خوراک ساده

طرز تهیه چند نوع غذای ساده و آسان مخصوص شام

طرز تهیه چند نوع غذای ساده و آسان مخصوص شام

 

طرز تهیه چند نوع غذای ساده و آسان مخصوص شام را در بخش خوراک ساده در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

دال عدس با هویج و گل کلم

در این غذا عدس که سرشار از پروتئین و فیبر است با گل کلم و هویج همراه شده؛ و یک غذای کامل را تشکیل می‌دهد. به‌دلیل وجود شیر نارگیل در این غذا، طعم آن خاص و تا حدودی متفاوت از غذاهای سنتی ایرانی می‌باشد. دال عدس در زمان کمتر از 30 دقیقه آماده می‌شود.

مواد لازم

عدس قرمز

½1 پیمانه

کنسرو گوجه فرنگی

420 گرم

هویج نازک ورقه شده

2 عدد

گل کلم

2 پیمانه (حدود¼گل کلم)

شیر نارگیل

½1 پیمانه

پیاز خرد شده

2 عدد

سیر ریز خرد شده

4 حبه

زنجبیل ریز رنده شده

1 قاشق غذاخوری

تخم گشنیز

½1 قاشق چایخوری

زیره

½1 قاشق چایخوری

زرد چوبه

1 قاشق چایخوری

دارچین

¾ قاشق چایخوری

 پودرفلفل چیلی

¼ قاشق چایخوری

آب لیمو

2 قاشق غذاخوری

روغن گیاهی

3 قاشق غذاخوری

نمک

½1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

  1. روغن را در قابلمه بزرگی روی حرارت متوسط داغ کرده و پیاز را به مدت 5 دقیقه تفت دهید
  2. هویج را به قابلمه اضافه کرده به مدت 8 دقیقه با حرارت کم بپزید. (هر از گاهی هم بزنید)
  3. سیر، زنجبیل، تخم گشنیز، زیره، زردچوبه، دارچین وپودر فلفل چیلی را اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید.
  4. گل کلم و عدس قرمز را اضافه کرده و هم بزنید.
  5. گوجه فرنگی، شیر نارگیل، نمک و عصاره مرغ یا سبزیجات را اضافه کنید
  6. بعد از اینکه مخلوط جوش آمد در قابلمه را گذاشته و شعله را کم کنید. اجازه بدهید 20 دقیقه آهسته بجوشد. (هر از گاهی آن را هم بزنید)
  7. از روی حرارت برداشته و آب لیمو را اضافه کرده وسرو کنید.

 

خوراک دل آذربایجانی

خوراک دل در عین حال که فوق العاده خوشمزه است باید حتما با دل تازه درست شود تا طعم اصیل را داشته باشد. دل دارای کلسترول بالایی می‌باشد بهمین دلیل در خوردن آن نباید زیاده روی کرد.

مواد لازم

دل گوسفند

3 عدد

پیاز

3 عدد

فلفل دلمه ای

1 عدد

گوجه فرنگی

3 عدد

پودر آویشن

به میزان لازم

فلفل سیاه

به میزان لازم

نمک و زردچوبه

به میزان لازم

کره یا روغن

به میزان لازم

 

طرز تهیه

  1. دل‌ها را شسته و خرد می‌کنیم (در صورت تمایل می‌توان از قلوه و جگر نیز استفاده کرد)
  2. در 1 قابلمه مناسب مقداری کره یا روغن می‌ریزیم تا داغ شود. پیاز‌ها را شسته و به صورت خلالی خرد می‌کنیم و در روغن داغ کمی تفت می‌دهیم.
  3. پس از اینکه آب پیاز جمع شد و طلائی رنگ شد قلب‌ها را به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم.
  4. فلفل دلمه را نگینی خرد می‌کنیم و به مواد اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
  5. گوجه فرنگی‌ها را خرد کرده و به همراه ادویه‌ها به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم و با مواد کمی تفت می‌دهیم.
  6. پس از آن 1 پیمانه آب داخل قابلمه می‌ریزیم و حرارت را ملایم می‌کنیم ومی گذاریم تا همه مواد کاملا بپزد.(حدود 15 دقیقه)

 

 

کلم و هویج سرخ شده با لیمو

این خوراک بسیار متداول می‌باشد، می‌توانید از آن به عنوان غذای مکمل، سالاد سرد (مثل سالاد کلم) و یا از آن به عنوان محتویات سمبوسه استفاده کنید. توجه داشته باشید که نمک زدن در ابتدای کار باعث خرد شدن و آب انداختن مواد می‌شود از این رو پیشنهاد می‌کنیم در آخر به مواد نمک اضافه کنید. (لازم به ذکر است که موقع اندازه گیری گشنیزها نباید آن ها را با فشار داخل پیمانه جا دهید بلکه به طور عادی گشنیزها را داخل پیمانه بریزید) این غذا در 40 دقیقه اماده می‌شود و برای سرو به تعداد 6 نفر مناسب است. این غذا برای هر نفر 80 کیلوکالری، 5 گرم چربی، 2 گرم پروتئین، 3 گرم کربوهیدرات و مقدار زیادی کلسیم دارد.

مواد لازم

دانه زیره سبز

½1 قاشق چایخوری

روغن گیاهی

2 قاشق سوپخوری

پودر گشنیز

¾ قاشق سوپخوری

دانه خرد شده فلفل سیاه

½ قاشق سوپخوری

فلفل تند سبز

½ از یک عدد

کلم برگ سفید

6 پیمانه

هویج رنده شده

2 پیمانه

نمک

½2 قاشق چای خوری

شکر دانه ریز

½1 قاشق چایخوری

برگ گشنیز تازه خرد شده

½ پیمانه

آب لیمو ترش تازه

3 قاشق سوپخوری

طرز تهیه

  1. یک قاشق چایخوری دانه زیره سبز را در تابه نچسب و بر روی حرارت ملایم سرخ کنید، حدود 3 تا 5 دقیقه مدام زیره‌ها را به هم بزنید تا کاملاً قهوه‌ای رنگ شده و شروع به دود کردن کنند. بلافاصله زیره‌ها در کاسه‌ای بریزید تا خنک شوند. سپس آنها را درون آسیاب ریخته وکاملاً آنها را ساییده تا ریز و به صورت پودر در آیند.
  2. در تابه‌ای بزرگ ( از تابه بزرگ استفاده کنید تا برای هم زدن و زیر و رو کردن مواد دچار مشکل نشوید) و روی حرارت ملایم، روغن را با باقیمانده دانه زیره، پودر گشنیز و دانه فلفل سیاه گرم کنید و مواد را حدود دو دقیقه سرخ کنید تا زیره قهوه‌ای رنگ شود. فلفل تند را به مواد اضافه کنید (به خوبی فلفل‌ را خرد کنید.  اگر مایل هستید از تندی آن بکاهید، دانه‌ها و بافت آن را جدا کنید)، 30 تا 60 ثانیه تا جایی که صدای جلز و ولز آن بلند شده و شروع به نرم شدن کند، سرخ کنید و بعد کلم را ریز خرد کنید و هویج رنده شده را اضافه کنید. 3 تا 4 دقیقه به پختن ادامه دهید و هر از چند گاهی مواد را تفت دهید تا جایی که کلم‌ها حالت پژمرده و پلاسیده به خود بگیرند ولی باز هم قابل جویدن باشند. بعد از آن پودر زیره آسیاب شده، نمک و شکر افزوده و حدود 30 ثانیه به هم بزنید.
  3. تابه را از روی شعله بردارید. برگ گشنیز و آب لیمو ترش تازه را اضافه کنید و ادویه مواد را بچشید. این غذا را می‌توانید گرم، ملایم (در حد دمای اتاق) و یا سرد میل کنید.

 

اِنچیلادای چند لایهٔ نیومکزیکو

اِنچیلادا نوعی غذای مکزیکی است که با نان رول شده و سس فلفل قرمز تهیه می‌شود و در آن مواد متنوعی از جمله گوشت، پنیر، لوبیا، سیب‌زمینی، سبزیجات و غذاهای دریایی استفاده می‌شود. این غذا در کمتر از 30 دقیقه درست می‌شود و می‌توانید آن را برای 4 نفر سرو کنید.

مواد لازم

نان ترتیلای مکزیکی یا نان پیتا

12 عدد

گوشت چرخ‌کرده

700 گرم

پیاز ریز خردشده

¼ پیاز بزرگ

فلفل قرمز خردشده

½ پیمانه

آرد

2 قاشق غذاخوری

کاهو و پنیر

به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. داخل یک تابهٔ مناسب، مقدار کمی روغن می‌ریزیم و گوشت چرخ‌کرده را به همراه پیاز خردشده، نمک و فلفل تفت می‌دهیم. گوشت را از تابه خارج می‌کنیم ولی مقداری از آب گوشت را که در تابه می‌ماند رها می‌کنیم.
  2. آرد و پودر فلفل قرمز را در تابه با آبِ گوشت مخلوط می‌کنیم تا مخلوط رب مانندی به دست آید. سه پیمانه آب به آن اضافه کرده و روی حرارت می‌گذاریم و به صورت یکنواخت هم می‌زنیم. وقتی سس غلیظ شد، حرارت را کم می‌کنیم.
  3.  ترتیلاها را در سس می‌پزیم تا نرم شوند، سپس آنها از سس خارج کرده و در بشقاب می‌گذاریم. روی هر ترتیلا را با گوشت و پنیر می‌پوشانیم و ترتیلای دیگری روی آن می‌گذاریم.(می‌توانید این کار را ادامه دهید تا به ارتفاع دلخواه‌تان برسید). در نهایت، سطح آخرین ترتیلا را با سس گوجه فرنگی، پنیر رنده‌شده و کاهوی ریز خردشده می‌پوشانیم.

 

شامی کباب

این غذای خوش خوراک و تُرد را می توانید همراه با سیب زمینی سرخ کرده میل کنید. برای تزیین اطراف شامی ها می توانید از گوجه فرنگی، خیار شور و جعفری استفاده کنید. این غذا ایده آل است برای افطار در ماه مبارک رمضان، این غذا در مدت 40 تا 45 دقیقه آماده می شود و برای 5 تا 7 نفر مناسب است.

مواد لازم

آرد نخودچی

350 گرم

گوشت چرخ کرده

500 گرم

پیاز متوسط

2 عدد

نمک و زردچوبه

به میزان لازم

سیب زمینی پخته در صورت تمایل

طرز تهیه

  1. پیاز را رنده می کنیم. گوشت چرخ کرده، نمک، زرد چوبه و آرد نخودچی را به پیاز اضافه کرده و خوب ورز می دهیم. (درصورت تمایل می توان سیب زمینی پخته را نیز چرخ کرد و با مواد ورز داد) اگر مایه سفت
  2. بود، می توان کمی آب به آن افزود.
  3. پس از اینکه مواد خوب مخلوط شد، از مایه به اندازه یک نارنگی بر می داریم و گِرد گل می گیریم و داخل آن را با انگشت یک سوراخ کوچک ایجاد می کنیم. سپس آنها را داخل روغن داغ سرخ می کنیم.

 

قارچ شکم پر با سبزیجات معطر

این دستور غذای بسیار مطلوبی برای افرادی است که رژیم دارند. همچنین پیش غذای عالی برای وعده‌های مفصل می‌باشد. می‌توانید قارچ‌ها را آماده کرده ولی در همان لحظه نپزید، بلکه روی آن را کاملاً پوشانده و حداکثر تا 24 ساعت در یخچال نگهدارید و در زمان مناسب، آن را در فر گذاشته و بپزید تا آن را داغ سرو نمایید. می‌توانید به جای سیر خرد شده از ¼ قاشق‌چایخوری پودر سیر در این غذا استفاده کنید. این قارچ‌های خوشمزه در 30 دقیقه آماده می‌شوند و برای سرو به تعداد 6 تا 8 مناسب می‌باشد.

مواد لازم

قارچ

24 عدد متوسط (450 گرم)

کره

6 قاشق غذا خوری

پپاز ریز خرد شده

1 عدد کوچک

سیر ریز خرد شده

2 حبه

پنیر خامه‌ای کم چربی

90 گرم

پنیر پارمزان رنده شده

3 قاشق غذاخوری

جعفری تازه ساتوری شده

2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن می‌کنیم تا گرم شود.
  2. ساقه قارچ‌ها را می‌گیریم. ساقه‌ها را ریز خرد می‌کنیم تا یک پیمانه شود. 2 قاشق غذاخوری کره را در یک قابلمه مناسب ذوب می‌کنیم و روی کلاه قارچ‌ها را با کره ذوب شده چرب می‌کنیم. سپس آنها را به طوری که کلاه آنها زیر قرار گیرد در یک سینی مناسب فر می‌چینیم و داخل آنها را نیز با کره چرب می‌کنیم.
  3. بقیه کره را در تابه ذوب کرده و ساقه‌های خرد شده قارچ‌ها را به همراه سیر و پیاز خرد شده در آن کمی تفت می‌دهیم. سپس آن را از روی حرارت برداشته و پنیر خامه‌ای را در آن می‌ریزیم و با چنگال مخلوط می‌کنیم. پنیر پارمزان، جعفری و کمی ادویه مورد علاقه خود را در آنها ریخته و کاملاً مخلوط می‌کنیم.
  4. داخل هر قارچ، یک قاشق از مخلوط حاصل را ریخته و سینی فر را در فر داغ می‌گذاریم تا بپزد.

 

فیله سوخاری با پوشش کرانچی

روش آماده کردن پودر سوخاری جدید: تکنیک استفاده از خرده نانی که در این غذا به عنوان پودر سوخاری به‌کار رفته، بسیار متفاوت و نتیجه آن عالی می‌باشد. شما می‌توانید فیله ماهی را هم دقیقا به همین روش بپزید. از آنجا که در مخلوط خرده نان، کره وجود دارد، می‌توانید گوشت را کباب، سرخ و یا بریان و برشته کنید و یا اینکه آن را بدون روغن درون فر قرار دهید تا طعمی دلپذیر و ظاهری طلایی به خود بگیرد.

مواد لازم

سینه مرغ

2 عدد

بیسکوییت شور (کراکر)

6 عدد

تخم مرغ بزرگ

1 عدد

آرد گندم

2 قاشق سوپخوری پر

جعفری تازه

1 دسته

کره

2 قاشق سوپخوری

سیر

1 حبه

لیمو ترش

1 عدد

نمک دریایی

به میزان لازم

فلفل سیاه تازه آسیاب شده

به میزان لازم

روغن زیتون

به میزان لازم

 

طرز تهیه

  1. پوست سیر را می‌گیریم و پوست لیموترش را رنده می‌کنیم.
  2. سینه مرغ را نصف کرده ، از استخوان جدا می‌کنیم.
  3. کراکر‌ها را همراه با کره، سیر، جعفری، پوست رنده شده لیمو و مقداری نمک و فلفل درون غذاساز می‌ریزیم تا مواد نرم شوند.
  4. سپس مخلوط خود را بر روی بشقاب می‌ریزیم. آرد را بر روی بشقابی دیگر پخش می‌کنیم و تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای کوچک ریخته و با چنگال به هم می‌زنیم.
  5. سطح زیرین سینه‌های مرغ را شیار‌های کم عمقی می‌کنیم. بر روی هر کدام از سینه‌ها یک تکه سلفون می‌کشیم و با انتهای تابه چندین بار به سینه‌ها ضربه می‌زنیم تا کمی صاف شوند.
  6. مرغ را در کاسه آرد می‌غلتانیم تا دو طرف آن کاملاً آغشته شود، سپس درون ظرف تخم مرغ و در آخر به مخلوط خرده بیسکوییت طعم دار آغشته می‌کنیم. خرده بیسکوییت‌ها را روی مرغ‌ها فشار می‌دهیم تا بچسبند –چون می‌خواهیم گوشت کاملاً از مواد پوشیده شود.
  7. می‌توانیم انتخاب کنیم که مرغ را بپزیم و یا سرخ کنیم. اگر می‌خواهید مرغ را بپزید، فر را در حداکثر دما (250 درجه سلسیوس) گرم می‌کنیم. مرغ را بر روی سینی فر گذاشته و 15 دقیقه گریل می‌کنیم.
  8. اما اگر خواستیم مرغ را سرخ کنیم، تابه را بر روی حرارت ملایم گذاشته، و کمی روغن زیتون بودار اضافه می‌کنیم و 4 تا 5 دقیقه هر طرف سینه‌ها را سرخ می‌کنیم تا کاملا پخته، برشته و طلایی شوند.

می‌توان سینه‌های مرغ را چه درسته و چه خرد شده سرو کرد. یک روش ساده اما جالب سرو کردن مرغ، چیدن سینه‌ها با یک حلقه بریده شده لیمو ترش می‌باشد که آب آن را با کمی نمک بر روی غذا می‌ریزیم. همچنین این غذا با سالادی تازه یا همراه سبزیجات تزیین شده بسیار دلچسب خواهد بود.

 

غذای ساده

 

4.2/5 - (94 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا