انواع دسرغذاهای ویژه ماه رمضان

آموزش درست کردن حلوا گردویی دو رنگ

حلوا دسر پرطرفدار ایرانی است که آن را در طعم ها و طرح های مختلف تهیه می کنند، از جمله انواع حلوا می توان از حلوای سفید، حلوای شکلاتی، حلوای زعفرانی و … نام برد. برای تهیه یک حلوای لذیذ توجه کامل به تفت دادن آرد داشته باشید و هر چه مدت زمان تفت دادن طولانی تر و حرارت ملایم تر باشد حلوا طعم بهتری خواهد داشت.

halva-gerdu

مواد لازم

آرد گندم دو و نیم پیمانه (260 گرم)
آرد برنج یک و یک چهارم پیمانه (130 گرم)
روغن جامد دوسوم پیمانه (100 گرم)
کره 1 پیمانه (160 گرم)
پودر قند دو و یک چهارم پیمانه (259 گرم)
هل (پودرشده) 1 قاشق سوپخوری (4 گرم)
گردو (نیم‌کوب‌شده) دو و نیم پیمانه (400 گرم)
پودر کاکائو سک چهارم پیمانه (15 گرم)

طرز تهیه

آرد گندم و آرد برنج را الک کنید و به طور جداگانه با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود و رنگشان کمی تغییر کند. سپس با هم مخلوط کنید. روغن و کره را در ظرفی بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. مخلوط آرد را به آن افزوده و مرتب هم‌بزنید تا رنگ آن خرمایی روشن شود. از روی حرارت بردارید و بگذارید حدود دو دقیقه بماند تا کمی خنک شود. پس از آن، کم‌کم پودر قند، هل و گردو را اضافه کنید و ورز دهید تا حلوا کاملاً یکدست شود و حالت چسبندگی پیدا کند. مواد را به دو قسمت تقسیم و نیمی از آن را با پودر کاکائو مخلوط کنید تا یکدست شود. بعد، هر دو رنگ حلوا را به طور جداگانه بین دو نایلون فریزر قرار دهید و به شکل مستطیل به ضخامت سه میلی‌متر با وردنه باز کنید، یکی از رنگ‌ها را به‌آرامی روی دیگری قرار دهید و نایلون آن را جدا کنید و با کمک نایلون زیری به حالت رولت بپیچید، در حین کار، نایلون زیر را جدا کنید. سپس رولت حلوا را برای 10 تا 15 دقیقه در یخچال قرار دهید تا حدی که حلوا کمی سفت شود (این کار مانع از مخلوط شدن رنگ‌ها در زمان برش می‌شود). پس از آن، با چاقوی تیز برش‌های یک سانتی‌متری بدهید و در ظرف موردنظر بچینید و با مغز گردو دو نیم شده آن را تزیین و سرو کنید.

نکته

•توجه داشته باشید در تمام مدت تفت دادن آردها حرارت ملایم باشد تا آرد نسوزد و بوی خامی آن کاملاً گرفته شود.
•دقت کنید پس از اینکه آرد و روغن تفت داده را از روی حرارت برداشتید تا حدی بماند که فقط کمی از گرمای آرد گرفته شود و بتوانید به‌راحتی پودر قند را با آن ورز دهید. در صورتی که مخلوط آرد و روغن بیش از حد سرد شده باشد، پودر قند با مواد مخلوط و یکدست نمی‌شود. در این صورت دوباره آرد و روغن را روی حرارت کمی گرم کنید، سپس پودر قند را بیفزایید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا