خوراک ساده

طرز تهیه یتیمچه بادمجان

یکی از غذاهای ساده ما ایرانی ها غذای یتیمچه است. یتیمچه غذای خوشمزه ای است که آن را با نان سرو می کنند، و اغلب شهرهای بزرگ دستور پخت مخصوص خودشان را درباره این غذای خوشمزه دارند؛ در این مقاله بر آن شدیم تا برای شما مخاطبان گرامی سایت آشپزی ها طرز تهیه یتیمچه بادمجان را بیاوریم.

طرز تهیه یتیمچه و دستور های مختلف آن:

مواد اولیه یتیمچه معمولاً بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی روغن مایع است ولی در برخی از شهرهای ایران از نعنا داغ، کدو، گردوی خرد شده و… استفاده می شود که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

مواد اولیه لازم برای یتیمچه:

بادمجان۲ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
پیاز ۱عدد
سیر ۲ حبه
نمک، فلفل سیاهبه میزان کافی
زردچوبه و روغن مایعبه میزان کافی

مراحل پخت یتیمچه به روش تهرانی:

با مواد اولیه ذکر شده برای دو نفر به روش تهرانی می‌توانیم یتیمچه درست کنیم. برای اینکه در انتها به نتیجه مطلوب برسیم تمام مراحل را با دقت دنبال کنید.

زمان مورد نیاز: ۳ hours.

  1. آماده سازی بادمجان ها

    ابتدا بادمجان ها را پوست می گیریم و حسابی آنها را می شوریم. در ادامه آنها را درون آبکشی می گذاریم تا آب اضافی شان را از دست بدهند و خشک شوند. وقتی بادمجان ها کاملاً خشک شدند آنها را روی میز کار می‌گذاریم و به مکعبهای ۲ تا ۳ سانتی متر مکعبی خردشان می کنیم.

  2. آماده سازی و تفت دادن پیاز

    پیازها را هم پوست می گیریم و روی تخته آشپزخانه می گذاریم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و داخل تابه ای که از قبل روغن را ریخته ایم می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم و شروع به تفت دادن پیاز می کنیم تا پیازها سبکتر شوند.

  3. آماده سازی و تفت دادن سیر

    وقتی پیازها به رنگ طلایی در آمدند سیر را هم پوست می کنیم و مانند پیاز می‌شوریم و نگینی خرد می کنیم و به پیاز های تفت داده شده اضافه می کنیم، و مجددا سیر و پیاز را با هم تفت می دهیم.

  4. تفت دادن بادمجان ها و اضافه کردن گوجه فرنگی

    وقتی به اندازه کافی پیاز و سیر را با هم تفت دادیم نوبت اضافه کردن بادمجان ها به تابه است بادمجان ها را اضافه می کنیم و مجددا آنها را با قاشق هم می زنیم تا مواد حسابی حسابی تفت داده شوند؛ حالا گوجه فرنگی را می شوریم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به تابه اضافه می کنیم و مجددا آنها را تفت می دهیم.

  5. اضافه کردن ادویه

    کمی بعد از آن که مواد داخل تابه را تفت دادیم و آنها را به هم زدیم به آنها فلفل سیاه زردچوبه و کمی نمک اضافه می کنیم و مجدد آنها را به هم می زنیم تا مواد حسابی مخلوط شوند در انتها حدود نصف لیوان آب جوش را روی مواد می ریزیم و درب تابه را می گذاریم تا با حرارت بسیار ملایم مواد کاملاً پخته شوند.

  6. سرو نهایی

    حدود نیم ساعت به غذا اجازه می دهیم تا آرام آرام پخته شود و زمانی که به روغن افتاد یعنی غذا آماده شده است حالا آن را از روی حرارت برمی داریم و همراه نان، سبزی و ترشی سرو می کنیم.

طرز تهیه گراتن بادمجان و مرغ با سس بشامل

نکات کلیدی پخت یتیمچه در سایر شهرهای ایران:

در برخی از شهرهای ایران دستور پخت یتیمچه متفاوت است که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره کرده ایم.

یتیمچه تبریزی:

در استان آذربایجان غربی و به خصوص شهرستان تبریز به مواد اولیه یتیمچه گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ اضافه می کنند که آن را همراه با پیاز تفت می دهند و همراه زعفران دم کرده به مواد اضافه می کنند؛ البته در شهرستان ارومیه هم این دستور پخت وجود دارد ولی آنها فقط از گوشت قرمز در دستور پخت به همراه زعفران دم کرده استفاده می کنند.

یتیمچه نیشابوری:

در این دستور پخت از حبوباتی همچون عدس، نخود در این غذا استفاده می کنند و گاهی مواقع از کشک و نعنا داغ به عنوان تزیین یتیمچه بهره می برند. بدین صورت که حبوبات را از شب قبل می خیسانند و جداگانه آنها را می پزند، و موقع اضافه کردن آب جوش به یتیمچه آنها را به مواد اضافه کرده و اجازه می دهند تا همراه با مواد بپزند و جا بیفتند؛ در برخی از نقاط استان خراسان به یتیمچه بعد از پخت مقداری کشک محلی و نعنا داغ برای تزیین اضافه می کنند.

یتیمچه شیرازی:

این روش پختن مانند روش تهرانی است با این تفاوت که شیرازی ها به جای بادمجان از کدوی سبز در مواد اولیه استفاده می کنند.

یتیمچه کاشانی:

در این روش پخت به مواد اولیه سیب زمینی اضافه کرده و همانند دستور تهرانی مواد را می پزند.

یتیمچه اراکی:

در این روش به جای استفاده از بادمجان از کدوی سبز استفاده می‌کنند و به مواد گردوی کوبیده شده اضافه می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا