غذاهاي درياييغذاهای اصلی

چگونه شوری ماهی دودی را بگیریم

معمولاً ماهی سفید را طبق اصول خاصی به ماهی دودی تبدیل می کنند و چون با نمک فراوانی آن را تهیه می کنند خود شمالی ها از ماهی دودی فقط به عنوان چاشنی در کنار سایر غذاهای خوشمزه شان استفاده می کنند ولی در بیشتر مواقع از ماهی دودی به عنوان غذای اصلی استفاده می شود به خصوص برای غذای شب عید. شوری زیاد ماهی دودی باعث شده است برخی از افراد به سمتش نروند، در واقع ماهی دودی به این علت بوجود آمد که در قدیم صیادان چون به سردخانه مجهزی دسترسی نداشتند آن را با نمک قاطی می کردند و طبق فرایند آن را دودی می کردند تا دیرتر خراب شود، اکنون که مردم به مضرات نمک آگاهی یافته اند در صدد آن هستند تا از شوری این ماهی بکاهند و به نوعی شوری آن را بگیرند. در این بخش از سایت آشپزی ها روش گرفتن شوری ماهی دودی را توضیح میدهیم. امیدواریم این آموزش رفع شوری ماهی دودی مورد پسند شما مخاطبان گرامی قرار بگیرد.

طریقه گرفتن شوری ماهی دودی

از آنجا که ماهی دودی خیلی شور است برای پختن آن باید اول شوری ماهی را بگیرید برای آن که بتوانید شوری ماهی را بگیرید به شما روش زیر را پیشنهاد می کنیم.

  • بعد از شستن ماهی پولک های ماهی یا همان فلس ماهی را بگیرید و سر و دم ماهی را از تنه آن جدا کنید.
  • بعد از جدا کردن سر و دم ماهی ماهی را با چند برش خرد کنید دقت کنید که برش های شما طولی باشند نه عرضی تا استخوانهای ماهی نشکند و بعد از برش زدن ماهی استخوانهای بزرگ ماهی را جدا کنید.
  • ماهی را به مدت نصف روز یا بیشتر در آب سرد قرار دهید و در این مدت هم هر چند ساعت آب ماهی را عوض کنید تا نمک بیشتری از ماهی دودی گرفته شود.
  • و اگر زمانتان برای مرحله قبلی کافی نیست می توانید ماهی را در آب سرد بجوشانید و آب را عوض کنید فراموش نکنید که این کار را سه تا چهار بار انجام دهید و هر بار آب را آب سرد جایگزین کنید و آب را عوض کنید.

روش پخت ماهی دودی با برنج

برای آن که شوری کمتری را موقع خوردن ماهی دودی حس کنیم به شما توصیه می کنم برنج را کم نمک بپزید و ماهی را در ظرفی مسی یا روحی قرار دهید.

همچنین بخوانید: دستور تهیه تارتلت ماهی دودی

مواد اولیه

برنجبرای هر نفر یک پیمانه
ماهی دودیبه میزان کافی
نمک، روغنبه میزان کافی

مراحل طرز تهیه ماهی دودی با برنج

زمان مورد نیاز: ۱ ساعت.

  1. شستن برنج و آبکش کردن

    اول از همه برنج را می شوریم و قابلمه ای را تا حدود نیمه پر از آب می کنیم و وقتی که آب در حال جوش بود برنج را درون قابلمه می ریزیم و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم و برنج را آبکش می کنیم بخاطر آن که ماهی دودی شور است برنج را بی نمک می گیریم.

  2. جدا کردن سر و دم ماهی و قرار دادن ماهی ها در یک بشقاب مسی

    ماهی دودی را بعد از تمیز کردن و جدا کردن سر ودمش در طول برش می زنیم و در یک بشقاب مسی یا روی که گود است قرار می دهیم فقط یادتان باشد بشقاب باید درون قابلمه برنج شما جا بگیرد.

  3. قرار دادن بشقاب مسی بعد از آن که برنجتان را آبکشی کردید.

    وقتی برنجتان را آبکش کردید یا اگر هم کته کردید وقتی آب برنج کشیده شد موقع دم گذاشتن برنج بشقاب مسی ماهی را در وسط قابلمه برنج قرار دهید تا ماهی بخارپز شود

  4. خارج کردن بشقاب مسی ماهی از قابلمه

    بعد از دم کشیدن برنج با کمک دستگیره بشقاب مسی را از درون قابلمه برنج خارج کنید فقط مراقب باشید آب شور ماهی بر روی برنج شما نریزد

  5. سرو ماهی دودی با برنج

    پوست روی ماهی را می توانید بگیرید که شوری ماهی دودی شما کمتر شود؛ اکنون ماهی دودی شما آامده است می توانید با برنج آن را سرو کنید.

ماهی دودی را چگونه درست می کنند؟

در استان گیلان برای تهیه ماهی دودی بیشتر از ماهی سفید استفاده می کنند و برای این کار ابتدا شکم ماهی را به خوبی خالی می کنند و در نمک فراوان غوطه ور می کنند سپس با کاه یا ساقه برنج آن را به سقف اتاقی می بندند که به اتاق دود معروف است و زیر آن را با خاک اره پر می کنند و خاک اره را آتش می زنندو در واقع آتش خاک اره تولید دود می کند و تا زمانی که ماهی ها به رنگ طلایی در بیایند این کار را ادامه می دهند، اگر شوری ماهی را گرفته اید می توانید آن را در تابه ای سرخ کنید و گرنه بهترین راه همان بخار پز کردن آن است.

همچنین ببینید: طرز تهیه ماهی شکم پر با تمر هندی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا