خوراک ساده

طرز پخت مغزآبک یک غذای خوشمزه

ایران از جمله کشور هایی است که همواره در باب آشپزی، حرف های زیادی برای گفتن داشته است. تمام استان های ایران دارای غذاهای سنتی خود هستند که هر کدام از آنها از نظر مزه و طعم، منحصر به فرد می باشند. از جمله غذای سنتی و محبوب ایرانی که خاستگاه آن به قم برمی گردد، مغزآبک است. این غذا شباهت های زیادی به اشکنه دارد و از همین رو بسیاری به آن اشکنه قمی نیز می گویند. اگر دوست دارید به صورت گام به گام با دستور تهیه و مواد مورد نیاز این غذا آشنا شوید، بهتر است که ما را در ادامه این مقاله آشپزی همراهی کنید.

مغزآبک

دستور پخت مغزآبک

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این غذا شباهت های بسیاری به اشکنه دارد. این موضوع هم به دلیل ظاهر و هم به دلیل ترکیبات، می باشد. برای تهیه این غذا از مواد گیاهی و انواع حبوبات استفاده می شود و به همین دلیل مصرف آن می تواند به صورت جدی به تقویت سلامتی شما کمک کند. علاوه بر این، جالب است بدانید که دستور تهیه این غذا بسیار ساده است به طوری که هر کسی می تواند آن را به راحتی و با کمترین امکانات در خانه آماده کند.

غذاهای همراه

مغزآبک از جمله غذای نسبتا سبکی است که شما می توانید از آن به عنوان یک وعده اصلی در نهار و یا شام استفاده کنید. معمولا ترش غوره، کشک و یا  آبلیمو می توانند یک چاشنی مناسب برای این غذا باشند و طعم بی نظیری به آن بدهند. همچنین نوشیدن دوغ نیز در کنار این غذا بسیار لذت بخش است.

مواد مورد نیاز برای تهیه مغزآبک

+ به مقدار یک پیمانه لوبیا چیتی یا لوبیا رومی

+ به مقدار 200 گرم مغز گردو

+ به مقدار یک لیوان کشک رقیق

+ به مقدار دلخواه زردچوبه

+ به مقدار دلخواه نمک

+ به تعداد یک عدد پیاز سفید متوسط

+ به مقدار دلخواه روغن

طرز تهیه مغزآبک

گام اول: نخستین کاری که برای تهیه این غذا باید انجام دهید این است که لوبیا چیتی را از یک شب قبل در آب بگذارید و اجازه دهید که به خوبی خیس بخورد. سپس این لوبیا خیس شده را با مقداری آب درون قابلمه گذاشته و آن را می پزیم.

گام دوم: حالا به سراغ پیاز بروید و آن را به اندازه هایی که خودتات ترجیح می دهید، خرد کنید. البته هر چه ریزتر باشد، بهتر است. آنها را درون یک تابه قرار داده و به خوبی تفت دهید تا رنگشان طلایی شود. در ادامه موادی مانند زردچوبه، مغز گردو و کشک را نی به آن اضافه کنید.

گام سوم: در نهایت کاری که باید انجام دهید این است که لوبیا پخته شده را به مواد در حال سرخ شدن اضافه کنید. این ترکیبات را به خوبی هم بزنید تا یک دست شوند.

گام چهارم: به پختن ادامه دهید تا غذا آماده شود. در آخر نمک آن را بچشید و اگر کم بود، به آن نمک اضافه کنید.

گام پنجم: غذای شما آماده است و می توانید آن را میل کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا