۰ گرم / ۲۴۶ کالری
کرفس ۴ تا ۵ شاخه، خرد شده ۱۰۰ گرم / ۱۳ کالری
فلفل قرمز مقداری ۱۰۰ گرم / ۲۲ کالری
گوجه فرنگی مقداری، پوست کنده و کاملا خرد شده ۱۰۰ گرم / ۱۵ کالری
مارگارین ۳ قاشق سوپ خوری ۱۰۰ گرم / ۸۵۰ کالری
رب گوجه فرنگی به مقدار لازم ۱۰۰ گرم / ۷۶ کالری
نمک و فلفل به مقدار لازم ۱۰۰ گرم / ۰ کالری

 

طرز تهیه دلمه کاهو و ماهی :

تیغ و استخوان های ماهی را جدا کرده و ماهی را به قطعات ریز در آورید.

برگ های کاهو را مدتی در آب جوش قرار دهید سپس از آب بیرون آورید.

قطعات ریز ماهی را با برنج، پودر سیر، پیاز، کرفس، فلفل قرمز و گوجه فرنگی مخلوط کرده و نمک و فلفل را به آن ها اضافه کنید.

درون هر یک از برگ های کاهو، مقداری از مخلوط را ریخته و آن را بپیچید.

دلمه ها را به ردیف، درون قابلمه بچینید و روی آن ها مارگارین بریزید و رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل را به آن ها بیافزایید.

در قابلمه را گذاشته و بگذارید با حرارت کم، حدود نیم ساعت بپزند.

طرز تهیه دلمه با ماکارونی

مواد لازم دلمه با ماکارونی :

ماکارونی رشته ای ۱۲۰ گرم ۱۰۰ گرم / ۳۶۰ کالری
روغن زیتون ۱ قاشق سوپخوری ۱۰۰ گرم / ۹۰۰ کالری
گوشت چرخ کرده گوسفند ۷۵۰ گرم ۱۰۰ گرم / ۳۲۰ کالری
پیاز درشت (حدود ۲۰۰ گرم)خردشده ۱عدد ۱۰۰ گرم / ۳۶ کالری
سیر کوبیده ۲ حبه ۱۰۰ گرم / ۱۲۰ کالری
زیره آسیاب شده ۲ قاشق چایخوری ۱۰۰ گرم / ۱۵ کالری
رنده پوست لیموترش یک قاشق چایخوری نامشخص
آرد سفید (حدود ۳۵ گرم) یک چهارم پیمانه ۱۰۰ گرم / ۳۶۰ کالری
آب (۸۰ میلی لیتر) یک سوم پیمانه ۱۰۰ گرم / ۰ کالری
برگ مو ۲۰۰ گرم ۱۰۰ گرم / ۶۰ کالری

برای سس دلمه با ماکارونی :

روغن زیتون ۱ قاشق سوپ خوری ۱۰۰ گرم / ۹۰۰ کالری
پیاز درشت خردشده ۱ عدد ۱۰۰ گرم / ۳۶ کالری
سیر کوبیده ۱ حبه ۱۰۰ گرم / ۱۲۰ کالری
گوجه فرنگی پوس گرفته و خردشده ۸۰۰ گرم ۱۰۰ گرم / ۱۵ کالری
برگ نعناع تازه ۱قاشق سوپ خوری ۱۰۰ گرم / ۴۳ کالری

 

طرز تهیه دلمه با ماکارونی :

*. ماکارونی را مطابق معمول آبکش کنید. قبل از ریختن ماکارونی در آب جوش آن را خرد کنید و در آب بریزید.

*. روغن را در تابه ای داغ کنید پیاز و سیر را اضافه کرده و تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس گوشت را افزوده.

*. به تفت دادن ادامه دهید تا گوشت خوب سرخ شده و رنگ آن قهوه ای شود. زیرهرنده پوست لیموترش و آب را بیفزایید و بگذارید.

*. مخلوط به جوش آید و آب آن تبخیر شود. سپس ماکارونی را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به طور یکنواخت مخلوط شوند.

*. اگر از برگ موی تازه استفاده می کنید بهتر است آنها را چند دقیقه در آب جوش بجوشانید تا کمی نرم شوند.

*. اما اگر از برگ موی کنسرو شده در آب نمک استفاده می کنید برگ ها را قبل از مصرف با آب سرد خوب آبکش کنید.

*. وسط هر برگ یک قاشق از مخلوط گوشت را بریزید و آن را به صورت یک بقچه کوچک بپیچید و در کنار هم داخل یک ظرف پیرکس بچینید.

*. روغن مربوط به سس گوجه فرنگی را در ظرفی داغ کنیدپیاز و سیر را در آن تفت دهید تا پیاز نرم شود.

*. سپس گوجه فرنگی را اضافه کنید بگذارید حدود ۱۰ دقیقه بجوشد تا گوجه فرنگی پخته و نرم شود.

*. برگ نعناع را اضافه کنید و بگذارید چند جوش دیگر بزند سس را روی دلمه ها بریزید و روی ظرف پیرکس را با یک قطعه کاغذ آلومینیوم بپوشانید.

*. در فر قرار دهید و بگذارید دلمه حدود نیم ساعت در فر با درجه متوسط بپزد سپس از فر خارج کرده و سرو نمایید.

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه بیش از 10 نوع دلمه خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه دلمه ماهی با سس پنیر

مواد لازم دلمه ماهی با سس پنیر :

برگ اسفناج درشت ۱۰۰ گرم یا ۱۰ تا ۱۲ عدد درشت ۱۰۰ گرم / ۲۵ کالری
لیمو ترش ۱ عدد ۱۰۰ گرم / ۴۲ کالری
پودر سیر یا سیر له شده ۱ قاشق چایخوری ۱۰۰ گرم / ۱۴۰ کالری
آب ماهی ۲/۱ فنجان ۱۰۰ گرم / ۲۵ کالری
پیازچه خرد شده ۲ قاشق سوپخوری ۱۰۰ گرم / ۳ کالری
فیله ماهی ۴ قطعه ( هر کدام ۱۵۰ گرم) ۱۰۰ گرم / ۲۷۵ کالری
نمک و فلفل به مقدار لازم ۱۰۰ گرم / ۰ کالری
پنیر خامه ای ۱۰۰ گرم ۱۰۰ گرم / ۴۳۹ کالری

چگونگی تهیه دلمه ماهی با سس پنیر :

*. آب لیمو ترش ، سیر له شده ، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده قطعات ماهی را مدت ۲ تا ۳ ساعت در آن بگذارید تا طعم بگیرد.

*. برگ اسفناج را ۳۰ ثانیه در آب گرم بگذارید تا نرم شود بعد زیر آب سرد بگیرید تا تر و تازه شود بعد در سینی پهن کنید.

*. فیله ماهی را روی اسفناج قرار داده آن را لوله کنید و ماهی های آماده را مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه داخل بخار پز بپزید.

*. آب ماهی را با پنیر خامه ایی و پیازچه خرد شده روی حرارت ملایم بگذارید تا فقط گرم شود.

*. دلمه ماهی را داخل ظرف مناسبی قرار داده و سس پنیر و پیازچه را روی آن بریزید.

*. مدت زمان پخت نیم ساعت است . این مقدار برای ۴ نفر در نظر گرفته شده است .

توجه :

۱) انتخاب صحیح ماهی

۲) رعایت زمان پخت در بخارپز

 

طرز تهیه دلمه سوسیس و آلو

مواد لازم دلمه سوسیس و آلو ۴ نفر :

سوسیس گوشت دودی هشت عدد ۱۰۰ گرم / ۳۰۰ کالری
سس خردل دو قاشق غذاخوری ۱۰۰ گرم / ۱۸۲ کالری
آلو برقانی خشک بدون هسته (خیس خورده) ۲۴ عدد ۱۰۰ گرم / ۱۶۰ کالری
ژامبون گوشت هشت ورق ۱۰۰ گرم / ۱۰۷ کالری
کره نرم شده یک قاشق غذاخوری ۱۰۰ گرم / ۱۰۴ کالری

طرز تهیه دلمه سوسیس و آلو :

*. سوسیس ها را با کمک یک چاقوی تیز از پهلو شکاف بدهید، این شکاف باید تا عمق سوسیس برود.

*. داخل شکاف سوسیس ها را سس خردل بمالید و درون هر یک، سه عدد آلو قرار دهید.

*. دور سوسیس های پر شده را با ورقه های ژامبون بپیچید و محکم کنید.

*. برای محکم تر شدن می توانید دور دلمه ها را با نخ تمیزی محکم کنید.

*. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۲۶۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا داغ شود.

*. اطراف سوسیس ها را با کره چرب کنید و آنها را درون سینی فر بچینید.

*. سینی را به مدت ۱۵ الی ۱۸ دقیقه یا تا زمانی که دلمه های سوسیس طلایی شوند، درون فر قرار دهید.

 

طرز تهیه دلمه کدو حلوایی

آشنایی با روش تهیه دلمه کدو حلوایی …

مواد لازم مناسب برای ۶ نفر

کدو حلوایی: ۱ عدد ۲ تا ۲ و نیم کیلو
گوشت: نیم کیلو (چرخ کرده)
برنج: ۱ پیمانه
لپه: نصف پیمانه
آلو: ۱ پیمانه (بدون هسته)
زرشک: نصف پیمانه
سبزی: ۲۵۰ گرم (شامل تره، جعفری و نعنا)
پیاز: ۲ عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق سوپ خوری
آبلیمو: ۱ سوم فنجان
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا پیازها را شسته و خشک کنید و بعد با رنده ریز رنده کرده در روغن داغ سرخ کنید. گوشت را اضافه کرده و خوب تفت دهید تا تغییر رنگ دهد سپس رب گوجه فرنگی را داخل گوشت ریخته و قتف دهید تا یک دست شوند. لپه را شسته و با مقدار کمی روغن تفت دهید و با مقداری آب و نمک خوب بپزید، برنج را نیز با مقداری آب و نمک به مرحله آبکشی برسانید.سپس لپه را با آلو، زرشک شسته شده، برنج نیم پز، آب لیمو، نمک، فلفل و سبزی خرد شده به گوشت اضافه کنید. سر کدو را بریده داخل آن را با قاشق خوب پاک کنید. تخمه و ریشه های آن را گرفته و با مواد آماده شده داخل کدو را پر کنید. سر کدو را با چوب خلال روی بدنه محکم کنید و کدو را در سینی یا تابه مناسبی قرار داده کمی کره روی آن بمالید و در طبقه وسط فر با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا با حرارت متوسط فر به مدت ۱ تا ۵/۱ ساعت بپزید. پس از اطمینان از پختن دلمه آن را داخل ظرف دلخواهتان قرار دهید.

چند نکته

* بهتر است مقداری آب نیز داخل فر قرار دهید تا کدو شما بهتر بپزد.
* برای تزیین این غذا از ماست چکیده استفاده کنید.
* حتما لپه را از شب قبل خیس کنید و آب آن را ۳مرتبه عوض کنید و اگر فراموش کردید آن را ۲ بار بجوشانید و آبش را خالی کرده و بعد بپزید.
* در صورت تمایل در ظرفی جداگانه کمی پیاز داغ کنید و مقداری رب و آبلیمو و شکر اضافه کرده و به عنوان سس با غذا مصرف کنید.

دلمه رژیمی برای بیماران دیابتی

وقتی بیماری دیابت به سراغتان می‌آید قند تنها چیزی نیست که نباید بخورید.شما در واقع با چربی و نشاسته که شامل طیف وسیعی از مواد غذایی می‌شود نیز مشکل خواهید داشت. مثلا وقتی بوی دلمه از خانه همسایه بلند می‌شود یادتان می‌آید که برنج برایتان ممنوع است و قندتان را بالا می‌برد.به همین دلیل امروز برایتان یک غذای رژیمی در نظر گرفته‌ام که ظاهرش با همان دلمه قدیمی هیچ فرقی نمی‌کند ولی مواد داخلش متشکل از چیزهایی است که برای شما مناسب‌تر است.

مواد لازم:

هویج                                           ۱ عدد
ذرت                                            ۱ پیمانه
پیاز                                              ۱ عدد
بلغور جو                                      ۱ پیمانه
سبزی مخصوص دلمه                 ۱ فنجان
زرشک                                        ۱ قاشق سوپخوری
گوشت گوسفند بدون چربی    ۱۲۰ گرم
نمک و ادویه                             به میزان لازم

 

طرز تهیه:

گوشت را بخار پز کنید. ذرت، پیاز، هویج و برگ مو را هم همین‌طور. برای بخار پز کردن از سبد‌های مخصوص کوچکی که داخل دیگ قرار می‌گیرد استفاده کنید. سرعت پخت گوشت قیمه شده با بخار پز حدود ۲۰ دقیقه است و برای پخت سبزیجات، هویج و ذرت ۱۵ دقیقه کافی است.

پیاز و گوشت و مواد بخار پز شده را با هم مخلوط کرده نمک و ادویه بزنید و زرشک و بلغور پرک شده را به آن بیفزایید. بلغور باید خام باشد. می‌توانید زعفران نیز به این مواد اضافه کنید.

سبزیجات دلمه را هم افزوده مواد را خوب هم بزنید و داخل برگ‌های بخار پز شده بپیچید. سپس آنها را درون دیگ بچینید. وقتی کارتان تمام شد روی همه برگ‌ها آب مواد بخار پز شده را بریزید و یک بشقاب روی مواد برگردانده و یک ظروف سنگین نیز روی آن قرار دهید.آتش زیر دیگ را بعد از جوش آمدن کم کنید و روی آن دم کنی بگذارید تا آبش کاملا به خورد رود.

دلمه 

4/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا