تزیینات نوروز

طرز تهیه انواع باقلوا با طعم های متفاوت ویژه نوروز 1396

انواع باقلوا با طعم های متفاوت ویژه نوروز 1396

 

انواع باقلوا با طعم های متفاوت ویژه نوروز 1396 را در بخش منو نوروز در سایت آشپزی ها مشاهده کنید.

آموزش باقلوا

 

مناسب برای : جشن نامزدی
آماده سازی : 60 دقیقه
پخت : 45 دقیقه

مواد اولیه برای  باقلوا برای 8 نفر :

 تخم مرغ  3 عدد
 شکر 1 پیمانه
 روغن  1/3 پیمانه
 وانیل 1/4 قاشق چای خوری
 پودر نارگیل 1/2 پیمانه
 آرد سفید 2 پیمانه
 بیکینگ پودر  2 قاشق چای خوری
 ماست یا شیر 2/3 پیمانه

باقلوا :

مواد مزین:

1 زرده تخم مرغ

1 ق چ زعفران آبکرده

1 ق غ پودر شکر

مواد شربت:

شامل 2 پیمانه شکر

1 پیمانه اب

1/4 پیمانه گلاب

زعفران حل شده 2 ق غ

فر را روی حرارت 180 روشن میکنیم.

تخم مرغها و وانیل را زده تا حجم آن دو برابر شود. سپس شکر را در دو تا سه مرحله اضافه میکنیم و با دور متوسط زده تا مایع کشدار شود.
روغن را میریزیم و 1 دقیقه میزنیم. ماست را اضافه کرده و 1 دقیقه دیگر میزنیم.

بیکینگ پودر را در آرد ریخته و یک پنسه نمک هم میریزیم و آرد را روی مواد الک میکنیم و پودر نارگیل را هم میریزیم و با همزن زده تا مایع صاف شود.

حالا قالب را روغن مالی کرده و آرد میپاشیم و آرد اضافه را میگیریم و مواد را داخل قالب میریزیم.
این را برای 40 دقیقه در فر میگذاریم ، و میپزیم.

در فاصله ای که میپزد … مواد مزین را درست میکنیم . زرده و پودر شکر و زعفران را مخلوط میکنیم و خوب هم میزنیم … شربت را هم درست میکنیم … تمامی موادش را با هم مخلوط کرده و روی حرارت میگذاریم تا مثل عسل شل شود.

وقتی پخته شد از فر در میاوریم و همانطور که گرم است مواد مزین را روی آن با برس میمالیم و به دلخواه خشکبار روی آن میریزیم و تزیین میکنیم و مجددا برای 5 دقیقه گریل را روشن کرده و در فر میگذاریم تا طلایی شود.

بعد از طلایی شدن آنرا از فر در آورده و شربت را روی آن میدهیم تا کاملا به خورد برود … میزان ریختن شربت با شماست که چقدر شیرین شود.
اگر شربت اضافه آمد آنرا برای دفعه بعد در یخچال نگهداری کنید.

بعد از شربت میتوان روی را پودر نارگیل بریزیم … برای باقلوا اصلا کاغذ روغنی استفاده نکنید چون شربت دارد و کاغذ به می چسبد … بعد از اتمام کار آنرا به شکل مربع برش میزنیم.


باقلوا آماده است.

باقلوا پسته

 

باقلوا پسته ای واقعی را به شما آموزش می دهیم. امیدواریم از آن لذت ببرید.

مواد اولیه:

خمیر یوفکای مخصوص باقلوا 25 عدد
روغن محلی 50 گرم
کره یا مارگارین 100 گرم
پسته خرد شده 350 گرم
هل 1 ق س

مواد لازم برای شربت:

شکر 5 پیمانه
آب 4 پیمانه
لیمو 1 ق م

آموزش :

1- شکر، آب و آب لیمو را روی حرارت به مدت 10 دقیقه بجوشانید و کنار بگذارید تا سرد شود فر را با درجه حرارت 180 درجه روشن کنید تا گرم شود مارگارین و روغن جامد حیوانی را روی حرارت آب کنید.

2- خمیر یوفکا را از فریزر خارج کرده و میگذاریم تا از حالت انجماد خارج شود . (برای استفاده از خمیر یوفکای منجمد شده بهترین راه این است که حداقل 12 ساعت قبل از استفاده، خمیر را از فریزر خارج کرده و درون یخچال نگهداری کنیم تا خمیر به آرامی از حالت انجماد خارج شود، این کار باعث می شود تا سطح خمیرهای داخل بسته کمتر خیس شده و خمیر راحت تر بصورت لایه لایه شود و یا اینکه یک تا دو ساعت قبل از مصرف بسته را از فریزر خارج کرده و در دمای محیط قرار داده و در روی بسته با تیغ یک شکاف 3 تا 4 سانتی ایجاد کنید تا هوا به مقدار بسیار جزیی وارد بسته شود. (در نظر داشته باشید که درب بسته را باز نکنید).

3- یکی از یوفکا ها را باز کنید و با برس روی آن روغن آب شده را بمالید… روی آن یوفکا ی دیگری بیاندازید.

4- دوباره روغن بمالید. پسته را روی یوفکای دوم که روغن مالیده اید بپاشید

5- دوباره یک لایه یوفکا روی پسته ها باز کنید. و روی لایه آخر را نیز روغن بمالید. از یک طرف شروع به پیچیدن و رول کردن یوفکاها کنید، توجه کنید که باید کاملاً سفت پیچیده شود.

6- باقی مواد را به همین شکل کنید و رولها را به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید. از یخچال بیرون آورده و به ضخامت دلخواه برش بزنید و تکه ها را داخل سینی فر بچینید.

7- حتماً باید بصورت فشرده در سینی چیده شود و لابلای آن ها خالی نماند… سینی را در فری که از قبل با حرارت 180 درجه گرم کرده ایم قرار میدهیم و زمانی که روی باقلوای پسته طلایی شد از فر بیرون میاوریم.

8- بلافاصله وقتی داغ است شربت ولرم خنک شده را روی آنها می ریزیم … تمام شربت را بریزید و زمان دهید تا جذب شود.

9- شیرینی شما آماده است و میتوانید به همراه خامه سرو کنید.

 

باقلوا با خمیر یوفکا

مواد اولیه:

پودرقند 150گرم

هل سبز (پودرشده) 1قاشق مرباخوری

شکر 500گرم

آب 2لیوان

روغن مایع به میزان لازم

خمیریوفکا به میزان لازم

بادام (بدون پوست وپودرشده) 300گرم

گلاب نصف لیوان

جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری

 

دستور موادمیانی:

بادام را به مدت یک ساعت درآب جوش بگذارید بعد از این مدت به راحتی پوستش راجدا کرده بگذارید کمی خشک شود بعد نیم ساعت در فریزر گذاشته و بادام را پودر کنید و با پودر قند و پودر هل مخلوط کنید.

دستور شربت:

1. آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکرحل شودوشربت کمی قوام بیایدگلاب رااضافه کنیدوبعدازده دقیقه جوهرلیمو رابریزید وپ نج دقیقه بعدحرارت را خاموش کنید.

2. حالا در ظرف موردنظر (که میتونه یک ظرف پیرکس باشه یا یک سینی آلومنیومی) یک لایه خمیریوفکا میچینیم روی آن کمی گلاب اسپری کرده ونیمی ازموادمیانی راروی آن میریزیم یک لایه دیگرخمیریوفکاچیده گلاب اسپری میکنیم وبقیه موادمیانی را روی آن ریخته وپخش میکنیم بایدکل سطح خمیر را بپوشاندیک لایه دیگرخمیرمیچینیم وبا دست کمی آن راپرس میکنیم تاهمه جای باقلوایک سطح شود.

3. دراین مرحله بایک چاقوی تیزخمیر رابه صورت لوزی یا بدلخواه مربع شکل برش میزنیم و روغن مایع راکه کمی گرم کرده ایم روی تمام سطح باقلوا میریزیم.

4. سینی را درطبقه وسط فر باحرارت 180درجه سانتیگراد یا 360درجه فارنهایت به مدت 20دقیقه میپزیم تاروی آن طلایی شود. سینی را از فرخارج کرده وشربت راکه بایدسردباشد روی باقلوا میریزیم کمی که شربت به خوردباقلوارفت آن رادر ظرف دیگرگذاشته وبا پودرپسته تزیین میکنیم نوش جان.

نکات خیلی مهم:

1.نیازی به چرب کردن سینی یا ظرف پیرکس نیست.

2.گذاشتن بادام درفریزرقبل ازپودرکردن باعث میشوددیگر بادام درحین پودرشدن روغن نیندازد.

3.جوهرلیمو راحذف نکنیدزیرا بهترین چیزی است که مانع ازشکرک یاقندک زدن شربت میشود.

4.فراموش نکنیدکه شربت حتمابایدسرد باشدو بالعکس باقلوابایدکاملاداغ باشد درغیر اینصورت باقلوادیگر ترد نبوده وکاملاخمیر میشود.

5.اینم یه مدل پیچیدن باقلوا که اول خمیر رو مربع میکنید و بعد گوشه های مقابل رو به هم میرسونید و در آخر با دست کمی شکلش میدید و بازش میکنید.

 

دستور باقلوا

این شیرینی سنتی یزد، کمی مشکل است اما با کمی صبر و حوصله و دقت میتوانید آنرا کنید و مطمئناً اگر آنرا در منزل کنید از طعم آن بیشتر لذت خواهید برد.
برای باقلوا باید خمیری مشابه خمیر نان کنید که لواش باقلوا گفته می شود و یک مایه محتوی پودر پسته که در میان باقلوا قرار می گیرد و یک شربت که برای شیرین کردن ، روی آن داده می شود.

 

مواد لازم برای مایه داخل باقلوا :

 

300 گرم    پودر پسته یا بادام
150 گرم    پودر قند
نصف قاشق غذا خوری    هل

:

پودر بادام یا پسته را با پودر قند و هل خوب ، مخلوط کرده و آنرا نگه می داریم.

مواد لازم برای شربت باقلوا :

نیم کیلو    شکر
دولیوان    آب
نصف لیوان    گلاب

 

:

شکررا با آب مخلوط کرده روی آتش می گذاریم. زمانی که جوش آمد و کمی غلیظ شد، گلاب را اضافه می کنیم و پس از چند جوش ، دیگر شربت را از روی اجاق برداشته ، و از صافی رد می کنیم و نگاه می داریم تا در زمان لازم از آن استفاده کنیم.

مواد لازم برای لواش باقلوا :

2عدد    زرده تخم مرغ
3قاشق سوپخوری    روغن مایع
نصف قاشق مرباخوری    بکینگ پودر
یک استکان     شیر
100گرم    کره
کمی    نمک
کمی    گلاب
به مقدار کافی    آرد سفید

لواش باقلوا و شیرینی:

بیکینگ پودر و نمک را در شیر حل کرده ، روغن و زرده های تخم مرغ را مخلوط کرده ، شیر را به آن می افزائیم وخوب مخلوط می کنیم. آرد را الک کرده و کم کم به مایع موجود اضافه می کنیم تا جایی کهخمیرحاصله به دست نچسبد. خمیر را در کیسه نایلونی گذاشته و می گذاریم 1الی 22ساعت بماند. سپس ازخمیر گلوله ای به اندازه یک نارنگی برداشته ، به وسیله وردنه آنرا کاملاً نازک می کنیم. جعبه ای فلزی ( یا ظرفی که قابل استفاده درفرباشد ) را انتخاب کرده و خمیر را کف آن پهن می کنیم . لواش دوم را به همین ترتیب پهن کرده و روی لایه ی اول لواش قرارمی دهیم سپس مایع میان باقلوا که محتویبادام یا پسته است را روی 2 لایه خمیر پهن می کنیم و با دست کاملاً فشارمی دهیم سپس با دست کمی گلاب را روی لایه های مواد می پاشیم. مجدداً یک لواش دیگر را باز کرده، با وردنه خوب نازک می کنیم و روی موادمان قرار می دهیم سپس کناره های اضافی خمیرهای لواش را با کارد جدا کرده و کل مواد را به صورت لوزی یا مربع برش می دهیم. کره را داغ کرده و روی شیرینی می ریزیم . پس ازآنکه کره کاملاً جذب شیرینی شد جعبه باقلوا را درقسمت پائینی فری که قبلا با حرارت 350 درجه بمدت 200 دقیقه گرم شده قرار می دهیم و سپس10 الی 155 دقیقه ، شیرینی را در پنجره بالایی قرار می دهیم تا روی باقلوا طلایی رنگ شود. پس از خارج کردن باقلوا از فر، شربت شده را کم کم روی آن می ریزیم تا کاملاً جذب شیرینی شود. و می گذاریم شیرینی سرد شود. اکنون باقلوای شما حاضر است . در صورت تمایل مجداً کمی شربت بتدریج روی باقلواها بریزید.

 

در این بخش از سایت آشپزی ها  باقلوا ترکی را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

باقلوا، شیرینی مخصوص ترکیه است که در ایران و در بسیاری از کشورهای عربی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این شیرینی معمولا از لایه های آرد خمیر شده و خرده های گردو و پسته می شود و با شهدی که از گلاب و زعفران درست شده، شیرین می شود که البته از عسل نیز می توان برای این کار استفاده کرد. در این مطلب آشپزی ها باقلوا ترکیه را آموزش داده است. با ما همراه شوید تا شیوه آنرا فراگیرید.

مواد لازم:

تخم مرغ 3عدد

شیر1لیوان-ماست1لیوان

-روغن مایع1لیوان

-بیکینگ پودر1بسته

-آردگندم به مقدار لازم

گردونیم کیلو

کره 400 گرم

-نشاسته1کیوگرم

-پودر پسته(برای تزئین)50گرم

-روغن مایع برای چرب کردن خمیر 1.5 لیوان

-برای شربت باقلوا:شکر 4 لیوان

-آب 4.5لیوان

-لیموترش 2/1 عدد

روش :

تخم مرغ ،شیر،ماست،و روغن مایع را مخلوط کنید .آرد و بکینگ پودر را الک کرده و به مخلوط اضافه کنید .یک خمیر درست کنید که به دست نچسبد.چند دقیقه در حرارت اتاق بگذارید ،روی آن را با دستمال مرطوب بپوشانید . از خمیر 600 تکه کوچک به اندازه فندق جدا کنید . روی آن ها را نشاسته بپاشید . با کمک وردانه پهن کنید و 10 خمیر را روی هم چیده ،دوباره با هم ورز دهید تا یک لای نازک در بیاید.بعد سینی را چرب کنید (با این مواد می توانید دو تا سینی به اندازه 35*35 سانتی متر باقلوادرست کنید )،و لایه اول را روی سینی پهن کنید .روی آن را چرب کنید .دوباره ده تا خمیر کوچک بردارید و روی انها نشاسته بپاشید .یکی یکی ورز بدهید .روی هم بچینید . یک لای بزرگ به اندازه سینی ورز دهید .روی آن را چرب کرده گردو بپاشید.این کار را تا شست تا خمیر تمام شود انجام دهید.دو تا لایهء یک بار گردو بپاشید .آخرین لایه ء خمیر را که روی سینی گذاشتید برش های یک سانتی بزنید . کره را آب کنید .ولرم که شد روی خمیر بریزید.فر را از قبل گرم کرده باقلوا را وسط فر بگذارید .تا روی آن طلایی شود ( تقریبا 455 دقیقه ).

برای اماده کردن شربت باقلوا :

در یک دیگ شکر و آب را بریزید و بگذارید جوش بیایدو کمی غلیظ شود .سپس به ان آب لیمو اضافه کنید . چند دقیقه بعد از روی آتش بردارید . وقتی که شربت ولرم شد روی باقلوا آرام آرام بریزید . باقلوا که از فر درآمد باید سرد شده باشد

باقلوا بادام

مواد لازم برای باقلوای بادام

تخم مرغ :4 عدد
نمک :به مقدار لازم
روغن مایع :نصف پیمانه
آرد :به مقدار لازم
شیر ولرم :2 پیمانه
مواد لازم شربت
شکر :یک پیمانه
گلاب :نصف پیمانه
آب :یک پیمانه
پودرقند  :300 گرم
پودر بادام :300 گرم
پودر فندق :200 گرم
پودر هل :2 قاشق چایخوری
 

باقلوای بادام

برای شربت، در یک قابلمه کوچک همه مواد را با هم روی حرارت ملایم بگذارید تا 6 دقیقه بجوشند.
توجه داشته باشید که این شربت نباید غلیظ باشد بلکه بسیار رقیق است، برای شربت غلیظ در باقلوا ها میزان آب را نصف کنید.
شیر، پودر هل و تخم مرغ ها را به همراه روغن مایع و نمک مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شوند سپس آرد را کم کم اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیر شود.
در این مرحله، خمیر را روی میز آردپاشی شده ورز دهید و آن را به مدت 30 دقیقه در کیسه چرب شده قرار دهید.
قالب باقلوا را با روغن جامد چرب کنید و خمیر را با وردنه باز و تا حد امکان آن را نازک کنید.
خمیر که نازک شد در قالب قرار دهید تا همه دیواره های قالب را بپوشاند و همچنین باید حدود 2 سانتی متر از قالب بزرگ تر باشد تا از لبه های قالب بیرون باشد.
بقیه خمیر را روی سطح صاف باز کنید و مواد سفید بادامی را بریزید. روی آن وردنه بکشید تا به خورد خمیر بروند. اکنون با آب فشان گلاب بپاشید، دوباره یک لایه خمیر نازک دیگر روی آن قرار دهید و وردنه بکشید و با چاقو برش دهید.
فر را با دمای 160 درجه سانتی گراد روشن و گرم کنید.
خمیرهای برش خورده را به مدت 25 تا 30 دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی شوند.
باقلوا را چند دقیقه کنار بگذارید خنک شود و بعد از خنک شدن 3 مرتبه با فاصله زمانی 5 دقیقه ای، روی آن ها شربت بریزید.
 

نکات مهم در مورد باقلوای بادام

باقلوای بادام جزو و شیرینی – شیرینی خشک میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و 0 دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30 دقیقه میباشد .
باقلوای بادام را می توانید در وعده دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور برای 8 نفر مناسب میباشد .

 

دستور پخت باقلوا گردویی

مواد لازم:

500 گرم    آرد بسیار نرم و مناسب شیرینی پزی
3 عدد    تخم مرغ
نصف پیمانه    شیر
نصف پیمانه    روغن مایع
3 قاشق غذاخوری    ماست
200 گرم    کره
500 گرم    گردو
به مقدار کم     نمک

مواد لازم برای شربت :

4 پیمانه    شکر
5 پیمانه    آب
یک قاشق خوری   آب لیمو

روش :

ابتدا شکر و آب را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد از جوشیدن و حل شدن شکر،  آب لیمو  را اضافه کرده و بگذارید تا شربت چند جوش بزند. شربت را کنار بگذارید.
آرد، تخم مرغ ، شیر ، روغن مایع، نمک و ماست  را با هم مخلوط کرده و ورز دهید تا خمیر آماده شود.خمیر را به شکل یک توپ در آورده و روی آن را بپوشانید. به مدت نیم ساعت اجازه دهید خمیر بماند.
خمیر را به 10 قسمت تقسیم کنید. روی تخته یا یک میز آرد بپاشید و خمیر را روی آن باز کنید. نازکیخمیر باید مانند یک کاغذ باشد. سپس 5 خمیر باز شده را در سینی که قبلاً چرب کرده اید قرار دهید. روی هر خمیر را با کره چرب کنید.
گردوی خرد شده را روی خمیر ها بپاشید تا در تمام سطح خمیر به صورت یک دست پخش شود. سپس 5 خمیر بعدی را باز کرده و روی گردوها قرار دهید. بعد از آن روی هر خمیر کره بمالید.
در انتهای با کارد بسیار تیزی خمیرها را به صورت لوزی بریده و ظرف را به مدت 30 دقیقه در فر با حرارت 300 درجه ی فارنهایت یا 150درجه ی سانتیگراد قرار دهید.

امیدواریم با این باقلوای گردویی خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

 

 

 

باقلوا

3/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا