تزیینات نوروز

نمونه هایی از تزیین شیرینی خانگی ویژه نوروز 1396

نمونه هایی از تزیین شیرینی خانگی ویژه نوروز 1396

 

نمونه هایی از تزیین شیرینی خانگی ویژه نوروز 1396 را در بخش تزیینات نوروز در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

شیرینی نخودچی از آن دسته شیرینی‌هایی است که اگر آن را با مواد تازه و مرغوب تهیه کنند و اسانس و شکر زیادی به آن نزنند و مزه آرد نخودچی آن در دهان احساس شود خوشمزه‌ترین شیرینی نوروزی بویژه برای سالمندان بی‌دندان است. اما سوالی که اغلب پرسیده می شود این که نخودچی یا آرد آن را چگونه تهیه می کنند ؟ آیا شیرینی نخودچی در مقایسه با دیگر شیرینی های خشک ارزش تغذیه ای بیشتری دارد ؟ وقتی آرد نخودچی کلوخه یا حاوی مهمانان ناخوانده می شود یعنی فاسد و غیرقابل استفاده شده است؟!

 

فرق میان نخود با نخودچی ؟

آرد نخودچی از آسیاب همان نخودچی بانمکی که با آجیل عید مخلوط می کنیم یا به همراه کشمش و مویز می خوریم، تهیه می شود. خود نخودچی هم از فرآوری همان نخود تازه به دست می آید. برای تهیه نخودچی، پس از آبپز کردن نخودهای تازه و ریز آنها را آبکش کرده و پوست ور آمده آن را براحتی جدا می کنند تا آخرین مرحله پخت را پشت سر بگذارد و سپس با نمک یا شکر آن را تفت داده و ترد و سپس آرد می کنند.
خوب است بدانید نخودچی و آرد آن در گروه حبوبات طبقه بندی می شود و همچون نخود تازه دارای پروتئین بوده و به افزایش ایمنی بدن کمک می کند و سرشار از کلسیم، آهن گیاهی، فسفر و ویتامین های گروه B و A است. نخود به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد کلسیم برای استخوان سازی کودکان و به سبب دارا بودن فیتواستروژن طبیعی برای خانم ها مناسب است و می تواند تا حدودی هورمون های بدن را تنظیم کند و به سطح طبیعی برساند و به تقویت قوای جنسی در مردان کمک کند.

 

آرد نخودچی بهترین آرد است

آرد نخودچی در مقایسه با دیگر آرد غلات از نظر ارزش تغذیه ای و میزان فیبر برتری بیشتری دارد. نخود نوعی بنشن با فیبر بالاست و چون مواد مغذی آن در فیبرش نهفته است، آرد آن در مقایسه با آرد غلات املاح و ویتامین های زیادتری دارد. ارزش غذایی یک سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یک کف دست نان سنگک و بربری یا سه چهارم لیوان غلات آماده خوردن (برشتوک) است.

 

مصرف نخودچی یا آرد آن در صورتی که بی نمک و به اندازه نخودچی دوآتشه برشته نشده باشد به افرادی که در جویدن حبوبات مشکل دارند توصیه می شود البته خواص نخودچی و آرد آن هیچ گاه به پای نخود تازه نمی رسد. این را هم بدانید شیرینی نخودچی در صورتی که زیاد شیرین نباشد یک شیرینی خوب برای کودک و نوجوان است البته باید بدانید شیرینی نخودچی به دلیل آن که حاوی شکر زیادی است، اغلب موجب یبوست می شود.

 

آرد کلوخه شده را دور بریزید

اما از کجا باید متوجه فساد آرد نخودچی شویم ؟ همه آردها بخصوص آرد نخودچی بسرعت رطوبت محیط را به خود جذب کرده و در گرما، تخم آفاتی که احتمال دارد در هر آردی وجود داشته باشد، رشد و تبدیل به حشره می شود.
گاهی هم آرد بر اثر رطوبت به هم می چسبد و کلوخه می شود که این نشان دهنده رشد کپک و آلوده شدن آن است. در نتیجه در هر دو صورت آرد غیرقابل مصرف است و باید دور ریخته شود. بهتر است برای ماندگاری بیشتر، آرد نخودچی را درون فریزر نگه دارید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تزیین شیرینی

 

3.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا