انواع پیش‌غذا

طرز تهیه چند نوع پیش غذای ساده و مجلسی

طرز تهیه چند نوع پیش غذای ساده و مجلسی

 

طرز تهیه چند نوع پیش غذای ساده و مجلسی را در بخش انواع پیش غذا در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

در میان سوفله و املت‌ها این فریتاتا frittata را می‌توانید با ترکیبی از هر نوع پنیر و سبزی دلخواه‌تان درست کنید. در این نسخه از اسفناج که سرشار از فولیت و پنیر که سرشار از کلسیم است، استفاده شده. این غذا در 35 دقیقه آماده می‌شود و برای 44 نفر مناسب است.

مواد لازم

اسفناج تازه

2 فنجان

روغن زیتون

½1 پیمانه

پیاز نازک خرد شده

1 عدد متوسط

فلفل دلمه‌ای قرمز کباب شده یا خام

8 تا 10 خلال نازک

ریحان تازه خرده شده

1 قاشق غذا‌خوری

آویشن تازه خرد شده

½ 1 قاشق‌چایخوری

تخم‌مرغ

5 عدد

نمک و فلفل سیاه تازه خرد شده

به مقدار لازم

پنیر نرم بز، خرد شده یا پنیر سخت رنده شده

1 پیمانه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرز تهیه

  1. برگ های اسفناج را تمیز می‌شوییم و بدون گرفتن آب اضافی، آنها را در یک قابلمهٔ متوسط می‌ریزیم. آن را به نقطهٔ جوش می‌رسانیم، در قابلمه را گذاشته و اجازه می‌دهیم حدود 4 تا 5 دقیقه بخار پزشود یا تاجایی که نرم شود. اسفناج ها را آبکش می‌کنیم و بین 2 بشقاب کوچک فشار می‌دهیم تا آب اضافی آن خارج شود (بهتر است اب اسفناج دور ریخته نشود چون حاوی مواد مغذی زیادی است و جداگانه به صورت یک شربت مقوی میل شود). سپس آنها را خوب ریز می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.
  2. فر را از قبل روی 204 درجه سانتیگراد قرار می‌دهیم. در یک ماهی تابهٔ متوسط مخصوص فر یا پیرکس کم عمق، روغن را روی شعله متوسط داغ می‌کنیم. پیاز را اضافه کرده و سرخ می‌کنیم، پی در پی آن را هم می‌زنیم، حدود 8 دقیقه یا تا زمانی که قهوه‌ای طلایی شود. فلفل را اضافه می‌کنیم (درصورتی که از فلفل خام استفاده می‌کنید حدود 3 دقیقه  آن را سرخ کنید.)
  3. اسفناج پخته و نیمی از ریحان و آویشن را اضافه می‌کنیم. سپس سبزیجات را به بشقاب منتقل کرده و کنار می‌گذاریم.
  4. تخم مرغ ها را به همراه نمک و  فلفل و باقی ریحان و آویشن با همزن هم می‌زنیم.
  5. ماهی تابه یا پیرکس را روی شعله متوسط قرار می‌دهیم. تخم‌مرغ‌ها را اضافه می‌کنیم سبزیجات سرخ شده را روی آن می‌ریزیم. روی آن پنیر ریخته و 1 دقیقه می‌گذاریم بپزد.
  6. آن را از روی اجاق برمی‌داریم و در طبقه وسط فر قرار می‌دهیم.
  7. حدود 10 تا 15 دقیقه می‌گذاریم پخته شود یا تا زمانی که پف کرده و به رنگ قهوه‌ای طلایی درآید و فوراً سرو می‌کنیم.

 

مغز با ادویه ماسالا

این غذا را می‌توانید به صورت خوراک با نان و به صورت خورش با پلو میل کنید. با این مقدار مواد می‌توانید این غذا را برای 4 نفر در مدت 1 ساعت و 30 دقیقه درست کنید.

مواد لازم

مغز گوساله یا گوسفند

500 گرم

سیر خرد شده

1 قاشق چایخوری

زنجفیل خرد شده

1 قاشق چایخوری

پیاز نازک خرد شده (خلال)

1 عدد

گوجه‌فرنگی خرد شده

2 عدد

روغن

½پیمانه

زیره آسیاب شده

½ قاشق چایخوری

نمک

به مقدار لازم

پودر چیلی قرمز

1 قاشق چایخوری

زردچوبه

½ قاشق چایخوری

ماست

¼ پیمانه

فلفل چیلی سبز

3 تا 4 عدد

ادویه بریانی یا گرام ماسالا

½ قاشق چایخوری

گشنیز خرد شده

2 قاشق چایخوری

چاشنی زنجفیل و سیر

1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

  1. روغن را داغ کرده، پیاز را اضافه و سرخ کنید تا اندازه ای که نیمه شفاف شود.
  2. چاشنی زنجبیل و سیر را اضافه کرده و خوب سرخ کنید.
  3. سپس گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه کرده و سرخ کنید.
  4. حال تمامی ادویه‌ها( زیره، پودر چیلی قرمز، ½زردچوبه، ادویه بریانی یا گرام ماسالا) و ماست را اضافه کرده و خوب هم بزنید. وقتی روغن رو آمد، مغز پاک کرده و شسته شده را با ½ زرد‌چوبه می‌جوشانیم و به ادویه‌ها و ماست، اضافه و خوب هم بزنید.
  5. فلفل‌های چیلی که نازک خرد کرده‌اید، را به بقیه مواد اضافه و 5 تا 6 دقیقه بپزید.
  6. غذا در ظرف سرو ریخته، با چیلی سبز، لیمو، گشنیز، مخلوط سبزیجات( هویج، کرفس، کدوی باریک و دراز خرد شده)‌، زنجبیل و سیر تزئین کرده و سرو کنید.

 

خوراک چیلی

این غذا را می‌توان در 2 ساعت و 30 دقیقه در قابلمه عادی پخته و با زدوپز در 1 ساعت. با این مقدار مواد می‌توانید این غذا را  برای 4 نفر آماده کنید. اگر از لوبیای خشک استفاده می‌کنید، لوبیا‌های قدیمی ممکن است برای ترد شدن به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. اگر برای چند ساعت لوبیاها را در آب بخوابانید، به زمان پخت کمتری احتیاج خواهند داشت. اگر این کار را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که قبل از پختن لوبیاها، آبی را که لوبیاها را در آن خواباندید بیرون بریزید و آن را با آب تازه جایگزین کنید.

مواد لازم

لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی

2 پیمانه

گوشت گوساله یا بوقلمون چرخ شده

450 گرم

برنج سفید

2 پیمانه

سیر ریز شده

2 حبه

پیاز خرد شده

2 پیمانه

جعفری خرد شده

1 قاشق سوپخوری

گوجه‌فرنگی

400 گرم

روغن‌زیتون

2 قاشق سوپخوری

فلفل قرمز یا سبز تند خرد شده

1 عدد (پخته یا کنسرو شده)

نمک

به مقدار لازم

شکر

1 قاشق چایخوری

برگ گشنیز

½ پیمانه

پودر فلفل چیلی

1 تا 2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه

  1. لوبیاها را در قابلمه بزرگی می‌ریزیم و حداقل 8 سانتی‌متر آب روی آنها می‌ریزیم. وقتی آب جوش آمد، شعله را کم می‌کنیم تا به جوشیدن ادامه دهد. لوبیاها را برای حدود 2 ساعت و 30 دقیقه یا تا وقتی که ترد شوند، می‌جوشانیم.
  2. (ضمناً می‌توانید برای پخت لوبیاها از زودپز هم استفاده کنید. برای پخت لوبیاها با زودپز، مراقب باشید زودپز را با حجمی بیشتر از مقدار علامت زده شده و ذکر شده پر نکنید، مقدار لوبیاها باید طوری باشد که با آب اضافه شده به آن، به خطی برسد که ظرفیت زودپز را نشان می‌دهد. با فشار متوسط لوبیاها را برای 35 دقیقه بپزید و سپس شعله را کم کنید. بعد از 35 دقیقه اجازه دهید زودپز کاملاً سرد شود. اطمینان حاصل کنید که قبل از باز کردن زودپز کاملاً سرد شده است و اگر در موقعی باز کردن با مقاومتی روبرو شدید، آن را باز نکنید. دستور استفاده مارک خاص زودپز خود را دنبال کنید).
  3. در حالی که لوبیاها در حال پخت هستند، برنج را به شیوه دلخواه خود می‌پزیم. می‌توانیم برای طعم دهی به آن وقتی در حال پخت است، 1 قاشق غذا خوری کره یا روغن کرمانشاهی به برنج اضافه می‌کنیم.
  4. در تابه‌ای بزرگ روی شعله متوسط، پیاز و سیر را در 2 قاشق سوپ‌خوری  روغن‌زیتون سرخ می‌کنیم تا شفاف شوند. پیاز‌ها را به  یک سمت تابه انتقال می‌دهیم، شعله را زیاد می‌کنیم و گوشت را در سمت دیگر تابه می‌پزیم تا قهوه‌ای شود (اگر ماهیتابه‌تان به قدر کافی بزرگ نیست، از دو تابه کوچک برای سرخ کردن گوشت و پیاز استفاده کنید). پودر چیلی را در موقع  پخت گوشت به آن اضافه می‌کنیم. با یک قاشق سوپخوری شروع می‌کنیم و اگر نیاز است مقدار تندی غذا را با چیلی بیشتر می‌کنیم. پیاز و سیر را هم می‌ریزیم. جعفری خرد شده را می‌افزاییم. گوجه را اضافه می‌کنیم. سپس فلفل قرمز  یا سبز تند را می‌ریزیم. 1 قاشق چایخوری نمک را اضافه می‌کنیم. 1 قاشق چایخوری شکر را می‌افزاییم تا ترشی گوجه‌ها را خنثی کند.
  5. وقتی لوبیاها پختند، آب آنها را می‌گیریم. لوبیاها را به گوشت و پیاز اضافه می‌کنیم و همانطور که مواد مخلوط می‌شوند، 1 قاشق چایخوری دیگر نمک به لوبیاها می‌افزاییم. برای 5  تا 10 دقیقه غذا را می‌جوشانیم، آن را امتحان می‌کنیم و اگر نمک بیشتری نیاز است، اضافه می‌کنیم. درست قبل از سرو برگ‌های گشنیز را در مواد مخلوط می‌کنیم یا روی آن می‌پاشیم.

خوراک ماهی هندی

این غذا حاوی 447 کیلوکالری، 44 گرم پروتئین، 10 گرم کربوهیدرات،25 گرم چربی، 5 گرم شکر، برای هر نفر می‌باشد. برای سهولت در خرد کردن زنجفیل به مطلب رنده کردن ساده‌تر زنجفیل مراجعه کنید. این غذا در مدت 20 دقیقه آماده می‌شود و برای سرو به تعداد 44 نفر مناسب است.

مواد لازم

فیله ماهی

900 گرم

آب لیمو

¼ پیمانه

نمک

¼1 قاشق چایخوری

سیر له شده

2 حبه

زنجبیل تازه خرده شده

4 قاشق چایخوری

شیر نارگیل شیرین نشده

1پیمانه

تخم گشنیز آسیاب شده

1 قاشق غذاخوری

زیره آسیاب شده

1 قاشق چایخوری

شکر قهوه‌ای

1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه تازه آسیاب شده

½ قاشق چایخوری

زردچوبه

¼ قاشق چایخوری

روغن

3 قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده

1عدد

گوجه‌فرنگی خرد شده

1 عدد

فلفل چیلی

3 عدد

آب

¾ پیمانه

 

طرز تهیه

  1. در یک ظرف شیشه‌ای یا استیل، ½قاشق چایخوری آب لیمو و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس فیله ماهی بدون استخوان را که در قطعات 2 سانتی خرد کرده‌اید، به آن اضافه کنید. اجازه دهید ماهی حداقل 10 دقیقه در آب لیمو بماند تا کاملاً مزه‌دار شود.
  2. سیر، زنجفیل، شیر نارگیل، تخم گشنیز، زیره، شکر قهوه‌ای، فلفل سیاه و زردچوبه را در مخلوط کن پوره کنید.
  3. روغن را در تابه‌ای بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز را اضافه کنید؛ بپزید، هر از گاهی آن را هم بزنید تا طلایی شود حدود 5 دقیقه.
  4. گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و بپزید، هر از گاهی هم بزنید تا زمانی که نرم شود، حدود 5 دقیقه.
  5. مخلوط نارگیل، فلفل چیلی، آب و باقی نمک را اضافه کرده و بگذارید آهسته بجوشد و پی در پی هم بزنید.
  6. در انتها ماهی و 1 قاشق غذاخوری از آبلیمویی که ماهی را در آن خوابانده‌اید، را اضافه کنید. آن را آهسته بجوشانید تا زمانی که ماهی بپزد، 1 تا 2 دقیقه.
  7. این غذا را می‌توانید با نان میل کنید.

 

 

خوراک بوقلمون با سبزیجات فلفلی

این غذا را بدون گوشت و تخم‌مرغ هم می توان سرو کرد. این غذا اغلب در صبحانه یا ناهار سرو می‌شود، ولی شام سبک و رژیمی هم می‌تواند باشد. این غذا را می‌توانید با تخم مرغ روی آن یا بدون تخم‌مرغ سرو کنید. مواد این غذا بسته به ذائقه شما می‌تواند تغییر کند. این مقدار غذا برای 6 نفر مناسب است و در مدت 1 ساعت و 15 دقیقه آماده می‌شود.

مواد لازم

کره

1 قاشق سوپخوری

پیاز خرد شده

1 عدد

سیر ریز شده

1 حبه

هویج پوست کنده و خرد شده

1 عدد

سیب زمینی متوسط

250 گرم

فلفل دلمه‌ای

3 عدد

قارچ

170 گرم

گوشت بوقلمون چرخ شده

250 گرم

آرد همه کاره

2 قاشق سوپخوری

سرکه سیب یا آبغوره

¼ پیمانه

عصاره مرغ

½ پیمانه

نمک

1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه تازه آسیاب شده

¼ قاشق چایخوری

پودر چیلی

¼ قاشق چایخوری

پاپریکا

¼ قاشق چایخوری

برگ جعفری ریز شده

2 قاشق سوپخوری

تخم‌مرغ بزرگ

6 عدد

طرز تهیه

  1. کره را در تابه بزرگ و نچسبی روی شعله متوسط گرم می‌کنیم. پیاز را به قطعات 1.5 سانتی خرد می‌کنیم، سیر ریز شده و هویج که آن را هم در ابعاد 1.5 سانتی خرد کرده‌ایم را به کره اضافه می‌کنیم. سیب‌زمینی را پوست می‌کنیم و سپس به قطعات 1.5 سانتی‌متری خرد می‌کنیم. آنها را به تابه اضافه می‌کنیم، تا وقتی که سبزیجات نرم شده و شروع به قهوه‌ای شدن کنند، حدود 6 تا 7 دقیقه می‌پزیم.
  2. شعله را تا حد متوسط کم می‌کنیم. فلفل دلمه‌ای‌ که دانه‌های آن را گرفته و به قطعات 1.5 سانتی خرد کرده‌ایم و قارچ‌ها که ساقه‌های آن را گرفته و سر قارچ‌ها را به قطعات 1.5 سانتی متری خرد کرده ایم، را می‌افزاییم و تا وقتی که سبزیجات کاملاً ترد شوند، 8 تا 10 دقیقه، می‌پزیم.
  3. گوشت بوقلمون را اضافه می‌کنیم؛ تا وقتی که مغز پخت شود، آن را می‌پزیم. آرد را روی مواد می‌پاشیم؛ هم می‌زنیم تا ترکیب شوند.
  4. آبغوره یا سرکه را اضافه می‌کنیم و حرارت می‌دهیم تا هنگامی که بیشتر مایع تبخیر شود، اجازه می‌دهیم مواد بپزند. عصاره مرغ طبیعی یا قرص آنرا در آب داغ حل کرده، نمک، فلفل سیاه، پودر چیلی و پاپریکا را می‌افزاییم؛ آنها را بجوش می‌آوریم. شعله را کم می‌کنیم تا مواد در همان حال بجوشند. تا وقتی که مایع غلیظ شده و مقدار آن به نصف کاهش یابد، به پخت مواد ادامه می‌دهیم. جعفری را مخلوط می‌کنیم. غذا را داغ سرو می‌کنیم و اگر می‌خواهیم روی آن یک تخم‌مرغ نیمرو شده قرار می‌دهیم.

 

مرغ مراکشی با لیمو و زیتون

این غذا در مدت 2 ساعت آماده می‌شود و برای سرو به تعداد 4 تا 6 نفر مناسب است.

 

مواد لازم

پاپریکا

2 قاشق چایخوری

زیره آسیاب شده

1 قاشق چایخوری

زنجفیل آسیاب شده

1 قاشق چایخوری

زردچوبه

1 قاشق چایخوری

دارچین

½ قاشق چایخوری

فلفل تازه آسیاب شده

¼ قاشق چایخوری

روغن زیتون

2 قاشق چایخوری

مرغ

1 عدد (1400 تا 1800 گرم)

سیر ریز شده

3 حبه

پیاز خرد شده

1 عدد

پوست لیمو‌ترش

1 عدد

زیتون سبز

1 پیمانه

آب

½ پیمانه

کشمش

½ پیمانه

نمک

به مقدار لازم

گشیز تازه خرد شده

¼ پیمانه

جعفری تازه خرد شده

¼ پیمانه

 

طرز تهیه

  1. همه ادویه‌ها را در کاسه‌ای بزرگ ترکیب می‌کنیم.
  2. مرغ را به 8 قطعه تقسیم می‌کنیم. (از ران مرغ بیشتر استفاده کنید که طعم بهتری به غذا می‌دهد). تکه‌های مرغ را می‌شوییم، خشک می‌کنیم و در کاسه می‌گذاریم، آنها را به خوبی به مخلوط ادویه آغشته می‌کنیم. اجازه می‌دهیم مرغ برای 1 ساعت در ادویه‌ها بماند.
  3. در تابه‌ای بزرگ و سنگین روغن زیتون را روی شعله متوسط گرم می‌کنیم. تکه‌های مرغ را اضافه می‌کنیم، کمی نمک می‌پاشیم و در حالی که طرف پوست مرغ‌ها را به پشت گذاشته‌ایم، 5 دقیقه آن‌ها را سرخ می‌کنیم تا قهوه‌ای شوند (این غذا در ظرف سفالی بسیار خوشمزه می‌شود. اگر از ظرف سفالی(clay tagine) استفاده می‌کنید، مرحله قهوه‌ای کردن مرغ‌ها را لازم نیست انجام دهید. فقط مرغ‌ها را در ظرف سفالی و روی شعله متوسط قرار دهید، از شعله پخش کن استفاده کنید تا از ترک برداشتن ظرف جلوگیری کنید.) شعله را کم می‌کنیم، سیر و پیاز را اضافه را کرده. روی آن را می‌پوشانیم و اجازه می‌دهیم برای 15 دقیقه بپزد.)
  4. تکه‌های مرغ را بر می‌گردانیم. لیمو که پوست آن را به قطعات باریک برش زده‌ایم، زیتون، کشمش و ½ پیمانه آب را اضافه می‌کنیم. مواد را روی شعله متوسط به جوش می‌آوریم، سپس شعله را کم می‌کنیم، در ظرف را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم برای 30 دقیقه دیگر تا وقتی که سراسر مرغ‌ها پخته و کاملاً ترد شود، بپزند.
  5. درست قبل از سرو جعفری و گشنیز را با مواد مخلوط می‌کنیم. چاشنی‌ها را امتحان می‌کنیم و اگر لازم است تعدیل می‌نمائیم.

 

 

 

پیش غذا

 

 

 

 

 

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا