تازه های نکات شیرینی پزی

نکاتی درباره ی تفاوت خمیر فوندانت و مارزیپان

نکاتی درباره ی تفاوت خمیر فوندانت و مارزیپان

 

تفاوت خمیر فوندانت و مارزیپان
بسیاری از افرادی که تمایل به تهیه کیک یا تزئین کیک دارند، در خصوص استفاده از فوندانت یا مارزیپان شک دارند. در این مطلب سعی می کنم تفاوت بین دو این خمیر را هم از لحاظ طعم و هم از لحاظ ظاهر بیان کنم:

مواد اصلی تشکیل دهنده فوندانت، گلیسیرین خوراکی، گلوکز، روغن (یا کره)، پودر قند، ژلاتین و آب هست که برای ایجاد طعم بهتر در آن، از اسانس استفاده می شود. اما در مارزیپان مواد اصلی شامل پودر بادام، پودر قند و آب و سفیده تخم مرغ (در برخی انواع) می شود. در مارزیپان هم می توان از اسانس استفاده نمود اما چون طعم بادام در آن واضح است، معمولا نمیشود طعم آن را خیلی تغییر داد. برخی افراد با طعم مارزیپان بیشتر آشنا هستند و بیشتر آن را می پسندند. اما برخی استفاده از فوندانت اسانس دار را ترجیح می دهند.

فوندانت شکل پذیری بهتری نسبت به مارزیپان داره. در واقع مارزیپان به نوعی خشک تر از فوندانت است و برای اشکال ظریف سریعتر می شکند. استفاده از فوندانت به همراه گام پیست اشکال ظریفتری را حاصل می کند.

فوندانت از مارزیپان گرانتر است بنابراین برای تهیه عروسکهای بزرگتر که ظرافتهای کمتری دارند استفاده از مارزیپان صرفه بیشتری دارد. البته میتوان بدنه عروسک را از مارزیپان و اجزاء صورت آن را از فوندانت تهیه کرد.

برای روکش کیک، نمیتوان مارزیپان را نازک باز کرد. بنابراین تنها برای روکش کیکهای کوچک می توان مارزیپان استفاده کرد. اما ضخامت آن زیاد خواهد بود. برای آنکه روکش فوندانت هم ظریف و کم ضخامت باز شود، به آن گام پیست اضافه می شود.

یکی از مشکلاتی که مارزیپان در مقایسه با فوندانتداشت این بود که فوندانت سفید بود و قابلیت رنگ پذیری بهتری نسبت به مارزیپان داشت که این مشکل اکنون به مدد رنگ سفید ژله ای تا حد زیادی مرتفع شده است.

 

 

+++++++++++++++

+++++++++++++++

+++++++++++++++

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا