گیاهان دارویی | خواص گیاهان دارویی

خواص دمنوش گزنه

گزنه یکی از مهم ترین گیاهان دارویی است که به خانواده گزنه‌یان تعلق دارد. این گاهی علفی و پایا، در بیشتر قسمت های ایران یافت می شود اما به اعتقاد گیاه شناسان، زیستگاه اصلی آن مربوط به کشور های شمال آفریقایی می شود. چای گزنه از جمله دمنوش های گیاهی به شمار می رود که می تواند به شما در درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری های مزمن کمک کند. اگر دوست دارید به صورت کامل با برخی از مهم ترین خواص و ویژگی های درمانی این گیاه آشنا شوید، بهتر است که ما را در ادامه این مقاله از آشپزی ها همراهی کنید.

خواص گزنه

خواص گزنه

سم زدایی بدن

از جمله یکی از مهم ترین خواص این گیاه می توان به سم زدایی بدن اشاره کرد. متاسفانه در طول روز، از طریق مختلف، سموم متنوعی وارد بدن می شوند که اگر تصفیه نشوند، می توانند مشکلات مختلفی را برای بدن به وجود بیاورند. استفاده از دمنوش گزنه، درست مانند معجون سبز، قادر است بر روی افزایش ادرار تاثیر بگذارد که این موضوع نیز به نوبه خود موجب سم زدایی می شود چرا که در ادرار مقدار زیادی سم از جمله اسید اوریک وجود دارد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در گزنه در تقویت کبد نیز نقش دارند.

درمان کم خونی

کم خونی از جمله شایع ترین مشکلات تغذیه ای در دنیا است که افراد زیادی از آن رنج می برند. آمار ها نشان می دهد چیزی در حدود 25 درصد آمریکایی ها از فقر آهن رنج می برند. آهن یکی از مواد معدنی ضروری است که در ساخت گلبول های قرمز نقش دارد. همان طور که می دانید، این گلبول ها وظیفه دارند خون را به سایر اندام های بدن منتقل کنند. به همین دلیل هر چه تعداد آنها بیشتر باشد، خونرسانی بهتر صورت می گیرد. گزنه، از جمله گیاهانی است که مقدار زیادی آهن دارد.

تقویت استخوان

بسیاری باور دارند که لبنیاتی مانند شیر، بیشترین تاثیر را بر روی استخوان دارند اما جالب است بدانید که این گیاه به عنوان یکی از غنی ترین منابع دریافت کلسیم، منیزیم و آهن به شمار می رود. این عناصر در استخوان ها ذخیره می شوند و در نتیجه آنها را مستحکم می کنند. اگر شما به اندازه کافی از این عناصر مصرف نکنید، بدن برای برطرف کردن نیاز های خود از منابع ذخیره شده در استخوان ها استفاده می کنند که این موضوع می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را به شدت افزایش بدهد.

تقویت سلامت قلب

درست مانند چای سبز، استفاده از دمنوش این گیاه در بهبود سلامت قلب نقش مهمی دارد. مطالعات نشان می دهد که در گزنه، فلاونوئید کورستین (quercetin) و کامفرول (kaempferol) وجود دارد. این ترکیبات قادر هستند به صورت قابل توجه ای فشار خون را کاهش بدهند. هر چه فشار خون بالاتر باشد، شانس ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، سکته مغزی و حملات قلبی افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، این گیاه دارای پتاسیم نیز می باشد که قادر است رگ های شما را گشاد کند و در نتیجه از انسداد آنها جلوگیری کند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا