تزیینات نوروز

آموزش رنگ آمیزی ظروف سفالی تزینی برای عید و جشن

خیلی از افراد هنرمند و علاقمند به هنر طراحی و امثالهم دوست دارند دیوارها یا ظروف خانه را مطابق سلیقه خودشان طراحی و رنگ آمیزی کنند؛ حتی برخی دوست دارند برای مناسبت های خاصی همچون عید نوروز هفت سین را در ظرفهای مختص خودشان بچیندد، چون هیچ جا ۷ تا ظرف یک شکل پیدا نمی کنند. در این مقاله بر آن شدیم تا برای شما مخاطبان گرامی سایت آشپزی ها آموزش رنگ آمیزی ظروف سفالی را بیاوریم؛ امیدواریم این آموزش مورد پسندتان واقع شود.

 ساخت هفت سین با ظروف سفالی :

 شاید خیلی از شما هنر دوستان گرامی بگویید ما امکان سفالگری را نداریم یا حال و حوصله آموزش سفالگری را نداریم، در این آموزش نمی خواهیم به شما سفالگری را آموزش دهیم بلکه می خواهیم با امکانات اولیه شما ظروف سفالی را به بهترین شکل ممکن برایتان طراحی و رنگ آمیزی کنیم.

مواد اولیه رنگ آمیزی ظروف سفالی

ظروف سفالی مورد نظر۷ عدد
قلمویکسری
چسب چوببه مقدار مورد نیاز
سمبادهبه مقدار مورد نیاز
گواش در رنگهای مورد نظرمانبه مقدار مورد نیاز

مراحل و زیر کاری های رنگ آمیزی ظروف سفالی

  • بعد از انتخاب ظروف سفالی بی رنگ با کمک سمباده نرم زبری تمام وجوه ظروف سفالی را می گیریم و آنها را به سطوح نرم و صاف تبدیل می کنیم.
  • در ادامه مقداری چسب چوب را درون ظرف مناسبی می ریزیم و به آن آب اضافه می کنیم و با کمک تکه ای چوب بدرد نخور آنها را با هم مخلوط می کنیم تا محلول یکدستی بدست آید.
  • حالا با کمک قلمو محلول چسب چوب و آب را روی ظروف سفالی می مالیم و اجازه می دهیم تا خشک شوند.
  • روی یک برگه مقوای سفید رنگهای گواش را با هم مخلوط می کنیم تا به رنگ مورد نظرمان برسیم.
  • بعد از آن که به ترکیب رنگی مورد نظرمان رسیدیم حالا نوبت رنگ کردن ظروف سفالی هفت سین است.

امکان دارد شما دوست داشته باشید روی ظروف سفالی تان نقاشی بکشید. در ادامه برایتان آموزش نقاشی روی ظروف سفالی را آورده ایم.

آموزش کامل نقاشی روی سفال:

  • ابتدا روی ظرف ها را با سمباده می کشیم؛ البته بهتر است هر که هم سمباده زبر روی سفالها بکشید و هم سمباده نرم و در انتها با یک پارچه تمیز و خشک گرد و خاک روی ظروف را می گیریم.
  • در ادامه مقداری چسب چوب را درون ظرف مناسبی می ریزیم و به آن آب اضافه می کنیم و با کمک تکه ای چوب بدرد نخور آنها را با هم مخلوط می کنیم تا محلول یکدستی بدست آید.
  • حالا با کمک قلمو محلول چسب چوب و آب را روی ظروف سفالی می مالیم و اجازه می دهیم تا خشک شوند.
  • در ادامه مجدداً روی ظرف ها را سمباده نرم می کشیم تا یکدست شوند و در انتها با پارچه خشک گررد و خاک روی ظروف را می گیریم.
  • حالا نوبت انتقال طرح روی ظرفهااست اگر نقاشی مان خوب باشد با کمک مداد روی ظروف نقاشی را می کشیم ولی اگر نقاشی بلد نباشیم زیر عکس مورد نظرمان یک ورقه کاغذ کاربن می گذاریم و با مداد روی تصویر می کشیم با این ترفند عکس مورد نظرمان را به ظرف ها منتقل کردیم.
  • حالا کمی گواش ها را رقیق می کنیم و با کمک پالت رنگ آمیزی و قلمو شروع به رنگ آمیزی تصویر می کنیم.
  • در انتها به رنگها اجازه می دهیم خشک شوند البته بهتر است از اسپری براق کننده هم در انتها استفاده کنیم تا بتوانیم ظروف را بشوریم.

برخی از دوستان می گویند برایمان سخت است و دنبال راهکارهای ساده تری هستند، در ادامه برایتان طریقه رنگ آمیزی با لاک ناخن را آورده ایم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شود.

رنگ کردن با لاک ناخن

مواد اولیه برای رنگ آمیزی با لاک ناخن

سطل بزرگیکی
لاک ناخن به تعداد مورد نیازمان
آببه میزان لازم
گلدان یا ظرف سفالیبه تعداد مورد نیاز


مراحل رنگ آمیزی با لاک ناخن:

  • ابتدا توی سطل تا حدود نیمه سطل آب می ریزیم و لاک ناخن ها را درون آب می ریزیم البته تعداد و رنگ و تعداد لاکها یک چیز سلیقه ای است.
  • با تکه چوب بدرد نخوری آب و لاک ناخنها را با هم مخلوط می کنیم تا محلول آب و لاک ما درست شود.
  • در ادامه ظرف یا گلدان سفالی را درون محلول آب و لاک می کنیم و کمی صبر می کنیم تا رنگ لاک روی ظرفمان بنشیند؛ ظرف را از محلول در میاوریم و اگر هنوز به آن رنگ مورد نظرمان نرسیده بودیم می توانیم دوباره این کار را انجام دهیم تا به رنگ مورد پسندمان برسیم.

خوشبختانه برای رنگ کردن با لاک ناخن به مواد اولیه چندانی نیاز داریم و همین امر باعث استقبال بیشتر افراد برای رنگ آمیزی ظروف و گلدانهای سفالی شده است.

1.5/5 - (75 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا