خوراک سادهغذاهای اصلی

طرز تهیه قارنی یاریخ با بادمجان به روش تبریزی ها

امروزه با پیشرفت اینترنت خیلی از افراد دوست دارند غذاهای سنتی و محلی خودشان را به سایر افراد آموزش بدهند؛ و همچنین افراد زیادی هستند که دوست دارند غذاهای جدیدی را یاد بگیرند و طعم آنها را تست کنند؛ استان های آذربایجان ایران هم سرشار از غذاهای خوشمزه ای هستند که خیلی از افراد دوست دارند طعم آنها را تست کنند یا آنها را یاد بگیرند. در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان همیشگی آشپزی ها طرز تهیه قارنی یاریخ که یکی از غذاهای محلی استانهای آذربایجان است را بیاوریم.

طرز تهیه قارنی یاریخ تبریز

خاستگاه این غذا برای استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز است؛ ولی امروزه در خیلی از نقاط ایران پخته می شود. برای تهیه قارنی یاریخ به مواد اولیه زیر نیاز داریم.

مواد اولیه مورد نیاز برای قارنی یاریخ:

گوشت چرخ کردهحدود ۸۰۰ گرم
بادمجان متوسط۶ عدد
پیاز متوسط۲ عدد
جعفری۶ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۶ قاشق غذاخوری
زرشک پاک شده۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر۲ قاشق چای خوری
نمک، زردچوبه و روغن زیتونبه میزان لازم
فلفل سفید و زیره سبزبه میزان لازم

مواد اولیه مورد نیاز برای سس قارنی یاریخ:

آب جوشحدود ۳۰۰ میلی لیتر
کرهحدود ۴۰ گرم
عصاره گوشت۲ عدد
رب گوجه فرنگی۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم

مراحل طرز تهیه قارنی یاریخ تبریزی

  1. مرحله اول: (گرفتن تلخی بادمجان ها)

    برای تهیه این غذا ابتدا بادمجان‌ها را به خوبی می‌شوریم و پوست آنها را به صورت راه راه می‌گیریم؛ حالا برای آن که تلخی بادمجان‌ها را بگیریم روی آنها نمک به مقدار مناسبی می‌ریزیم و به مدت حدود یک ساعت به بادمجان‌ها استراحت می‌دهیم.

  2. مرحله دوم: (سرخ کردن بادمجان ها)

    در این مرحله تابه مناسبی را انتخاب می‌کنیم و درون آن مقداری روغن مایع یا روغن زیتون می‌ریزیم و آن را روی شعله ملایم قرار می‌دهیم تا به آرامی تابه داغ شود بعد از آنکه روغن گرم شد بادمجان‌ها را درون تابه می‌اندازیم تا به آرامی سرخ شوند.

  3. مرحله سوم: (آماده سازی مواد میانی)

    در این مرحله اگر گوشت چرخ کرده در دسترس نداریم گوشتی که در فریزر داریم را به کمک چرخ گوشت چرخ می‌کنیم و به آن یک پیازکه به صورت نگینی ریز کردیم اضافه می‌کنیم.

  4. مرحله چهارم: (تفت دادن گوشت چرخ کرده)

    در تابه دیگری روغن مایع می‌ریزیم و به آن پیاز را اضافه می‌کنیم تا پیازها سبک و شیشه‌ای شوند وقتی که پیازها سبک و شیشه‌ای شدند به آن گوشت چرخ کرده‌ای که در مرحله قبل آماده کرده بودیم را اضافه می‌کنیم.

  5. مرحله پنجم: (افزودن ادویه ها و سیر به مواد)

    در ادامه کار مقداری فلفل سفید و زیره سبز و نمک را به گوشت تفت داده شده مرحله قبلی اضافه می‌کنیم و مجدداً شروع به تفت دادن گوشت می‌کنیم تا رنگ گوشت تغییر کند؛ در ادامه سیر را پوست می‌کنیم و با رنده ریز آن را رنده می‌کنیم به مواد اضافه می‌کنیم و مجدداً شروع به تفت دادن مواد می کنیم تا عطر سیر هم بلند شود.

  6. مرحله ششم: (افزودن رب گوجه فرنگی)

    در ادامه کار رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه می‌کنیم و مواد را با هم تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ رب گوجه فرنگی درون مواد باز شود

  7. مرحله هفتم: (افزودن جعفری و زرشک به مواد)

    در این مرحله جعفری‌ها را به خوبی می‌شوریم و درون یک آبکش می‌ریزیم و بعد از آن که آب اضافی جعفری‌ها خارج شدند جعفری‌ها را به صورت ریز ساطوری می‌کنیم و به همراه زرشک پاک شده به گوشت چرخ کرده اضافه می‌کنیم و آنها را با همدیگر تفت می دهیم؛ تا عطر جعفری هم بلند شود.

  8. مرحله هشتم: (پر کردن شکم بادمجان‌های سرخ شده)

    به کمک یک چاقوی تیز بادمجان‌های سرخ شده را به صورت طولی برش می‌زنیم؛ و مواد میانی که در مراحل قبلی آماده کرده‌ایم را درون شکم بادمجان‌ها می‌ریزیم.

  9. مرحله نهم: (درست کردن سس غذا)

    برای تهیه سس این غذا درون یک تابه مناسب ابتدا کره را می‌ریزیم و آن را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم بعد از آ نکه کره ذوب شد به آن رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و آنها را با هم تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود. بعد از آنکه بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شد و رنگ آن باز شد به آن فلفل سیاه و نمک را اضافه می‌کنیم و در انتها به آن حدود ۳۰۰ میلی لیتر آب جوش و عصاره گوشت را اضافه می‌کنیم

  10. مرحله دهم: (انداختن بادمجان ها درون سس)

    در این مرحله اجازه می‌دهیم که سس غذا به غلظت مناسبی برسد و پس از رسیدن غذا به غلظت دلخواه ما بادمجان‌های شکم پر را درون سس آماده شده می‌اندازیم و مقداری از سس را روی مواد میانی و بادمجان های سرخ شده می ریزیم.

  11. مرحله یازدهم: (سرو نهایی)

    حدود یک ربع به مواد اجازه می‌دهیم تا با همدیگر به خوبی پخته شوند پس از آن قارنی یاریخ آماده سرو است آن را درون ظرف مورد نظرمان سرو می‌کنیم. این غذا را می توانید همراه نان یا پلو میل نمائید.

قارنی یاریخ در واقع یکی از غذاهای تبریز است.
قارنی یاریخ

نکات مهم و کلیدی طرز تهیه قارنی یاریخ:

  • حتماً بادمجان های کوچکتر از سایز تابه انتخاب کنید تا در زمان پخت فشار دیواره تابه باعث از هم گسیخته شدن بادمجان ها نشود.
  • می توانید بجای رب گوجه فرنگی از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.
  • می توانید بجای سیر رنده شده از پودر سیر استفاده کنید.
  • می توانید از بادمجان دلمه ای هم برای این غذا استفاده کنید.
3.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا