انواع پلو و چلو

طرز تهیه پلو مچبوس خوشمزه جنوبی

استان های جنوبی ایران همواره حرف های زیادی در زمینه آشپزی برای گفتن داشته اند. در خطه جنوبی انواع غذاهای خوشمزه وجود دارد که هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. پلوهایی که در این استان ها تهیه می شوند، همواره در سایر قسمت ها طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل نسبت به سایر غذاها مشهور تر هستند. از جمله این پلو ها می توان به مچبوس اشاره کرد که بیشتر در بوشهر پخته می شود. اگر دوست دارید به صورت گام به گام با مواد مورد نیاز و دستور تهیه این غذا آشنا شوید، بهتر است که ما را در ادامه این مقاله آشپزی همراهی کنید.

طرز تهیه پلو مچبوس

دستور پخت مچبوس

این غذا به دلیل ترکیباتی که در تهیه آن به کار می رود، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل می تواند به بسیاری از مشکلات کمک کند. مهم ترین ماده تشکیل دهنده این پلو مربوط به گوشت ماهی می شود. همان طور که می دانید، گوشت ماهی دارای خواص بی نظیری است و به بهبود بسیاری از اندام ها کمک می کند. از جمله برخی از فواید گوشت ماهی می توان به مواردی مانند تقویت سلامت قلب، کاهش کلسترول، تقویت حافظه، جلوگیری از تصلب شرایین و بهبود پوست اشاره کرد.

غذاهای همراه

مچبوس یک غذای کاملا سنگین است و به همین دلیل شما باید آن را به عنوان نهار و یا شام میل کنید. نوشیدنی های سنتی مانند دوغ و یا موهیتو می توانند مکمل عالی برای این پلو به حساب بیایند. علاوه بر این، از انواع سالاد مانند سالاد کدو سبز نیز نباید غافل شد.

مواد مورد نیاز برای تهیه مچبوس

+ به مقدار 400 گرم ماهی بدون استخوان

+ به مقدار دو نیم پیمانه برنج

+ به تعداد یک عدد پیاز متوسط

+ به مقدار 100 گرم سبزی ماهی

+ به مقدار دلخواه سیر

+ به مقدار دلخواه روغن

+ به مقدار نصف پیمانه کشمش

+ به مقدار دلخواه نمک

+ به مقدار دلخواه فلفل

+ به مقدار دلخواه ادویه جنوبی

طرز تهیه مچبوس

گام اول: نخستین کاری که شما برای تهیه این پلوی خوشمزه و فوق العاده باید انجام دهید این است که پیاز را به اندازه های دلخواه خرد کرده و سپس آن را درون یک تابه و با مقداری روغن تفت دهید.

گام دوم: در همین حین باید سبزی ماهی را خرد کنید و سپس به تابه ای که پیاز در آن وجود دارد، اضافه کنید.

گام سوم: حالا باید به سراغ سیر و کشمش بروید. ابتدا سیر را به اندازه های دلخواه خرد کنید و سپس آنها را همراه با کشمش درون مایه قرار دهید. حالا ماهی را درون تابه قرار دهید و آن را به دقت سرخ کنید تا مواد لای آن نیز بپزند.

گام چهارم: در نهایت کاری که باید انجام دهید این است که این ماهی سرخ شده را در انتهاب قابلمه قرار دهید و سپس برن را که از قبل شسته و آبکش کرده اید را بر روی آن بریزید. قابلمه را بر روی گاز گذاشته و صبر کنید تا برنج دم کند.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا