خورش ها

خورش سرد و سبز بامیه مخصوص بهار 95

خورش سرد و سبز بامیه مخصوص بهار 95

 

Stew - cold - and - green - okra - special - spring - 95 (1)

خورش سرد و سبز بامیه مخصوص بهار 95

خورش بامیه را چطور بپزیم؟

شناخته شده‌ترین غذایی که با بامیه پخته می‌شود، «خورش بامیه» است. سبک پخت خورش بامیه مثل دیگر خورش‌های ایرانی است و البته یک فوت کوزه‌گری هم دارد که اگر آن را رعایت نکنید. خورش‌تان طعم و رنگ دلخواه‌تان را نخواهد داشت و حتی ممکن است اگر بار اول‌تان است که آن را می‌پزید، شما و بقیه خورندگان را برای همیشه از این خورش خوشمزه، دلزده کند.

بیشتر بدانید
سرشار از خاصیت
بامیه بسیار کم کالری است و منبع خوبی برای فیبر است. بامیه منبع خوبی برای ویتامین‌های آ و سی است. اگرچه در صورتی که خورش آن را می‌پزید، دیگر نباید روی ویتامین سی این گیاه حساب کنید. بامیه همچنین به دلیل داشتن کلسیم مناسب برای رفع پوکی استخوان و به دلیل داشتن پتاسیم خواص ضدفشار خون دارد.
چطور بپزیم؟

با دقت پاک کنید!

نکته مهم در پخت خورش بامیه آن است که نباید بامیه‌تان له شود و خورش‌تان لیز و زیادی پرلعاب شود.

مواد لازم برای چهارنفر:

گوشت ماهیچه با قلم: 750 گرم
پیاز متوسط: یک عدد
بامیه: نیم کیلو
سیر کوبیده: چهار تا پنج پر
رب‌گوجه‌فرنگی: دو تا سه قاشق غذاخوری
آب‌غوره: یک قاشق
زردچوبه: یک قاشق چای خوری
فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری
نمک و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

بامیه‌ها را بشوریم و دم آنها را کوتاه کنید. بعد آن را در یک ظرف جداگانه کمی تفت بدهید و کنار بگذارید. فقط مراقب باشید که نباید ساقه‌ها را زیاد کوتاه کنید، چون در این صورت وقت جوشیدن، مواد داخل بامیه از آن بیرون می‌آید و خورش‌تان لزج و لیز می‌شود. بعد از آن پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت بدهید. سپس گوشتی را که قبلاً خرد کرده و شسته‌اید را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت بدهید و بعد از آن زردچوبه و سیر را اضافه کنید. آخر از همه باید رب و فلفل را به بقیه مواد بیفزایید.
سپس سه پیمانه آب روی گوشت بریزید تا بجوشد. در دیگ را بگذارید و شعله را کم کنید تا گوشت خوب بپزد. پس از اینکه گوشت حدود دو ساعت پخت، بامیه را روی گوشت بریزید و نمک و آب‌غوره اضافه کنید و آرام هم بزنید. این خورش باید کم آب باشد. بعد از آنکه برای حدود یک ساعت دیگر خورش با بامیه و چاشنی‌ها پخت و خوب جا افتاد، می‌توانید شعله را خاموش کنید. اگر چه می‌توانید بعد از تفت دادن گوشت، بامیه را به مواد اضافه کنید و بگذارید، همراه با بقیه مواد بپزد، اما در این صورت احتمالاً بامیه‌تان وا می‌رود، چون زمان مورد نیاز برای پخت گوشت و بامیه متفاوت است.
این خورش تزئین خاصی ندارد، اما بعضی آن را با سیب سرخ کرده تزئین می‌کنند، اما بیشتر آشپزها، این خورش را بدون تزئین و چلو را مثل بیشتر چلو خورش‌های ایرانی با زعفران و زرشک تزئین می‌کنند و سر سفره می‌آورند.

Stew - cold - and - green - okra - special - spring - 95 (2)

 

نکات طلایی

با طعم دلخواه

-در استان‌های فارس و خوزستان چاشنی خورش را به جای رب‌گوجه‌فرنگی، شیره تمرهندی یا رب‌انار می‌زنند. البته می‌توانند به جای آبغوره از غوره تازه یا غوره منجمد شده در فریزر استفاده کنید.
– اگر ترجیح می‌دهید که طعم خورش‌تان بیشتر ملس باشد تا ترش، می‌توانید به جای آبغوره، آلو‌زرد به خورش اضافه کنید.
– اگر می‌خواهید خورش‌تان خوش رنگ‌تر شود، می‌توانید همراه بامیه، یکی دو گوجه تفت داده شده هم اضافه کنید.

 

غذاهای مخصوص نوروز 95

 

 

 

 

++++++++++++++

  • انواع خورش

++++++++++++++

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا