غذاهای اصلی

غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس

همانطور که میدانیم ایرانی ها مردمی مهمان نواز و خون گرم هستند و معمولا در هر فرصت و مناسبتی به دید و بازدید میپردازند. مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن یکی از آداب و رسوم دیرینه این مردم بوده و هست. اما اولین سوالی که همیشه بعد از اینکه تصمیم میگیریم مهمانی بدهیم ذهن مارا به خود مشغول میکند این است که چه غذایی برای مهمانی آماده کنیم. تصمیم درباره انتخاب غذا به چندین عامل مختلف بستگی دارد که در ادامه به آن میپردازیم. با توجه به افزایش روز به روز قیمت ها شاید انتخاب اینکه کدام یک از غذاها ارزان تر است تقریبا بی معنی است. به نظر شما غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس چه غذاهایی است؟ در ادامه لیستی از انواع غذاهایی که میتوانید برای مهمانیها و مجالس خود آماده کنید ارائه شده است تا شما بتوانید با توجه به شرایط غذای مناسب برای مراسمات خود را انتخاب کنید.

انتخاب غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس

همانطور که قبلا هم گفته شد مهمانی دادن یکی از عادات ایرانی هاست. معمولا خانم های ایرانی وقتی تصمیم به مهمانی گرفتن میکنند بسته به مناسب و میهمانها تدارکات مختلفی میبینند. عوامل مختلفی مانند اینکه

  • مناسب این مهمانی چیست یا افرادی که به مهمانی دعوت شده اند تا چه حد با میزبان راحت هستند؟
  • مهمانی رسمی است یا خانوادگی یا یک مهمانی ساده دوستانه؟
  • مهمانی برای شام است یا ناهار یا عصرانه؟
  • تعداد مهمانها چند نفر است؟
  • مکان مهمانی کجاست؟ خانه یا خارج از خانه؟
  • و عواملی از این قبیل….

حتی گاها باید به این مورد هم توجه داشته باشید که رده سنی مهمانها چیست؟مهمانی بزرگسالان است یا یک مهمانی برای بچه ها؟

تمام موارد نام برده، در این که شما چه غذایی آماده کنید نقش خواهد داشت. ناگفته نماند که در شهرهای مختلفی غذاهای مختلف و مخصوص بومی وجود دارد که در مراسمات و مهمانیها از آنها استفاده میشود. از آنجا که غذاهای ایرانی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و به طور معمول در انتخاب غذا برای انواع مهمانیها انتخاب پیش غذا، غذای اصلی و دسر کمی پیچیده خواهد بود، لیستی از غذاهایی که میتوانید برای مراسم و مهمانیهای خود آماده کنید تهیه کرده ایم.

انواع پیش غذا برای مهمانی

انواع سوپ

یکی از پر کاردبردترین پیش غذاهایی که معمولا در مراسمات و مهمانیها استفاده میشود سوپ است. سوپ ها انواع متنوعی دارند که بسته به ذائقه در مهمانی ها به عنوان پیش غذا سرو میشوند. سوپ شیر، سوپ جو، سوپ قارچ، سوپ مرغ و … سوپ هایی است که میتوانید در مجالس از آنها استفاده کنید. سوپ یکی از اقتصادی ترین پیش غذاهایی است که میتوانید برای مراسمات خود انتخاب کنید.

کشک بادمجان

یکی دیگر از پیش غذاهای ایراین کشک بادمجان است که میتوانید از آن در مراسمات خود استفاده کنید. برای تهیه کشک بادمجان از بادمجان سرخ شده، پیاز داغ، سیر داغ، کشک، گردو و نعنا داغ استفاده میشود. از آنجا که کشک بادمجان پیش غذایی چرب است آن را به صورت فینگر فود سرو کنید.

بورک اسفناج

بورک اسفناج نوعی رول سرخ شده است که بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. در تهیه این پیش غذا از خمیر یوفکا، اسفناج، پیاز و سیر و پنیر خامه ای استفاده میشود.

غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس

سالاد سزار

سالاد یکی از جدانشدنی ترین پیش غذاهاست که به طور معمول در اکثر سفره ها به چشم میخورد. ارگ میخواهید یک پیش غذای ارزان و در عین حال شیک و مجلسی داشته باشید به شما پیشنهاد میکینم این سالاد را فراموش نکنید. در تهیه این سالاد محبوب و خوشمزه از کاهو، نان سیر، زیتون و سینه مرغ گریل شده به همراه پنیر پارمزان استفاده شده است.

غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس

تهیه غذا برای شرکت ها و سازمانی با قیمت ارزان (منوهای مختلف)

انواع غذاهای اصلی مناسب مهمانیها

پلوی ایرانی

از اصلی ترین وعده های غذای ایرانی ها پلو و برنج ایرانی است که به عنوان پایه غذایی حساب میشود. در کنار پلوی ایرانی انواع خورشت، انواع و گوشت ها سرو میشود. پخت پلوی ایرانی چندین نوع مختلف دارد که میتوان به پلوی زعفرانی آبکش، سبزی پلو و باقالی پلو برای مهمانی ها اشاره اکرد. پلو های مخلوط شامل :

آلبالو پلو

آلبالو پلو یکی از انواع پلو های مخلوط است که هم با گوشت قلقلی و هم فیله مرغ تهیه میشود و میتواند با ظاهر و طعم متفادمتش سفره مهمانی شما را رنگین و زیبا کند.

مرصع پلو

مرصع پلو یکی از غذاهای اصیل شیرازی است که جز غذاهای مجلسی به حساب می آید. در تهیه این غذا از انواع خلال بادام، پسته، پوست پرتقال، کشمش، زرشک، فیله مرغ و پلو زعفرانی ایرانی استفاده میشود.

باقالی پلو

باقالی پلو از آن دسته غذاهایی است که معمولا به همراه ماهیچه ، گردن و مرغ سرو میشود و در مجالس ها بسیار پر طرفدار است.

سبزی پلو

سبزی پلو نوعی پلوی مخلوط است که هم با سبزی تازه و هم با سبزی خشک تهیه میشود و در کنار آن ماهی سرو میشود.

۲٫ زرشک پلو با مرغ

یکی از غذاهای محبوب و اصیل ایرانی زرشک پلو با مرغ میباشد. برای تهیه زرشک پلو از برنج ایرانی و زعفران دم کرده و زرشک تفت داده شده در کره استفاده میشود. این غذا جزء غذاهایی است که در مهمانیها و مجالس بسیار استفاده میشود. برای تهیه این غذای خوشمزه از پیاز، ران یا سینه مرغ، زعفران غلیظ دم کرده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، رب گوجه فرنگی، برنج ایرانی و زرشک استفاده میشود. در ادامه میتوانید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ را بخوانید.

غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس
غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس

انواع کباب ها

انواع جوجه کباب

جوجه کباب یکی از غذاهایی است که در عین سادگی بسیار خوش عطر و طعم و بسیار مناسب برای انواع مهمانی ها و دور همی هاست. همین قابل دست رس بودن و طرز پخت ساده برای پخت مهم ترین دلیلی است که اکثر افراد برای مهمانی های خود از جوجه کباب استفاده میکنند. در تهیه این غذای خوشمزه برای مزه دار کردن و آماده سازی از طعم های زیادی میتوانید بهره ببرید. جوجه ماستی، جوجه ترش، جوجه زعفرانی، جوجه لاری، جوجه مکزیکی و طعم های مختلفی که بسته به ذائقه خود میتوانید آماده کنید. در نتیجه یکی از بهترین گزینه هایی که میتوانید برای مهمانی های خود از آن استفاده کنید انواع جوجه کباب است. در ادامه میتوانید مطالب مرتبط با جوجه کباب در سایت آشپزی ها را بخوانید.

غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس

کباب کوبیده

ار پر طرفدارترین کباب های ایرانی در سطح بین المللی کباب کوبیده است که از مخلوط گوشت چرخ شده گوسفند و گوساله به همراه پیاز و ادویه جات تهیه میشود. سپس به سیخ کشیده میشود و روی آتش کباب میشود. در کنار پلوی زعفرانی و گوجه کبابی و حتی با نان سنگک سرو میشود.

غذای ارزان برای مراسم و مهمانی ها و مجالس

کباب برگ

کباب برگ یکی از محبوب ترین و البته سنتی ترین کباب های ایرانی است که از گوشت گوسفندی تهیه میشود. البته نا گفته نماند این کباب جز غذاهای ارزان نیست. اما یکی از کباب هایی است که در صورت امکان میتوانید در مراسمات خود از آن استفاده کنید.

کباب نگینی

از دیگر کباب های اصیل ایرانی پرطرفدار کباب نگینی است. ترکیبی از کباب کوبیده گوسفندی و مرغ که نسبتا قیمت مناسبتری نسبت به کباب برگ دارد و به نوعی مجلسی است.

کباب کوبیده مرغ

از مقرون به صرفه ترین کباب های مجلسی و ایرانی کباب کوبیده مرغ است که در تهیه آن از گوشت مرغ چرخ شده زعفرانی استفاده میشود. این کباب دستور تهیه ساده ای دارد و به راحتی میتوانید حتی در منزل و به صورت تابه ای هم درست کنید.

انواع خورشت های ایرانی

قورمه سبزی

قورمه یبزی یکی از اصیلترین و محبوبترین خورشت های ایرانی است که کمتر کسی را میتوان یافت که این خورشت را دوست نداشته باشد. بسته به مناسبت و میهمانها میتوانید از این خورشت در مهمانی خود استفاده کنید. در تهیه این خورشت از سبزی های معطر، گوشت قرمز، لوبیا قرمز و لیمو عمانی استفاده میشود.

قیمه بادمجان

قیمه یکی دیگر از خورشت های محبوب ایرانی است که در تهیه آن از لپه، گوشت گوسفندی، پیاز، رب، لیمو عمانی، بادمجان سرخ شده استفاده میشود. این خورشت نیز بسته به مناسبت و میهمانها در مراسمات سرو میشود.

قیمه نثار

قیمه نثار یکی از غذاهای اصیل استان قزوین است که در مراسمات و مهمانیها از آن استفاده میشود. در تهیه نثار از گوشت گوسفندی، پیاز، رب گوجه فرنگی، انواع خلال بادام، پسته و پوست پرتقال در کنار پلو استفاده میشود.

خورشت فسنجان

خورشت فسنجان از خورشت های مجلسی خوشمزه است که در تهیه آن از گردو له شده و رب انار استفاده میشود. این خورشت معمولا بنا به ذائقه میتواند ترش، شیرین با ملس پخته شود. میتوانید برای فسنجان هم از گوشت مرغ و هم از گوشت قلقلی استفاده کنید.

مسما بادمجان با مرغ یا گوشت

مسما بادمجان یکی از خورشت هایی که است که میتوانید در مراسمات و مهمانی های خود سرو کنید. در تهیه مسما بادمجان میتوانید از گوشت مرغ یا گوشت قرمز تکه ای به همراه بادمجان و غوره استفاده کنید.

انواع دسر های ساده و ارزان برای مهمانی ها

ژله

ژله یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین دسر هایی است که میتوانید برای مهمانی های خود از آن استفاده کنید. برای تهیه ژله یک بسته پودر ژله با طعم دلخواه را با یک لیوان آب جوش حل کرده و سپس یک لیوان آب سرد اضافه کنید. درون قالب مورد نظر ریخته و در یخچال قرار بدهید تا ببندد. شما میتوانید برای زیبایی و مجلسی تر شدن ژله را در رنگ های مختلف تهیه کنید.

ژله بستنی

با کمی حوصله و برای تنوع میتوانید ژله بستنی درست کنید. برای تهیه این دسر ساده پودر ژله را بعد از مخلوط کردن با آب جوش با بستنی آب شده ترکیب کنید و در قالب مورد نظر ریخته و در یخچال قرار بدهید.

پاناکوتا

یکی دیگر از دسر هایی که میتوانید در مراسمات خود از آن استفاده کنید پاناکوتا است. برای تهیه این دسر از شیر، خامه، پودر ژلاتین، شکر و به دلخواه از وانیل یا زعفران یا پودر کاکائو برای طعم های مختلف استفاده کنید.

دسر یخچالی

از دیگر دسر های ساده و کم هزینه دسر یخچالی است که در تهیه آن از شیر، شکر، خامه، پودر کاکائو و بیسکوییت استفاده میشود.

انواع دورچین و نوشیدنی برای مهمانی ها

دورچین ها جزء جدانشدنی از سفره های رنگین ایرانی هستند که از تنوع بالایی برخوردارند. از انواع دورچین های که میتوانید درکنار غذاهای خود استفاده کنید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیتون یا زیتون پرورده
  • انواع ترشی های ایرانی (تدشی مخلوط، لیته، هفت بیجار، کلم شور، بادمجان شکم پر و…)
  • سیر ترشی
  • خیارشور
  • فلفل سبز
  • لیمو ترش
  • ماست خیار
  • ماست بورانی (بورانی اسفناج، بورانی لبو، بورانی هویج)
  • سبزی خوردن
  • سالاد شیرازی
  • دوغ
  • نوشابه
  • دلستر
  • آب گاز دار
3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا