غذاهای اصلی

طرز تهیه ی باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه یکی از محبوب ترین غذاهای ایران است و معمولاً در مهمانی هایی مانند مراسم عروسی پذیرایی می شود. به ترکیب برنج با شوید و باقالی ، باقالی پلو گفته می شود و تکه های درشت و بزرگ گوشت که در کنار برنج سرو می شود. این دو قسمت که در کنار هم قرار گرفته اند ، طعم و مزه ای عالی را ایجاد می کنند. سرچشمه این غذا به سلسله صفویه برمی گردد که از سال 1501 تا 1722 بر ایران حاکم بود و برای پادشاهان با تکه های گوشت بره و برنج سرو می شد. امروزه این غذا در بین خانواده های ایرانی است رایج است، اما هنوز مانند غذای پادشاهی سرو می شود. برای آشنایی با طرز تهیه ی این غذا مقاله ی آشپزی ما را دنبال کنید.

باقالی پلو با ماهیچه یک غذای بسیار محبوب و سنتی ایرانی میباشد که در قدیم در دوران سلسله ی صفویه برای شاهان و خانواده ی سلطنتی سرو میشد.

دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه

مواد لازم:

500 گرم گوسفند ، یا یک ساق بره برای هر نفر

1 پیاز متوسط ، خرد شده

2 فنجان برنج دانه بلند (برنج باسماتی)

200 گرم باقالی

1 فنجان خرد شده گشنیز، تازه یا خشک

¼ قاشق چایخوری زعفران را به 4 قاشق غذاخوری آب داغ حل کنید

1 قاشق چایخوری زردچوبه

1 قاشق چای خوری نمک (برای گوشت)

2 قاشق غذاخوری نمک (برای برنج)

اب

روغن

دستور پخت:

گام اول: در یک کاسه بزرگ ، برنج را چندین بار بشویید تا تمیز شود. کاسه را دوباره با آب ولرم پر کنید و 2 قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید. اجازه دهید برنج حدود 20 دقیقه خیس شود. 2 قاشق غذاخوری روغن را در قابلمه ای روی حرارت متوسط ​​گرم کنید و پیاز خرد شده را تفت تا نرم شود.

گام دوم: تکه های گوشت بره را به قابلمه اضافه کنید و 3-4 دقیقه هم بزنید تا گوشت رنگش تغییر کند. نمک و زردچوبه را اضافه و خوب مخلوط کنید. 3 قاشق غذاخوری آب زعفران را به قابلمه اضافه کنید. مقداری زعفران را نیز نگه دارید.

گام سوم: 4 فنجان آب را روی تکه های گوشت بره یا آب کافی بریزید تا نیمی از عمق قابلمه را بپوشاند. بجوش بیاورید ، سپس حرارت را کم کنید ، در قابلمه را بگذارید و به مدت 1.5 تا 2 ساعت بجوشانید.در همین حال ، در یک قابلمه دیگر، تا نیمی از عمق آن با آب پر کنید و آن را به جوش بیاورید. سپس باقالی را اضافه کنید و بگذارید فقط برای چند ثانیه جوش بیاید.

ادامه:

گام چهارم: برنج را آبکش کرده و آن را به آب جوش اضافه کنید. بعد از 5-7 ببینید آیا برنج آماده است یا خیر. برنج باید در مرکز سخت و از خارج نرم باشد. برنج را آبکش کرده و شویدهای خرد شده را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. مراقب باشید دانه های برنج را خرد نکنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و 3 قاشق غذاخوری روغن را ​​گرم کنید. مخلوط برنج و گشنیز را در قابلمه به شکل هرمی قرار دهید.

گام پنجم: مقداری کره یا روغن نباتی و 4 قاشق غذاخوری آب را به برنج اضافه کنید. حرارت را کاهش داده و درب آن را بگذارید. به مدت 45 دقیقه در آن بخار شودپز شود.برای فهمیدن اینکه گوشت پخته است یا نه ، از چنگال استفاده کنید.

گام ششم: اگر پخته شد اما سس هنوز آبکی است ، درب قابلمه را بگذارید ، بگذارید تا جوش بیاید تا آبش کم شود. اگر خیلی خشک است آب را تنظیم کنید و بگذارید چند دقیقه دیگر بپزد.وقتی برنج آماده شد ، چند قاشق از برنج را درون یک کاسه بریزید. مخلوط زعفران را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که برنج از رنگ سفید به زرد تبدیل شود.

گام هفتم: حالا برنج را روی یک بشقاب سرو بریزید ، آن را با برنج زعفرانی تزیین کرده و تکه های گوشت را با مقداری لیمو تازه که در کنار آن قرار داده اید، سرو کنید. سس گوشت را در یک کاسه جداگانه سرو کنید یا به سادگی آن را روی گوشت و برنج بریزید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا