غذاهاي درياييغذاهای اصلی

طرز تهیه ماهی شکم پر با تمر هندی در فر

ماهی جزو غذاهای دریایی معروف است و متاسفانه به علت وجود تیغ های فراوان و بوی نامطبوع آن برخی از افراد تمایلی به خوردن این غذای سالم ندارند و به اصطلاح از آن فراری هستند ولی بانوان خوش سلیقه ایرانی با درست کردن ماهی شکم پر بوسیله مخلوط کردن موادی همچون سبزیجات معطر یا تمر هندی به این خوراکی خوشمزه مزه بهتری داده اند. از آنجا که مخاطبان گرامی سایت آشپزی ها تقاضای دستور پخت ماهی شکم پر با تمر هندی را داشتند بر آن شدیم در این مقاله این آموزش را برای شما مخاطبان گرامی قرار دهیم به امید آن که این دستور پخت مورد استقبال شما مخاطبان گرامی قرار بگیرد و آن را در این شب عیدی برای خانواده تان تهیه کنید و از طعم آن لذت کافی را ببرید.

روش پخت ماهی شکم پر با تمر هندی

ماهی شکم پر با تمر هندی را می توانید با انواع ماهی مثل ماهی قزل آلا، ماهی سفید، ماهی جنوب و هر ماهی دیگری که مورد علاقه شماست تهیه کنید. همان طوری که از اسم این غذا بر می آید در این غذا تمر هندی نقش اصلی را ایفا می کند، از آنجا که برخی از افراد با طعم ترشی میانه خوبی ندارند به شما توصیه می کنم بر اساس ذائقه کلی خانواده یا میهمانانتان از این ماده غذایی استفاده کنید.

مواد اولیه ماهی شکم پر با تمر هندی

ماهیحدود ۳ کیلوگرم
تمر هندیحدود ۴۰۰ گرم
روغن مایعنصف پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق سوپ خوری
گردو، کشمش پلویی و زرشکاز هر کدام نصف پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
عسل۱ قاشق سوپ خوری
پیاز۱ متوسط
سیر۴-۷ حبه
جعفری و گشنیزاز هر کدام نصف پیمانه
شنبلیله۲ قاشق سوپ خوری
ترخون یا ریحان۳-۴ ساقه متوسط
رب انار، آب نارنج و آبلیمو ترشبه میزان لازم

طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی

مراحل طرز تهیه ماهی شکم پر با تمر هندی

  1. خیساندن تمر هندی

    حدود ۲ ساعت قبل از شروع آماده سازی ماهی تمر هندی را در یک لیوان آبجوش خیس می کنیم و بعد از آن که خوب خیس خورد آن را از صافی عبور می دهیم تا شیره آن گرفته شود.

  2. شستن ماهی و اضافه کردن زعفران و … به ماهی

    ماهی را خوب می شوییم و بعد از آن که شکم ماهی را خالی کردیم با آب سرد داخل ماهی را هم می شوییم و بر روی آب کش قرار می دهیم تا آب اضافه ماهی هم خارج شود. مقداری روغن مایع و زعفران را که قبلاً دم کرده بودیم با نمک مخلوط می کنیم و ماهی را درون این مایع می گذاریم و خوب مواد را به ماهی می مالیم پس از آن، ظرف ماهی و مواد را به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا مواد به خورد ماهی بروند.

  3. درست کردن پیاز داغ ،گردو، تمر هندی و… به مواد اصلی

    تابه ای مناسب را انتخاب می کنیم و مقداری روغن مایع درونش می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم بعد از آن که تابه به اندازه کافی گرم شد پیاز را اضافه می کنیم و آنها را با هم تفت می دهیم تا به رنگ طلایی در بیایند.
    در ادامه حدود نیمی از سبزی و سیر را اضافه می کنیم و بر روی حرارت ملایم شروع به تفت دادن می کنیم، پس از آن که از تفت دادن مواد راضی شدیم زیر مواد را خاموش می کنیم و با عسل، گردو، تمر هندی و فلفل مخلوط می کنیم.

  4. آماده سازی بقیه مواد میانی

    گردو ها را قبل از اضافه کردن به صورت درشت خرد می کنیم و به همراه کشمش پلویی و زرشک و پیاز داغ مخلوط می کنیم و حدوداً یک قاشق سوپخوری زعفران دم کرده را به همراه مقدار مناسبی از رب انار و آب نارنج و آبلیمو اضافه می کنیم.

  5. پر کردن شکم ماهی

    بعد از آن که شکم ماهی را کاملاً خالی کردیم، درون شکم ماهی را با مواد مراحل ۳ و ۴ پر می کنیم و با خلال دندان یا نخ شکم ماهی را می دوزیم تا مواد میانی یا همان موادی که درون شکم ماهی ریخته ایم در اثر پختن یا سرو ماهی بیرون نریزد

  6. گرم کردن فر

    بعد از آماده شدن مواد مرحله چهارم فر را به مدت حدود ۱۵ دقیقه با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم تا برای پخت به خوبی آماده شوند

  7. قرار دادن ماهی در فر

    ماهی را در طبقه وسط فر و به مدت ۱۵ دقیقه قرار می دهیم

  8. چرب کردن تابه و ادامه پخت ماهی

    تابه تفلون تان را با حدود ۲ قاشق سوپخوری روغن چرب کنید و کف آن را با نمک بپوشانید و آن را گرم کنید اکنون ماهی را از فر بیرون آورید و درون تابه قرار دهید و بقیه سبزیجات معطر و سیر را به تابه اضافه کنید پس از حدود یک ربع ساعت تابه را تکان دهید تا از چسبیدن ماهی به کف تابه جلوگیری شود اکنون دوباره ماهی و سبزیجات را درون فر قرار دهید و حدود ۱ ساعت تا ۱:۳۰ ساعت به آن اجازه پخت دهید و در زمان پخت شما می توانید با روغن مایع و زعفران ماهی را چرب کنید تا پوست ماهی خشک نشود.

  9. سرو ماهی

    بعد از پخت کامل ماهی آن را از فر خارج کنید و با کمی آبلیمو ترش تازه آن را سرو نمایید.

ماهی شکم پر با تمر هندی

طرز تهیه ماهی شکم پر با زرشک

نکات کلیدی در طرز تهیه ماهی شکم پر با تمر هندی

مدت زمان پخت ماهی شکم پر با تمر هندی حدود ۲ ساعت است ولی حدود ۲ ساعت هم شما برای آماده سازی آن باید در نظر داشته باشید و برای حدود ۷ نفر کافی است از آنجا که ماهی مانده در یخچال بوی نا مطبوعی به خودش می گیرد پیشنهادم به شما این است که با توجه به علاقمندی میهمانان یا اقوامتان به ماهی سایز آن را انتخاب کنید تا اگر برای وعده ناهار تهیه می کنید برای وعده شام هم نماند برخی از افراد از دوباره گرم شدن ماهی و بوی حاصل از گرم شدن آن ناراخت می شوند واگر در خانواده چنین افرادی را دارید سعی کنید برای یک وعده ماهی را تهیه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا