انواع آشغذاهای اصلی

طرز تهیه ی آش دوغ

آش دوغ یکی از غذاهای سنتی شهر اردبیل و منطقه آذربایجان است. همچنین، آن را در بعضی از استانها مانند کردستان و کرمانشاه – اصفهان – کاشان ، استان فارس ، همدان ، چهارمحال و بختیاری و قزوین طبخ میشود. این آش لذیذ را با حبوباتی مانند نخود و لوبیا ، سبزیجات ، پیازچه و سبزی تهیه میکنند. آش دوغ فقط با دوغ محلی یا دوغ پاستوریزه تهیه می شود. تجربه در تهیه این غذا یکی از مهمترین عوامل است. آش و سوپ بسیار شبیه به هم هستند ، تنها تفاوت آن در غلظت آنها است. می توان گفت سوپ غلیظ تر است. اغلب در روزهای سرد زمستان سرو می شود. برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه ی آش دوغ، مقاله ی آشپزی ما را دنبال کنید.

طرز تهیه ی آش دوغ امروز، مربوط به استان اردبیل میباشد که محبوبیت و طرفداران بسیاری دارد. این آش را در نقاط مختلف ایران به روش های مختلف تهیه میکنند.

طرز تهیه ی آش دوغ اردبیلی

مواد لازم:

  • ۳۵۰ گرم سبزی آش (تره، جعفری، شوید)
  • ۱۲۰ گرم نخود
  • ۲/۳ پیمانه برنج
  • ۱و ۱/۲ لیتر دوغ ترش
  • ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • ۱ قاشق غذاخوری سیر داغ
  • ۳ قاشق غذاخوری نعنا داغ

گام اول: برای درست کردن این آش خوشمزه باید نخود رو از شب قبل خیس کرده و چند بار آبش رو عوض کنیم تا نفخش بره و بعد با ۶ لیوان آب داخل قابلمه میریزیمش تا بپزه. بعد از تقریبا ۲ ساعت وقتی نخود تقریبا پخته بود (نذارین خیلی بپزه چون در حین پختن برنج و سبزی له میشه) برنجی که از چند ساعت قبل خیس کرده بودیم رو هم بهش اضافه کرده و سیر داغ و پیاز داغ رو هم برای خوش طعم تر شدن آش داخلش میریزیم.

گام دوم: حالا اجازه میدیم تا برنج هم بپزه و له بشه در این مرحله در صورتی که آب آش خیلی کم شده بود کمی آب بهش اضافه کنین اما دقت کنین تا آب آش اصلا نباید زیاد باشه چون در انتها دوغ هم بهش اضافه میشه.بعد سبزی آشی رو هم اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا سبزی هم بپزه. نمک و فلفل هم میزنیم.حدود نیم ساعت بعد سبزی هم میپزه.

گام سوم: در نهایت دوغ و سیر داغ هم به آش اضافه میکنیم و بدون اینکه در قابلمه رو بذاریم (چون ممکنه دوغ ببره) برای حدود نیم ساعت اجازه میدیم تا آش جابیوفته و آماده بشه.در صورتی که دوست داشته باشین آشتون گوشت قلقلی هم داشته باشه میتونین ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده، ۱ عدد پیاز رنده شده آب گرفته، نمک و فلفل که خوب با هم  ورزشون دادین رو قل قلی کرده و جداگانه سرخشون کنین و در نیم ساعت نهایی همراه دوغ به آش اضافشون کنین. با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا تزئین کنید.

4.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا